Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ledsen men jag är skeptisk. Jag känner duktiga ingenjörer som "ser ut som pundare" och som arbetar resande. Jag själv har aldrig stött på patrull vad gäller arbete och mina ansiktspiercingar. Tatueringar och piercingar är överlag vanligt bland folk som är typ 35 och yngre. Så vi är nog där snarare än du tror.

Det blir så extra dumt när handlar om att "vi" måste lära folk (ungdomar) hur vi tror att andra reagerar. Som du som bara gissar.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ledsen men jag är skeptisk. Jag känner duktiga ingenjörer som "ser ut som pundare" och som arbetar resande. Jag själv har aldrig stött på patrull vad gäller arbete och mina ansiktspiercingar. Tatueringar och piercingar är överlag vanligt bland folk som är typ 35 och yngre. Så vi är nog där snarare än du tror.

Det blir så extra dumt när handlar om att "vi" måste lära folk (ungdomar) hur vi tror att andra reagerar. Som du som bara gissar.

Jag måste inte lära någon. Jag måste bara ta ett beslut om vem jag ska anställa och då passar vissa saker inte in, på det som kommer att ge bäst utfall. Min uppdragsgivare har ingen agenda att göra piercingar eller tatueringar mer accepterat. Den är mycket enklare än så.

Och nej, jag gissar inte bara. Anledningen till att jag skrev "kvalificerat gissar" är att jag aldrig provat. Att attityderna finns hos vissa av våra kunder VET jag.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där med med vad som är egentlig kunskap och vetenskap var tydligen en väldigt öm tå hos dig.

Nja, det är ingen öm tå. Bara extremt viktigt och avgörande för skolans och samhällets framtid. Som är det vi diskuterar i tråden.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

-Jag tror du har rætt. Huvudproblemet ær stress. En lærare jag kænner førklarade också att barnen ær varandras størsta autoritet - dom søker alltså hellre gillande och bekræftelse från varandra æn førældrarna och læraren. Dom ær helt enkelt tillsammans med sina førældrar før lite. De flesta har inte heller andra vuxna runt sig som bryr sig om dom.

-Du har inte tid med en halvtimmes mjukstart på dagen, men du kanske kan ha på klassisk musik i klassrummet? Hørt om någon som alltid har det ger en lugnare stæmning.

-Också hørt om skolor dær eleverna får massera varandra då och då. Alltid samma elever som masserar varandras nackar och skuldror. Dom lær sig att fråga - får jag ge dig massage? Innan dom børjar. Och så byter dom roller efter några minuter. En lærare brukade ta det som avbrott om stæmningen i klassrummet blev før upptrissad.

Lycka till!
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag får ofta höra att min son t ex gärna snackar på lektionerna (han och alla andra killar i princip) och när man då frågar vad läraren gör åt saken - kvarsittning eller annat "straff" så får man höra att de inte "får" straffa :eek:
Vad är det liksom? Barn är ju inte dummare än att de fattar att behöver de inte göra något "tråkigt" så gör de ju inte det. Det blir ju inga konsekvenser alls.

Men det är väl din uppgift som förälder att göra något åt saken att ditt barn stör på lektionerna, om det så innebär att du måste vara med i skolan några dagar. Lärarens skyldighet är att kommunicera problemen till dig, din skyldighet som förälder är sedan att styra upp ditt barn. "Jaha, du stör på lektionerna. Om du inte slutar med det ryker månadspengen." Beroende på barnets ålder då...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ledsen men jag är skeptisk. Jag känner duktiga ingenjörer som "ser ut som pundare" och som arbetar resande. Jag själv har aldrig stött på patrull vad gäller arbete och mina ansiktspiercingar. Tatueringar och piercingar är överlag vanligt bland folk som är typ 35 och yngre. Så vi är nog där snarare än du tror.

Det blir så extra dumt när handlar om att "vi" måste lära folk (ungdomar) hur vi tror att andra reagerar. Som du som bara gissar.

Visst vi, har en finansminister som trots att han för inte så länge sedan gick med hästsvans och ring i örat åtnjöt mkt stort internationellt förtroende.

Men för alla vanliga dödliga så är utseendet en faktor som spelar in när man söker jobb, speciellt om man är ung och ska ut på ett vanligt okvalificerat servicejobb.

Då ÄR det en black om foten om man kommer med stora tribe-tatueringar eller diverse metalldelar på olika ställen i ansiktet.

Självklart kan personer utrustade på detta viset vara lika bra eller bättre än resten av de sökande. Men för en arbetsgivare som av tidsskäl gör en snabb slagning så er dessa utmärkelserna ett lätt sätt att sänka antalet aktuella kandidater...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag förväntar mig att mina barn ska få kvalitativ undervisning när de är i skolan. Leka med kompisar m.m. kan de göra på fritiden (och rasterna).

Jag får ofta höra att min son t ex gärna snackar på lektionerna (han och alla andra killar i princip) och när man då frågar vad läraren gör åt saken - kvarsittning eller annat "straff" så får man höra att de inte "får" straffa :eek:
Vad är det liksom? Barn är ju inte dummare än att de fattar att behöver de inte göra något "tråkigt" så gör de ju inte det. Det blir ju inga konsekvenser alls.

Delvis *kl*

Jag tycker att det stora problemet är att skolan inte är auktoritär längre. Barn/ungdomar har ingen som helst respekt för skolan eller lärarna. Allting är liksom på deras villkor. Vill de inte så behöver de inte. Fuck you liksom. Det är den attityden många har och som sagt, det blir ju inga som helst konsekvenser. Min son kom t ex hem efter första skoldagen i ettan och deklarerarade högt att läraren sagt att föräldrar minsann inte fick var adumma mot sina barn.
Ja, det är ju rätt i sig men för en sjuåring innebär ju "dum" bara att man t ex tycker att de ska gå och lägga sig kl. åtta eller att de inte får godis mitt i veckan... and there it started :meh:
De får bara veta vilka rättigheter de har men det verkar inte som att skyldigheterna tas upp alls (har de inga sådana?).

Att den stora konsekvensen blir att de som vuxna kommer få gå på fas tre eller flippa burgare på donken istället för att kanske vara civilingenjörer är inget de greppar i så pass ung ålder.

Om en vuxen individ stör arbetet på en arbetsplats så lär han få sluta eller bli omplacerad, ungarna ska naturligtvis lära för livet och skulle naturligtvis behandlas på samma sätt!
Passar det inte mamma eller pappa får väl de ta tag i ungen så att han/hon anpassar sig till skolans krav...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

men suck... :meh:

Ja, om man får reda på det så... nu får man ju inte det förrän vid utvecklingssamtal långt senare (ser att jag skrev att man får ofta höra, menade att man får höra att sonen ofta....) vilket jag också skrev i ett inlägg lite längre ner. Och vet man inte att något föreligger så är det ju svårt att agera, eller hur?

Jag skrev dessutom att alla killar tydligen snackar (eller snackade, detta var på höstterminen och verkar inte vara ett problem längre). Menar du att alla pojkars föräldrar skulle suttit med i skolan för att läraren inte klarade av att reda ut sin klass?

Sedan - tror du verkligen att man hemifrån kan "styra" ett barn genom t ex det du sa - att veckopengen ryker om barnet t ex snackar? Är inte det att gå över ån efter vatten? Vore det inte bättre om man redan på plats tillrättavisade de barn som inte uppför sig precis då när de inte gör det och inte 10 timmar senare hemma? Förutsatt också att man får reda på det hela.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Om en vuxen individ stör arbetet på en arbetsplats så lär han få sluta eller bli omplacerad, ungarna ska naturligtvis lära för livet och skulle naturligtvis behandlas på samma sätt!
Passar det inte mamma eller pappa får väl de ta tag i ungen så att han/hon anpassar sig till skolans krav...

Javisst men jag anser att det är upp till läraren att faktiskt säga ifrån till eleven om denne stör. Det är ju inte rimligt att läraren inget säger/gör och inte heller förmedlar "problemen" till föräldern.
Nu ska ju inte en förälder behöva ringa hem i tid och otid heller utan det är ju först när det verkligen är ett problem som det ska behövas. Fram tills dess så utgår iaf jag ifrån att läraren faktiskt klarar av att reda ut sin klass på egen hand.

Man kan ju fråga sig varför dagens elever inte har någon som helst respekt för skola/lärare? Det är ju inget som pågick förut så att säga. På min tid t ex var det helt uteslutet att inte respektera sin lärare och jag är inte direkt lastgammal. Inte blev vi agade heller så det är inte det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Då behöver det bli bättre kommunikation mellan lärare och föräldrar. Om ett gäng elever sitter och snackar sig igenom lektioner och på det sättet stör undervisningen är det ett problem och hur menar du att läraren ska tillrättavisa? Läraren kan säga ifrån, hen kan säga åt dem att de får lämna klassrummet vilket innebär att de kommer få frånvaro eller liknande. Läraren ska inte behöva lägga ner sin arbetstid på att uppfostra sådana grabbar, i synnerhet med tanke på att det innebär att övriga elever som sköter sig blir lidande då deras undervisning blir negativt påverkad. Läraren ska undervisa, inte uppfostra.

Och ja, om ett gäng elever inte slutar störa undervisningen med de medel föräldrarna tar till hemma får väl föräldrarna se till att följa med på skolan. Det brukar inte vara så uppskattat av lite äldre elever så bara det brukar kunna få tyst på dem. För att bli av med morsan/farsan.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast här pratade vi inte äldre elever utan 8-9 åringar som nog bara ser det som roligt om föräldrarna är med.

Men nu var just detta ett litet sidospår - verkar inte vara ett problem längre om det egentligen någonsin var ett riktigt problem (antagligen inte eftersom ingen hörde av sig hem) och nej, vi är inte nöjda med skolan i det stora hela och kommer att byta skola i höst till ett där lärarna har lite högre ambitioner än att sitta med sin laptop och surfa på mattelektionerna istället för att gå runt och hjälpa sina elever. :meh:
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det du pratar om är något som lärarna kanske måste ta på sig, de måste bli bättre på att kommunicera med föräldrarna. Jag har hört av flera att det uppdagas ett halv år senare att det har varit stökigt i klassen... Det måste komma till föräldrarna direkt och så får väl läraren kräva lite engagemang av föräldern istället för att låta en massa tid gå åt till att få tyst ett gäng ungar.
På engelska skolan hade de som rutin att barnens mentorer ringde hem till föräldrarna varje vecka i början för att stämma av och flöt allt på så blev det längre mellan samtalen och var det något som var problem så hade man samtal tätare. Det kanske vore vettigare för lärarna att göra istället för att reda ut vilket företag som ska sköta skolfotograferingen, vem som ska ringa och klaga på städning osv osv.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Javisst men jag anser att det är upp till läraren att faktiskt säga ifrån till eleven om denne stör. Det är ju inte rimligt att läraren inget säger/gör och inte heller förmedlar "problemen" till föräldern.
Nu ska ju inte en förälder behöva ringa hem i tid och otid heller utan det är ju först när det verkligen är ett problem som det ska behövas. Fram tills dess så utgår iaf jag ifrån att läraren faktiskt klarar av att reda ut sin klass på egen hand.

Man kan ju fråga sig varför dagens elever inte har någon som helst respekt för skola/lärare? Det är ju inget som pågick förut så att säga. På min tid t ex var det helt uteslutet att inte respektera sin lärare och jag är inte direkt lastgammal. Inte blev vi agade heller så det är inte det.

Respekten för läraren ska ju barnen ha med sig hemifrån, som det nu är så så kommer ju klagomål från föräldrarna direkt om läraren tar tag i problemet.
Alla lär sig till slut, att om man inte anpassar sig till den gängse normen åker man ut från arbetsplatsen. Alltså är det bättre att man lär sig detta i tidig ålder än i vuxen ålder.

Stör jag undervisningen så har jag inte i det klassrummet att göra, liksom om jag stör arbetet på en arbetsplats (vilket ju skolan egentligen är)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Respekten för läraren ska ju barnen ha med sig hemifrån, som det nu är så så kommer ju klagomål från föräldrarna direkt om läraren tar tag i problemet.
Alla lär sig till slut, att om man inte anpassar sig till den gängse normen åker man ut från arbetsplatsen. Alltså är det bättre att man lär sig detta i tidig ålder än i vuxen ålder.

Stör jag undervisningen så har jag inte i det klassrummet att göra, liksom om jag stör arbetet på en arbetsplats (vilket ju skolan egentligen är)

Det låter ju jätteenkelt att bara skicka ut den som stör, men sen kommer frågan Varför stör barnet? Och i många fall handlar det om att de inte har förstått uppgiften, inte klarar av att göra det de är ombedda att göra eller helt enkelt inte har hört vad de ska göra. Vad blir då bättre av att skicka ut de eleverna? Där behövs det mer vuxna som kanske kan lägga en hand på axeln, sätta sig ner och se barnet och fråga om den förstod, den vet vad den ska göra och se till att barnet kommer igång med uppgiften.
Med din metod så kanske det blir tyst i klassrummet men lik f*rbannat så sitter det en gäng ungar som inte har en susning om vad det är tänkt att de ska göra.
I dagens värld finns det nästan inga rena praktiska yrken, du måste kunna hantera datorer och förstå dig på en instruktion, annars är du körd på arbetsmarknaden alltså måste vi se till att alla har en rättvis chans att ta sig till lägsta nivån åtminstone.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det du pratar om är något som lärarna kanske måste ta på sig, de måste bli bättre på att kommunicera med föräldrarna. Jag har hört av flera att det uppdagas ett halv år senare att det har varit stökigt i klassen... Det måste komma till föräldrarna direkt och så får väl läraren kräva lite engagemang av föräldern istället för att låta en massa tid gå åt till att få tyst ett gäng ungar.
På engelska skolan hade de som rutin att barnens mentorer ringde hem till föräldrarna varje vecka i början för att stämma av och flöt allt på så blev det längre mellan samtalen och var det något som var problem så hade man samtal tätare. Det kanske vore vettigare för lärarna att göra istället för att reda ut vilket företag som ska sköta skolfotograferingen, vem som ska ringa och klaga på städning osv osv.

Jag håller med dig om att kommunikationen måste bli bättre mellan skolan och hemmet. Men, om en lärare ska ringa hem till en förälder (direktkommunikation!) kan läraren få avsätta MÅNGA timmar av sin fritid för att öht få tag på föräldern... Har du sett problemet ur det perspektivet nån gång?

T ex kan jag börja ringa efter föräldern vid, säg, 16- tiden. Sen slutar jag för dagen, men har fortfarande inte fått tag i föräldern, alltså fortsätter jag att ringa när jag kommer hem... Ringer en gång i timmen, till jag verkligen MÅSTE åka iväg och "göra" stallet. Har inte riktigt ro med hästen, eftersom jag fortfarande har jobb kvar att göra... Fortsätter ringa när jag kommer hem från stallet och vid 23- tiden får jag tag i föräldern...

Då har min arbetsdag varat mellan 8- 23, den dagen! Utan någon som helst övertidsersättning. Hur mycket tycker du att en lärare ska jobba? Hur mycket av livet ska man offra, för att man valt yrket?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag håller med dig om att kommunikationen måste bli bättre mellan skolan och hemmet. Men, om en lärare ska ringa hem till en förälder (direktkommunikation!) kan läraren få avsätta MÅNGA timmar av sin fritid för att öht få tag på föräldern... Har du sett problemet ur det perspektivet nån gång?

T ex kan jag börja ringa efter föräldern vid, säg, 16- tiden. Sen slutar jag för dagen, men har fortfarande inte fått tag i föräldern, alltså fortsätter jag att ringa när jag kommer hem... Ringer en gång i timmen, till jag verkligen MÅSTE åka iväg och "göra" stallet. Har inte riktigt ro med hästen, eftersom jag fortfarande har jobb kvar att göra... Fortsätter ringa när jag kommer hem från stallet och vid 23- tiden får jag tag i föräldern...

Då har min arbetsdag varat mellan 8- 23, den dagen! Utan någon som helst övertidsersättning. Hur mycket tycker du att en lärare ska jobba? Hur mycket av livet ska man offra, för att man valt yrket?

Förr i tiden kunde man skicka med lappar med barnen hem och sedan få tillbaks den underskriven av någon av föräldrarna. Det funkar inte längre? Eller skicka e-post? De flesta föräldrar lär väl vara villiga att lämna ut sin e-post för att kunna ha en god kommunikation med lärarna?

Det ligger ju i alla föräldrars intresse att se till att lärare kan nå dem, om inte annat för att det är bra att få tag i föräldrarna om något skulle hända. I värsta fall att barnet blir sjukt eller skadas och måste åka till sjukhuset.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Underskrifter på lappar kan fejkas. Alla kollar inte sin mejl dagligen. Om det är något akut är ju direktkommunikation att föredra, eller hur? Det finns inte alltid möjlighet för läraren att ringa under den delen av dagen som eleverna är i skolan.

Och: föräldrar har ju också rätt till egen tid, precis som alla människor... Däremot är det många som ser lärare som människor som inte har rätt till egen tid...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jämför bra skolor och dåliga skolor, troligen finns det några gemensamma nämnare.
Det finns skolor som levererar goda resultat trots lågt ekonomiskt stöd - vad är deras hemlighet?

Eftersom det är sådan skillnad i prestation mellan skolor anser jag att det är märkligt att man ska se skolan ur ett generellt perspektiv. Titta på de dåliga, finn orsakerna, åtgärda.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Underskrifter på lappar kan fejkas. Alla kollar inte sin mejl dagligen. Om det är något akut är ju direktkommunikation att föredra, eller hur? Det finns inte alltid möjlighet för läraren att ringa under den delen av dagen som eleverna är i skolan.

Och: föräldrar har ju också rätt till egen tid, precis som alla människor... Däremot är det många som ser lärare som människor som inte har rätt till egen tid...

Ja, underskrifter kan fejkas så skicka ett mail få. Det kan väl inte vara regel att det är hopplöst omöjligt att få tag i föräldrar för att diskutera tex. stök i klassen? Det går alldeles utmärkt att det tar ett par dagar innan mailet blur läst av föräldrarna för är det återkommande störningar så är ju det viktiga att föräldrarna får veta detta inom säg en vecka, de måste inte få veta det omedelbart. Så man kan prova att ringa, om ingen svarar skickar man ett kortfattat mail och ber dem ringa upp mellan kl. X och Y någon av dagarna A, B och C.

Båda mina föräldrar är/var lärare och de har som regel inte haft några problem att få tag i föräldrar.

Idag finns då många olika kommunikationsmedel att det borde vara rätt enkelt att skapa rutiner för kommunikation med föräldrar utan att någon part ska behöva slita hund för det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag håller med dig om att kommunikationen måste bli bättre mellan skolan och hemmet. Men, om en lärare ska ringa hem till en förälder (direktkommunikation!) kan läraren få avsätta MÅNGA timmar av sin fritid för att öht få tag på föräldern... Har du sett problemet ur det perspektivet nån gång?

T ex kan jag börja ringa efter föräldern vid, säg, 16- tiden. Sen slutar jag för dagen, men har fortfarande inte fått tag i föräldern, alltså fortsätter jag att ringa när jag kommer hem... Ringer en gång i timmen, till jag verkligen MÅSTE åka iväg och "göra" stallet. Har inte riktigt ro med hästen, eftersom jag fortfarande har jobb kvar att göra... Fortsätter ringa när jag kommer hem från stallet och vid 23- tiden får jag tag i föräldern...

Då har min arbetsdag varat mellan 8- 23, den dagen! Utan någon som helst övertidsersättning. Hur mycket tycker du att en lärare ska jobba? Hur mycket av livet ska man offra, för att man valt yrket?

Underskrifter på lappar kan fejkas. Alla kollar inte sin mejl dagligen. Om det är något akut är ju direktkommunikation att föredra, eller hur? Det finns inte alltid möjlighet för läraren att ringa under den delen av dagen som eleverna är i skolan.

Och: föräldrar har ju också rätt till egen tid, precis som alla människor... Däremot är det många som ser lärare som människor som inte har rätt till egen tid...

Men hur ska du ha det? Ja jag förstår att man kanske inte alltid kan få tag på en förälder på en gång, men å andra sidan hur gör ni när ett barn gör sig illa? Det måste ju finnas en plan för hur man går tillväga då. Och oavsett om man inte kollar mailen varje dag så är det åtminstone större chans att man kollar mailen oftare än vad man har utvecklingssamtal vilket är ett per termin. Det kan ju inte vara en sån enorm mängd föräldrar som inte kan svara på mobilen under ett helt dygn? Eller ringer upp så snart de får möjlighet.

Men som i mitt exempel Engelska skolan så hade de bestämt en tid varje vecka då läraren ringde, tiden bestämdes i samråd så det passade båda parter och var det problem vid något tillfälle så finns ju möjligheten till att dels lämna ett meddelande och maila.
I dagens samhälle är det ju snarast problem med att alla är nåbara hela tiden, ständigt uppkopplade så att inte få tag på en förälder under en hel kväll låter inte som ett jättevanligt scenario.

Men jag upplever din inställning ganska typisk dagens lärarkår, massor av problem men att hitta en lösning är nästan omöjligt eftersom allt är för besvärligt. Jag förstår att det är en väldigt påfrestande situation många gånger och att det finns föräldrar som är katastrofer men man måste även kunna se möjligheterna som faktiskt finns.

De samtal jag har fått från skolan har enbart skett mellan 8-15, mail däremot har jag dels mailat sent på kvällar och tidigt på morgonen och ibland är personen som svarar på mailet inne samtidigt som mig och svarar omg och ibland får jag vänta ett halv dygn. Mailar jag på helgen förväntar jag mig inget svar förre måndag efm, då har det oftast handlar om grejer som inte är akuta men som jag av någon anledning ville informera om/fråga om.
En stor del av oss föräldrar vill faktiskt få det att fungera men möts man hela tiden med taggarna utåt ja då tröttnar man tillslut, eller det jag avskyr mest som en del lärare kör med "Lilla vän det där måste man vara lärare för att förstå" Vilket sällan stämmer...

Jag har många runt mig som är lärare på olika nivåer inom skolväsendet, allt från förskola till lärare på högskolan så jag är inte främmande för hur mycket arbete det är men jag kan ibland tycka att det inte sköts så effektivt som man skulle kunna önska.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp