Är märket så viktigt?

Sv: Är märket så viktigt?

Jag håller med de andra :) märket spelar ju ingen roll.
Jag köpte ett par kingsland byxor för ett halv år sedan för 1600 kr!! Man tror ju att de ska hålla eftersom de är så dyra? de gick sönder 2 månader efter, så jag åkte tillbaka och fick pengarna tillbaka så jag köpte ett par byxor från back2back som har hållt flera månader, sen fick jag flera täcken och andra grejer för pengar. :)

KL

Jag kör blandat med märken/billigt. Har märkt att på täcken så är det bra att kanske köpa lite dyrare, jag kör på HW. Har även ett billigt regntäcke från b*rjes som är super. Har tidigare köpt täcken på h**ks, billigt och bra tyckte jag, tills att täckena efter två veckor gick sönder, läckte in m.m. Sadel har jag det som passar pållen bäst (jacson o wintec).
Träns skulle jag inte köpa för mer än 1000 kr. Har tex 2 superträns inhandlade för 200 kr på h**ks (50%).

Schabrak köper jag det som jag tycker är snyggt:P.. Dock inga jättedyra. Köper glatt schabrak på G*k*s ( 99kr) som är super!!

Rätt och slätt bryr jag mig inte så mycket om märket. Det ska vara snyggt, bra och passa hästen.

jag tycker inte man ska klaga på folk som köper märkesgrejer.
jag tycker det är bra..
det är viktigt att hästen har bra utrustning. och ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Det viktigaste är kvalitén och vissa märken står ju för just kvalitet och det respekterar jag och kan vara beredd att betala för men märket i sig, nej.

Nu har det ju dessutom blivit värsta modehysterin inom hästsporten och om saker inte behöver hålla längre än till nästa kollektion så blir kanske kvaliteten därefter, iallafall när det gäller nya märken med högre pris. Är nåt dyrt måste det ju vara bra resonerar väl endel.

TS: jag tycker absolut inte du ska klaga på folk som köper märkesgrejer.
jag tycker det är bra och ingen ska klaga på det.

Märkessaker är inte nödvändigtvis bättre vilket de flesta som inte är födda igår vet.

Bra hantverk kostar däremot.

Märkessaker är inte nödvändigtvis bättre vilket de flesta som inte är födda igår vet.

Bra hantverk kostar däremot.

nähääää? säger du de.
jag tycker bara de e sjukt onödigt att klaga på folk som köper märkesgrejer/dyrt. när det kan vara bättre för hästen.
det är väl bara att va glad för.

Jag köper inte så mycket märkessaker, har under hela min uppväxt bara vetat av Hö*ks så;)
Man får kolla på sakerna, visst varierar Hö*ks grejjor i kvalitet men gå in i butiken och känn och kläm innan du köper!
Jag har ett träns därifrån som är använt dagligen under 1år nu... Det är det mjukaste tränset jag haft tror jag... Och blir bara snyggare:d

Har även ett vintertäcke från Ö&B som har hållit långt över förväntan. Använt flitigt i 4år... Många tvättar har det blivit. Ser nytt och fint ut. Läcker inte. Och det HAR blivit misshandlat i hagen. Därimot imprigmerar jag alltid.

Sadlar förstår jag faktiskt inte riktigt varför det är ett No No att köpa billigt? Jag har en Stübben hoppsadel (visserligen vann jag den på gbg horseshow) samt en Crown dressyrsadel. Varför köpte jag den? För att det är den enda dressyrsadeln som legat PERFEKT på min häst.
Men den andra hästen har en Torowgood- Den ligger perfekt på henne... Och hon lider ju inte av att hennes sadel var billigare?
Letar sadeln nu igen och överväger att prova en Claridge House... Förutsatt att den PASSAR. Jag är extremt noga med det, men en märkessadel sitter ju inte bra bara för att det är just en märkessadel.

När jag köper något så planerar jag alltid att kunna ah det LÄNGE. Och vissa "ekonomigrejjor" är av bra kvalitet. Men man får sortera bort det som inte är det.:)

*kl*

Jag köper mycket på både Hööks och Horze, och något har jag köpt på Börjes också.
Numera köper jag enbart HW täcken till min häst eftersom de sitter mycket bättre på honom än täckena från tex Hööks, och det är viktigt för mig eftersom han är skavkänslig.

Sadel köpte jag en begagnad märkessadel. Mitt absoluta favoritträns är CH Kilkenny från Hööks - det används dagligen och är sååå mjukt!
Schabrak köper jag det som jag tycker är fint - jag älskar att matcha så jag har en hel del...

Så länge man har råd så tycker jag att man ska få köpa det man själv vill, jag bryr mig inte så mycket.
Däremot kan jag tycka att det är kul att se vart alla har köpt sina saker - det kan ju vara så att jag vill ha ett likadant! :)

Jag säger som många andra. Sadel är t.ex. en sak jag gärna lägger pengar på att för att få en med bra kvalitet och passform. Min häst har nu en M&N, som ligger bra trots hennes dåliga sadelläge.

Kläder är juh roligt att köpa ofta, så där har jag bara billiga plagg, mest från Ge-Kås. Stövlarna är från Hööks och fantastiskt sköna!

Börjes täcken har riktigt bra passform och håller sig verkligen vattentäta, så där finns ingen anledning att lägga pengar på dyrare täcken!

Jag lägger mer pengar på en bra och dyr hjälm, stallskor, sadel och bett. Då vill man ha kvalité och "ordentliga grejer" då det har mest betydelse för säkerheten och för hästens/ryttarens välmående. En bra hjälm är ju verkligen grundläggande då den kan rädda liv. Samma sak med ridväst.. Skor är även viktigt då jag har ont i ryggen..

Träns, ridbyxor ect. kan man ju köpa lite billigare istället.. Även om det är viktigt med kvalité på ridbyxor, stalljackor osv så tycker jag ändå man kan köpa något billigare och lägga pengarna på en bra sadel, eller en hjälm. -det är bara min tanke.

Men har man pengar så kan man väl lägga ut pengar på märkes grejer, det är ju upp till var och en. Kul att det ändå finns så mycket att välja på!

jag tycker inte man ska klaga på folk som köper märkesgrejer.
jag tycker det är bra..

Jag tror inte att hästen bryr sig om jag rider i joggisar eller Pikeur, utan mer hur jag rider.

Jag har ingen egen häst men svarar ändå. Tycker att märket är helt oviktigt såvida det inte är stor skillnad i kvalité.
T.ex. tycker jag att Pessoa-schabraken är ruskigt fula och jag har köpt mycket finare schabrak för 200:- eller lite mer/mindre. =)

Jämför dessa schabrak:
Beige Pessoa här: http://www.emmi.se/ProductPopup.aspx?filename=1255953855_2090.jpg för 849:-
Beige Horse Saver: http://www.emmi.se/pub_images/original/K13160_760.jpg 189:-
Dessutom köper jag grymt mycket snygga saker för mindre priser att jag kan variera mycket mera och matcha mycket mera = allt ser väldigt dyrt och exklusivt ut. :angel:

Håller med om att en del är nå helt kopiösa på att skryta om sina märkesgrejer hit å dit för hur mycket pengar som helst.
De människorna tar jag avstånd från.
Däremot förstår jag mig inte på de personer som har hela ÖoB kollektionen till sig själva och sin häst heller för med de låga priserna så måste ju något bli sämre, tex material och kvalité. Även om jag har ett ridspö därifrån för hela 5 kr men det förväntar jag mig inte heller ska vara världens bästa :)

Personligen kör jag väldigt mixat mina hästar har tex Jaguar, Prestige och Wintec sadlar alltså både dyr, mellanklass och billighetsmärke men de är de sadlar som passar dem så då får det vara så.

Täcken köper jag i stort sett bara Bucas å HW, mina stora hästar har Bucastäcken som är 10 år gamla och de används flitigt är fortfarande inte ett hål i dem och håller regn och rusk borta alldeles utmärkt!

Däremot har alla hästarna träns från Börjes/Hööks och de e faktiskt mina bästa träns och de används dagligen och är mellan 5-15 år gamla! Har även betydligt dyrare träns men dem är jag inte alls lika förälskad i.

Dock lägger jag ofta lite extra kronor på min utrustning för att få bra kvalité, och då kan det ofta dröja ca 10 år innan jag byter ut tex ridbyxor, träns, sadlar mm

Men märke och modegrejer struntar jag helt i då jag ändå kör den klassiska stilen som alltid håller :)
Så i det långa loppet har det nog faktiskt lönat sig för mig att lägga några extra slantar för att sen ha sakerna länge.

nähääää? säger du de.
jag tycker bara de e sjukt onödigt att klaga på folk som köper märkesgrejer/dyrt. när det kan vara bättre för hästen.

På vilket sätt kan det vara bättre för hästen med saker av dyra märken?
Jag har hållit på med hästar i snart 40 år och har inte hunnit upptäcka det ännu.

Själv gör jag som många andra i den här tråden, lägger pengar på bra sadel och hjälm och lite andra grejor som inte är slit och släng.
Täcken däremot köper jag billigt. Mina bästa fynd är ett termotäcke för 250:- i Globen som använts flitigt i fem vintrar och knappt ser använt ut:)

Jag tycker att en del är något helt kopiösa på att påpeka att de har den billigaste utrustningen, här på buke och att det är fult att ha
dyrare utrustning. VAD spelar det för roll? Det är ett fritt land och man väljer själv vad man vill använda sina pengar till.

Nej, men jag vill inte ha en massa skräp. Därför köper jag utrustning av bra kvalité, ofta är det då märkesutrustning.
Jag har inget behov av att ha femhundraelva träns. Ett träns duger utmärkt, sedan har jag en lagom stor bunt med mias och equiline schabrak.
Köper nästan inga andra schabrak, då de inte håller formen efter ett par tvättar och har inte hittat några andra schabrak som ligger ordentligt på hästen.

Täcken är det bara Mark Todd och Bucas som inhandlas, inget annat passar på damen.

nähääää? säger du de.

Märkes grejer är väl inte bättre för hästen? Tror nog det är passform och skötsel som är det viktigaste:p

Köpte en häst och fick full utrustning till, bla ett passier och en dyon träns. Passiret var för stort med en massa extra hål, som gjorde att spännena hamnade fel och skavde så att hästen var hårlös på vissa ställen och det andra var nosgrimman för liten i så att på yttersta hålet var den jätte hårt spänd. (och detta träna var välandvänt)
Efter det blev jag lite negativ till märkesprylar, eller mer till folk som bara har märkes grejer. För vissa har det verkligen bara för märkets skull, bevisligen. Nej jag tror presonligen denna häst trivdes bättre i det chetak träns jag köpte som passade den :)

Lånar knapp och måste fråga varför så många har åsikter så långt åt det ena eller det andra hållet?
Måste man förakta de som handlar dyrt? Måste man förakta de som handlar billigt?

Jag har förståelse för att folk är modeintresserade och jag har förståelse för de som prioriterar kvalité och hållbarhet. Men jag kan också förstå de som inte ser meningen i dyra märkesprylar och de som nöjer sig med billigare varor och byter när det behövs.

När jag köper nytt får användningsområdet styra prisnivån. Ska det vara extrafint till tävling och träning eller ska det vara ett träns som tål många år av slitage? Eller ska det vara en haggrimma som slits i väder och vind och oftast ändå inte håller bättre med ett dyrare pris?

Jag blandar dyra märken med billiga efter vilken funktion de ska fylla. Sedan shoppas det ibland sådant som egentligen inte behövs men det handlar ju då som oftast om ett modeintresse och tillfredsställelsen i att känna sig fin och välvårdad, precis som i det vardagliga livet. Jag har eget stall så det finns ingen att imponera på mer än min egen mamma :D

Visserligen har vi några inackorderingar men de rider western och har inte alls någon insyn i vilka märken dressyrnissarna väljer och är dessutom helt ointresserade. Om jag väljer ett dyrt schabrak när jag ska trimma på ridbanan så är det helt för min egen skull och när jag tränar på annan ort kan jag lika gärna dyka upp i ett Jacsonschabrak som ett Eskadron.

Jag tycker inte att den ena eller andra prioriterar fel, vi har olika behov, olika ekonomi och olika intressen. Andra kanske lägger pengarna på dyra kläder privat, utlandsresor eller något annat och det tycker jag är upp till var och en att avgöra vad man mår bra av.

Tillägger att de som väljer billigare prylar inte heller "syndar". Sadeltillpassningen är väl det som kräver en extra slant ur kassan liksom veterinär- och hovvård. Vad man köper för schabrak eller benskydd kan väl kvitta så länge grejerna passar och fyller sin funktion? Känner man sedan för att investera i något som håller länge eller är lite extra snyggt är det ju ens fria val men om man ändå känner att man vill byta regelbundet och inte har ekonomi till 5 olika uppsättningar i Veredus alternativt lägger de pengarna på något annat så är det i sig inget konstigt.

Mvh JV

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har tittat en del på lite olika stigbyglar. Både Free Jump, Sprenger och lite andra. Men det är en sak som slagit mig: Vissa stigbyglar...
Svar
2
· Visningar
2 531
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
8 011
Senast: Landsbygds
·
B
Utrustning hej jag har lite funderingar kring sadel och dess tillbehör... jag har varit iväg med min dotters häst på sadelprovning och det visade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 876
Senast: em-pirre
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur