Är min ponny knäpp?!

rostad

Trådstartare
Jag har en ung hingst på inridning som är född -1999-.
Ibland när man rider så är han som en bomb, minsta lilla så flyger han upp i luften men vissa dagar stannar han bara och vägrar. Ibland behöver man bara peta till med hjälperna och han gå fram men i vissa fall kan man stå och slå hjälperna på han och han tar inte ett steg.
Är min knäpp eller är det ett typiskt ung hingst sätt?!
:confused:

Sv: Är min ponny knäpp?!

Typiskt unghäst vill jag påstå. Det tar tid innan de förstår hjälperna. Sedan beror det på hur mycket han är riden. Lite typiskt hingst att de vill bestämma lite själva. Jag "ber" hellre en hingst än att tvingar den. (naturligtvis ska de inte få bestämma och vinna, måste ses från fall till fall)

Håller med...ett typiskt unghästbetende, att kolla av vem som är chef, att man inte riktigt förstår(vill förstå)osv, osv.
Rätt vad det är så har de några år på nacken å man kan skratta åt unghästfasonerna. Oftast kommr man ihåg dem när man ser någon annan stackare kämpa på med sin bejbis.

Kunde nästan tro att det var min hingst du beskrev:)
Han är också född -99 och uppför sig på precis samma sätt.
Tack ni som svarat, då vet man att det bara är att kämpa vidare och hoppas det "växer" bort med åldern.:p

Men -99 är väl inte direkt unghäst? De blir ju 7 år nu... Jag skulle inte kalla det unghäst iaf. Sen om den nyligen blivit inriden är ju en annan sak, då är den ju outbildad.

ne.. men han är ju inte gammal heller. Men man skulle kunna tro att han är unghäst. För han beter sig som en.. :D

Svar till shampiz:
Min är en Wesh cob hingst vad är din för en?!

Jag har en arabhingst född 2002 och jag känner igen min hingst mycket i din.."Quisen" kan också vara en riktigt bomb nära på att explodera många dagar..så fort jag sätter mig upp på honom i paddocken så dansar han fram..vill bara visa upp sig..men efter ca 10min när jag värmt upp honom så brukar han vara väldigt possitiv och ÄLSKAR att jobba! det finns dagar jag bara behöver peta honom med hjälperna så flyger han fram..eller så kan han bara stanna ibland och sura till och vill inte gå ett steg..så typiskt unghästbeteende!

Ja, exakt! Han älskar också att jobba och vissa upp sig. Men så är ju hingstar...

Lazio skrev:
Unghästfasoner.
Fast en häst född-99 skulle jag inte kalla unghäst precis.

:bow:

Så är hästen nyss inriden eller är den bara ouppfostrad? Sådant beteende hade jag nog knappt godkänt efter ett halvårs normal ridning, SPEC inte av en hingst! Att hästen vissa dagar är som en bomb kan ju gälla vilken häst som helst livet ut men det ska ju vara en kontrollerabar bomb om man säger så... Att hästen stannar och vägrar gå är ren och skär olydnad om hästen blivit rätt riden från bärjan.

Rätt inriden är han! För jag har nyss köpt han. Hon som hade han innan rider MSV hopp och MSV dressyr så hon kan rida! Igår galloperade han för första gången i sitt liv så han är ju inte riden så himmla mycket. Jag travade han för första gången i Nov. Men rätt riden är han!

Man behöver inte kunna utbilda unghästar bara för att man tävlat högt, har flera ex på det hemma. Och stnnar han sådär så tycker jag det är lite tveksamt hur han blivit riden innan men visst, är han inte riden mkt så är det ju väldigt typiskt unghäst grej - men INGET man ska tillåta för att "den är så ung".

Ta tag i probnlemet direkt och acceptera det aldrig, annars får du nog ett jobbigt beståeende problem.

Ja, klart! Fast de hästar hon tävlat har hon ridit in själv.. men iallafall. Min tränare säger att han inte fattar vad han ska göra. Han har inte gjort den nu på 1½ vecka. Så hoppas att han inte kommer att göra det mer. Det har varit väldigt snällt av er alla att svara på vårat lilla problem.
Och jag kommer jobba hårt på att han slutar!
Ni gav mig hopp igen!
Kommer en liten bild på han under så ni får se på odjuret!

000_0635.jpg

Kanon! Hade precis tänkt skriva en tråd om manflätor men nu kan jag ju fråga dig :idea: Du har inte en bild på hur lång hans man är utsläppt? Flätar du flätan hårt tätt intill mankammen eller löst eller vad? När håller den bäst??

jag flätar ganska hårt och tätt in till mankammen.
Så här ser han ut men utsläppt man: :D
bbbb.jpg

Oki, får testa det då. "Tyvärr" så hade han ju en bra bit längre man än vad mitt flätobjekt har men vi får väl testa ;) Tack! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka