Jag ser det inte så mycket som att "vara modig". För mig handlar det mer om att kolla på statistik, se om det ens finns en anledning att vara rädd osv. Jag är mer rädd för att åka bil med vissa personer i min bekantskapskrets än att gå nattrastning med hundarna, och rent statistiskt skulle jag tro att det är vanligare med trafikolyckor än att bli överfallen av någon okänd utomhus.
Och som ett exempel: En fd kollega till mig bodde en bit bort här i samma kommun. En dag när vi kom till jobbet på morgonen så frågade en annan person om kollegan blivit rädd när det smällts en bomb eller vad det nu var hos kollegans grannar kvällen innan. Kollegan skrattade till lite och konstaterade att om han inte hade läst nyheterna, då hade han inte ens haft en aning om att det hade smällt.
I dagens läge är det så lätt att omedelbart få info om alla "konstigheter" som händer i samhället. "Oj där gick någon och såg skum ut! Oj bara en mil bort blev någon misshandlad!" osv. Sociala medier gör att sådant sprids snabbt! Men, faktum är att många typer av brott minskar i vårt samhälle. Det blir ovanligare och ovanligare. Grejen är bara att för 15-20 år sedan hade vi inte lika mycket sociala medier som nu, inte samma möjligheter att snabbt snappa upp allt som händer runt om i världen och så. Herregud, jag minns fortfarande hur otroligt coolt jag tyckte det var när min mors nya mobiltelefon kunde ha
rörlig skärmsläckare! Och hur glad jag blev när jag fick en mobil som INTE hade en utstickande antenn och där man kunde beställa egna ringsignaler
Och jag är bara 32år gammal.
Det farligaste stället för en kvinna att befinna sig på, är inomhus tillsammans med en man hon har någon typ av relation till.