Är min ponny i trotsåldern?

Du kan inte sitta och skriva att vi är oerfarna för du har inte sätt oss irl.
Dock är det inte alltid hon går med longerings spö heller. Men ofta för att hjälpa mig.
Hon ger massvis med tips men inget fungerar så du kan absolut inte sitta och skriva att vi inte kan någonting.

Och sen måste ryttaren börja någonstans, eller!?
Man börjar lämpligtvis inte på en icke inriden häst. Eller vad menar du med att ryttaren måste börja nånstans?

Eftersom du skrev att det inte händer ett dugg om du sitter på hästen och smackar så vet den uppenbarligen inte att det betyder "gå framåt".
Backa, gör om, gör rätt.

Hur ska man göra då om du nu vet?........
Först är det ju att ta reda på var det gått fel/för fort fram och utan att veta det är det omöjligt att veta vad som ska göras.

Hade börjat med att ta reda på om ponnyn förstår vad smackning betyder genom att leda den för ponnyn trygg plats och i en situation den känner igen och är trygg med tex till eller från hagen och när det finns hästar både i hage och stall så inget lockar mer åt ena eller andra hållet.
Jag håller mig mellan bog och huvud och smackar (inget annat med kroppen) när hästen står still och väntar på svar på om den förstår eller inte vad smackning betyder.
Beroende på svaret så skulle jag gå vidare där ifrån, tänk bara på att svaret aldrig kan vara fel utan bara en check på vad ponnyn kan eller inte kan.

Du kan inte sitta och skriva att vi är oerfarna för du har inte sätt oss irl.
Dock är det inte alltid hon går med longerings spö heller. Men ofta för att hjälpa mig.
Hon ger massvis med tips men inget fungerar så du kan absolut inte sitta och skriva att vi inte kan någonting.

Och sen måste ryttaren börja någonstans, eller!?
Jo, ni är oerfarna eftersom ni inte klarar ut en så enkel sak som grundutbildning.
Sorry, men så är det. Det är inget fel med att inte ha kunskaperna att utbilda en unghäst, men då är det bättre att man inser det och överlämnar till någon som kan.

Det låter som om hästen inte alls är inriden, den har ingen aning om varför du sparkar på den och att skrämma fram den med långpiskan är så fel att jag blir ledsen av att läsa om det. Hästägaren har inte den kunskap och erfarenhet som behövs för att rida in en häst, då skulle hen aldrig gå fram så som du beskriver. Du verkar ung och oerfaren själv också och oerfaren ryttare+unghäst är aldrig en bra kombination. Det är som om din lärare i skolan vore lika gammal som dig.

En häst förstår inte automatiskt att den ska gå fram för att du sparkar till den, ju "tydligare" (grövre) hjälper du ger ju mer osäker och motvillig kommer den bli. Till slut har ni en häst som tycker att ridning är så obehagligt och otäckt att den inte vill ha någon på ryggen alls. Att förstöra en unghästs framtid går väldigt snabbt, därför är det oerhört viktigt att det går rätt till.

Ta hjälp av en duktig tränare! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama