Är mineraler oviktiga? *spin-off på analysera hö)

Rumpnissen

Trådstartare
Om man väljer att inte analysera sitt hö så kan man ju ofta med tiden se om hästen för för lite/mycket energi/protein. Men mineralerna då? De ser man ju inte. Hur bär man sig åt där?

Läste på agrias hemsida;
Det kan vara svårt att räkna ut hur mycket mineraler en häst behöver och det kräver ganska omfattande analyser. Det lättaste sättet att lösa det är att ge hästen fri tillgång till mineraler i en separat krubba. Men se till att den faktiskt äter!

Kalcium kan man väll överdosera ganska kraftigt utan att det är farligt. Men fosfor då, är det farligt i stora mängder (jag vet inte, därför frågar jag)?

Jag tänker så här att om man inte har analys på grovfodret kan man lika gärna strunta i att ge mineraler överhuvudtaget, för det känns som att kasta pengar i sjön. Man har ju ingen aning om i fall man gör saken bättre eller sämre. Hur tänker ni?

Sv: Är mineraler oviktiga? *spin-off på analysera hö)

Intressant fråga, det ska bli intressant att se svaren!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, på mina höanalyser har det alltid funnits med en mineralanalys förutom energi och protein...

Tja, på mina höanalyser har det alltid funnits med en mineralanalys förutom energi och protein...

Ja visst, det får man ju om man väljer till det vid analysen. Men när jag läser här så verkar folk inte tycka att det här med mineraler är så viktigt, de som inte analyserar hävdar att man kan se på hästarna vad de behöver, jag ställer mig mycket frågande till hur man kan se hästens mineralbehov på den? Jag kan ju ha fått det om bakfoten förvisso.

Så här har jag fått lära mig:

"Mineraler är grundämnen som inte kan ersättas. I en orubbad natur gör mineralerna en kretsgång. Från jorden till växten till djuret och tillbaka till jorden i form av urin, avföring och döda kroppar.

Det morderna jordbruket har rubbat kretsgången. Åkermarkens ytlager har en kraftig brist på mineraler.

Mineraler och spårämnen styr alla livsprocesser. De ska finnas i jorden, sugas upp av växternas rötter, ingå föreningar med organiska ämnen o lagras i växten. Mineraler i denna form kallas kolloida och dessa kan djuren tillgodogöra sig."

Efter att jag fick lära mig detta så har jag börjat plocka grenar från träden i skogen (träd har ju enorma rotsystem)...alla möjliga olika...björk, gran, asp osv osv.

Hästarna skalar av all bark och äter upp de grannaste grenarna.

Om hästarna får i sig mineralerna den vägen vet jag ju såklart inte, men jag tycker det känns himla logiskt...och hästarna får ju samtidigt något att pyssla med. Dessutom är det ju helt gratis!!

Mvh Lena

Bra tänkt med kvistarna......gratis är gott....man får plocka bort gammalt & lägga till nytt hela tiden ....när min prins var konvalecent...fick han mycket kvistar...framförallt vanlig gran...nya varje dag i sin lilla sjukhage......

Tips är att slå lite brännäslor i hagen på en solig plats - då dom vissnar äter dom - torka i solen & smula ner i förslutbar hink så har du att ge hela året....nyttigt & bra - viktigt att ta lite första gången & se så hästen inte får knölar - nässelutslag - då får man ta bort de...& kan prova igen till installningsperiod med lite lite i taget...öka & se....händer samma igen kan just den hästen inte äta brännässlor.

Blanda i andra nyttiga växter är naturligtvis också bra...att torka & ge under vinterhalvåret !!!
Som sagt gratis & inte allt för komplicerat heller - bra är det just för att det är ifrån samma område /flora som din häst är van vid !!!
Viktigt - är du osäker på någon växt - ta reda på vad det är för sort - eller avstå !!!

Som sagt mineraler i hö / mark går ju att kolla upp....& då får du räkna ut vad det blir gentemot hur mycket din häst äter i hö/dygn & vad den äter i kraftfoder.
Det visar ju rätt tydligt just om värdet av någon mineral är väldigt lågt eller högt - då har du något att utgå ifrån.

Är du osäker gällande din häst gör prov på den med.....om hästen har dåliga värden.....så kan ju en brist uppstå....kan ta rätt lång tid innan det visar sig & det är inte bra !!!!

För att veta vad just din häst behöver så kan du kolla med din veterinär eller som jag gjort - håranalys...en del fnyser åt det - men det var min vet. som rekommenderade att prova - & jag har upplevt svaren som otroligt intressant !
Väl värd investering för att bibehålla en frisk häst...inte roligt med sjuklingar.
Vit/Min behövs ju för hela kroppens alla funktioner...

Om man valt att använda spannmål som kraftfoder, eller om man bara fodrar med grovfoder, behövs ofta något tillskott av vitaminer och mineraler. Vanligtvis analyseras endast kalcium och fosfor i grovfodret och man vet därför inte hur mycket av vitaminer och övriga mineraler som hästen får i sig. Därför är det ofta lämpligt med ett tillskott av dagsbehovet av vitaminer och övriga mineraler i form av ett tillskott. Det finns många färdiga blandningar på marknaden, så vanligen finns det ingen anledning att utfodra enskilda vitaminer eller mineraler. Vad man bör tänka på när man väljer mineralfoder är att balansen mellan kalcium och fosfor i totalfoderstaten blir korrekt. Många tillverkare av hästfoder har flera olika att välja på så att det går att tillgodose hästens behov.

Man får förutom fodrets värden även väga in om hästen tränas hårt eller avel...men även stressade eller sjuka hästar kan behöva mer vit/min....& då kanske just en sorts vit eller mineral....& komma ihåg att de är individer precis som vi med lite olika behov - även den lätt tränade hästen har olika behov.

Väljer man att ge vit/min utan att veta värden som många gör -
så tror jag på att ge max minigiva som står på dessa olika produkter - som underhållsdos.

Men bäst är ju naturligtvis att veta....så man kan komplettera med rätt sorts vit. el. min. Det ev. låga värdet eller bristen - kan rättas till genom att ge som kur en eller flera gånger beroende på vad som behöver kompletteras.

Vissa vit/min samverkar ju så en låg underhållsdos under vinter uppstallnings period kan vara en bra grund - tillsammans med ett bra grovfoder.

Har någon av er hört att vissa mineraler försvinner eller binds upp av super-fosfater och konstgödning, så de inte blit tillgängliga för hästen? T ex svavel finns i vetekli, men binds av ämnen i konstgödning, så om vetet besprutats finns inget svavel kvar att ta upp och även koppar tror jag påstods försvinna... :confused:
För övrigt tycker jag det är riktigt svårt att beräkna så balansen mellan kalcium/magnesium och kalcium/fosfor blir rätt... :confused: Är det dessutom så att det är farligt att ge unghäst för mycket kalcium??
Hoppas någon av er proffs kan svara! :D

Förtydligande: Jag har stenkoll på min hästs mineralbehov och fodret.

Men vad jag menar med det första inlägget är att många andra inte verkar tycka att mineraler är viktigt. Min fråga är då hur man resonerar. Hur resonerar man kring brister/överskott av mineraler och följderna det kan ge. Får hästen får i sig för mycket energi blir det fet = enkelt att justera. Det är inte lika lätt att märka om hästen får i sig mångdubbelt för mycket fosfor.

Håranalysen lät intressant men dyrt ;). Hur fungerar det?

Väljer man att ge vit/min utan att veta värden som många gör -
så tror jag på att ge max minigiva som står på dessa olika produkter - som underhållsdos.

Men bäst är ju naturligtvis att veta....så man kan komplettera med rätt sorts vit. el. min. Det ev. låga värdet eller bristen - kan rättas till genom att ge som kur en eller flera gånger beroende på vad som behöver kompletteras.

Vissa vit/min samverkar ju så en låg underhållsdos under vinter uppstallnings period kan vara en bra grund - tillsammans med ett bra grovfoder.

Men hur resonerar man då kring brister? Jag har räknat många foderstater i mina dagar och sett hö som kräver mycket stora mängder mineraler för att få att hästen ska få behoven täckta. Det vet man ju inte och många verkar inte tycka att det är något bekymmer.

Jag menar att det är fruktansvärt viktigt att täcka hästens behov av mineraler och se till att kvoterna blir någorlunda. Det är inte lätt att upptäcka skeletturkalkning, blodbrist och sköra senor innan det är för sent.

Senast ändrad:

Innan det är för sent ! Precis - Det enda sättet är via test/prover/analys - då som sagt alla är individer & fungerar olika även i kroppen, kanske inte tar upp magnesiumet även om det finns i bra mängd i fodret eller har förbrukat det genom stress/skada/sjukdom.

Om du väljer via veterinär, har jag hört är dyrt & inte visar så sakligt som en håranalys visar.

Håranalysen jag använt har kostat 600 & jag ser det som en billig investering,
ska ju räcka med en gång per år för att hålla koll på ev. förändringar ca. Okt/Nov/dec kan vara en bra tid på året då har du lite tid på dig under uppstallningsperioden att rätta till ev. problem.

Ang. överskott så är det ju inte så vanligt - men ex. fosfor bör man kunna rätta till då det ändå finns med vid foderstatsberäkning.- ex. ta bort havre om man ger det

Sedan går det inte att komma ifrån att de naturliga vitaminerna & mineralerna är bäst & tas upp lättast - en promenad efter varje ridpass på en äng eller en småväg där hästen själv kan välja vad den vill ha är en billig variant av vit/Min och trevligt sätt att umgås på.:p

Skicka PM så får du tips om hur du gör vid håranalys!!

Linnilinn : Har också läst nå´t sånt ja....!
Och ja, det är svårt det här med kvoter hit & dit...försök att hålla dig inom kvoten mellan 1,2 och 1,8.

För mycket kalcium i förhållande till kalcium är mindre allvarligt. Vuxna hästar kan utan problem klara en kvot på 3,1. När man har ett överskott av kalcium i foderstaten är det mycket viktigt att minimibehovet av fosfor är uppfyllt, då gör överskottet ingenting.

Överdrivna överskott kan dock ge försämrat upptag av fosfor, magnesium, järn, jod och mangan. Hos den unga hästen kan även ett överskott på kalcium, liksom underskott leda till försämrad benkvalitet. För höga halter av kalcium i blodet fördröjer nybildningen av benvävnaden.

Läs mer : http://www.stallbredbyn.com/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=103

Makromineraler
Makromineraler: Kalcium (Ca), Fosfor (P), Magnesium (Mg), Kalium (K) och Natrium (Na).
Kalcium & Fosfor behövs för att bygga upp skelettet på din häst.
ca 2 g Kalcium per 100 kg kroppsvikt och dag.
Fosfor ca 1 g per 100 kg kroppsvikt.
Förutom mängden Kalcium och Fosfor, är förhållandet mellan mängden Kalcium och Fosfor, den så kallade Ca/P-kvoten, mycket viktig att hålla koll på. Ca/P-kvoten ska vara mellan 1,2 och 1,8.

Mikromineraler - spårämnen
Mikromineraler kallas även spårämnen.
Selen (Se), Järn (Fe), Mangan (Mn), Koppar (Cu), Zink (Zn), Kobolt (Co) och Jod (J).
Ofta får hästen tillräckligt med mikromineraler genom sitt vanliga grovfoder och vanligen kan den reglera upptagsförmågan så att mer tas upp om den får underskott.
Selen är ett viktigt spårämne som ingår i ett enzym som skyddar kroppens celler genom att bryta ned så kallade fria radikaler.
I Sverige är de flesta jordar selenfattiga vilket leder till att svenskt foder är selenfattigt om det inte selenberikats.
Med mineralfoder kan du se till att din häst får tillräckligt med selen. Rekommenderad mängd per dag är 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt.
Över 5 mg per 100 kg kroppsvikt är giftigt.
Järn och koppar behövs för att din häst ska kunna producera röda blodkroppar, som behövs för att transportera syre till kroppens muskler. Hästens dagsbehov av järn och koppar är 40-150 mg respektive 10-25 mg per 100 kg kroppsvikt. Både koppar och järnbehovet tillgodoses vanligtvis genom grovfodret.

Ser ingen poäng med att ge fri tillgång på mineraler, det finns inga belägg för att hästar äter nåt för att de har brist på det - förutom salt.

Ser ingen poäng med att ge fri tillgång på mineraler, det finns inga belägg för att hästar äter nåt för att de har brist på det - förutom salt.

Det håller jag med om, men det finns ju ändå många som gör det. De personerna verkar dock inte hittat den här tråden ;).

Jag tror att det är i princip omöjligt att säga exakt hur mkt varje individ behöver varje dag. Att följa riktlinjerna är väl det enda:confused:

Sen är alla hästar o forskningen under ständig omvandling.
Det som var en sanning för 20 år sen är nu förkastade o hur ser det ut om 20 år framåt i tiden vill vi kanske inte ens veta:crazy:

Skulle vara intressant o se om ngn förälder här har räknat på samma vis med sina barn:D

Jag tror att det är i princip omöjligt att säga exakt hur mkt varje individ behöver varje dag. Att följa riktlinjerna är väl det enda:confused:

Sen är alla hästar o forskningen under ständig omvandling.
Det som var en sanning för 20 år sen är nu förkastade o hur ser det ut om 20 år framåt i tiden vill vi kanske inte ens veta:crazy:

Skulle vara intressant o se om ngn förälder här har räknat på samma vis med sina barn:D

Jag håller med - men att följa riktlinjer för "rekomenderat" behov tycker jag är självklart.

Nej, det är nog inte många föräldrar som ränkar så för sina barn. Men å andra sidan är hälso- och sjukvården mer utvecklad på humansidan - om någon nu skulle få blodbrist eller urkalkat skelett. Det är jobbigare när en häst bryter benet rakt av.

Det är ju så att hästarna ska klara sig på gräset & i andra hand hö´t men då vi urlakar marker o s v....så uppkommer brister......& därför får vi tillföra vitaminer & mineraler....det sägs ju att det är viktigare än proteinet om man hårddrar det....den då tunna hästen utvinner ju näringen ur det magra gräset på stäppen (där finns alltid näringsriktgräs även om det är gulnat & torkat - som hö) & överlever tills det nya gräset spirar....det var ju så det var för vildhästarna de starkaste överlevde. Vi får hjälpa våra hästar & tillföra det dom saknar då dom inte kan röra sig över den stora markyta dom egentligen behöver........

Absolut följa riktlinjer/rekommendationer..men också vara medveten om att undantag förekommer.....& att brister kan uppstå ändå av olika anledningar.

Apropå barnen.....jag är ju en sån morsa som faktiskt ger mina barn vitaminer & mineraler då & då i perioder på året...."räknar" då ut det som så att ge på sensommar/höst (skola-mer risk för sjukdom & kring jul samma där & kring sportlov & påsklov & vanligtvis sommaruppehåll då man naturligt äter mer frukt/bär.
Är mer medveten om vad jag ger till mellanmål & middag - då man inte rår på vad som serveras i skola/förskola....men det ska ju bli bättre där med.
Går då utefter rekommendationer........men ser alltid till att de äter frukt & bra mat framförallt. Håranalys gjorde vi på hela familjen.
Jag själv är den som är sämst - kan jag erkänna:o....ingen som säger åt mig att ta en frukt istället för en smörgås;)....men jag blir bättre & bättre.
Ja det är lättare att räkna ut till djuren då dom inte har så mycket olika foder som vi människor - mitt intresse väcktes för nå´t år sedan - vi har inte varit särskilt sjuka alls....vi fortsätter på denna linje:D

Rumpnissen : som du säger - det är lättare att "rädda" en människa....
men folk drabbas ändå allt som oftast av den ena sjukdomen efter den andra.
Jag tror på att vi för förebygga bättre för oss själva så gott vi kan - det går liksom inte att ändra på direkt när man redan är drabbad.
Då t ex. diabetes, hjärtsjukdomar...fungerar bättre bara med motion..så hade man önskat att man motionerat mer innan man drabbades...även om det nu inte är kört utan då i alla fall kan lindras med motion & vanligtvis någon medicin.....
Men det är ju lättare att vara efterklok - tyvärr !!!

Men nu är det ljusare tider - man rör sig mer - får mer D-vitamin & Bär...:d
Positivt tänkande blir man friskare/mår bättre av.....mer av det !!!!!!!!!:D

Fast det där stämmer inte riktigt. Man gör ju med jämna mellanrum markkartering på sin åkermark, detta för att uppdatera sig om vad som behöver tillföras för att ha balans.

Kicki :laugh:

Hårprover kan vara intressant- för att se historiken, men för att kunna förebygga krävs blodprover.

vet ingen som kollar upp annat än vita blodkroppar o dylikt.
Röda blodkroppar borde vara mer intressant.

Skulle själv aldrig utsätta mig för detta, då jag vid min enda koll av sänka- svimmade:o

Men det blir ju ändå historiken fram tills hårstrået tas.....så jag tror på det.....

Gillar inte heller nålar......därför blir håranalys ännu bättre alternativ...:D

Hmm.
Jag ryckte manarna igår så jag kanske skulle ta ett ex;)

Nej jag måste hålla i stålarna. Har ett megaklinikbesök på torsdag o har just lagat bilen för 20 papp o råkade krocka o fick betala 4500 i självrisk.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 583
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 304
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 587
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har nyss fått hem analys på vårat hö och har nu räknat ut foderstater till våra hästar (använde Freefarm's gratisprogram på nätet)...
Svar
18
· Visningar
2 922
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka