dyr utrustning eller inte???

Sv: dyr utrustning eller inte???

Det går alldeles utmärkt att prova ut sadel med padd. Verkar många i tråden missat? Jag själv föredrar att rida med padd faktiskt, hoppsadeln ligger dock bäst utan - rider utan. Dressyrsadeln, som eg är utprovad till mammas häst men funkar till min med dock lite för vid, ligger bäst med padd nu för tiden - rider med padd.

Bara för att dressyrsadlen används med padd betyder det inte att den ligger dåligt MED padd. Däremot utan. Det är ju liksom det man har sadelutprovaren till, att avgöra vad som fungerar och inte. Hade det inte funkat med padd heller hade jag ju får byta/sluta rida i den. Men nu fungerar det så why not? Jag är student och har inte råd att prova ut sadel bara för att man SKA rida utan padd, det går som sagt lika bra att prova ut sadeln med padd. Och fungerar det inte - då byter man sadel.

Min sadelutprovare visar tydligt hur sadel, häst och ridning på verkas av tunna/tjocka schabrak, padd och sadling och hur gjordläget ändras/påverkas. Det gör att jag vet VARFÖR hon säger vad hon säger och jag kan själv ta ställning till saker jag tycker låter konstigt. Senast vi kollade sadlarna visade hon tex hur jag skulle ändra sadlingen, för det var det enda som felade med hoppsadeln! Rätt smidigt må jag säga :D

Senast ändrad:

Jag skrev det för X inlägg sen, att ska man ha padd ska sadeln provas ut MED padd.

Men i TS fall så har sadelmakaren utan TS vilja endera provat ut med padd, eller provat ut utan och säger den ligger perfekt och sen rekommenderat padd.

Sadeln ska passa häst och ryttare, plånboken får anpassa sig.
Hästen är oftast det billigaste inköpet, vilket många inte tänker på.

Precis. Det är skrämmande hur många som inte förstår detta. De provar fem sadlar som inte passar och säger att "ingen sadel passar min häst" och "jag har inte råd att köpa en sadel som är dyrare än hästen". Det betyder enligt mig att man helt enkelt a) inte kan tillräckligt och b) inte har råd att ha häst.

:bow:

En kompis till mig har en tonårsdotter som fick sin första häst, en 6-åring. Hon hade "tvingat" mamman att köpa en dyr fårskinnspad för att "unghästar (hrm...) måste ha paddar för att inte förstöra ryggen". Det verkar vara nån mystisk trend bakom det hela.:crazy:

Jag skrev det för X inlägg sen, att ska man ha padd ska sadeln provas ut MED padd.

Men i TS fall så har sadelmakaren utan TS vilja endera provat ut med padd, eller provat ut utan och säger den ligger perfekt och sen rekommenderat padd.

Ja, du tillhörde inte "de flesta" i mitt inlägg. Håller helt med, verkar lite skumt? Min sadelprovare tar lika mycket hänsyn till om man vill/inte vill rida med padd som om man tycker om/inte tycker om en viss sadel. Hästen är självklart prio ett men sadleutprovaren kan ju ta hänsyn till fler grejer på normalhästen som är lättare att hitta sadel till liksom. Vi tänker nog väldigt likt du och jag :)

förr höll jag på med travhästar och det är inte i närheten av dessa kvalitets utrustning man behövde!!!! tacksam för svar!!!

Ja inte sjutton sätter jag på mina travhästar skitselar! En bra sele av kvalitetsläder (en självklarhet för mig) som passar hästen (lika viktigt inom trav!) kostar en slant. Jag känner INGEN som köper "indiska" selar eller annat skit och kör med.

Sadelutprovare försöker alltid lura på en lite extra. Vi fick lägga ut 2000 extra utöver sadeln för vi skulle ha en viss sadelgjord och padd samt speciellt putsmedel. Dock är jag glad för det om man tänker nu i efterhand för jag älskar min Mattes padd och GG sadelgjord. Men det är sånt dom tjänar på för man litar ju klart på dem när dom säger så. Men du kan lika gärna köpa en padd och sadelgjord på hööks eller börjes :)

Sadelutprovare försöker alltid lura på en lite extra. Vi fick lägga ut 2000 extra utöver sadeln för vi skulle ha en viss sadelgjord och padd samt speciellt putsmedel. Dock är jag glad för det om man tänker nu i efterhand för jag älskar min Mattes padd och GG sadelgjord. Men det är sånt dom tjänar på för man litar ju klart på dem när dom säger så. Men du kan lika gärna köpa en padd och sadelgjord på hööks eller börjes :)

Vilket bullshit :eek:

Man väljer väl för tusan sadelutprovare lika mycket på referenser som man gör med annat till hästarna, att du har gjort ett dåligt val ska inte alla andra få skit för :mad:

Min sadelutprovare är värd sin vikt i guld och mer där till, trots att jag inte direkt har en problemhäst. Hon har ALDRIG försökt pracka på mig skit och går alltid att diskutera med om precis varenda lite grej hon säger/kommenterar/föreslår.

Jag har varit student under hela tiden vi anlitat henne. Första gången köpte vi visserligen en ny sadel av henne men det var en syntetsadel, efter att fått ha flera olika sadlar på prov hemma och muskla om hästen i, just för att det hade varit fel av henne (hennes egna ord) att prova ut en sadel på den hästens rygg - hade inte passat 6 mån senare.

Sedan har vi hållt koll på min nuvarande häst hela hans unghästtid och han har alltid varit fin i ryggen. JAG däremot har kommit med andra önskemål som hon försökt lösa till ett hanterbart pris. Förra året provade hon ut några nya sadlar men jag trivdes inte och vi fortsatte prova tills jag hittade en begagnad jag köpte istället. Jag vill rida med padd - hon har i möjligaste mån provat ut med padd. Jag vill ha spec sadelgjordar pga min häst - hon tar hem modeller som är ovanliga och provar ut, låter mig byta in dem om de inte fungerar till mycket förmånligt pris osv osv.

I stort har vi handlat sadelgrejer av henne för ca 13-15 000 kr + en begagnad sadel hon tjänade 1000 kr på. Under 8 års tid. Det handlar alltså inte om att vi är deras största betalande kunder... Med referenser och kommunikation kommer man bra mycket längre än att dra alla i skiten som du gjorde.

Okej, jag kanske tar i lite men jag är så himla glad över min sadelutprovare och blir väldigt irriterad av sådana "dra alla över en kam" uttalanden i så negativa ordalag.

Vilket bullshit :eek:

Man väljer väl för tusan sadelutprovare lika mycket på referenser som man gör med annat till hästarna, att du har gjort ett dåligt val ska inte alla andra få skit för :mad:

:bow:

Håller med! Min sadelutprovare är toppenbra! Jag frågade tillochmed om pad behövdes/var bra för hästen när jag köpte min dressyrsadel. Han ansåg att det var idioti att lägga pad under en passande sadel, i sådana fall om hästägaren proppsade på det så ville han bestämt prova ut sadeln med padden, annars blir den ju för trång för häststackarn:crazy:

Precis! Tur det finns lite vettiga utprovare, ibland känns buke lite väl nitiska =/ Det finns liksom rötägg precis det finns eldsjälar inom alla brancher. Det gäller att välja sina samarbetspartner noga, för hästens skull!

Aaa vi var ju iväg i en affär som provade ut sadlar. Men jag ska inte klaga. Vi fick en superbra sadel och jag klagar inte på extrasakerna. Det var flera år sen med. Bara det att man kan ju klara sig utan det.

Men den här gången åker vi inte iväg utan det kommer två sadelprovare till oss som ska titta på våra sadlar. Så hoppas vi kommer hitta något bra då jag tror vår hoppsadel inte ligger bra :s

Min huserar oxå i sin egen affär, men det finns bra sådana oxå :) Skönt att testa någon ny, hoppas de är bättre!

Ja jag fick ju en super sadel men lite fler saker också x)
Ja I*gdams kommer och dom sägs ju vara bra :)

Ja jag fick ju en super sadel men lite fler saker också x)
Ja I*gdams kommer och dom sägs ju vara bra :)

Jaså, sägs det så... :grin:

Han kommer att försöka sälja på dig dyraste passieren, bara så att du vet.
Dessutom går den att passa in på ALLA hästar.

Och om du säger att du vill ha lite extra bredd så hästen kan muskla sig (rida m pad i början) så kan du få höra att hästar blir som bodybuilders efterhand när de tränas, "mer definierade".... (Med "definierade" menade han mer urgröpta vid manken". Jag kommer ALDRIG att anlita vederbörande igen.

Dessutom fick jag en knöligt stoppad sadel när den varit i DK på omstoppning. Men det fans förklaring till det oxå! Man fick inte känna med fingrarna utan skulle använda handloven (då känns inte knögglorna så tydligt...). Ja jag säger då det...

Jaså, sägs det så... :grin:

Han kommer att försöka sälja på dig dyraste passieren, bara så att du vet.
Dessutom går den att passa in på ALLA hästar.

Och om du säger att du vill ha lite extra bredd så hästen kan muskla sig (rida m pad i början) så kan du få höra att hästar blir som bodybuilders efterhand när de tränas, "mer definierade".... (Med "definierade" menade han mer urgröpta vid manken". Jag kommer ALDRIG att anlita vederbörande igen.

Dessutom fick jag en knöligt stoppad sadel när den varit i DK på omstoppning. Men det fans förklaring till det oxå! Man fick inte känna med fingrarna utan skulle använda handloven (då känns inte knögglorna så tydligt...). Ja jag säger då det...

Hahah men som tur är så ska han nog bara titta på våra sadlar. Var orolig först då equiterapeuten sa att hans sadel kunde ligga fel. Men dressyrsadeln vet jag ligger bra men ska ändå titta. Är det hoppsadeln som ligger dåligt så tänker jag inte köpa en ny svindyr då den används max en gång i veckan :d
Och jag har en passier så får se hur han ska lösa det ;)

Med ett kritiskt öga och lite kunskap kommer man långt :)

Många yngre ryttare har gjort det till en trend att använda fårskinnspadd under sadeln. Men de glömmer bort varför man använder det. Har sett många hästar som har fått förtvinade muskler som följ för att sadeln passade från början.

Själv har jag fårskinnspadd till ena hästen för att sadeln ligger bättre och på den andre ponnyn rider jag utan. Hästarna nöjda och inga märken i pälsen. De går mjukt och avslappnat. Har man provat olika sadlar så märker man stor skillnad på steg och hästens uppförande :)

Jag kan inte mycket om sadlar, som jag tror att tråden handlar om. Punkt, stor bokstav, kommatecken och styckesindelning kanske man inte lärde sig i skolan på din tid?

Jag kan inte mycket om sadlar, som jag tror att tråden handlar om. Punkt, stor bokstav, kommatecken och styckesindelning kanske man inte lärde sig i skolan på din tid?

Och ?? Nu var det sadlar och inte det svenska skriftspråket som Ts funderade
över. Vart vill du komma med detta :confused:

Att vara otrevlig gör ju inte en tråd bättre , eller hur :angel:

Nej, men förhoppningsvis startas det färre trådar med uruselt språk.

Jag vill i alla fall veta klart och tydligt vad det är tråden är tänkt att handla om...

Så du kan inte förstå svenska om det inte är absolut korrekt enligt konstens alla regler...? :smirk:

Tycker det är solklart vad tråden handlar om...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vänder mig till er för att höra era tankar. Ska försöka dra bakgrunden kort. Köpte min häst, ett halvblodsto, 10 år, i dec-14. Gick då...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Zata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka