Jag anser inte att jag har gjort det. Jag har som sagt inte just Ryssland som specialområde och kan inte dra mina åsikter mer än just det JAG har läst, diskuterat med mera, mestadels med kursare då det är där jag träffat folk som är intresserade av dessa frågor men naturligtvis även läst för och emot i media och följt nyheterna. Jag tycker inte jag kan bli så mycket mer påläst helt enkelt och jag brinner för ickevåld och tycker därför att vi bör nedrusta inte upprusta, jag är väl medveten om att det inte byggs på en dag och att det är en svår fråga att kläcka, men det är så jag tycker och jag anser inte att den åsikten är skit värd.
Jag vill därför vara tydlig med just att jag varit tydlig genom hela tråden att jag bygger detta på mina erfarenheter, och därmed menar jag inte på något sätt de erfarenheter jag har via internationella relationer, för där har jag bara en högskoleexamen som jag inte ens gjort helt klart på grund av missad kurs om EU rätt, utan jag baserade det på merparten av vad jag har tagit del av i frågan vilket kanske var luddigt från början men inget jag tänker be om ursäkt för.
För mig är frågan om NATO oerhört större än just ett eventuellt hot från Ryssland, vilket jag som jag också har skrivit inte tar särskilt hårt på. Eftersom jag jobbar med framförallt Mellanöstern ser jag jätteproblem med västvärldens intrång rent historiemässigt i området, jag anser inte att NATO gör det bättre. Jag skulle vilja säga att det är bra om NATO kommer in och gör en parkeringsplats av hela Syrien, och visst, kanske skulle det behövas, men jag känner för mycket med de civila som redan drabbats hårt och jag hoppas att man finner andra sätt att göra det bättre, men som sagt, för mig rör frågan om NATO betydligt större område än huruvida Ryssland ska attackera Sverige eller inte och jag ser personligen större hot från IS trots att Europa troligen bara är en bricka i deras spel.
Jag vill faktiskt, ur ett rent egoistiskt perspektiv, inte heller att min son ska behöva åka och slåss mot något land i framtiden som han inte tror är rätt för att vi väljer att gå med i NATO, eller någon annanstans där han inte har några rötter vilket mycket väl kan bli verklighet med ett medlemsskap. Vi har tillräckligt med flyktingar som berättar hur det är att tvingas slåss MED någon, MOT något som man inte tror på (talibanerna är en organisation som tvingar ungdomar att slåss för dem till exempel). Det är rent personligt, och kanske egoistiskt, kanske blir det aldrig verklighet, men det kan också bli det med ett medlemsskap i NATO och allmän värnplikt igen.
Jag förstår jasägarna sida, men jag undrar ändå; Vad vinner vi på ett nytt kallt krig?