Är sådan här betsling ok?

Sv: Är sådan här betsling ok?

Såg du loppet? Såg du varför det blev så? Har du suttit bakom en travare? Vet du hur många travare som biter sig i tungan? Vart vill du komma med detta?

Delvid Kl

Jag var på Prix d´Amerique i år.
Många kan ha åsikter om hur Ludde är som kusk men i detta fall så var det extrema förhållanden. Utan hans styrning så hade det kunnat sluta mycket illa
En klunga på 4 hästar och tvärstopp då Jos Verbeck tog upp sin häst ganska kraftigt.

Det hela kunde ha slutat med en stor kollision och fyra hästar/kuskar på backen.

Det är 18 hästar som tävlar i loppet.
Nån blev diskad från start.
Övriga går i samlad trupp i mycket högt tempo.
Hästens huvud är nästan i linje med kuskens huvud på den framförvarande hästen.
Det räcker att en stannar så får man dominoeffekt. Och det är då kuskens skicklighet träder in.

Många här lär väl ha sett vad som hände på galoppbanan för nån vecka sedan då två hästar/ryttare gick omkull.
Om någon av dessa ryttare hade varit tvungen att ta upp hästen eller om nån av hästarna bitit sig i tungan så skulle det säkert inte varit nåt tjafs här.
Men nu gällde det trav och alla fördomar haglar in i den ena korkade kommentaren efter den andra..

Många har så mycket åsikter om travet..men bevisat i denna tråd är att tyvärr är det få som är insatta...:crazy:

AM

Vad menar du med läs allt INNAN du svarar. Jag tittade på bilden och undrar vad vi människor sysslar med och det var inte menat åt enbart travhästar utan alla hästar generellt. Håller med om att ridskolor är inget vidare ställe för hästar heller, dock inte alla ridskolor.

Vad menar du med läs allt INNAN du svarar. Jag tittade på bilden och undrar vad vi människor sysslar med och det var inte menat åt enbart travhästar utan alla hästar generellt. Håller med om att ridskolor är inget vidare ställe för hästar heller, dock inte alla ridskolor.

Problemet är att du startat en tråd med länk till travhästen Going kronos mun, förfasar dig över bilden men du har samtidigt noll koll på vad som hände...:smirk:

Ungefär som om jag skickar ut en staketskada på bild och sen frågar alla här nåt om vad i hela fridens håller bönderna på med????

AM

men hela idén med ridskolor är ju bara dåligt för hästarna. Dom ska stå ut med en ofta stökig och stressande miljö, ska stå ut med jobbiga ungar, okunniga föräldrar, dom ska lära barnen att rida, stå ut med skumpanden och slit i munnen. Särskilt större ridskolor brukar det vara värst på, och det är väl dom större ridskolorna som har de "bästa" ridlärarna, eftersom att dom har elever som tävlar på höga nivåer?
förlåt, men jag är bara allmänt imot principen med ridskolor öht, visst, fysiskt kanske vissa av hästarna har det väldigt bra, men psykiskt mår många kass.
Jag har ridit på 7 olika ridklubbar i sthlms län, och inte en enda av dom har lärt ut vettig hästhantering /hästhållning.

Intentionen med ridskolor är väl inte så fel egentligen, för man behöver ju lära sig från grunden någonstnas. Men det blir lätt fel när man har med djur att göra, speciellt när de inte lär ut något om hästhållning/hästhantering, som du skriver.

Sen blir nog många av hästarna stressade av att ha så många olika ryttare också. Känner på min egen, som har varit hos lite olika folk. Han kommer aldrig riktigt underfund med vem som är ledaren om ryttaren/skötaren byts ut ofta, och när han inte vet det, mår han inte bra och det märks väldigt tydligt på psyket.

Tycker det är lite fel att inte lära ut hästhantering bara för att eleverna bara vill rida. Man kan inte ha med djur att göra utan att lära sig om hur man ska umgås med dem. Har man en ridskola, borde man väl kunna ställa det kravet för hästarnas skull.

På det viset borde det ju bli mer harmoniska hästar och eleverna kunde bättre förstå att man är tvungen att ha viss kunnighet för att kunna hantera djuren. Att skaffa djur är ett stort ansvar - även för en ridskola!!

Om man inte lär sig detta från början, när ska man då upptäcka att det inte bara är en leksak.
Om man går till fotboll får man inte lov att bara vara med på matcharna heller - man lär sig att man har ett åtagande gentemot laget och därför måste träna.

På samma vis borde man lära sig på en ridskola att om man har med hästar att göra förpliktigar man sig till att göra annat än att rida. En person som inte vill det borde väl inte få rida?

Senast ändrad:

lobysalice; Det var inte menat till någon specifik utan jag läste mest första sidan och svarade på detta :)

Kände du dig träffad?

Nej det gjorde jag verkligen inte, då jag har stort kunnande & lång traverfarenhet. Undrade bara eftersom det stod knappat till mig :smirk:

Intentionen med ridskolor är väl inte så fel egentligen, för man behöver ju lära sig från grunden någonstnas. Men det blir lätt fel när man har med djur att göra, speciellt när de inte lär ut något om hästhållning/hästhantering, som du skriver.

Sen blir nog många av hästarna stressade av att ha så många olika ryttare också. Känner på min egen, som har varit hos lite olika folk. Han kommer aldrig riktigt underfund med vem som är ledaren om ryttaren/skötaren byts ut ofta, och när han inte vet det, mår han inte bra och det märks väldigt tydligt på psyket.

Tycker det är lite fel att inte lära ut hästhantering bara för att eleverna bara vill rida. Man kan inte ha med djur att göra utan att lära sig om hur man ska umgås med dem. Har man en ridskola, borde man väl kunna ställa det kravet för hästarnas skull.

På det viset borde det ju bli mer harmoniska hästar och eleverna kunde bättre förstå att man är tvungen att ha viss kunnighet för att kunna hantera djuren. Att skaffa djur är ett stort ansvar - även för en ridskola!!

Om man inte lär sig detta från början, när ska man då upptäcka att det inte bara är en leksak.
Om man går till fotboll får man inte lov att bara vara med på matcharna heller - man lär sig att man har ett åtagande gentemot laget och därför måste träna.

På samma vis borde man lära sig på en ridskola att om man har med hästar att göra förpliktigar man sig till att göra annat än att rida. En person som inte vill det borde väl inte få rida?

Jo, precis. Det är det som är problemet - utan ridskolorna skulle ju ridsporten gå i botten, Malin Baryard tillexempel började ju rida på ridskolan..
Men som sagt, det är djur vi har att göra med. Varför ska folk få lära sig rida på hästarnas bekostnad?
Visst är det bra att sjuka hästar får veterinärvård, och att sadlar och övrig utrustning är noggrant utpassad av kunnig personal, men det är ju självklarheter.
Om det är ridlektioner fem dagar/veckan, innebär det spring i stallet fem dagar/veckan, vilket för hästarna innebär stress fem dagar/veckan. Sedan är det väldigt ovanligt, lektioner brukar det vara 6-7 dagar i veckan på de flesta ridskolor. Vilket jag rent ut sagt tycker är orimliga förhållanden för en häst.

Problemet är inte att man inte lär ut.
De flesta ridskolor lär ut grunderna hur man ska behandla en häst, varför, att eleven ska respektera hästarna och deras hem, detta är nästan alltid lektion nr 1. Men teori brukar nästan endast vara en gång var 4 vecka, om man har tur! 20 %av eleverna dyker då inte upp, 50 % av eleverna sitter och målar, sitter i egna tankar, eller kan börja prata om något helt annat, den sista procenthalvan är oftast mycket nyfikna, men är det tonåringar kan dom lätt dras med av den negativa halvan... Ibland är det svårt att få eleverna att intressera sig för den rent teoretiska delen, jag brukar försöka att ta in lite praktiskt så det kan bli lite fart på gruppen men alla ridskolor har det inte så.
Vissa grupper är underbara!! då är det jätteroligt att undervisa, vuxna har även en tendens att vara mer frågvisa, då blir grupperna helt enkelt lättare att ha!

Sen kommer problem nr 2 det ska fastna oxå :smirk:

Måhända att du menade annorlunda men det framgick ju inte av ditt inlägg nr 1 Här är inlägg nr 1
"Såg den här bilden i tidningen och bara undrar vad vi människor sysslar med när en häst ser ut så här i munnen när vi är färdiga med den. Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst"

Utan du frågade mest om "Är sådan här betsling ok?" då åsyftade du på travbettet som hästen Going Cronos har i munnen på bilden, vilket är ett helt vanligt snällt travbett.
(Citat) Jag trodde man läste den text som stod vid bilden innan man uttalade sig, det du egentligen sa med ditt första inlägg är att travsporten inte är snäll mot hästarna, vilket är helt befängt.. Därför drog jag parallellen med ridskolor, där hästarna aldrig får stå och ens äta ifred innan det kommer en inrusande skitunge..

Senast ändrad av en moderator:

Bilden med häst och lös käk.. Det är ju min arbetsgivare.. Kul.. :D

Jag är fullständigt oinsatt i travet men erkänner att jag nog har ett par tre fördomar som ligger på lur.

Men jag kan börja med mitt varmblod som gått två säsonger på travet. Mer väluppfostrad, lätthanterad häst får man leta efter.
Hon trivdes inte alls på travet, gick ned 25-50 kg för varje start, hade stressmage etc. Henne tog de ur travet efter tre starter bara. :bow: Kan inte se att ngn gjort fel där.

I grannstallet här hemma härbärgerar en gammal "travgubbe" som körde hästar här i byn redan när min mamma var 12 år. Han har fött upp en 10-12 hästar själv och vad jag förstått gjort ganska bra ifrån sig också.
Han verkar kunnig men lite insnöad på sina teorier, men så kommer väl de teorierna från stenåldern också. :angel: Bland annat så använder han sprakremmar på hästen vid transport, dvs binder ihop bakbenen på den. :crazy: Nu tror jag inte att detta är något som alla gör inom travet, men det är främsta orsaken till att jag tar avstånd från hans metoder. Sen är det detaljer som att han fodrar hästarna i plåthinkar som han sedan lämnar i hagen (vassa kanter etc), kvällsfodrar redan vid 18-tiden och sedan lämnar lyset på hela natten i stallet. Dessutom tycker jag, ridhästmänniska som jag är, att hans hästar har på tok för långa tår. De verkar knappt kunna gå ordentligt med de fötterna.
Det är något jag skulle vilja passa på att fråga er travkunniga om, hur det är med verkningen av hästarna? Det finns en lång travtradition här i trakten och de flesta som tränar travare här är 50+, och de flesta travare har även dessa lååånga tår. Vet inte om det är förlegat eller vanligt även bland travare idag?

Självklart förstår jag att det går inte till som ovan nämnt (med sparkremmar osv) hos alla travtränare/travhästägare men det är säkert en av anledningarna till att jag fortfarande har fördomar. :o Men jag är superspänd på att få reda på hur det går till och tänker följa med honom på start några gånger i vår. Det är alltid intressant att se bakom kulisserna på alla hästsporter och travet är än så länge den gren jag känner mig ha minst kunskap om.

Jag är fullständigt oinsatt i travet men erkänner att jag nog har ett par tre fördomar som ligger på lur.

Men jag kan börja med mitt varmblod som gått två säsonger på travet. Mer väluppfostrad, lätthanterad häst får man leta efter.
Hon trivdes inte alls på travet, gick ned 25-50 kg för varje start, hade stressmage etc. Henne tog de ur travet efter tre starter bara. :bow: Kan inte se att ngn gjort fel där.

I grannstallet här hemma härbärgerar en gammal "travgubbe" som körde hästar här i byn redan när min mamma var 12 år. Han har fött upp en 10-12 hästar själv och vad jag förstått gjort ganska bra ifrån sig också.
Han verkar kunnig men lite insnöad på sina teorier, men så kommer väl de teorierna från stenåldern också. :angel: Bland annat så använder han sprakremmar på hästen vid transport, dvs binder ihop bakbenen på den. :crazy: Nu tror jag inte att detta är något som alla gör inom travet, men det är främsta orsaken till att jag tar avstånd från hans metoder. Sen är det detaljer som att han fodrar hästarna i plåthinkar som han sedan lämnar i hagen (vassa kanter etc), kvällsfodrar redan vid 18-tiden och sedan lämnar lyset på hela natten i stallet. Dessutom tycker jag, ridhästmänniska som jag är, att hans hästar har på tok för långa tår. De verkar knappt kunna gå ordentligt med de fötterna.
Det är något jag skulle vilja passa på att fråga er travkunniga om, hur det är med verkningen av hästarna? Det finns en lång travtradition här i trakten och de flesta som tränar travare här är 50+, och de flesta travare har även dessa lååånga tår. Vet inte om det är förlegat eller vanligt även bland travare idag?

Självklart förstår jag att det går inte till som ovan nämnt (med sparkremmar osv) hos alla travtränare/travhästägare men det är säkert en av anledningarna till att jag fortfarande har fördomar. :o Men jag är superspänd på att få reda på hur det går till och tänker följa med honom på start några gånger i vår. Det är alltid intressant att se bakom kulisserna på alla hästsporter och travet är än så länge den gren jag känner mig ha minst kunskap om.

Sparkremmar har jag inte ens hört talas om eller sett någon använda. Så det tror jag verkligen inte att dte är något speciellt för trav;)
Lyset har vi inte heller på(tror jag ingen har) och har heller inga vassa kantar på hinkar. Långa tår var nog mycket vanligare förr för att hästen inte skulle rulla över så lätt men vi verkar alltid hästarna som man gör med vanliga ridhästar, nuförtiden travar hästarna så bra så sådan skoning behövs ofta inte. Det sliter mer på leder och knän.

Sparkremmar har jag inte ens hört talas om eller sett någon använda. Så det tror jag verkligen inte att dte är något speciellt för trav;)
Lyset har vi inte heller på(tror jag ingen har) och har heller inga vassa kantar på hinkar. Långa tår var nog mycket vanligare förr för att hästen inte skulle rulla över så lätt men vi verkar alltid hästarna som man gör med vanliga ridhästar, nuförtiden travar hästarna så bra så sådan skoning behövs ofta inte. Det sliter mer på leder och knän.

Nej givetvis tror jag inte att lyset på natten och vassa hinkar är generellt för travet, men det tror jag du förstod. :)

Men just tårna där har jag funderat mycket på och även pratat med en lokal hovslagare om. Han verkade också tycka att det är de gamla travgubbarna som vill ha det så för att de alltid haft det så. Inte att det är ett måste för travare över lag.
Varför ville man inte att hästen skulle rulla över lätt? Jag som alltid blivit lärd att det är viktigt just att överrullningsmomentet fungerar för att hästen inte ska få problem.

Nej givetvis tror jag inte att lyset på natten och vassa hinkar är generellt för travet, men det tror jag du förstod. :)

Men just tårna där har jag funderat mycket på och även pratat med en lokal hovslagare om. Han verkade också tycka att det är de gamla travgubbarna som vill ha det så för att de alltid haft det så. Inte att det är ett måste för travare över lag.
Varför ville man inte att hästen skulle rulla över lätt? Jag som alltid blivit lärd att det är viktigt just att överrullningsmomentet fungerar för att hästen inte ska få problem.

Hehe, ja det förstod jag:)

Tror med det är mest de gamla gubbarna som fortfarande vill ha det så för det "alltid" har varit så. Rulla över menar jag att de inte ska rulla över i galopp så lätt. Men jag brukar vara ofta på travtävlingar och man ser mer och mer att tårna har blivit kortare. De hästar jag brukar tävla i monté har alla i regel haft korta tår. Så jag tror mer och mer folk har dem lite kortare nu eftersom det inte sliter lika mycket på senorna, man vill ju att hästen ska förbli hållbar. Vinklen på hoven kan också vara viktig, man vill inte ha alldeles för höga trakter men inte för låga heller. Är inte helt lätt det där;)

De flesta ridskolor lär ut grunderna hur man ska behandla en häst, varför, att eleven ska respektera hästarna och deras hem, detta är nästan alltid lektion nr 1. Men teori brukar nästan endast vara en gång var 4 vecka, om man har tur! 20 %av eleverna dyker då inte upp, 50 % av eleverna sitter och målar, sitter i egna tankar, eller kan börja prata om något helt annat, den sista procenthalvan är oftast mycket nyfikna, men är det tonåringar kan dom lätt dras med av den negativa halvan... Ibland är det svårt att få eleverna att intressera sig för den rent teoretiska delen, jag brukar försöka att ta in lite praktiskt så det kan bli lite fart på gruppen men alla ridskolor har det inte så.
Vissa grupper är underbara!! då är det jätteroligt att undervisa, vuxna har även en tendens att vara mer frågvisa, då blir grupperna helt enkelt lättare att ha!

Kan man inte lägga in det i början på varje ridpass, då är dom tvungna att vara där iaf för att kunna rida. Visst sen kan man inte tvinga dom att lyssna och ta åt sig, men hästhantering behöver ju inte bara vara teori utan man kan ju ha någon/några hjälpare, som är med vid rykrning, sadling etc. Som kan berätta om hur man gör, varför och tillrättavisa om någon beter sig olämpligt. Visst det är bara en liten del av hästvård/-hantering. Men man får väl vara lite kreativ även här för att få folk att bli intresserade...

Nybörjargrupperna brukar alltid vara första terminen halvlektion. alltså halva teori och sedan halva ridning, men de är ofta barn och orkar ändå inte rida i 50-60 minuter.

Problemet enligt mig att man lär ut det på fel sätt. Men vad som är rätt har ju alla sina åsikter om. Inspirera barnen, få dom att engagera sig och tycka att det är roligt, träna häst vid hand, tömkörning, longering, ge ut boktips. Lär dom om lastning, och lär dom helt enkelt hur hästar fungerar. Lär dom om hästarnas instinkter, betsling och mundering, och hur ont det gör på hästen när man drar den i munnen. Lär dom hur hästar tänker, och att det alltid förvärrar allting att slå en häst, och att dom definitivt ALDRIG får göra det. Tycker dom att detta är tråkigt och är allmänt ointresserade av allt annat är ridningen ska dom väl för sjutton inte rida heller :eek:
Ge dom lite erfarenheter istället för att undervisa i sadelkammaren! :idea:
Om ingen lär ungarna detta så är det verkligen inte konstigt att dom blir som dom blir .

http://www.expressen.se/imagepopup.jsp?image=/polopoly_fs/1.1021572!slotWide100/3447786819.jpg

Såg den här bilden i tidningen och bara undrar vad vi människor sysslar med när en häst ser ut så här i munnen när vi är färdiga med den. Det är väl inte bara inom travet det går till så här, även i andra grenar finns det hemska bett som används på hästar. Alla borde få prova på hur det känns att bli dragen i munnen med olika bett innan man fick stoppa det i munnen på en häst.

Going Kronos på bilden hade bitit sig i tungan, blodet kommer alltså därifrån och inte pga betslingen. Han hade en häst på varje sida, tätt inpå, en bakom å nåra framför. kusken drog lite hårt och plötsligt för att undvika en kollision och då bet han sig i tungan. Min hovslagare var där på Prix d'amerique och såg hela grejen.

Men var ska alla lära sig om det inte skulle finnas några ridskolor!!
Skulle de som ville rida köpa egen häst direkt istället?
Dessa hästar skulle jag tycka betydligt mer synd om.

ja, verkligen :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Är ofta olika vinklad och formad. Vad har det för påverkan? Anser man något som bättre eller sämre, utöver det vanliga att olika hästar...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: BRAGO
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama