Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det låter ju jätteenkelt att bara skicka ut den som stör, men sen kommer frågan Varför stör barnet? Och i många fall handlar det om att de inte har förstått uppgiften, inte klarar av att göra det de är ombedda att göra eller helt enkelt inte har hört vad de ska göra. Vad blir då bättre av att skicka ut de eleverna? Där behövs det mer vuxna som kanske kan lägga en hand på axeln, sätta sig ner och se barnet och fråga om den förstod, den vet vad den ska göra och se till att barnet kommer igång med uppgiften.
Med din metod så kanske det blir tyst i klassrummet men lik f*rbannat så sitter det en gäng ungar som inte har en susning om vad det är tänkt att de ska göra.
I dagens värld finns det nästan inga rena praktiska yrken, du måste kunna hantera datorer och förstå dig på en instruktion, annars är du körd på arbetsmarknaden alltså måste vi se till att alla har en rättvis chans att ta sig till lägsta nivån åtminstone.

Jag säger inte att man ska slänga ut dem vind för våg. Men den störande ska inte få tilåtas att störa gruppens undervisning.
Antingen skapar man en specialgrupp där eleven får undervisning eller om det är i straffsyfte kan han eller hon tvingas göra ren en av skolans toaletter. I vilket fall ska utvisningen vara mindre smaklig än den normala undervisningen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag säger inte att man ska slänga ut dem vind för våg. Men den störande ska inte få tilåtas att störa gruppens undervisning.
Antingen skapar man en specialgrupp där eleven får undervisning eller om det är i straffsyfte kan han eller hon tvingas göra ren en av skolans toaletter. I vilket fall ska utvisningen vara mindre smaklig än den normala undervisningen.

Fast du missar fortfarande poängen, det är inte alltid det är så att de stör för att vilja bråka, de förstår helt enkelt inte och behöver mer stöd istället för straff...
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Stöd och stöd.
Svenska barn har mer stöd i form av mera lärare i skolan än andra länder. Och ändå klarar vi inte målen. Tillbaka till kärnfrågan. Är lösningen verkligen fler lärare?

-Om tesen att många lärare/vuxna i skolan ger bättre resultat, så borde vi ligga på toppnivå, eftersom vi har flest vuxna per barn.
-Har barn i svensk skola svårare för att lära sig, än resten av världens barn?
-Är de svenska barnen "mindre begåvade" än andra barn i världen?
-Behöver svenska barn mer stöd, än barn i andra länder? Med svenska barn så menar jag alla barn i svensk skola.

Lärarna är det då inge fel på. Deras entusiasm ser jag dagligen prov på. De arbetar mycket nitiskt med att försöka nå målen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men hur ska du ha det? Ja jag förstår att man kanske inte alltid kan få tag på en förälder på en gång, men å andra sidan hur gör ni när ett barn gör sig illa? Det måste ju finnas en plan för hur man går tillväga då. Och oavsett om man inte kollar mailen varje dag så är det åtminstone större chans att man kollar mailen oftare än vad man har utvecklingssamtal vilket är ett per termin. Det kan ju inte vara en sån enorm mängd föräldrar som inte kan svara på mobilen under ett helt dygn? Eller ringer upp så snart de får möjlighet.

Men som i mitt exempel Engelska skolan så hade de bestämt en tid varje vecka då läraren ringde, tiden bestämdes i samråd så det passade båda parter och var det problem vid något tillfälle så finns ju möjligheten till att dels lämna ett meddelande och maila.
I dagens samhälle är det ju snarast problem med att alla är nåbara hela tiden, ständigt uppkopplade så att inte få tag på en förälder under en hel kväll låter inte som ett jättevanligt scenario.

Men jag upplever din inställning ganska typisk dagens lärarkår, massor av problem men att hitta en lösning är nästan omöjligt eftersom allt är för besvärligt. Jag förstår att det är en väldigt påfrestande situation många gånger och att det finns föräldrar som är katastrofer men man måste även kunna se möjligheterna som faktiskt finns.

De samtal jag har fått från skolan har enbart skett mellan 8-15, mail däremot har jag dels mailat sent på kvällar och tidigt på morgonen och ibland är personen som svarar på mailet inne samtidigt som mig och svarar omg och ibland får jag vänta ett halv dygn. Mailar jag på helgen förväntar jag mig inget svar förre måndag efm, då har det oftast handlar om grejer som inte är akuta men som jag av någon anledning ville informera om/fråga om.
En stor del av oss föräldrar vill faktiskt få det att fungera men möts man hela tiden med taggarna utåt ja då tröttnar man tillslut, eller det jag avskyr mest som en del lärare kör med "Lilla vän det där måste man vara lärare för att förstå" Vilket sällan stämmer...

Jag har många runt mig som är lärare på olika nivåer inom skolväsendet, allt från förskola till lärare på högskolan så jag är inte främmande för hur mycket arbete det är men jag kan ibland tycka att det inte sköts så effektivt som man skulle kunna önska.

Din attityd mot lärare verkar inte så trevlig. Tänk dig in i att ha 150 elever i undervisning och lika många föräldrar som ska kontaktas och informeras! Om tid avsätts under "ordinarie" arbetstid till föräldrakontakt är beroende av skolledningens syn på saken.

Du verkar anse att lärare bara gnäller och har taggarna utåt. Förstår du inte att arbetssituationen är sådan att många protesterar när de åläggs ännu en arbetsuppgift? En arbetsuppgift som tar tid från lärarens egentliga önskan och åtagande: att få förbereda lektioner och undervisa/ förmedla kunskap till eleverna.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så nu är det omöjligt att få tag i föräldrar för att ni lärare inte har tid? Jag förstår att lärare åläggs en massa onödigt jobb och skulle behöva fokusera på just undervisningen, men tidigare var ursäkten för dålig kommunikation att det inte gick att få tag i föräldrarna (och att även föräldrar behöver egentid?).

Oavsett hur det ser ut i skolan så måste det finnas en fungerande kommunikation med föräldrarna, just för att lärarna ska kunna fokusera på undervisning och föräldrarna på sin roll som att lära sina barn att bete sig. Då måste man utveckla effektiva kommunikationsmedel och för icke-akuta ärenden är det väl rätt lämpligt med e-post om det inte funkar med telefon? Hur många enskilda samtal med föräldrar behövs egentligen varje dag? Detta måste ju rimligtvis ingå i lärarens arbetsuppgift, att kommunicera eventuella problem eller oro till föräldrar?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej, men de är mindre motiverade.

Av någon anledning tror svenska barn - i högre utsträckning än i andra länder - att det på nåt sätt ordnar sig ändå så småningom. Oavsett skolresultat. Det finns en avsaknad av respekt inför kunskap och yrkeskunnande. I andra länder är man mer noga med tuta i sina barn att de måste plugga för att bli nåt. För att slippa vara fattiga och utan val senare i livet. Man vill att barnen ska lyckas bättre än vad man själv gjort och därför är man noga med skolan. I Sverige är vi så noga med att påtala att alla sitter i samma båt så att vissa inte ens tar plats när båten seglar iväg.

Sedan svär man över att man måste städa toaletter eller flippa burgare på Donken.

Då menar jag inte att en majoritet tror att det går att glida igenom skolan och få bra och intressanta jobb - bara att alltför många gör det.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

*kl*

I många länder ser man det som ett himmelrike och en enorm förmån, både som barn och förälder, att barnen FÅR gå i skolan.

När hörde ni senast det i den svenska skolan?

Det handlar om attityder till kunskap och respekt för kunskap som behöver, helt och hållet förändras.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej, men de är mindre motiverade.

Av någon anledning tror svenska barn - i högre utsträckning än i andra länder - att det på nåt sätt ordnar sig ändå så småningom. Oavsett skolresultat. Det finns en avsaknad av respekt inför kunskap och yrkeskunnande. I andra länder är man mer noga med tuta i sina barn att de måste plugga för att bli nåt. För att slippa vara fattiga och utan val senare i livet. Man vill att barnen ska lyckas bättre än vad man själv gjort och därför är man noga med skolan. I Sverige är vi så noga med att påtala att alla sitter i samma båt så att vissa inte ens tar plats när båten seglar iväg.

Sedan svär man över att man måste städa toaletter eller flippa burgare på Donken.

Då menar jag inte att en majoritet tror att det går att glida igenom skolan och få bra och intressanta jobb - bara att alltför många gör det.



En uppfattning jag delar.
Jag tror att det till stor del beror på
1. tidigare starkt socialt skyddsnät där man kunde få både bidrag och lägenhet om man inte löst försörjning efter gymnasiet
2. signaler de får av sina föräldrar. Föräldrar som själva växt upp med det löser sig.
Det var inte alltför länge sedan svenskar kunde ta ett eller flera sabbatsår för att resa utomlands eller ta ett okvalificerat arbete i väntan på att man bestämt sig för vad man ville göra med sitt liv. Oavsett så fanns i regel möjligheten att flytta hemifrån, bostäder fanns och försörjningen löste sig genom okvalificerat arbete eller försörjningsstöd.
Läget är annorlunda idag men det är uppenbart att långt ifrån alla har förstått det.

En annan varningssignal är ett råd som inte riktigt hänger med i utvecklingen och det är när många föräldrar råder sina ungdomar beträffande fortsatta studier.
Rådet "välj vad du vill, huvudsaken är att du tycker det är kul" existerar i hög grad, vilket är märkligt med tanke på att arbetslösheten bland akademiker är ökande. Att ta i beaktande är, även om vidareutbildade har en tryggare situation på arbetsmarknaden, att vill man arbeta inom sin bransch så måste man även när det gäller fortsatta studier vara lite mer noggrann i sitt studieval.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast du missar fortfarande poängen, det är inte alltid det är så att de stör för att vilja bråka, de förstår helt enkelt inte och behöver mer stöd istället för straff...

Ja då ska de transfereras dit där de kan få stödet. Oberoende vilket ska de inte få skada undervisningen för majoriteten.

Jag är fullt på det klara med att vissa problem gör att vissa elever helt enkelt inte klarar av att fungera i en normal undervisningsmiljö och det leder till just dessa problem.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Du har rätt i det du skriver.

+ att barn idag är vana vid att det tas extrem hänsyn till deras bekvämlighet. De är mycket medvetna om sina rättigheter (bra) men har inte någon tanke på skyldigheter. Väldigt många är otroligt självcentrerade; hänsyn ska tas till deras dagsform, dåliga humör, kompisrelationer osv. Det gäller även i övrigt välartade barn. Skolan spelar liksom en sekundär roll i deras liv. Knappast en högstadieelev klarar av att sitta still och tyst och lyssna på något/se en film/vara med på avslutning i kyrkan osv mer än MAX fem minuter. Sedan måste de låta, stöna, prata med kompisen, kolla mobilen....

+ att barn idag får väldigt mycket utan att "betala". Varje unge (nästan) på högstadiet har en iphone. Många leker med dem, slänger dem hit och dit tills skärmen går sönder. Det gör inget, de får snart en ny. :o Skolans material, som datorer - oj, hoppsan, den gick sönder - då är det jävla dator, inte en tanke på hur den blivit behandlad. Inte många tänker "va bra att vi har en dator, det är inte alla skolor som har".
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Med din metod så kanske det blir tyst i klassrummet men lik f*rbannat så sitter det en gäng ungar som inte har en susning om vad det är tänkt att de ska göra.

Men samtidigt. Om man har extremt låga förväntningar på elevernas fattningsförmåga och läraktighet, lär de knappast heller överraska genom att demonstrera motsatsen.
Jag tror inte alls att merparten inte fattar. De bara ids inte lyssna/koncentrera sig/motivera sig. En del elever behöver ett wake-up-call så att de väcks ur sin bubbla.

Bättre skicka ut dem ett tag så att de reflekterar över sitt beteende - och låter bli att distrahera de övriga - men det måste också följas upp med samtal och fördjupning förstås. Inte minst behöver dagens elever fatta att utbildning är ett privilegium och en biljett till framtiden. Tyvärr tror jag att få föräldrar betonar den delen.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Din attityd mot lärare verkar inte så trevlig. Tänk dig in i att ha 150 elever i undervisning och lika många föräldrar som ska kontaktas och informeras! Om tid avsätts under "ordinarie" arbetstid till föräldrakontakt är beroende av skolledningens syn på saken.

Du verkar anse att lärare bara gnäller och har taggarna utåt. Förstår du inte att arbetssituationen är sådan att många protesterar när de åläggs ännu en arbetsuppgift? En arbetsuppgift som tar tid från lärarens egentliga önskan och åtagande: att få förbereda lektioner och undervisa/ förmedla kunskap till eleverna.

Konstigt nog är jag väldigt uppskattad av lärarna på barnens skola, jag sitter med i föräldrarrådet, är den förälder som lärarna vänder sig till för att få saker och ting gjorda, den förälder som lärarna gärna stannar till och pratar en stund med, gärna diskuterar med och håller med i många fall, i andra fall har vi olika åsikter men kan komma överens om att vi tycker olika men det fungerar ändå.
Ibland har de kommit tillbaka senare och talat om att jag hade rätt eller om jag nu hade fel.


Men som grupp är lärare väldigt gnälliga och tycker väldigt synd om sig själva. Ja lärarkåren borde få högre lön, de borde inte hålla på med oviktiga administrativ sysslor men hålla kontakten med föräldrar tycker jag är rätt viktig och något som bör ingå i lärarens jobb. Det är ju som sagt omöjligt för mig som förälder att veta om det fungerar i skolan med mitt barn om inte skolan hör av sig till mig och talar om att mitt barn bråkar och stökar på lektionerna. Då först kan jag som förälder göra insatser hemma och tala om för mitt barn att det inte är hållbart.
Samma sak gäller det med gnället om att ledningen på skolan inte gör sitt jobb, jag tyvärr inte göra något åt det, det kan bara lärarkåren själva sätta ner foten och ta striden med ledningen och kommunen. Att erat fack dessutom inte verkar vilja ta striden är ju ett problem som ni som lärare som är med i facket måste ta upp på era medlemsmöten.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Du har rätt i det du skriver.

+ att barn idag är vana vid att det tas extrem hänsyn till deras bekvämlighet. De är mycket medvetna om sina rättigheter (bra) men har inte någon tanke på skyldigheter. Väldigt många är otroligt självcentrerade; hänsyn ska tas till deras dagsform, dåliga humör, kompisrelationer osv. Det gäller även i övrigt välartade barn. Skolan spelar liksom en sekundär roll i deras liv. Knappast en högstadieelev klarar av att sitta still och tyst och lyssna på något/se en film/vara med på avslutning i kyrkan osv mer än MAX fem minuter. Sedan måste de låta, stöna, prata med kompisen, kolla mobilen....

+ att barn idag får väldigt mycket utan att "betala". Varje unge (nästan) på högstadiet har en iphone. Många leker med dem, slänger dem hit och dit tills skärmen går sönder. Det gör inget, de får snart en ny. :o Skolans material, som datorer - oj, hoppsan, den gick sönder - då är det jävla dator, inte en tanke på hur den blivit behandlad. Inte många tänker "va bra att vi har en dator, det är inte alla skolor som har".


Hela ditt vittnesmål får mig att rysa. Och jag är glad att jag har den delen av mitt liv bakom mig. Jag hade vantrivts i den skolan.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men samtidigt. Om man har extremt låga förväntningar på elevernas fattningsförmåga och läraktighet, lär de knappast heller överraska genom att demonstrera motsatsen.
Jag tror inte alls att merparten inte fattar. De bara ids inte lyssna/koncentrera sig/motivera sig. En del elever behöver ett wake-up-call så att de väcks ur sin bubbla.

Bättre skicka ut dem ett tag så att de reflekterar över sitt beteende - och låter bli att distrahera de övriga - men det måste också följas upp med samtal och fördjupning förstås. Inte minst behöver dagens elever fatta att utbildning är ett privilegium och en biljett till framtiden. Tyvärr tror jag att få föräldrar betonar den delen.

Det kan möjligtvis vara så, jag har bara sett på barnens kompisar som verkligen inte verkar ta in vad som sägs åt dem om man inte möter dem ansikte mot ansikte, mina egna har aldrig haft det problemet så visst det kan mycket väl vara uppfostran och förväntan. Det i sig är rätt intressant, uppenbarligen förväntar vi oss olika saker av killar och tjejer, det är ytterligare ett problem som kanske inte hör skolan till utan det börjar redan på förskolan.
Jag satt här om dagen och tittade först på sonens innebandy träning, en stor del av tiden gick åt till att få grabbarna att lyssna på instruktionen och sitta stilla vid samlingen. Precis efter dem kom tjejerna som är jämngamla, där drog tränaren en snabb genomgång på vad han förväntade sig och tjejerna gjorde det. Visst kan jag uppleva den tränaren som lite hård mot sina tjejer och sonens tränare som en aning för mjuka mot killarna men ändå var det så uppenbart att tjejerna var så mycket bättre på att lyssna.

Jag tror att man väldigt tidigt förväntar sig att killar ska härja, brottas och bråka och att tjejer ska sitta tysta och pyssla och hamnar man utanför de ramarna så är man "konstig", inte alltid i de andra barnens ögon utan i de vuxnas ögon. Jag hoppades att det skulle börja vända, på det sättet hade jag nog det bättre som växte upp sent 70 tal början på 80, där var det inte alls lika uppdelat hur en tjej respektive kille skulle uppföra sig.

Så för mina egna barn skulle det absolut kunna ställas högre krav på dem i skolan, i dagsläget sitter de som sagt med extra böcker i princip alla ämnen eftersom de är för "snabba" men jag ser deras klasskompisar som verkligen har problem att hänga med på lektionerna i åk 2.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Hela ditt vittnesmål får mig att rysa. Och jag är glad att jag har den delen av mitt liv bakom mig. Jag hade vantrivts i den skolan.

Man får inte glömma att de allra flesta ungdomar är helt OK. Det är bara det att, som sjoberga skrev, många saknar den där riktiga motivationen att lära sig. Skolan är viktig, men fritiden/kompisarna är viktigare.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men som grupp är lärare väldigt gnälliga och tycker väldigt synd om sig själva.

Det var ett konstigt uttalande. Vilka yrkesgrupper jämför du med?

Gnället kommer sig troligen av den maktlöshet som lärarna slåss mot. De har inga vapen att förändra eller påverka sin situation. Inte märkligt om missnöjet frodas då!

Till skillnad från en del andra kårer har lärarna dessutom ett historiskt sett uselt fackförbund. Tänk om de hade haft samma edge som advokatsamfundet? (som, gissar jag, traditionellt har dominerats av män med hög status)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast du missar fortfarande poängen, det är inte alltid det är så att de stör för att vilja bråka, de förstår helt enkelt inte och behöver mer stöd istället för straff...

Det handlar ju inte bara om straff eller ens om eleven som inte sköter sig. Det handlar också om att resten av eleverna har rätt till ett bra arbetsklimat.

Det är inte ok att sabotera skolgången för andra elever helt enkelt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så för mina egna barn skulle det absolut kunna ställas högre krav på dem i skolan, i dagsläget sitter de som sagt med extra böcker i princip alla ämnen eftersom de är för "snabba" men jag ser deras klasskompisar som verkligen har problem att hänga med på lektionerna i åk 2.

Enligt min mening är det just detta som är skiljelinjen mellan bra elever och sämre elever. De bättre eleverna har från tidig ålder peppats av sina föräldrar och det finns en tro på att de ska prestera. Därför är social status och klass så oerhört viktigt. Utbildade föräldrar lär dessutom barnen att uttrycka sig i tal och skrift, vilket är nyckeln till framgång.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det var ett konstigt uttalande. Vilka yrkesgrupper jämför du med?

Gnället kommer sig troligen av den maktlöshet som lärarna slåss mot. De har inga vapen att förändra eller påverka sin situation. Inte märkligt om missnöjet frodas då!

Till skillnad från en del andra kårer har lärarna dessutom ett historiskt sett uselt fackförbund. Tänk om de hade haft samma edge som advokatsamfundet? (som, gissar jag, traditionellt har dominerats av män med hög status)

Ta vilken yrkesgrupp som helst... ;) Om det nu är så att facket inte jobbar som man som medlem vill så måste man ta upp det på medlemsmöten, lärarkåren har precis samma vapen som alla andra som arbetar, de kan påverka precis lika mycket som alla andra som är anställda. Sen kan jag hålla med om att deras fack är en katastrof men varför man som medlem inte gör något åt det övergår mitt förstånd. Och visst som enskild medlem kanske det är svårt, men uppenbarligen är det ju många som är missnöjda, då borde det vara ganska så lätt att organisera och få till en förändring.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Konstigt nog är jag väldigt uppskattad av lärarna på barnens skola, jag sitter med i föräldrarrådet, är den förälder som lärarna vänder sig till för att få saker och ting gjorda, den förälder som lärarna gärna stannar till och pratar en stund med, gärna diskuterar med och håller med i många fall, i andra fall har vi olika åsikter men kan komma överens om att vi tycker olika men det fungerar ändå.
Ibland har de kommit tillbaka senare och talat om att jag hade rätt eller om jag nu hade fel.


Men som grupp är lärare väldigt gnälliga och tycker väldigt synd om sig själva. Ja lärarkåren borde få högre lön, de borde inte hålla på med oviktiga administrativ sysslor men hålla kontakten med föräldrar tycker jag är rätt viktig och något som bör ingå i lärarens jobb. Det är ju som sagt omöjligt för mig som förälder att veta om det fungerar i skolan med mitt barn om inte skolan hör av sig till mig och talar om att mitt barn bråkar och stökar på lektionerna. Då först kan jag som förälder göra insatser hemma och tala om för mitt barn att det inte är hållbart.
Samma sak gäller det med gnället om att ledningen på skolan inte gör sitt jobb, jag tyvärr inte göra något åt det, det kan bara lärarkåren själva sätta ner foten och ta striden med ledningen och kommunen. Att erat fack dessutom inte verkar vilja ta striden är ju ett problem som ni som lärare som är med i facket måste ta upp på era medlemsmöten.

Men det är ju inte det som är problemet. Här har vi en grupp elever som av vilken anledning det än är saboterar undervisningen för den övriga gruppen.
Den svenska modellen till dags dato har varit att den gruppen ska få störa.

Fast när eleverna kommer ut till den värld som de studerat för så inser de blixtsnabbt att den som stör arbetet åker ut!!!

I de länder som uppvisar bättre resultat till lägre kostnad än Sverige lär man eleverna den läxan i skolan. så enkelt är det!O_o
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp