Sv: AR- ryttare, vad har ni för utrustning?
KL
Praktiskt hellre än snyggt brukar jag få till det. Men det är ju skitkul om man lyckas kombinera...
Sadel= Fitform oftast med stort tjockt fårskinn som chabrak. Här har allt glidit bakåt efter en galopptur..
Tyglar, supermjuka från Floby överskottslager. Är ett kandarpar men jag använder dem jämnt var för sig eller tillsammans.
Träns, tredelat mässingbett, fyndträns i jättebra kvalite men pullbackremmen på nosgrimman var på tok för kort för kallblodshuvudet, så aachenremmen fick bli nosgrimmerem, har den så löst det går.
Har alltid mjuka stretchjeans i stället för ridbyxor, det här var en ovanlig dag.. Obekvämt! Med sömmar över knäna.. Brr..
Ridstövlar mountain high rider, supersköna! Har ett par cavallo läderstövlar med extra smala skaft, som är hemska. De står och torkar ihop i selkammaren.
Rider ofta med fleecelindor, inbillar mig att de blir liite annorlunda medvetna om benen då de sldrig har benskydd/lindor i travträningen... Och slipper toucha i så det känns vid strulande galoppfattningar etc.
Här syns stånghuvudlaget, men mig kan ni tänka bort.. Sitter o lutar på häst som spänner emot och inte släpper ner i innersidan..
Spanskt bett, hemgjord kapson, flobytyglarna och hemska stövlarna...
Nackremmen är en stigbettsrem från börjes eller nått.
Vintertid blir det väl typ fodrade arbetsbyxor från Jobman och jättekängor med två par yllesockor. Gammal Fjällrävenjacka och reflexväst. (alltid mörkt i norrland..) På händerna arbetshanskar med tjockt foder. Mer varmt än tänkt för ridning, men det funkar!
På stissig häst strax efter debuten på banan i somras, vävribbtyglar för att ha något att bromsa med, så skitiga stövlar att de ser ut som lagårdsstövlar och bästa brallorna! *Läängtar till sommaren!!*
Spöet ett billigt men bra alternativ, björkkvist lindad med wraptejp där man håller det och tejpat med ett par varv där hästen känner av det, så det inte känns för skarpt och smalt.
Men då de torkat upp för mycket går de lätt av vid minsta pet...