AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Zahlo

Trådstartare
Ja, alla Ar- ryttare, vad har ni för utrustning?

Det vore lite roligt att se vad alla har på sig när de tränar, både häst och ryttare:bump:

Så vad har du och hästen på er när ni tränar( rider, vid hand, rider ut m.m)

Så kasta in bilder på er utrustning, snälla lägg bara in bilder som ni får använda så slipper tråden stängas pga. det :)

Sv: AR- ryttare, vad har ni för utrustning?

Bingo:

stång-nackstycke från mitt gamla kandar,
westernstång eller min svart Alta Escuela stång.
Kapson, fast nosjärn.
Hackamore, har inte köpt nått eget än:(

Ecuyer, svart( den bruna på bilden är inte min, jag har en likadan svart:) )
Barbacka vid uteritt, ibland dressyrsadel (tristan deluxe)

Jag:
Ridbyxor:
Sonnenreiter Dakota, svart med camel helskoning.

Från hööks:
Randiga utsvängda, i blå och grön-beige
Manchester- svarta och bruna

fodrad väst från Clique(stavning) svart
Fluffig tröja/jacka från Rusta:D

så här kan det se ut Vid hand och longering:
vid hand
1

Uteritt:
uteritt sadel
de flesta uteritter utan fotografering brukar se ut så här.. haha

Ridning:
Alta escuela
western stång
Så här brukar jag se ut nu i vinter
eller s kan det se ut så här, dock fel sadel.

Senast ändrad:

030720 Brun griffin syntet dressyr, mässingsbett tredelat... jag har tio år gamala ridbyxor med lite hål här och där, varav några hål blivit värre av att katten använder mig som klobräda och t-shirt som hör till en kjol i den gröna färgen...

030830 Brun griffin syntet, Billigt B-s kandar med globusstång och tvådelad bridong om jag inte minns fel o svanskappa. Jag har samma svarta ridbyxor som sist och en gammal för ortärmad klubbjacka sm hör till ett vindställ som vi i början betalade 450 kronor för och mot slutet betalade 25 kronor för tror jag...

040509 Griffinsadeln, den bruna... ja och den börjar MER än ta slut... och samma kandar som ovan Jag har samma slitna ridbyxor, men faktiskt en riktigt chiq senapsgul storstjorta som jag ärvt av min bror och hans skjortor är märkesskjortor faktiskt... Men vilket vet jag inte...

Lössläppt dam med repgrimma 2004, löslongering i grannens paddock. Det tog ett tag att rasta sig först... :angel:

Löslongering i ridhus hösten 2004, tredelat mässingsbett, ärvd tömkörnngsgjord och inlånad inspänning av ridskoleinstruktör.

Senast ändrad:

051008, En halvdan märkeslös, plastig och lite hård auktionsinköpt dressyrsadel, som ändå Tima trivdes med.. och pelhamstång med delta. Jag har ett par billighets ridbyxliknande tights med långkallingar under och så en fodrad flanellskjortsjacka.

060824, samma plastiga dressyrsadel som ovan... Nu passar den oss inte lika bra längre... samt portugisisk unghäststång. Svart urtvättade T-shirt från Svenska hästars värn och ett par något fräschare svarta ridbyxor, ett och annat hål finns...

070311, sista turen med "plastsadeln"... och träns med tredelat mässingsbett, senare även uppsutten ridning...

070428 Thorowgood griffin svart syntet dressyr, auktionsinhandlat kandar med globusstången o bridong. Jag har bruna CRW helskodda ridbyxor och ärvd märkesstorskjorta från brorsan.

070913, stubbdressyr med svart griffin syntet o tredelat mässingsbett. Jag har de bruna CRW helskodda ridbyxorna och nån trevlig sommarmönstrad T-shirt.

Tömkörning november 2007... auktionsinköpt tömkörningsgjord, tredelade mässingsbettet, tömmar från B-s o "stjärtlapp" ärvd av kompis... :angel:

Behöver jag säga att självklart kan man inte komma och påstå att man är hästmänniska och kunnig ryttare om man inte är välklädd...

Kläderna gör hästmänniskan! :angel:

Senast ändrad:

Alice:
Dressyrträning(:)
Svart Ultra Flex Relvas
Svart Hubertuskandar (utan stångdelen)
Rostfritt Portugisiskt stångbett.
(önskar mej en muserola)

Ute i skogen och hoppträning:
Svart Albion kontroll hoppsadel
Fårskinnspad och schabrak
Svart Globusträns
Rostfritt hoppelham magic från Pessoa.

Jag själv:
Mullvadsbruna Pikeur Cindy alt. Svart-Camel Eurostar (modell???)
Svart HH-ullunderställ
Svart Fleecetröja
Svart Kyrajacka
Svarta Königs Comet dressyrstövlar till dressyr och Jordpushskor och shortchaps ute.

Senast ändrad av en moderator:

Lea:
Blank stång (escuela alta, svart), hemmagjort naturfärgat huvudlag.
Ev i kombination med en omgjord remontnosgrimma som används som ridkapson.
Om vi känner för "luffridning" blir det oftast Sidepull, grimma eller repgrimma.
Ibland sadel, då Monstégur Trappeur, natur.

Gustav:
Kapson eller sidepull
Vid uteritt oftast sadel, svart Montségur Trappeur.

Sunny:
kapson eller grimma. Tränar mest long reins, då använder vi kapson och en lädergraman som töm.

Binky
Kapson

Choklad
kapson eller grimma.

Jag har 99% av tiden jeans... vanliga billiga från coop. Oftast svarta.
Ylletröja eller bomullsskjorta hemma, händer att det blir nått lite snyggare om man ska visa upp sig, men oftast inte;)
Rider lite på medeltidsarrangemang, och då blir det självklart medeltidsutstyrsel, antingen långklänning, vanlig "bonnstass" eller med vissa rustningsdetaljer.
Sporrar används sällan men det händer. Har ett par gamla i mässing. raka 2.5 cm.
Som spö använder jag närmsta raka kvist...
Det som alltid är med är dock magväska med klickergodis!

/Migo

Vad tjusig du är !! Nu vågar jag ju inte visa bild på mig ;)

Hästen:

Nackrem som efter tycke och smak för dagen kan byggas om på lite olika sätt: med eller utan pannband, franspannband, käkrem och kapson.

Oftast spansk stång eller escuela-altastång, båda med låg (normal) tungfrihet, eventuellt med kapson, men hon trivs och går oftast bäst på blank stång, trots att hon egentligen inte är tillräckligt utbildad för det. Hon är en dam med VÄLDIGT bestämda åsikter... Har dock kapson+stång vid arbete vid hand. Ibland (väldigt ibland) tredelat tränsbett med fasta ringar.

Sadeln är en Zaldi Lusitanus.

Schabrak: Alca-Pad

Vid longering en kapson med fast nosjärn.

Jag:

Jacka Musto Snug Blouson
Byxor Pikeur Lugana
Skor Mountain Horse (kommer inte ihåg nu vad de heter, men de har SCS3-sulan
Hjälm och shortchaps från Hööks
Sporrar med kula, 2,5 cm i mässing

12579297.jpg

15812860.jpg

17073095.jpg

9266661.jpg

17718123.jpg

17255012.jpg

17582301.jpg

ähh... ska se om jag hittar nått där det syns...

(klickbara bilder)
Travaren Gustav och jag, våren 07. Fikapaus på långritt. Sidepull och montségur trappeur med väskor.

Lea och jag sommaren 06. Omgjord remontnosgrimma.

Leas sadel. Montségur trappeur.

Den enda bild där huvudlaget öht syns... Ignorera min fina ytterskänkel och hemska jacka:angel:

Sunny med den hemmagjorda remontgrimman, på den tid jag red henne mer(05).

forts kommer...

Forts från förut...

Sunny och jag på väg till medeltidsmarknad... 07. Vanligt billigt huvudlag, S-stång från lopez, omgjord remontgrimma som kapson samt svart Montsegur Trappeur. Jag iklädd trasorna överst i lajvgarderoben...

Binky iklädd sin ridkapson, modell "gör det själv"-muserola.

Gustav och Lea fullt påpälsade under ritten Skagern Runt. Montsegur trappeur med väskor samt sidepull på bägge. Jag faktiskt iklädd ridbyxor!(billiga från granngården;))

Samt lite bilder från min sadelkammare...

Mina bägge Montsegursadlar.

Mina stångbett. S-stång från lopez till vänster och svart Esquela Alta till höger.

Alla mina använda träns och kapsoner

/Migo
som saknar en bra fotograf:mad:

attans att jag har så få bilder uppsuttet på travarn, vi hade legat bra till;)

Häst 1
Dressyrträning:
Stångbett
Kapson
Elisabeth-sadel

Uteritt:
Barbacka eller Frank Baines hoppsadel
Hackamore eller grimma

Häst 2:
Kapson
Än så länge samma Frank Baines-sadel

Jag? Gamla blå ridbyxor, jodphurs, jägarsockor och en jacka från blåkläder.

Min häst har på sig ett enkelt huvudlag vid träning. Jag har hittat det jag letat efter länge nu till shettis och det är ett huvudlag utan nosgrimma, käkrem eller pannband. Sedan våra gramantyglar på 5 meter.

Jag har på mig det som finns tillgängligt:angel: Dom kläderna jag har på mig där är nästan lite mer "finkläder" och det skulle jag kunna ha på mig på en kurs till exempel:o
17667773.jpg

När vi är ute i skog och mark så kör vi oftast(alternativt har på oss det vi har vid träning om vi går) och då har hon på sig en bröstsele men löstagbar brösta, draglinor och baksele. Och vagn då såklart;) Nosgrimman hänger alltid med när jag kör. Ibland drar hon och då vill jag ha lite att säga till om ifall det skulle ske.
moavagn5.jpg

Jag har tyvärr inga bilder at lägga ut..

På träning har hästen
Am...z... Elisabeth sadel
Nackstycke klätt med fårskinn vid nacken
Stångbett med rullar på båda sidor om bettet. (vet ej namnet på skapelsen) å två par tyglar.

På träning
Ridbyxor, eller jeans, short chaps, halvlåga skor, lättviktshjälm, handskar tjocka eller tunna beroende på väder. Varma tröjor och ev jacka.

Hemma har hästen
Barbackagjord 99% av gångerna. Oftast rollerberbettet, det med rullar, jaktkandar rakt i gummi, eller ett vanligt 3-delat.
Sällan, har han hoppsadel. Å sällan har han Elisabethen. Aldrig har han dressyrsadeln.

Vid hand har vi roller eller stång med rullar.

Jag har på mig hemma

Mjukisbyxor eller jeans, sällan ridbyxor. Rediga skor. Varma tröjor och ev jacka. Rutigskjorta, t-shirt. Gympadojor... Keps, mössa, vantar, handskar... Varma västar

Hästen har på sig ett svart basic huvudlag med stångbett av "portugisisk unghäst"-modell. Ibland kapson, då ett av brett läder, ingen metall i nosdelen.
Jag har den här årstiden termobyxor, quiltad jacka, och ibland om det blåser/regnar en skidjacka. På huvudet en hjälm, på händerna dressyrhandskar, på fötterna vanliga vinterkängor och i handen ett "naturspö" (finare ord för pinne:angel:)

Elegant kan man inte säga att jag är, speciellt inte med jackan på, för den är orange, jättegammal, och väldigt säckig.

Fast idag lyxade vi till med en lånad sadel (Epona), vilket jag var glad över i galoppfattningarna!

KL
Praktiskt hellre än snyggt brukar jag få till det. Men det är ju skitkul om man lyckas kombinera...
DSC_02100009.jpg

Sadel= Fitform oftast med stort tjockt fårskinn som chabrak. Här har allt glidit bakåt efter en galopptur..
Tyglar, supermjuka från Floby överskottslager. Är ett kandarpar men jag använder dem jämnt var för sig eller tillsammans.
Träns, tredelat mässingbett, fyndträns i jättebra kvalite men pullbackremmen på nosgrimman var på tok för kort för kallblodshuvudet, så aachenremmen fick bli nosgrimmerem, har den så löst det går.
Har alltid mjuka stretchjeans i stället för ridbyxor, det här var en ovanlig dag.. Obekvämt! Med sömmar över knäna.. Brr..
Ridstövlar mountain high rider, supersköna! Har ett par cavallo läderstövlar med extra smala skaft, som är hemska. De står och torkar ihop i selkammaren.
Rider ofta med fleecelindor, inbillar mig att de blir liite annorlunda medvetna om benen då de sldrig har benskydd/lindor i travträningen... Och slipper toucha i så det känns vid strulande galoppfattningar etc.
Här syns stånghuvudlaget, men mig kan ni tänka bort.. Sitter o lutar på häst som spänner emot och inte släpper ner i innersidan..
Spanskt bett, hemgjord kapson, flobytyglarna och hemska stövlarna...
Nackremmen är en stigbettsrem från börjes eller nått.
bilder06189.jpg

Vintertid blir det väl typ fodrade arbetsbyxor från Jobman och jättekängor med två par yllesockor. Gammal Fjällrävenjacka och reflexväst. (alltid mörkt i norrland..) På händerna arbetshanskar med tjockt foder. Mer varmt än tänkt för ridning, men det funkar!
DSC_07900019.jpg

På stissig häst strax efter debuten på banan i somras, vävribbtyglar för att ha något att bromsa med, så skitiga stövlar att de ser ut som lagårdsstövlar och bästa brallorna! *Läängtar till sommaren!!*
Spöet ett billigt men bra alternativ, björkkvist lindad med wraptejp där man håller det och tejpat med ett par varv där hästen känner av det, så det inte känns för skarpt och smalt.
Men då de torkat upp för mycket går de lätt av vid minsta pet...

Din sadel är så himla häftig! och va gullig hon var med uteritt grejerna:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: tara
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama