Är märket så viktigt?

Sv: Är märket så viktigt?

KL

Märket är inte viktigt, men däremot kvaliten.

Starta en "anti-tråd" där alla får skryta med den billigaste och märkeslösaste utrustningen de har (och använder)
Vad red du med idag, anti?

Välkommen till jantelagens förlovade land.
Att vi som råkar ha råd med märkes saker tycker de är bättre är dåliga människor. Som bara visar att vi duger som personer med våra plånböcker.

Att vi dessutom tycker det är kul att veta vad andra har för märkes saker till sina hästar och gärna berättar om våra egna för andra, vi är ännu sämre människor och borde föraktas av alla!

Att av erfarehet märkt att rätt märkes saker är bättre än lågpris kopiorna spelar ingen som helst roll. Vi är endå bara osäkra, dålig männskor som inte alls tänker på våra hästar utan bara på en fejkad social status vi får genom våra märkes grejor.

Och varför köpa ett schabrak för 500-1500 kr som ser nya ut efter minst fem års kraftig annvändning, när man kan köpa ett för 300 kr som håller i ett till två år? Totalt meningslöst i jantelagens lilla land.

Ingen har påstått att de som har råd med dyr utrustning och köper det för kvaliténs skull är dåliga människor som ser ner på andra som inte har råd (även om det förekommer ibland).

Visst att det kan vara kul att höra vad andra har för utrustning, men varför måste det just vara så intressant med märket och prislappen?

Köper man märkesutrustning för kvaliténs skulleoch inte för det lilla märket skull, så behöver man väl inte heller skryta om prislappen?

Visst köper man dyra schabrak med avsikten att de verkligen skall hålla många år eller för en passform man inte kan hitta nån annanstans, så är det ju en sak att betala mkt pengar för det. Men ofta köps det ju mängder av dyra schabrak, som man under hästens livstid aldrig skulle hinna slita ut och som man ganska fort tröttnar på.

Starta en "anti-tråd" där alla får skryta med den billigaste och märkeslösaste utrustningen de har (och använder)
Vad red du med idag, anti?

Ja, det låter som en jättebra idé. Där kanske jag kan få skryta med mitt superbra regntäcke från Börjes för 425 kr. :rofl: ;)

Har stått i ett flertal stall runtom o har ALDRIG hört sådant prat någonstans! Pratar man om någon utrustning är det kvalitén, utseendet o passformen som diskuteras, märket syns ju o kommer priset upp brukar det vara någon som är intresserad av det som frågar o inte den som köpt saken. Har aldrig varit med om någon som kommit o sagt "se vad jag har köpt, den kostade så mkt!" Känner inte alls igen detta :crazy:
Nu står jag i ett mindre stall där det tävlas o tränas högt, alla (inkl mej) har utrustning o rid/stallkläder som är fina o av bra (=dyrare) märken, typ Passier, Pikeur, Kyra o liknande, men inte pratas det om vad saker kostar o inte är det valt o inköpt för att skrytas med!

Jag har inte heller mkt märkesgrejer, har 3 hästar o är nu 18 år så det skulle aldrig funka ekonomiskt för mig. En gång när jag skulle träna med mitt fullblod så kom det en sån där "viktig" mamma o sa -"men herregud, det där tränset måste kostat massor, hur har du råd med sånt!?" bara det att tränset hade jag köpt i fyndkorgen på Ullared för 70 spänn:smirk:

Nej, när det gäller just bett så lägger jag hellre till 700 och får ett av Sprengers... har hellre ett träns för tre hundra och ett bett för 1000 än tvärt om. Få saker är viktiga, men val av bett och sadel är verkligen värtatt investera i.

Sen skulle jag iof aldrig ha ett träns för 300.. men ändå... :D

Vad är det för fel på ett träns för 300 nu då?:mad:

För mig spelar märket absolut ingen roll. Jag köper det som är snyggt och som passar samt det som är prisvärt.:smirk: ;)

Har stått i ett flertal stall runtom o har ALDRIG hört sådant prat någonstans! Pratar man om någon utrustning är det kvalitén, utseendet o passformen som diskuteras, märket syns ju o kommer priset upp brukar det vara någon som är intresserad av det som frågar o inte den som köpt saken. Har aldrig varit med om någon som kommit o sagt "se vad jag har köpt, den kostade så mkt!" Känner inte alls igen detta :crazy:
Nu står jag i ett mindre stall där det tävlas o tränas högt, alla (inkl mej) har utrustning o rid/stallkläder som är fina o av bra (=dyrare) märken, typ Passier, Pikeur, Kyra o liknande, men inte pratas det om vad saker kostar o inte är det valt o inköpt för att skrytas med!

Om man har saker där märket syns BEHÖVER man ju inte berätta vad de kostar, det syns ändå.
Om man köper saker för sin egen skull, för att de är snygga, skön kvalité, bra passform etc, varför är MÄRKET viktigt?

Nuförtiden bryr jag mig inte så mycket, men under många år satt jag och sprättade bort och målade över märken på både mina kläder (rid- och vanliga) och hästens saker för att jag dels inte ville leka reklampelare, dels inte tyckte att någon annan hade att göra med om det kostat 100 eller 1000 kr.

Om man har saker där märket syns BEHÖVER man ju inte berätta vad de kostar, det syns ändå.
Om man köper saker för sin egen skull, för att de är snygga, skön kvalité, bra passform etc, varför är MÄRKET viktigt?

Hm...tror inte det framgick riktigt klart vad jag menade...om någon frågar vad en sak kostar för att man är intressad är det väl inget fel att berätta det?? I övrigt är priset inget vi diskuterar om man inte får frågan. Och ja, man kan av märket utläsa på ett ungefär vad en sak har kostat, men om man undrar så är det väl inget fel i att fråga? Jag brukar fråga för att jag är intresserad av det. Märket i sej är inget viktigt, jag kan likaväl köpa ett passierträns o ta bort loggan, för jag köper för kvaliténs o designens skull. Jag tycker som sagt att det är roligt att lägga pengar på fin utrustning.

I övrigt är priset inget vi diskuterar om man inte får frågan.

Det är kanske just därför med. Tänker på ditt förra inlägg med. Att det är så självklart för er att alla har de dyraste och finaste märkesgrejerna att det inte är nån mening att diskutera ändå. Alla har samma värderingar och skulle inte komma på tanken att handla från Börjes.

För det är väl så det är i "överklasskretsar" att pengar pratar man inte om, det är bara så självklart att alla har mycket av den varan. Nu menar jag inte att du är "överklass", för det har jag ingen aning om, men ditt resonemang får mig att tänka lite i de banorna.

Lägger inte så stor vikt vid märket, men tycker det är lite kul att ha lite "finare" grejer också.
Och sen är ju Equiline-schabraken helt oslagbara även om de är hutlöst dyra egentligen.
Ridbyxor kan jag inte köpa på lågpris (typ h**ks/b*rjes) för de sitter allt som oftast väldigt dåligt :crazy:
Där blir det Cavallo och Kyra K, RTG har också helt underbara byxor.

Håller helt med dig, jag tycker det är jättekul att skämma bort sig själv och hästen med den utrustningen man själv tycker är fin och skön. Vill verkligen se proper ut- även i stallet.
Jag är absolut ingen överklass för det. många tycker säkert att jag är lite fjantig med all dyr utrustning men har man en hobby så har man... att min är att springa "snygg"/dyr i stallet är ju bara alla andras problem...

Vad är det för fel på ett träns för 300 nu då?:mad:

Nä, inget fel alls egentligen om det håller den läderkvaliteten som jag vill ha på mina saker. Såg ett beganat F.Baines träns på Tradera för ca 300, så visst! :smirk:

Men läder från Börjes, Hööks, Chetak, Globus och Classic har aldrig den kvaliteten...

Det är kanske just därför med. Tänker på ditt förra inlägg med. Att det är så självklart för er att alla har de dyraste och finaste märkesgrejerna att det inte är nån mening att diskutera ändå. Alla har samma värderingar och skulle inte komma på tanken att handla från Börjes.

För det är väl så det är i "överklasskretsar" att pengar pratar man inte om, det är bara så självklart att alla har mycket av den varan. Nu menar jag inte att du är "överklass", för det har jag ingen aning om, men ditt resonemang får mig att tänka lite i de banorna.

Nej, jag skulle aldrig handla på Börjes, har inte hittat den kvalitén jag vill ha där, köper hellre ett begagnat bra träns än ett nytt därifrån. Det gäller all utrustning. Har köpt massor av begagnade saker som håller det måttet av kvalitet o design jag vill ha.

Ja, alla lägger vi våran tid o pengar på det vi tycker är viktigt. Tycker du att vi verkar vara "överklass" för det är det tråkigt. Själv jobbade jag tolv nätter extra för att kunna köpa min sadel o ytterligare femton för att kunna betäcka i sommar...Jöbbar varje månad 4-5 nätter extra för att kunna träna, köpa utrustning o annat jag vill ha/behöver, så att det är självklart att det finns pengar är bara skitsnack.

Senast ändrad:

hööks o börjes har jag massor ifrån o mina hästar ser inte ut att plågas:/

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin betala tusenlappar för ett träns eller 4-500 eller mer för ett schabrak.QUOTE]

Jag har haft flera olika schabrak med Equilines schabrak är de enda schabraken som passar min hästs sadel. Att betala 600-700kr för ett schabrak när man vill ha 5-6st i garderoben känns ju förstås i plånboken. Men, jag har inte hittat något annat schabrak som sitter bra, alla andra blir för korta och viker sig så de får jag bara ge bort till kompisar eftersom jag inte har någon användning av dem. Men om någon har tips på på billigare schabrak som HÅLLER färgen så är jag tacksam. Känns ju lite olustigt att ha köpt 7st schabrak för 4 000kr

Ingen har påstått att de som har råd med dyr utrustning och köper det för kvaliténs skull är dåliga människor som ser ner på andra som inte har råd (även om det förekommer ibland).

Visst att det kan vara kul att höra vad andra har för utrustning, men varför måste det just vara så intressant med märket och prislappen?

Köper man märkesutrustning för kvaliténs skulleoch inte för det lilla märket skull, så behöver man väl inte heller skryta om prislappen?

Om de enda täcken man tycker är bra är horseware, varför tror du då att märket är viktigt för en?

Om du skriver att du har ett blått täcke i en tråd och sen sätter in en bild på det. Någon annan ser det som bor 30 mil ifrån dig och vill ha ett likadant, varför tror du då att märket är så viktigt?

Om du ser ett kandar på tv och blir helt förälskad i det varför tror du då man vill veta märket?

Om du ser ett jätte fint sto på en tävling och får höra att hon ska ha en syster hos uppfödaren som har jätte många ston varför vill du då veta det tävlandestoets härstamning? (om det bara finns en helsyster hos uppfödaren)

Ser du samanhanget? Vet man märket är det lättare att hitta produkten man söker efter! Och när det gäller täcken som man oftast behöver flera av är det ännu bättre att veta märket. För det sparar tid, energi och väldigt mycket arbete.

Det är ingen slump att de som köper "märkeslöst" alltid handlar hos samma återförsäljare (tex börjes).

Vi som tittar på märket köper oftast samma märke, medans de andra köper hos samma återförsäljare. Skillnaden är inte så stor som du och andra verkar tro.

Och återigen kan jag säga att märket är viktigt för mig eftersom mina hästar vill ha utrustning som passar.

instämmer till fullo:p
doch har jag endel märketjafs också. som eskadrontäcke, dyra träns och sadel. men det är för att de har passat min häst som är svårt att hitta prylar till. därememot så är jag ett stort fan av börjes,ullared och hööks. det bara kliar i fingarna när jag är där.

kan tillägga att täcket som jag köpte en gång på börjes har klarat 4 års misshandel mot ett annat bucas som klareade sig i två månader.
så det är inte märket som avgör kvaliten.
dock är det väl kul att skryta om att man har mkt pengar.:bump:

Grejen med mig är att jag dels vill ha kvalitet, det värsta jag vet är när hyfsat nya grejer går sönder eller nöts ut! Jag är för snål och lat för att köpa nya grejer hela tiden, jag vill ha funktion. Och ett mindre, exklusivare märke känns som att de ger mer av den varan än saker som är massproducerade i nåt land österut.

Sen vill jag ja saker som är mer Genuina, liksom. Jag vill ha fint läder, bra ylle, fårskinn, bomull istället för polyester.. Jag har aldrig riktigt fattat grejen med syntetmaterial, det är både fult, för det mesta obekvämt och ser hafsigt och billigt ut. Jag blir helt lycklig när ylletäcken har spännen i läder istället för plast, etc. :D Sen så är jag ju så illa tvungen att använda syntet när det kommer till typ utetäcken och liknande, men principen... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Har tittat en del på lite olika stigbyglar. Både Free Jump, Sprenger och lite andra. Men det är en sak som slagit mig: Vissa stigbyglar...
Svar
2
· Visningar
2 531
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
8 011
Senast: Landsbygds
·
B
Utrustning hej jag har lite funderingar kring sadel och dess tillbehör... jag har varit iväg med min dotters häst på sadelprovning och det visade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 876
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka