Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vad är det i t ex finland som gör att de har så bra skolresultat där?

Finland litar på sina lärare och sina rektorer.

Finland har en mycket gedigen lärarutbildning (samtliga lärare från förskola och upp läser en masterexamen (fem år)).

Finland har en kultur av att respektera skola/utbildningsväsende.

Finland har "modellskolor" där finska lärare lär sg utveckla sin undervisning och sitt ledarskap av de bästa (ofta disputerade) lärarna i landet.

Framför allt har läraren förtroende och status för sina kunskaper. det är lika attraktivt att utbilda sig till lärare som till jurist i Finland. Endast de studenter med mycket goda betyg kommer in på utbildningen.

Läs gärna något av/med Pasi Sahlberg (boken Finnish Lessons är mkt informativ).
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Svaret är inte fler lärare, utan fler stränga lärare. Inget barn respekterar lärarna och bryr sig då inte om att lära sig något. I andra länder så har lärarna en annan status än i de svenska skolorna, för skulle barnen där någonsin få för sig att de ska gömma sig och skrämma vettet ur läraren eller bara skrika alla svar rakt ut heela tiden? Nej jag misstänker att det inte händer i alla länder...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej, det är det vi INTE ser resultatet av eftersom respekten för det saknas. Kommunaliseringen har ytterligare försvagat läraryrket och forskningens ställning.

Du är helt enkelt helt fel ute. Vi behöver inte fler pekpinnar/reformer från lekmän som Göran Persson, Jan Björklund och föräldrar som inte har kunskap eller erfarenhet. Det är där en stor del av felet finns. Bort från det. Nu!

Vi behöver reformer baserade på kunskap, erfarenhet och forskning - med mer makt till de som har kunskapen.

Skolan har varit en lekstuga för dessa vetenskapliga pedagoger du så varmt förespråkar under ett antal decennier, det är ett lättkontrollerat faktum. Det är inte föräldrar, eller politiker som Göran Persson som utformar läroplaner och lägger upp undervisningen, det är dina pedagoger på Skolverket (tidigare SÖ).
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Amen.

Det enda du glömde var att allt skall vara så roligt att man lär sig det på lektionen.
Läxor är tråkigt och får inte förmörka fritiden, för då har eleverna fritidsintressen och kompisar.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Håller delvis med, men lärarlöner skall inte höjas generellt. Riktigt bra lärare skall ha riktigt bra betalt. Det är min devis.

Att den administrativa bördan ökat gäller inte endast lärare. Jag kan inte komma på en enda profession idag som inte avkrävs dokumentation. Tänk hur det skulle se om polisen, läkare, sjuksköterskor, jurister, HR-specialister etc inte behövde dokumentera sitt arbete?

Sedan är det inte sådana som inte jobbar med undervisning som efterfrågas i alla lägen. En person som tex ansvarar för skolans lokaler bör vara kunnig i pedagogik. Likaså ekonomiska överväganden i skolans budget, den är i allra högsta grad knuten till skolans kvalité.

Däremot kan administrativa rutinuppgifter givetvis ligga på administratörer.

Detta påståendet är intressant. Vilka andra yrken utsätts för samma snålhet? Politiker? Städare? Läkare? Tjänstemän? Jag vill bara att duktiga riksdagsmän skall få bra lön.

Problemet ligger i hur skall vi mäta vilka lärare som är bra? De som ger höga betyg får nöjda elever o föräldrar. De som sätter korrekta betyg trakasseras av låg-bedömda elever o föräldrar med orealistiska bilder av hur duktiga barn de är/har. De gör sitt jobb bättre, men får missnöjda föräldrar o elever.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En fjärdedel med särskilda behov? Vad har du för kunskaper i statistik? Helt orimligt att det skulle vara så.

Nej, jag tror snarare att det ofta handlar om icke-tillräcklig-pedagogisk förmåga hos läraren.

Vem avgör behovet och varför har man behov?

Nej det var tagit helt ur luften men visar ändå en stor del av problemet... Jag har mina barn på en landsbygdsskola med små klasser, jättebra tills kommunen och föräldrar till barn med särskilda behov kommer på det och flyttar ut de barn som har behov av mindre grupper till våran skola. I sonens klass är de 14 elever, 2 som har diagnoser och tre som utreds... Men det skjuts inte till några extra pengar för resurser... Och det ser likadant ut i de övriga klasserna. Vi har en specialpedagog på skolan, hen får inte full tjänst så hen undervisar som lärare på 50 % istället så nog tror jag att de har tillräcklig pedagogisk förmåga, men de kan inte räcka till åt alla.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

KL

Jag tycker att det behövs mer lärare i skolan och mindre klasser i övrigt.

Jag är en av de föräldrar med ett besvärligt barn ett barn som har konsentrations svårigheter och ett hetsigt humör. Ett deprimerat barn som får för mycket läxor som knäcker hans självförtroende. Ett barn med självmordstankar över att han inte är som alla andra...

Jag har ett av dessa diagnos barn. i min sons klass är de inte mer än 12 elever. Fyra av dessa tolv har diagnoser.
Mitt barn behöver en lugn och tyst miljö som är välplanerad.
Mitt barns diagnos är en diagnos som inte medför en extra resurs i klassen.
Trots att han behöver hjälp att strukturera upp sitt arbete och hjälp för att ta sig vidare i arbetet.

Läraren gör ett jättebra jobb men hon kan ju inte sitta med bara min son. När de kommer i konflikt med varandra blir de andra barnen lidande. Då det tar tid innan mitt barn sansar sig.

Det behövs mer lärare i klasser med barn med ADHD eller ADD.
Men för dessa barn får inte skolan resurser. De ska gå under samma skolpeng.

Så ja mer lärare och mindreklasser. Det behövs mer vuxna runt barnen.
Någon som kan ta över om läraren hamnar i konflikt med ett barn så läraren inte behöver känna sig kluven över att lämna klassen eller det "besvärliga" barnet...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

KL
Ja i rena kunskapsmätningar för svenska elever dåliga resultat. Enligt en annan mätning ansågs svenska elever vara bland de mest innovativa av alla däremot. Så allt är inte korvstoppning.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vad jag har märkt,
Har två barn i skolan är att vissa saker ska läras tidigare.
Läroplanen är uppstramad.
Det som mitt ena barn lärde sig i fyran ska nu läras i trean.
Barnen hinner inte mogna i hjärnan innan mer avanserade saker ska läras in...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vad jag har märkt,
Har två barn i skolan är att vissa saker ska läras tidigare.
Läroplanen är uppstramad.
Det som mitt ena barn lärde sig i fyran ska nu läras i trean.
Barnen hinner inte mogna i hjärnan innan mer avanserade saker ska läras in...

Problemet är snarare att man inte har möjligheten att vara flexibel... Min yngsta som år i åk 2 har nu fått gå över till åk 3 matteböcker, men han måste fortfarande vara med på genomgångarna i sin klass böcker. Just nu jobbar de med klockan men han får inte svara när fröken ställer en fråga utan han får svara om de andra har rätt eller fel.
Samtidigt finns det barn i samma klass som knappt greppar hel timmar på klockan.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Är det inte så att man borde ställa sig frågan vad vi egentligen vill med skolan.
För många föräldrar verkar det ju vara någon sorts förlängning av dagis, dvs en sorts kravlös förvaring, och de är nöjda med det.

Jag anser att skolan ska ha en miniminivå för varje klass. För att få flyttas upp ska denna uppnås. De som inte gör det, ska slussas vidare i ett annat system. Liknande det man har i ex Tyskland, där man har en teoretisk universitetsinriktad grupp och en praktiskt/yrkesinriktad grupp.

Att som vi gör, trycka igenom så många som möjligt, via gymnasium till högskolor blir i längden ett urvattnat system om inte kraven hålls på samma nivå som högskolor o universitet kräver internationellt.

För att inte tala om hur illa de ungdomar mår som tvingas till teoretiska studier när de i själva verket passar bättre i en yrkesinriktad utbildning.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Problemet är snarare att man inte har möjligheten att vara flexibel... Min yngsta som år i åk 2 har nu fått gå över till åk 3 matteböcker, men han måste fortfarande vara med på genomgångarna i sin klass böcker. Just nu jobbar de med klockan men han får inte svara när fröken ställer en fråga utan han får svara om de andra har rätt eller fel.
Samtidigt finns det barn i samma klass som knappt greppar hel timmar på klockan.

Där tror jag att min lokala skola faktiskt löser det lite bättre, här har barn möjlighet att kunna få gå in till andra klassers mattetimmar istället beroende på den nivån barnet är på (alla klassrum är i samma korridor) där barnet har möjlighet att delta på lika villkor. Vist kan de bli lite annat strul eftersom timmarna inte alltid ligger helt lika men de barn som fått gjort så har ändå både barn och föräldrar varit nöjda.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Instämmer med dig ang ämneskunskap, men man måste också tycka om att dela med sig, att undervisa och tycka om sin elever! Tre viktiga "ben" där inget får saknas, anser jag.

Vad gäller frihet att utforma undervisningen så har lärare mycket stor frihet. Kanske till och med för stor då likvärdigheten kan gå förlorad samt att varje lärare "uppfinner hjulet gång på gång".

Här finns en kille som gjort mkt som vilken mattelärare som helst kan ha glädje av (gymnasiet). Finns ingen anledning att göra allt själv. Många, många lärare delar generöst med sig och det finns mycket välgjort material att ta del av för den som vill utveckla sin pedagogik.

Flipped classroom

Det första stycket håller jag med om, jag skrev "intresserad av människor" men "tycka om" kan väl gå lika bra.


Däremot behövs det i matematikundervisningen inte mer material utan mindre, läroböckerna behöver göras mycket mera stringenta och rensas från pedagogiska grepp, inte tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Instämmer med dig ang ämneskunskap, men man måste också tycka om att dela med sig, att undervisa och tycka om sin elever! Tre viktiga "ben" där inget får saknas, anser jag.

Vad gäller frihet att utforma undervisningen så har lärare mycket stor frihet. Kanske till och med för stor då likvärdigheten kan gå förlorad samt att varje lärare "uppfinner hjulet gång på gång".

Här finns en kille som gjort mkt som vilken mattelärare som helst kan ha glädje av (gymnasiet). Finns ingen anledning att göra allt själv. Många, många lärare delar generöst med sig och det finns mycket välgjort material att ta del av för den som vill utveckla sin pedagogik.

Flipped classroom

Det första stycket håller jag med om, jag skrev "intresserad av människor" men "tycka om" kan väl gå lika bra.


Däremot behövs det i matematikundervisningen inte mer material utan mindre, många läroböcker behöver göras mycket mera stringenta och rensas från pedagogiska grepp, inte tvärtom.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med tanke på hur du svarar tror jag du missuppfattat mitt inlägg totalt.

Fast du vill ju att läraren ska "straffa" eleverna med exempelvis kvarsittning. Och jag anser att det inte är vettigt med tanke på lärares begränsade planeringstid.

Straff fungerar liksom inte, för det finns ingenting att sätta emot som lärare.
Kvarsittning - eleverna går hem ändå
Extra hemuppgifter - eleverna gör dem inte
Ringa föräldrarna - många föräldrar bryr sig inte, och de flesta vill inte ta i det utan tycker att det är lärarens jobb att lösa det på plats. Hur? Vettesjutton?
Man får inte ta elevernas telefon, man får inte lyfta ut eleverna ur klassrummet om de stör, att höja rösten hjälper oftast inte ett dugg, uppförande finns inte som betygskriterie, så eleverna kan bete sig hur som helst och ändå få högsta betyg osv.

Nu vill jag verkligen inte att man går tillbaka till barnaga och uppförandebetyg, men som förälder måste man ta ansvar för sitt barns uppförande, även i skolan. Är straff det enda som fungerar på barnet så kanske man får dra in pengar, utegångsförbud osv om de inte sköter sig i skolan. För det är mycket enklare för föräldrarna att göra det än för en lärare med 120 elever, det fungerar inte.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Lärarna har inget att sätta emot för att skolan inte längre har någon auktoritet. Man har ingen respekt för skolan eller lärarna. Det är ju liksom det jag tycker är det stora felet (som du uppenbarligen inte uppfattade med tanke på hur du svarade).

Jag har inte påstått att lärarna har tid utan tvärtom så är det ju det som är problemet. Det är för stora klasser och lärarna har så lite tid att alla måste kunna rätta sig in i ledet för gör någon inte det så spricker ju tidsplanen totalt och det är ju barnen som drabbas i slutändan. Den "stökiga" för att den inte får adekvat hjälp och de andra för att de blir störda av den "stökiga".

Och som jag skrev - med "straff" menar jag inte att man ska aga barnen utan bara att det blir någon konsekvens för dåligt uppförande. Det kan vara ett samtal hem eller vad som men i min sons skola t ex så får man inget höra förrän på utvecklingssamtalet. Det är liksom 10 veckor senare!

Hur ska man kunna agera och vad kan en som förälder göra om man inte ens vet att något är fel?. Nu har inte just mitt barn några större problem i skolan men det finns ju andra och dessa förstör ju för de som faktiskt vill lära sig något så lite feedback från skolan vore ju bra så att man vet vad som händer där.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med mitt förslag så skulle ju nästa års klass bara innehålla elever med godkända betyg från årskursen innan. Resterande skulle fösas över till den "förvaring" föräldrarna vill ha....;)

Och sedan skulle människorna tämligen snart anpassa sig.
Ingen godkänd eftertraktat utbildning, inga jobb!

Som sann egoist så är jag naturligtvis intresserad av att mina ungar får jobb så att de kan försörja mig på min ålderdom...så nu jävlar ska här pluggas..;)
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Där tror jag att min lokala skola faktiskt löser det lite bättre, här har barn möjlighet att kunna få gå in till andra klassers mattetimmar istället beroende på den nivån barnet är på (alla klassrum är i samma korridor) där barnet har möjlighet att delta på lika villkor. Vist kan de bli lite annat strul eftersom timmarna inte alltid ligger helt lika men de barn som fått gjort så har ändå både barn och föräldrar varit nöjda.

Det fungerar inte hos oss där de istället har sett till att varje lärare kan sitt ämne riktigt bra, så matteläraren har matte i alla årskurser. Sen har de äldre även matte med sina mentorslärare/klasslärare men matteläraren är den som introducerar nya uppgifter. Men fördelen med det är att vi har en mattelärare som kan pedagogiken från Fsk till åk 6 och inte är främmande att ge extra böcker och utmaningar.
När det gäller andra ämnen så går det allt mer åt att de delar upp det, speciellt från åk 3 och uppåt. Fsk till och med åk 2 har i de flesta ämnen sin klasslärare. Men i årets åk 2 har de fått göra som de äldre pga olika omständigheter och för mitt barn är det en fördel, för andra barn kan det bli lite rörigt istället med flera olika lärare.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En fjärdedel med särskilda behov? Vad har du för kunskaper i statistik? Helt orimligt att det skulle vara så.

Nej, jag tror snarare att det ofta handlar om icke-tillräcklig-pedagogisk förmåga hos läraren.

Vem avgör behovet och varför har man behov?

Jag vet inte om du hängt med i den debatt som rört skolan, som refererats i olika medier etc, men faktum är att andelen "gråzonsbarn" stadigt ökar i skolan. Det är alltså barn som har någon form av inlärningsproblematik, men inte tillräckligt stora problem för att diagnos ska kunna ställas...

Som lärare är det tragiskt att studera fem år vid universitetet och sen inte få använda och förmedla sina kunskaper, utan ständigt få starta (åk 1 på gymnasiet!) med att repetera presensböjningen av det engelska verbet "be" och repetera konsten att skriva en korrekt mening och styckeindela en text på svenskan...

Lärarens "undervisningsresultat" är helt avhängigt av materialet hen arbetar med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp