Q
Qyenn97
Sv: Är märket så viktigt?
KL
Märket är inte viktigt, men däremot kvaliten.
KL
Märket är inte viktigt, men däremot kvaliten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till jantelagens förlovade land.
Att vi som råkar ha råd med märkes saker tycker de är bättre är dåliga människor. Som bara visar att vi duger som personer med våra plånböcker.
Att vi dessutom tycker det är kul att veta vad andra har för märkes saker till sina hästar och gärna berättar om våra egna för andra, vi är ännu sämre människor och borde föraktas av alla!
Att av erfarehet märkt att rätt märkes saker är bättre än lågpris kopiorna spelar ingen som helst roll. Vi är endå bara osäkra, dålig männskor som inte alls tänker på våra hästar utan bara på en fejkad social status vi får genom våra märkes grejor.
Och varför köpa ett schabrak för 500-1500 kr som ser nya ut efter minst fem års kraftig annvändning, när man kan köpa ett för 300 kr som håller i ett till två år? Totalt meningslöst i jantelagens lilla land.
Starta en "anti-tråd" där alla får skryta med den billigaste och märkeslösaste utrustningen de har (och använder)
Vad red du med idag, anti?
Nej, när det gäller just bett så lägger jag hellre till 700 och får ett av Sprengers... har hellre ett träns för tre hundra och ett bett för 1000 än tvärt om. Få saker är viktiga, men val av bett och sadel är verkligen värtatt investera i.
Sen skulle jag iof aldrig ha ett träns för 300.. men ändå...
Har stått i ett flertal stall runtom o har ALDRIG hört sådant prat någonstans! Pratar man om någon utrustning är det kvalitén, utseendet o passformen som diskuteras, märket syns ju o kommer priset upp brukar det vara någon som är intresserad av det som frågar o inte den som köpt saken. Har aldrig varit med om någon som kommit o sagt "se vad jag har köpt, den kostade så mkt!" Känner inte alls igen detta
Nu står jag i ett mindre stall där det tävlas o tränas högt, alla (inkl mej) har utrustning o rid/stallkläder som är fina o av bra (=dyrare) märken, typ Passier, Pikeur, Kyra o liknande, men inte pratas det om vad saker kostar o inte är det valt o inköpt för att skrytas med!
Om man har saker där märket syns BEHÖVER man ju inte berätta vad de kostar, det syns ändå.
Om man köper saker för sin egen skull, för att de är snygga, skön kvalité, bra passform etc, varför är MÄRKET viktigt?
I övrigt är priset inget vi diskuterar om man inte får frågan.
Vad är det för fel på ett träns för 300 nu då?
Det är kanske just därför med. Tänker på ditt förra inlägg med. Att det är så självklart för er att alla har de dyraste och finaste märkesgrejerna att det inte är nån mening att diskutera ändå. Alla har samma värderingar och skulle inte komma på tanken att handla från Börjes.
För det är väl så det är i "överklasskretsar" att pengar pratar man inte om, det är bara så självklart att alla har mycket av den varan. Nu menar jag inte att du är "överklass", för det har jag ingen aning om, men ditt resonemang får mig att tänka lite i de banorna.
Jag skulle aldrig, aldrig någonsin betala tusenlappar för ett träns eller 4-500 eller mer för ett schabrak.QUOTE]
Jag har haft flera olika schabrak med Equilines schabrak är de enda schabraken som passar min hästs sadel. Att betala 600-700kr för ett schabrak när man vill ha 5-6st i garderoben känns ju förstås i plånboken. Men, jag har inte hittat något annat schabrak som sitter bra, alla andra blir för korta och viker sig så de får jag bara ge bort till kompisar eftersom jag inte har någon användning av dem. Men om någon har tips på på billigare schabrak som HÅLLER färgen så är jag tacksam. Känns ju lite olustigt att ha köpt 7st schabrak för 4 000kr
Ingen har påstått att de som har råd med dyr utrustning och köper det för kvaliténs skull är dåliga människor som ser ner på andra som inte har råd (även om det förekommer ibland).
Visst att det kan vara kul att höra vad andra har för utrustning, men varför måste det just vara så intressant med märket och prislappen?
Köper man märkesutrustning för kvaliténs skulleoch inte för det lilla märket skull, så behöver man väl inte heller skryta om prislappen?