Är min häst för smal?

B

Bellina

:p :p Hej!
Jag har en connemara d-ponny som är 142 cm i mankhöjd , hon är ganska kraftigt byggd och väger 390kg hon får 7 kg hö om dagen, 7dl betfor-dag och 11dl kraft groov om dagen.Hon är väldigt smal, vad ska jag göra?

Sv: Är min häst för smal?

ser man revbenen, ryggraden eller är hon bara "tunn"? kornkross och lusern lär vara bra för hästar som är magra (funka inte på min) 3-4 veckors "vila"(skritturer & lite lätt dressyr) och fri tillgång på hö funkar jättebra!:idea: hoppas hon går upp i hull!

Jag skulle nog öka lite på höet, jag har en groov c-poonny. Hon gårpå 6 kilo hö, men vågen stallägaren diffar lite så på lunchen får hon cirka ett kilo mer än vad hon ska ha så hon får cirka 7 kilo hö + en del halm som äts i hagen.

Så min foderstat ligger på cirka detta:
7 kilo hö + lite halm
4 dl = 0,4 dl nya groov
1/2 deciliter = 40 gram foderjäst
1/2 deciliter = 50 gram miner vit
1 mått vitlök varannan vecka
1/2 mått tokosel på söndagar

Hon ligger i ett bra hull, så om din är lite större skulle jagb rekomendera lite mer hö att tuga på.

Det låter ganska lite med 390 kg om den är kraftigt byggd. Hon var iofs inte så jättehög, men min ponny (som är ädelt byggd/arabkorsning) väger ca 410 kg om jag minns rätt, kan ha varit mer. Han är 146 hög. Nu har han ganska bra hull. Tidigare var han rätt tanig...

Jag ökade hans grovfoder från 6 kg till 8 kg och ger 1 dl olja 5 dl betfor (mått innan blötläggning).
Han får övrigt sammanlagt 2 kg krafft och 0,5 kg havre (han blir extrempigg annars:P)

Just det måste läga till att min c-ponny på 136 å kraftigt byggd väger 350 kilo.

Bellina skrev:
:p :p Hej!
Jag har en connemara d-ponny som är 142 cm i mankhöjd , hon är ganska kraftigt byggd och väger 390kg hon får 7 kg hö om dagen, 7dl betfor-dag och 11dl kraft groov om dagen.Hon är väldigt smal, vad ska jag göra?

Om hon är tunn på 7kg hö ska du öka hömängden! Med minst 1-2kg. Och gärna fodra med lusern också (0.5-1kg/dag). Du skulle kunna byta ut Grooven mot lusern t ex (successivt!). Hack eller pellets väljer du själv.

Hej du !!
Om jag nu har gissat rätt så vet jag ju vem du är:angel:

Är det rätt häst/person så ska det ju tilläggas att hästen i fråga rids som regel 6 dagar i veckan..:banana:

Och jag tycker vår gamla Loppa har blivit tunn, hon väger 443 kg och är 1,37 m. Men hon har varit betydligt tjockare:o Hon är New forest medn har en kroppstyp som en fjording...

//tjoho från matte millus som förövrigt har alldeles fel foderstat,
är 1, 65 o väger 80 kg

millus skrev:
Och jag tycker vår gamla Loppa har blivit tunn, hon väger 443 kg och är 1,37 m. Men hon har varit betydligt tjockare:o Hon är New forest medn har en kroppstyp som en fjording...

//tjoho från matte millus som förövrigt har alldeles fel foderstat,
är 1, 65 o väger 80 kg

Har du fel foderstat? :idea:

Jag rekommenderar mer grovfoder och mindre kraftfoder. :p :angel: Och kanske öka motionen något? :)

try 160, 430 kg....... :cool: hon borde dock ha gått upp....

fullblod å pinne...

en connemara på 142 cm är precis vad jag har. han är inte så stort byggt och får ungenfär 7 kg hö under en dag.
men han väger ca 450 kg vilket är rätt bra. han ser inte tjock ut. han är just nu i tävlingstrim och super fin ....

Jag skulle öka på höet 1-2 kg och kanske även lägga in lite olja i foderstaten.En annan variant är att istället för att öka höet lägga in 1-2 kg hömjölspellets eller lusern bra för hästar som behöver lägga på hullet

Hohoho min connemaradam är ca 145 cm hög och väger 500 kg....Men hon är ganska djup och bred, så det är väll därför:smirk:
Just nu väger hon ännu mera, men så ska hon föla om 1,5 månder också!

Så till frågan- jag skulle öka på med hö, kanske luzern? Något proteinfodermedel, soya, färdigfoder, eller kanske foderjäst?

Se över mineralerna också när du håller på!

Att öka på med grovfoder är ju i särklass det enklaste och billigaste sättet att få upp hullet- samt att hästen mår bättre!

har du kollat om h*n har mask ?? jag hade nog ökat grovfodret nåt kilo först..

Min islänning 7år är 137cm och väger 423kg enligt Strömsholms våg.

Han är inte för tjock - man kan precis känna revbenen (om man nu kommer in under all päls...:o ) Välmusklad oxå för den delen min lilla krabat.:banana:

Messy skrev:
try 160, 430 kg....... :cool: hon borde dock ha gått upp....

fullblod å pinne...

huuua, låter som ett skelett...!!?
mitt halvblod med xx-pappa har snarare "problem" åt andra hållet :angel:

ja hon är pinne... när jag köpte henne å gav masssaaa mat å hon började till å med att äta 5kg hö/dag (från typ 1-2kg/dag) ... efter ett halvår hade hon gått upp 10 kg... tack för den lixom :crazy:
ska bli mycket intressant å väga henne i april (hoppas de har våg på ultuna som man kan väga lite så där i smyg) ;)
nu har hon ju tappat alla muskler.. så det är väl + - 0 med lite otur.. hehe.. äter dock ca 6-8kg hösilage + hö nu! så hon har iaf blivit duktig på att äta! :)

http://hem.bredband.net/nyblin/oki3.jpg

så ser hon ut.. inte katastrof, men inte fetto precis ;)

hon är inte så gammal va ?
söt liten pålle du har :)

tack :)

hon fyller 6år i april... så... hehe... inte 2-3 som man kan tro på kortet ...

Hade en c-ponny som var en connemara, han var den lite ädlare connemara typen men endå med runda fina kroppdelar, när han var runt 5 års tyckte vi han var lite för smal, då vägde han ca 320 och var 135 cm i mkh, då beslöv vi oss att fodra på honom vi ville få upp han i vikt, snabbt la han på sig och vi tyckte han vart snygg och musklad när han vägde 350 kg och var 137 i mkh.

Min d-ponny på 144.5 cm äter 6 kg hö per dag och 5 dl Blötbetfor, han är en welsh och inte så jätte grov, men inte ädel heller, han vart ordentligt påmatad inför vintern, det är annars lätt att hästen tappar mkt hull på vår kanten då dom fäller osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en Cheval Liberte Gold och har ett problem som jag undrar om någon känner igen. Bryggan som man fäller ned kommer inte hela...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 355
Senast: Krumben
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 503
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama