Rumpnissen
Trådstartare
Om man väljer att inte analysera sitt hö så kan man ju ofta med tiden se om hästen för för lite/mycket energi/protein. Men mineralerna då? De ser man ju inte. Hur bär man sig åt där?
Läste på agrias hemsida;
Kalcium kan man väll överdosera ganska kraftigt utan att det är farligt. Men fosfor då, är det farligt i stora mängder (jag vet inte, därför frågar jag)?
Jag tänker så här att om man inte har analys på grovfodret kan man lika gärna strunta i att ge mineraler överhuvudtaget, för det känns som att kasta pengar i sjön. Man har ju ingen aning om i fall man gör saken bättre eller sämre. Hur tänker ni?
Läste på agrias hemsida;
Det kan vara svårt att räkna ut hur mycket mineraler en häst behöver och det kräver ganska omfattande analyser. Det lättaste sättet att lösa det är att ge hästen fri tillgång till mineraler i en separat krubba. Men se till att den faktiskt äter!
Kalcium kan man väll överdosera ganska kraftigt utan att det är farligt. Men fosfor då, är det farligt i stora mängder (jag vet inte, därför frågar jag)?
Jag tänker så här att om man inte har analys på grovfodret kan man lika gärna strunta i att ge mineraler överhuvudtaget, för det känns som att kasta pengar i sjön. Man har ju ingen aning om i fall man gör saken bättre eller sämre. Hur tänker ni?