Är NATO bra för Sverige?

Kan jag inte få ha min åsikt? Eller har du problem med det?
Jag tror inte att det handlar om att du inte få ha din åsikt utan snarare om att om man uttrycker åsikten i en tråd så brukar man förväntas motivera den med mer än "jag har pluggat många poäng i X ämne och därför tycker jag såhär".
Märk ord. Uppenbarligen visste du vad jag skrev...
Jag tänkte mest bara att ska man lägga in engelska uttryck så kan det vara bra att kunna stava till dem, annars funkar ju svenska finfint :). Det var allt!
 
Nej, mina kunskaper kommer inte bara från media :grin: Vad som skulle vara "lågt" i mitt resonemang fattar jag inte. Var vänlig och svär inte åt mig heller, det ökar verkligen inte respekten för dina eventuella kunskaper.

Du kan alltså inte se en parallell mellan Hitlers svepskäl för att förhandla till sig Sudetenland och Putins svepskäl att med militär makt gå in i Ukraina för att beskydda den ryska populationen där?!

Att det skulle vara lågt att påstå att Sverige spelade alla sidor är barockt. Det är allmänt känt att vi gjorde det.

Du bör nog läsa på lite mer historia. Speciellt rysk historia, det är inte första gången de haft instabila ledare som vördats av lite för stor del av befolkningen.
Sverigedelen har jag ingenting att invända mot. Det jag tycker är fördjävligt är hur man kan förminska den enorma resa och uppbyggnad Rysslands Putin har gjort sedan han trädde in som president.
Putin hade inte samma utgångsläge för att bygga demokrati som Sverige har haft, glöm aldrig det.
Dessutom är Ryssland ett väldigt troende land där kulturen är väldigt konservativ.
Putin har enormt stöd!
Ett så stort land är ingen enkel match att styra.

Jag motsätter mig att Ryssland gick in i Ukraina. Frågar du Ukraina själva så var så inte fallet.
 
Haken är väl bara att våld + fred inte heller blir fred - förvisso litet beroende på hur man definierar fred...
Sant. Jag är ändå emot nato. Ser inte varför det måste vara så provokativt alls, i den här frågan vet jag var jag står, men andra får tycka precis vad de vill om det då det för mig är en direkt åsiktsfråga och det finns både för och nackdelar med båda delarna. För mig överväger nackdelarna, för någon annan överväger fördelarna...
 
Spännande.
Jag tilltalar @Sporthorse, och du blir upprörd.
Deltar du måhända med fler nick i denna debatt?
Haha alltså tror du att alla tänker som dig? Nato är ingen barnlek och jag hade blivit tokig om någon försökt ändra min oerhört starka åsikt i frågan. För mig är den över allt annat som varit aktuellt inom svensk politik i år.
 
Ha ha! Ett mynt har alltid två sidor, och den andra sidan i detta fall är ännu mer snedvriden media, med knappt skönjbara hammare och skäror på.
Då var vi där igen
Du har ju noll koll på att Ryssland är mer höger än Sverige idag eller?? Snacka om att leva kvar i sovjettiden
 
Jag tror inte att det handlar om att du inte få ha din åsikt utan snarare om att om man uttrycker åsikten i en tråd så brukar man förväntas motivera den med mer än "jag har pluggat många poäng i X ämne och därför tycker jag såhär".
Skrev förövrigt i de första inläggen att det var MIN åsikt baserat på MIN erfarenhet och det JAG läst, det har jag varit tydlig med hela tiden. Och nej, jag ser inte att det behöver vara provokativt. Såvitt jag vet är det väldigt många svenskar som är emot NATO, som sagt. För min del baserat på det jag vet är jag emot. Jag svarade på trådstarten i första inlägget. Inget annat.
Spännande.
Jag tilltalar @Sporthorse, och du blir upprörd.
Deltar du måhända med fler nick i denna debatt?
Ja, kom med troll bara för att du tror det. Nä. Så är det inte, jag läste nog för fort. Dock verkar det ju inte bättre än att jag och Sporthorse som förövrigt verkar stå ganska långt ifrån varandra har samma åsikt i just denna fråga, man kan ha samma åsikt som någon annan utan att vara samma person..
 
Sverigedelen har jag ingenting att invända mot. Det jag tycker är fördjävligt är hur man kan förminska den enorma resa och uppbyggnad Rysslands Putin har gjort sedan han trädde in som president.
Putin hade inte samma utgångsläge för att bygga demokrati som Sverige har haft, glöm aldrig det.
Dessutom är Ryssland ett väldigt troende land där kulturen är väldigt konservativ.
Putin har enormt stöd!
Ett så stort land är ingen enkel match att styra.

Jag motsätter mig att Ryssland gick in i Ukraina. Frågar du Ukraina själva så var så inte fallet.

Ok, du ser alltså inga problem med Putins agerande? Att han tex såg till att marionetten Medvedev ändrade den ryska konstitutionen så Putin kunde fortsätta sitta vid makten trots att den inte var tillåtet tidigare? Den konstitution som kom till för att skydda landet från att hamna under en diktator igen?

Putin är ett barn av Sovjetandan och nomenklaturan var verkligen inte rädda för att sko sig själva under Sovjeteran. Precis som Putin och hans gelikar gör nu.

Rysk historia är väldigt mörk. Föraktet för mänskligt lidande och mänskliga rättigheter har tyvärr gått som en röd tråd igenom den. Det, kombinerat med flera enväldiga härskare som varit totalt ointresserade av att utveckla landet bortom sina egna intressen, har skapat en riktig soppa.

Ukraina är inte ett dugg glada över att ha ryssarna där igen men det är förståeligt att ryssarna vill ha Krim. Krim är nämligen enormt strategiskt viktigt.

Ungefär som Gotland.
 
Då var vi där igen
Du har ju noll koll på att Ryssland är mer höger än Sverige idag eller?? Snacka om att leva kvar i sovjettiden
Idag är Sverige rätt vänster, skulle man kunna säga. Och ja, Ryssland är mer höger än så.

Hur så? Var det Hammaren och Skäran som förvillade dig? - det är inte direkt okänt att inom rysk ledning har en icke föraktlig del sovjettidens stormaktsdrömmar.
 
Det, kombinerat med flera enväldiga härskare som varit totalt ointresserade av att utveckla landet bortom sina egna intressen, har skapat en riktig soppa.
Se t.ex på Rysslands export idag. Det är synd och skam att ett sådant stort land inte tillverkar någonting över huvud taget.

2012_Russia_Products_Export_Treemap.png
 
Kalashnikov? Fast de görs väl på licens och/eller är Kina-kopior idag :p :D
Vapensystem är (tyvärr) undantaget som bekräftar regeln. Och en av de största anledningarna till att Donbass i praktiken är ryskt idag, då det finns vapenindustri där sedan Sovjettiden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5848583

Export till vilka länder? Varifrån kommer bilden?
Från vrångmedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Russia
 
Det finns sån okunnighet bland svenskar vad Nato är, rysshatet tar över debatten.
lyssna på en som vet något istället:

"Ett stort inflytande på diskussionen om svenskt medlemskap i Nato har synen på Ryssland. Tror man, som en del debattörer tycks göra, att Ryssland åter blivit en imperialistisk stormakt som med en supermakts överlägsna kraft bara väntar på tillfället att ”trygga sitt livsrum” genom att kasta sig över sina grannländer, ja då ter sig ett snabbt svenskt inträde i Nato som en naturlig lösning. Har man däremot uppfattningen att Ryssland först och främst är upptaget av sin svåra inhemska strukturomvandling efter Sovjetunionens upplösning och eftersträvar att anpassa sig till en ny, globaliserad värld, samtidigt som man bär på det sovjetiska arvet i form av ett auktoritärt styre, blir svaret ett annat."

och

"Sveriges uppgift bör vara att slå vakt om sin egen säkerhet och samtidigt bidra till mera avspänning - inte mer spänning - mellan stormaktsblocken. Det gagnas inte av att vi blir medlemmar av Nato."

www.expressen.se/debatt/nato-medlemskap-okar-spanningen/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp