Är min ponny i trotsåldern?

Du kan vara jätte tydlig utan att ponnyn förstår,
ett exempel på jobbet där jag är nu jobbar många som har finska som första språk och dom skulle kunna förklara jätte tydligt om vad jag ska göra men om dom tar det på finska så spelar det ingen roll hur tydliga dom är för jag har inte lärt mig finska.

Hur ska man göra då om du nu vet?........

Håller med många ovan.

Antingen så har hästen ont/besvär av något (utrustning, situation osv) eller så vet den inte vad den skall göra. Att du är övertydlig spelar ingen roll, hästen pratar inte ditt språk, och du pratar inte hästens.

Vad händer om du och hästen står still, och du smackar? (du får inte röra på dig vid detta experiment, du ska vara helt still och inte ge något annat kommando än smackningen)

Vilken metod användes när hästen lärde sig longeras?

Hur ofta rids den? Hur har viloperioderna sett ut för den i år?

Hur ofta jobbas den från marken? Löshoppas? Tömkörs? Longeras? Promeneras?

Mod hos unghästen uppstår när de är bekväma med situationen, vet vad de skall göra och förstår vad som händer.

Och... ärligt talat, det här med att unghästar inte går frammåt är ett väldigt vanligt 'problem', som en 'erfaren' unghästutbildare borde kunna lösa enkelt (utan att gå bakom hästen med långpisk).

Fråga 1: ingenting tyvärr.
Fråga 2: vi longerar han varenda gång innan jag sitter upp och han är lärd mest genom rösten. Vet inte hur jag ska förklara.
Fråga 3: just nu rids den Max 3ggr per vecka. Sedan promenader/tömkörning/vara fri
Fråga 4: som ovan, vi varierar mellan promenad, tömkörning, vara fri, frihetsdressyr, löshoppas.

Har du några tips då? Framförallt de jag vill få fram i denna fråga. Men alla lägger mestadels negativa kommentarer men de är ju sann fakta..

Alltså, jag kan inte tro att ägaren är så erfaren av utbildning av unghästar av följande skäl:
1. Då skulle ägaren kunna guida dig NÄR du rider, ni skulle lösa problemet på ridbanan och du skulle inte behöva fråga Buke
2. Att gå efter med långpisk för att hästen ska gå fram är inte nödvändigt när man utbildar hästar, om man gör det på rätt sätt. Uppenbarligen har hästen inte utbildats på rätt sätt.

Även om ägaren inte kan rida hästen så finns det massor med arbete som h*n kan göra med hästen från marken i utbildningssyfte. Sen behöver man en ryttare som KAN rida in hästar, och såna ryttare frågar sällan om hjälp här på Buke, så jag tror dessvärre att ägarens bedömning av dina kunskaper är fel.

Du kan inte sitta och skriva att vi är oerfarna för du har inte sätt oss irl.
Dock är det inte alltid hon går med longerings spö heller. Men ofta för att hjälpa mig.
Hon ger massvis med tips men inget fungerar så du kan absolut inte sitta och skriva att vi inte kan någonting.

Och sen måste ryttaren börja någonstans, eller!?

Hur ska man göra då om du nu vet?........

Backa utbildningen och befäst det ni gjort tidigare. Som @Tora sa, låt bli att rida tills den är skodd. Kolla av att den verkligen förstår det ni begär av den från marken.

Det går inte att forcera och ha bråttom när man utbildar hästar och är man mer oerfaren tar det längre tid. Sedan är en del hästar mer lättlärda än andra, precis som människor.

Backa utbildningen och befäst det ni gjort tidigare. Som @Tora sa, låt bli att rida tills den är skodd. Kolla av att den verkligen förstår det ni begär av den från marken.

Det går inte att forcera och ha bråttom när man utbildar hästar och är man mer oerfaren tar det längre tid. Sedan är en del hästar mer lättlärda än andra, precis som människor.

Vi har absolut inte bråttom och gör allt i hans takt. Det enda vi övar på just nu är dessa "vägringar".

Vi har absolut inte bråttom och gör allt i hans takt. Det enda vi övar på just nu är dessa "vägringar".

Om hästen börjar tycka det är tråkigt att jobba har man gjort något allvarligt fel. Då är det bara att backa sexton steg och låta hästen vila, komma tillbaka och börja från början.

Och vara noga med hästens motivation. Om hästen börjar motarbeta ryttaren redan i grunden, hur ska man någonsin få en häst med arbetsglädje? Med spö?!

Men det är inte samma sak som att backa och se till att den förstått det ni gjort tidigare. Hästar kan också bli frustrerade av att inte förstå, precis som människor. Då är det bättre att göra det den klarat tidigare för att se till att det sitter.

Eftersom ägarens tips inte fungerar och användandet av en pisk på det sätt du beskrivit tror jag fortfarande inte att ägaren är så van vid unghästar. En som är van vid hästar/unghästar skulle dessutom inte rida en häst som är misstänkt ömfotad, då får den vila tills den är skodd.

Det är ingen kritik, det är konstaterande av fakta. Man ska vara ödmjuk och medge att man inte kan allt. När jag red in min SWB gjorde jag verkligen inte alla rätt men hade vett att ta hjälp av de som kunde.

Jag tycker det är lättast att rida in hästar i skogen innan jag förflyttar utbildningen in i paddock/ridhus. Varför? Oftast får de en naturlig bjudning utomhus. Tycker det är lättare om man skapar bra förutsättningar för unghästen, särskilt om den börjat tveka/tänka bakåt/inte förstår. Blir en ond cirkel av det hela. Tänker inte framåt - skarpare hjälper (pisk, hårdare skänklingar, irritation) - hästen blir osäker. Istället för att då börja från början med någon som leder häst + ryttare och sen ha med någon mer häst på en liten runda i skogen till en början. Skapa bra förutsättningar så hästen lyckas och kan få beröm.

Tycker det finns många fördelar med att rida mycket utomhus. Man lägger så himla många timmar senare i utbildningen i paddock/ridhus.

Fråga 1: ingenting tyvärr.
Fråga 2: vi longerar han varenda gång innan jag sitter upp och han är lärd mest genom rösten. Vet inte hur jag ska förklara.
Fråga 3: just nu rids den Max 3ggr per vecka. Sedan promenader/tömkörning/vara fri
Fråga 4: som ovan, vi varierar mellan promenad, tömkörning, vara fri, frihetsdressyr, löshoppas.

Har du några tips då? Framförallt de jag vill få fram i denna fråga. Men alla lägger mestadels negativa kommentarer men de är ju sann fakta..

1, vänta på att hästen blir skodd

2, Se till att träna in, från backen, att smackning betyder frammåt. Smacka - led hästen frammåt. Stanna med prtoo ´+ att du stannar + tag bakåt i grimman. Gå frammåt igen. Det är helt uppenbart att hästen inte kopplat smackning med 'frammåt' därför har du och hästen inget gemensamt kommando för frammåt. När kommandot sen sitter på backen, ger du skänkel sen smackar du. Ev, har man en person på marken som smackar och leder hästen frammåt samtidigt som du ger skänkelhjälp.

Likadant med prtoo/stanna kommando.

3, jag lärde mig köra som ung, därför tränar jag mina hästar till att skritta på smackning, trava på ssss-ljud och galoppera på vissling. Ett system med olika kommandon för olika gångarter tycker jag har hjälpt när jag ridit in hästar, för det blir enklare för hästen.

4, se till att hästen får ordentliga vilopauser. När den lärt sig något nytt, ser man till att den får tid att smälta det.

Jag tycker det är lättast att rida in hästar i skogen innan jag förflyttar utbildningen in i paddock/ridhus. Varför? Oftast får de en naturlig bjudning utomhus. Tycker det är lättare om man skapar bra förutsättningar för unghästen, särskilt om den börjat tveka/tänka bakåt/inte förstår. Blir en ond cirkel av det hela. Tänker inte framåt - skarpare hjälper (pisk, hårdare skänklingar, irritation) - hästen blir osäker. Istället för att då börja från början med någon som leder häst + ryttare och sen ha med någon mer häst på en liten runda i skogen till en början. Skapa bra förutsättningar så hästen lyckas och kan få beröm.

Tycker det finns många fördelar med att rida mycket utomhus. Man lägger så himla många timmar senare i utbildningen i paddock/ridhus.

Ja, jag red bara i skogen med min SWB när jag red in henne. Hoppade av i backarna, perfekt träning för både häst och ryttare. Jag hade aldrig spö på henne till en början.

Ja, jag red bara i skogen med min SWB när jag red in henne. Hoppade av i backarna, perfekt träning för både häst och ryttare. Jag hade aldrig spö på henne till en början.

Jag har bara goda erfarenheter av det sättet. Fått trygga individer som gått fram för det mesta och inte skvättiga. Kanske hade de blivit likadana om jag hade ridit in dom i ridhus men jag vill tro att skogen hade en positiv inverkan.

Hade en ponny (holländsk import) för många herrans år sedan som inte gick att rida ut på överhuvudtaget, reds i princip aldrig ut på innan hon kom till Sverige. Det var inte roligt alls...

Vill inte ha mer svar nu! Har fått tillräckligt med svar! Tack för alla kommentarer! Kan man ta bort trådar???

Inte ens ändra?? Ångar mig nämligen att jag skrev denna tråd
Nix :)
Och har du "otur" fortlöper diskussionen på ett sidospår :D Man äger inte sin tråd på ett diskussionsforum men inkommer det svar trots att du inte önskar det är det bara att låta bli att svara eller öppna tråden :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama