Är ni som ryttare "utrustningskänsliga"?

Sv: Är ni som ryttare "utrustningskänsliga"?

Jag hatar de olika årstiderna och utrustningsbytena som hör till.
Så fort jag har vant mig vid att rida i lätta gympaskor och ridhandskar blir det vinter och jag måste skumpa runt i overallen och stela ridstövlar. Så fort jag har vant mig och blivit bekväm med overallen och stövlarna...
Ja, ni hajjar ;)

Fast att rida in nya ridstövlar/skor, det är väl inte så konstigt? Mina nya stövlar är apstela, kan väl rida bra i dem om ett halvår :p Känner inte stigbygeln och de gör ont efter en stund.

Samma när jag köpte ridskor; de kändes jättestora och klumpiga men efter 2-3 ridturer när jag gått in skorna löste det sig och nu är de kanon!

Annars är jag inte så extremt petig. Det gör mig inget om jag ena dagen rider i mina hala sommarbyxor och helskodda nästa, eller chaps ena dagen och underställ nästa dag. Det jag INTE kan rida med dock är trefingerhandskar! Jäkla sattyg, så extremt klumpigt. Jag rider med tunna handskar året runt.

Jag har väl preferenser men det är inte så att jag bara kan rida med min specialutrustning :p

Du måste ha sett riktigt hejjig ut med lånad utrustning! :D
Kanske tränaren var imponerad över att du lyckats komponera utrustningen som du gjorde! :p

Ohh ja, det var väldigt snyggt! :p
Jag fick inga kommentarer av tränaren, hon kanske trodde jag hade valt det själv.. :rofl:

Numera känns ett dressyrspö lika smidigt att hålla i som en hinderbom! :crazy:
Dock så har jag inga problem med ett kort hoppspö, mina är modellen 40 cm långa med sk golfhandtag. Men ett sådant spö är ju värdelöst i dressyr, vad skulle man ha för nytta av det?

Ha,ha, du får inviga knyppeldynan så kan du återkomma med ett referat hur svårt det är! Så kanske jag också slår mig in i knyppelbranschen! ;)

Det låter också jobbigt! Men jag har tur i det fallet, det är inget jag har problem med, är så varmblodig att jag inte behöver så mycket kläder på mig på vintern när jag rider. Det enda krånglet är ju händerna, fleecevantar och sådant, även om de är femfingriga är grymt klumpigt att rida med tycker jag!

Men det ser inte så besvärligt ut när andra rider in sina skor eller stövlar ju! Hästarna går så fint! Men jag bara skumpar runt med uppdragna hälar, skänklarna en halvmeter från hästens sidor, och hästen går inte ens i form! :crazy:
När jag i en "väl inriden utrustning" faktiskt kan vinna en stilhoppning, har en 6:a på sitsen när jag tävlar dressyr osv.

Ohh ja, det var väldigt snyggt! :p
Jag fick inga kommentarer av tränaren, hon kanske trodde jag hade valt det själv.. :rofl:

Vem vet, tränaren kanske var full av beundran av din nyskapande stil när det gäller ryttarutrustning? :D

Numera känns ett dressyrspö lika smidigt att hålla i som en hinderbom! :crazy:
Dock så har jag inga problem med ett kort hoppspö, mina är modellen 40 cm långa med sk golfhandtag. Men ett sådant spö är ju värdelöst i dressyr, vad skulle man ha för nytta av det?

Man slipper oroa sig för om hästen lyssnar eller ej på dressyrbanan :D

Jag har endast långt spö när jag rider för tränare, just för att jag inte vill bli beroende av det. Tränaren blev väldigt lugn när hon inför första tävlingen undrade om han lyssnade på mig utan spö :D

Man slipper oroa sig för om hästen lyssnar eller ej på dressyrbanan :D

Ja det är ju sant, tänkte inte på att man har den fördelen om man rider dressyr spölös!

Jag känner inget behov av spö på just den hästen jag har nu, enda undantaget är ibland när jag jobbar och flyttar undan bakdelen på hästen i skritt, typ framdelsvändning. Min häst tenderar till att bli aktiv som en säck Krafft när jag jobbar i skritt, och då speciellt när jag vill ta undan för skänkeln. Men då räcker det med att ta ett spö (alltid någon som har ett liggande vid banan/ridhuset) och HÅLLA i det och lägga bakom skänkeln, då funkar det direkt! Vet faktiskt inte varför hästen genast lyssnar just där i skritten, hon är inte spörädd, har aldrig tex tittat på spöet när jag rider eller överreagerat om jag använder det.

Däremot kommer jag använda både hopp och dressyrspö den dagen jag får en unghäst igen, då är ju spö ovärderligt som förlängning av mina kroppsdelar!

Jag tänkte först att jag var väldigt känslig, men när jag läser tråden inser jag att jag är nog inte så känslig i alla fall.. Men jag har ju några krav för att det ska fungera att rida;

- Inget knöligt med ridbyxor/strumpor/chaps/stövlar. Det går bara inte. Om det är knöligt blir jag som ett litet barn och börjar gråta för att det är obekvämt.
- Roeckle-handskar är ett måste. Ska jag bara lulla i skogen går det ju bra i andra handskar, men annars inte.

Sen rider jag helst i mina stövlar, med "min" dressyrsadel och mina tyglar (eller i alla fall ett par tyglar där alla stoppar finns kvar). Men det är inte så att jag inte kan rida i en allroundsadel med chaps och utan mina tyglar, gjorde det senast i måndags.

Ska jag däremot tävla är jag väldigt känslig, mest för att jag är skrockfull och tror att det nya schabraket kan påverka hur det går, så om det är tävling måste all utrustning vara provad och riden i. :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 489
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka