Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ja jag tror en stor del av lösningen är personaltäthet. Kanske inte fler lärare men pedagoger, fritidspersonal och övriga personer med livserfarenhet. Jag tror att fler personal ger lugnare miljöer..
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med mitt förslag så skulle ju nästa års klass bara innehålla elever med godkända betyg från årskursen innan. Resterande skulle fösas över till den "förvaring" föräldrarna vill ha....;)

Och sedan skulle människorna tämligen snart anpassa sig.
Ingen godkänd eftertraktat utbildning, inga jobb!

Som sann egoist så är jag naturligtvis intresserad av att mina ungar får jobb så att de kan försörja mig på min ålderdom...så nu jävlar ska här pluggas..;)

Spinner vidare på det du skrev om i första stycket :)

Jag har förstått att "motivationen" är något som saknas i den svenska skolan. I till exempel de östra staterna i Europa är hungern efter studieresultat stark för att de vill förändra sin livssituation= motivationen är stark. Detta kan bero på att dessa länder är i en uppgående spiral för landets ekonomi. De har haft det kärvt och vill ändra på det.
I Sverige finns ingen eller i alla fall stor brist på motivation, bland elever och föräldrar. Lärarnas motivation är där emot hög.

Man kan gå igenom år efter åt utan klara kraven, och ändå hänga med klassen upp till nästa årsklass. Tidigare fick eleven gå om. Skammen fick nog många föräldrar till jaga på sina barn att klara av skolan.
Idag är det många som går ut skolan och ändå klarar sig någorlunda bra på till exempel bidrag. Få svälter i Sverige. Inkomsten är låg, men eftersom de flesta bor hemma längre hos sina föräldrar längre tid numera så är inte alltid kostnaderna så stora. Man klarar sig även, om livet blir trist, utan betyg med kassa betyg.
Det är alltså en balansgång mellan att låta barn gå om en klass och allt vad det innebär, av svikna förhoppningar, förlora klasskamrater, skammen etc, till att skapa någon form av påtryckningsmedel för att öka kunskapsnivån bland svenska barn.

Problemet som jag ser det, är att denna kull med individer skall senare ut på arbetsmarknaden. Där kommer de att mötas av chefer som kräver betydligt mer än skolans lärare. Att komma i tid till sitt arbetspass till exempel. I arbetslivet får dåligt beteende konsekvenser. Det blir ett hårt uppvaknande för somliga.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ja jag tror en stor del av lösningen är personaltäthet. Kanske inte fler lärare men pedagoger, fritidspersonal och övriga personer med livserfarenhet. Jag tror att fler personal ger lugnare miljöer..

Men hur förklarar du då att Sverige är ett av de länder som lägger MEST pengar på skolan, utan att skolan levererar resultat? Vi har betydligt mer vuxna i skolmiljöer än andra länder.
Andra länder har betydande mindre pengar att röra sig, men ger bättre resultat. Hur kommer detta sig?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Problemet ligger i hur skall vi mäta vilka lärare som är bra? De som ger höga betyg får nöjda elever o föräldrar. De som sätter korrekta betyg trakasseras av låg-bedömda elever o föräldrar med orealistiska bilder av hur duktiga barn de är/har. De gör sitt jobb bättre, men får missnöjda föräldrar o elever.

Som en numera äldre dam i bekantskapskretsen sa vid ett tillfälle när nån förälder klagade på att att hon inte var tillräckligt "populär" hos eleverna.


" Jag är inte här för att vara populär- jag är här för att undervisa"...

Och det ligger nåt i det faktiskt. Jag har själv rätt många års erfarenhet av undervisning i grundskolan då jag som akademiker har vikarierat en hel del i både längre och kortare perioder. ( Som längst haft samma klasser under en hel termin).

Och jag märkte att när det gällde stökiga klasser ( dvs även en del klasser som man blev varnad för av rektor när man kom där för det var så illa). Då gällde det att DIREKT sätta ner foten och skapa ordning i klassen. För när det väl rådde ORDNING, lugn och ro... det var först då som en kommunikation mellan lärare och elever kunde börja spira och undervisning bedrivas.

Och visst ibland fick man ta i- ( nu menar jag inte ta i som att slå på eleverna etc...utan psykologi, kroppspråk, klurighet), och det var inte alltid man lyckades till hundra procent. Men förvånansvärt ofta kom alltså elever efter lektionen/lektionerna och tyckte det var skönt med lugn och ro så att de fick gjort något. Och nu var det inte de små blyga i klassen som kom utan de stora tuffa killarna som man hade varit på gränsen att släpa till rektor i örat...

Med det här vill jag säga att det är stöket och böket i klassrummen som först måste lugnas ner så att alla som jobbar i klassrummet ( dvs både lärare och elever) får en bra och kreativ arbetsmiljö. Hur man gör detta är egentligen ointressant. Jag kommer själv ihåg från min skoltid två olika lärare. Den ene var sträng och alla var lite rädda för den läraren, men ÄNDÅ gillade man gå till de lektionerna för man visste att där var lugn och att inget bråk/mobbning etc skulle få fortgå...den andre var en sån som alla eleverna bara älskade, han var lugn, cool och extremt psykologisk. Där var det lugn och ro eftersom alla eleverna gillade att vara där.

Lärare nummer två är självklart ett bättre ideal, men i bägge klasserna lärde sig eleverna en hel del. ( Och med den stränge läraren var man ändå trygg även om man kanske hade lite pirr i magen för man visste att den läraren var hygglig om man själv bar sig ordentligt åt, men man var tex livrädd för att komma försent till lektionen).

Självklart har jag strävat efter att vara som lärare två när jag själv undervisat, men ibland har man fått haft lite järnhand i silkesvante...( men det hade ju även den här läraren, han kunde ta i när det verkligen var befogat men han hade ingen kadaverdisciplin i sitt klassrum...)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag måste avsluta med en reflektion som dök upp när jag läste på Ungdom. Det är många unga som fullkomligt struntar i sin omgivning (utanför kompiskretsen). Tråden handlade om utmanade kläder och det verkar som om de flesta tycker att det är ok att klä sig som de vill bara de själva är bekväma. Att även omgivningen skulle vara bekväma med deras klädsel var oviktigt som jag tolkade det. Det här synsättet är inte så trevligt. Var har allmänt hyfs tagit vägen?
Det allmänna hyfs du syftar på har förpassats till det feministiska muséet för patriarkala reliker. Precis där det hör hemma.

Din reflektion är bara en variant på det mossiga och auktoritära perspektivet att "ungdomar ska minsann veta hut och lära sig vett". Prova att reflektera vidare. Är det inte bra att unga kvinnor lär sig att de äger sina egna kroppar?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

det mossiga och auktoritära perspektivet att "ungdomar ska minsann veta hut och lära sig vett". ?

Hut och vett skulle jag säga är en del i social interaktion.
Det behöver inte innebära förtryck. Kanske snarare som steg ett på vägen mot
att respektera VARANDRA!

För att dra det hela till klassrummen och skolan igen....

Jag jobbar inte som lärare idag men har vänner som gör det. Och ibland får man höra de mest hejdlösa saker som händer i skolorna de jobbar på, naturligtvis inga detaljer pga av sekretessen, men jag kan lugnt säga att man inte tror det handlar om vanliga barn utan mer svårt psykiskt skadade monster. ( Ja det gäller föräldrar också, det finns både en och två greve Dracula bland föräldrarna).

Barn som sätter eld i skolan, barn som går till andra skolor för att spöa upp folk där- medförande basebollträn, barn som mordhotar lärare och andra elever. You name it! Barn som slår sönder skolans inredning och saker helt omotiverat etc etc. Och sen då föräldrar som är helt i det blå när det gäller sina barn, som verkar ha en total oförmåga att förstå att det är DERAS barn som gjort såna grejer?

Jag är helt mållös faktiskt, och jag beundrar mina bekantingar som ändå går till sina arbeten varje dag och försöker bedriva en pedagogisk verksamhet.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Spinner vidare på det du skrev om i första stycket :)

Jag har förstått att "motivationen" är något som saknas i den svenska skolan. I till exempel de östra staterna i Europa är hungern efter studieresultat stark för att de vill förändra sin livssituation= motivationen är stark. Detta kan bero på att dessa länder är i en uppgående spiral för landets ekonomi. De har haft det kärvt och vill ändra på det.
I Sverige finns ingen eller i alla fall stor brist på motivation, bland elever och föräldrar. Lärarnas motivation är där emot hög.

Man kan gå igenom år efter åt utan klara kraven, och ändå hänga med klassen upp till nästa årsklass. Tidigare fick eleven gå om. Skammen fick nog många föräldrar till jaga på sina barn att klara av skolan.
Idag är det många som går ut skolan och ändå klarar sig någorlunda bra på till exempel bidrag. Få svälter i Sverige. Inkomsten är låg, men eftersom de flesta bor hemma längre hos sina föräldrar längre tid numera så är inte alltid kostnaderna så stora. Man klarar sig även, om livet blir trist, utan betyg med kassa betyg.
Det är alltså en balansgång mellan att låta barn gå om en klass och allt vad det innebär, av svikna förhoppningar, förlora klasskamrater, skammen etc, till att skapa någon form av påtryckningsmedel för att öka kunskapsnivån bland svenska barn.

Problemet som jag ser det, är att denna kull med individer skall senare ut på arbetsmarknaden. Där kommer de att mötas av chefer som kräver betydligt mer än skolans lärare. Att komma i tid till sitt arbetspass till exempel. I arbetslivet får dåligt beteende konsekvenser. Det blir ett hårt uppvaknande för somliga.

Det är ju därför jag anser att kvalgränser för uppflyttning ska till.

Den som inte klarar av att läsa en teoretisk linje på gymnasiet har inte där att göra, han eller hon passar kanske bättre att gå som lärling i ett hantverksyrke.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det är i och för sig inget nytt, den högstadieskola jag gick på var nog ett skräckexempel men det hände att elever fick hämtas i ambulans efter slagsmål, omfattande skadegörelse, missbrukande elever som låg utslagna i hörn, invandrargäng som gick runt och övade karatesparkar mot andra elever. Delar av skolan vågade man inte gå själv till och jag är ändå inte särskilt rädd av mig. En kille sålde stöldgods från sitt skåp utan att någon ingrep förrän han stulit skarpa granater från en järnvägsvagn.

Lärare eller annan personal som höll ordning syntes aldrig till utan skolans gemensamma utrymmen var i princip laglöst område.


Helt ofattbart att det fick gå till på det sättet utan att någon ingrep.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Unga kvinnor, likom gamla kvinnor och dito män äger sina kroppar. Men det kan vara lämpligt att veta när det är okej att klä sig på ett visst sätt, för att inte exkludera sig själv från samhället. Du är fullt tillåten att pierca hela ditt ansikte, men då exkluderar du dig från de flesta arbeten med social interaktion tex. För några år sedan hade jag elever, flickor, som gick till skolan i ett vanligt linne och trosor och skor. Punkt, inget mer. Och det var flickor som inte behärskade konsten att sitta med korslagda ben. De drog i linnena för att få dem att täcka nedre troskanten, men glömde det så klart oftast.
Detta var under en vinter och vi lärare pratade med föräldrarna och undrade om de inte var rädda för att flickorna frös åtminstone, men nej, de flesta var det inte.
Jag skulle inte skicka min dotter till skolan i ett normalt linne, trosor och skor. Den klädseln hör (knappt) hemma på en fest och jag anser att det hör till en förälders uppgift att lära barnet när vissa kläder passar. På samma sätt som man inte kommer till skolan i balklänning, ridbyxor eller utan skjorta/tröja för pojkarna. Att bereda väg för barnets sociala liv när den blir vuxen helt enkelt. Barnet kan inte veta om ingen talar om för den.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Skolan har varit en lekstuga för dessa vetenskapliga pedagoger du så varmt förespråkar under ett antal decennier, det är ett lättkontrollerat faktum. Det är inte föräldrar, eller politiker som Göran Persson som utformar läroplaner och lägger upp undervisningen, det är dina pedagoger på Skolverket (tidigare SÖ).

Det är ju inte så det har varit. Politiker, både på vänster och höger, har detaljstyrt verksamheten på ett sätt som får någon som tror på kunskapsutveckling överhuvudtaget att gråta.

Om du inte tror på kunskapsutveckling, så ligger vi lite illa till i grundläggande mening - å andra sidan pekar dina inlägg på viss bristande kunskap på området. Eller är det just pedagogik och didaktik du menar inte passar sig för ett vetenskapligt förhållningssätt? Då blir jag högst intresserad av varför?

Det är inte läroplaner (som politiker beordrar ska göras om frekvent) som är problemet.

Dessutom ska vi minnas att skolan inte är en katastrof; det finns många parametrar i den svenska skolan som finländare, kineser och övriga europeer är avundsjuka för. Det finns en innovationsförmåga i världstopp.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Du är fullt tillåten att pierca hela ditt ansikte, men då exkluderar du dig från de flesta arbeten med social interaktion tex.

Du tycker inte att det är problematiskt?

Jag är väldigt skeptisk till kläd- och utseenderegler som inte är förankrade i ett praktiskt syfte. Och då menar jag fysisk säkerhet.

Jag accepterar utan problem regeln som finns på mitt jobb; där är oläkta piercingar inte tillåtna. Men det har enbart med hygien att göra. Läkta piercingar får vi ha hur många som helst. "Trots" att social interaktion är en stor del av arbetet. Det är jag glad över eftersom jag gillar mina ansiktspiercingar.

Det är överlag trevligare att jobba för att inkludera fler (stilar) i samhället istället för att oreflekterat tycka att ungdomar ska lära sig att följa de gamla mallarna för att inte råka bli exkluderade.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Du tycker inte att det är problematiskt?

....

Det är överlag trevligare att jobba för att inkludera fler (stilar) i samhället istället för att oreflekterat tycka att ungdomar ska lära sig att följa de gamla mallarna för att inte råka bli exkluderade.

Jo. Visst.

Men det innebär fortfarande att chansen att bli exkluderad är större om man inte passar in alls.

Jag skulle ha mycket svårt att anställa någon med avancerade ansiktspiercingar eller enorma synliga tatueringar - helt enkelt därför att de skulle sänka försäljningen. Det har ingenting med praktiska problem att göra, för de finns inte (annat än de som finns i själva grejen att ta hål på sin hud för att sätta in metallföremål med risker för sjukdom eller färga huden med nålar).
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vet du ens att det skulle sänka försäljningen? Eller är det en gissning?

Ju mer det tillåts desto mer kommer det synas och desto mer avdramatiserat blir det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Dessutom ska vi minnas att skolan inte är en katastrof; det finns många parametrar i den svenska skolan som finländare, kineser och övriga europeer är avundsjuka för. Det finns en innovationsförmåga i världstopp.

Det tror jag inte.

Innovationsförmåga, är det något man fått ta till som måttstock när man misslyckats med att lära ut riktig kunskap?

Du svänger dig gärna med termer som kunskapsutveckling och vetenskap. Det påminner om vad man kan läsa på förlagens hemsidor som tex. för en mattebok: "av didaktiker och baseras på de senaste forskningsrönen", när man sedan läser i den är den helt hopplös, ostrukturerad och otydlig med massa ovidkommande glättiga bilder och väldigt lite egentligt kunskapsstoff. Inte konstigt att matematik blir ointressant med sådan litteratur.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vet du ens att det skulle sänka försäljningen? Eller är det en gissning?

Ju mer det tillåts desto mer kommer det synas och desto mer avdramatiserat blir det.

Det är en kvalificerad gissning. Det finns mycket annat som också skulle påverka, så det här är bara en sak som inte får finnas med i ekvationen. Vi handlar med många olika kulturer och i vissa är det helt uteslutet att en duktig ingenjör ser ut som en kåkfarare eller pundare. Det sistnämnda är liksom också en kulturell värdering; som bara vissa bär med sig. Men om ens en enda av dessa vissa; hade köpt ett projekt på en miljon och nu avstår, så spelar det stor roll.

Och visst har du säkert rätt; någon gång i framtiden har det avdramatiserats till den nivå att det inte längre påverkar. Vi är inte där än; och därför tycker jag man ska vara försiktig med att säga till ungdomar att de inte alls ska försöka uppfylla kraven som ställs. För den enskilde kan det innebära ett enormt problem.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det tror jag inte.

Innovationsförmåga, är det något man fått ta till som måttstock när man misslyckats med att lära ut riktig kunskap?

Du svänger dig gärna med termer som kunskapsutveckling och vetenskap. Det påminner om vad man kan läsa på förlagens hemsidor som tex. för en mattebok: "av didaktiker och baseras på de senaste forskningsrönen", när man sedan läser i den är den helt hopplös, ostrukturerad och otydlig med massa ovidkommande glättiga bilder och väldigt lite egentligt kunskapsstoff. Inte konstigt att matematik blir ointressant med sådan litteratur.

Det är ju skönt när experterna uttalar sig :crazy:

Ja, jag tror på kunskapsutveckling och att ett vetenskapligt förhållningssätt skapar en bättre kunskap, som kan lägga grund till en allt bättre skola.

Jag tror inte att fler lekmän med halvkassa nostalgiska teorier om hur en skola borde fungera kommer att hjälpa oss alls. Då ligger vi kasst till framöver.

Jag ser precis det du skriver som en av de allra, allra största anledningarna till att det finns stora brister i skolan. Den kompletta avsaknaden av respekt för pedagogik och didaktik som vetenskapliga områden och den kompletta avsaknaden av respekt för läraryrket och skolledare som profession. Lekmän som leker kvar på sandlådenivå, istället för att bygga kunskap på ett vederhäftigt sätt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Innovationsförmåga, är det något man fått ta till som måttstock när man misslyckats med att lära ut riktig kunskap?

.

Så du menar att det bara finns EN måttstock?

Om man kan rabbla alla floders namn i Asien så har skolan lyckats?

Kunskap är en del av vad skolan ska förmedla. Det räcker inte. Det krävs många fler delar för att lyckas - och på vissa av de delarna är den svenska skolan unikt bra. Varför väljer vissa att bara se det som inte fungerar väl?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vet du ens att det skulle sänka försäljningen? Eller är det en gissning?

Ju mer det tillåts desto mer kommer det synas och desto mer avdramatiserat blir det.

För en arbetsgivare räcker det med att han tror, han behöver inte veta!
Och det finns ju betydligt fler individer med liknande meriter som inte "spökar" ut sig.

Tatueringar och pearcing görs av individen och är individuella val med det ansvar som följer. Vill man ställa sig offside på arbetsmarknaden så...varsågod.:sneaky:
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det där med med vad som är egentlig kunskap och vetenskap var tydligen en väldigt öm tå hos dig.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp