Om nu Ryssland inte är ett hot och inte har några som helst intressen av svenskt territorium.
Varför skulle de då provoceras av att vi går med i en försvarsallians?
Varför övar de anfall mot Sverige?
Varför bedriver Ryssland underrättelseverksamhet i Sverige?
Det kan faktiskt finnas en logisk, om än rätt bakvänd, anledning till varför Ryssland/Putin bryr sig om ifall Sverige går med i NATO, övar anfall mot, och varför man bedriver underrättelseverksamhet i Sverige: nämligen att det huvudsakligen handlar om inrikespolitik.
Putin "behöver" enligt denna logik, visa befolkningen att han är en stark ledare, och genom att visa upp att han "kontrollerar" sina grannländer, vilket då innefattar att hota dessa på olika sätt, visar han upp sig.
Det är som ett slags demonstration av att: "jag, Putin, vet minsann vad som pågår i Sverige (eller välj annat grannland), och jag visar regelbundet upp vår militära styrka, så att de aldrig någonsin ska våga hota oss, och se så skraja de blir".
BTW
Personligen tror jag på Svensk alliansfrihet, gärna så neutralt som möjligt, och för att det ska kunna fungera, så behövs ett tillräckligt starkt eget försvar.
NATO är en organisation fylld av hökar, som är "trigger-happy", och där vill jag inte vara med.
Som stående relativt långt till vänster och med en ursprungligen ganska pacifistisk inställning, så har jag ändå häpnat över hur kortsiktiga budgetöverväganden, har kunnat resultera i stort sett en total nedläggning av det svenska försvaret. Både att välja att avrusta Gotland, och en del andra av våra gränser har verkat mycket märkligt för mig.
Dessutom är jag för ett återinförande av värnplikten, dock i en modifierad form (både män och kvinnor, samhällsplikt för alla, inom försvaret för så många som behövs) , förutom att det ger personal till ett försvar, bl.a. därför att jag anser att det skulle bidra till integration och minskade klyftor. Detta genom att människor från olika sociala och etniska grupper träffas och jobbar ihop, och bidra till jämställdhet genom att män och kvinnor utför samma arbetsuppgifter tillsammans.
På den tiden när killar "gjorde lumpen" mer allmänt, så var det många väldigt omogna grabbar, som kom tillbaka efter lumpen som oändligt mycket vuxnare och mer livserfarna. Dessutom hade de fått träffa och tvingats samarbeta med människor från för dem främmande landsändar och sociala sammanhang, människor som de annars kanske aldrig ens hade träffat...