Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ta vilken yrkesgrupp som helst... ;) Om det nu är så att facket inte jobbar som man som medlem vill så måste man ta upp det på medlemsmöten, lärarkåren har precis samma vapen som alla andra som arbetar, de kan påverka precis lika mycket som alla andra som är anställda. Sen kan jag hålla med om att deras fack är en katastrof men varför man som medlem inte gör något åt det övergår mitt förstånd. Och visst som enskild medlem kanske det är svårt, men uppenbarligen är det ju många som är missnöjda, då borde det vara ganska så lätt att organisera och få till en förändring.

Så är det tyvärr inte alls. Det är stor skillnad i status och respekt mellan yrkeskårerna. Och det har mycket med kön att göra. Samt i fall man är statligt anställd eller kommunalt anställd. Själv tillhör jag den privata sektorn har långt mycket större möjligheter att påverka min situation!

Nu har jag sett skolan från insidan under många år och på flera platser i landet är läget så illa att den rektor (anställd av kommunen) som försöker förbättra och försvara sina medarbetare helt enkelt blir avsatt. Om din chef inte representerar eller lyssnar på dig som anställd, vad har du då att komma med i förhandlingar? Absolut ingenting. Om du dessutom har en sviktande elevtillströmning och nedskärningar i budgeten är läget faktiskt väldigt mörkt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så är det tyvärr inte alls. Det är stor skillnad i status och respekt mellan yrkeskårerna. Och det har mycket med kön att göra. Samt i fall man är statligt anställd eller kommunalt anställd. Själv tillhör jag den privata sektorn har långt mycket större möjligheter att påverka min situation!

Nu har jag sett skolan från insidan under många år och på flera platser i landet är läget så illa att den rektor (anställd av kommunen) som försöker förbättra och försvara sina medarbetare helt enkelt blir avsatt. Om din chef inte representerar eller lyssnar på dig som anställd, vad har du då att komma med i förhandlingar? Absolut ingenting. Om du dessutom har en sviktande elevtillströmning och nedskärningar i budgeten är läget faktiskt väldigt mörkt.

Fast det förklara ju ändå inte varför man inte ställer högre krav på facket?

Men den här biten hör man sällan, ang rektorer som får sparken för att de försöker förbättra arbetssituationen, utan det som hörs från lärarkåren/lärarfacket är högre lön, mindre jobb och mer resurser. Och som i många sådana här diskussioner så får man höra att man inte förstår om man inte jobbar inom skolan, det är ungefär lika givande som att diskutera barn och man får inte ha en åsikt om man inte har barn själv. ;)
Uppenbarligen finns det en del skolor som faktiskt fungerar, där lärarna trivs och eleverna. Sen finns det många skräckexempel, ta biten med städning på skolorna, det är rent vidrigt hur det kan se ut på en del ställen och det hjälper ju inte till att göra arbetsmiljön bättre för varken barn eller vuxna. Men det är inget som lärarna råder över utan de kan bara lyfta frågan och se till att de ansvariga är medvetna om hur det ser ut.

Sen när det gäller skolan så anser jag att den åter igen borde bli statlig, kommunerna har för dålig koll, speciellt de mindre. Min egen kommun har skärt ner och sparat och försämrat det sista året när det gäller all kommunal verksamhet, och för att nu upptäcka att man har gått 60 miljoner plus... :banghead: Det kom tydligen som en överraskning för alla och just nu är det ju bra, men det hade ju lika gärna kunnat vara åt andra hållet och man hade gått 60 miljoner back. Mitt förslag till de politiker jag känner mer personligen var att lägga en stor del av pengarna på en ekonomikurs för alla inblandade eftersom det uppenbarligen behövs. :p
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Fast det förklara ju ändå inte varför man inte ställer högre krav på facket?

Jo, för om arbetsgivaren (i många fall halvkorrupta kommunalpolitiker utan koll eller intresse) inte samarbetar har facket ingen chans att nå framgång i förhandlingar.

Det fackliga engagemanget hade behövts för att stoppa Göran Persson planer att kommunalisera skolan, något han lyckades med trots nästan obefintligt stöd inom lärarkåren.

Jag jobbar för övrigt inte inom skolan.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jo, för om arbetsgivaren (i många fall halvkorrupta kommunalpolitiker utan koll eller intresse) inte samarbetar har facket ingen chans att nå framgång i förhandlingar.

Det fackliga engagemanget hade behövts för att stoppa Göran Persson planer att kommunalisera skolan, något han lyckades med trots nästan obefintligt stöd inom lärarkåren.

Jag jobbar för övrigt inte inom skolan.

Lärarna är av tradition indelade i två fack. Ett (Lärarförbundet) organiserar av hävd förskollärare, yrkeslärare, rektorer - ja vemsom som jobbar i skolan. Det andra (Lärarnas Riksförbund) organiserar behöriga lärare samt SYV. Det ena facket (Lf) tyckte att kommunaliseringen var en bra idé. Det andra (LR) gick i strejk för att stoppa den; men blev överkörda.

Många har nog en övertro på vad facket faktiskt kan göra. Facket är ganska maktlöst, men behövs för att föra vår talan, bilda opinion och sluta kollektivavtal. Facket kan också hjälpa till vid konflikt med ag. Tyvärr visar flera domar i arbetsdomstolen hur svårt det är att få rätt mot ag.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Många har nog en övertro på vad facket faktiskt kan göra. Facket är ganska maktlöst, men behövs för att föra vår talan, bilda opinion och sluta kollektivavtal. Facket kan också hjälpa till vid konflikt med ag. Tyvärr visar flera domar i arbetsdomstolen hur svårt det är att få rätt mot ag.

Ja, så känner jag också.
Jag är fackligt engagerad själv, och man kan göra mycket - men då måste man ha en resonabel motpart.
Det var lärarnas riksförbund jag tänkte på av de två du nämnde.
(Jag var rätt ung på den tiden, men mina föräldrar var lärare och jag minns vagt konflikten som ledde till platt fall för deras del.) Och jag tror att en anledning till att de blev så komplett överkörda var just att lärarna har låg status och är ett typiskt kvinnoyrke (jämfört med exempelvis advokater, professorer, läkare, journalister).
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag har funderat lite på vad facket kräver för lärarna och vad lärarna verkar vilja ha om man pratar med enstaka personer.

Det de säger verkar handla om hemska arbetsförhållanden, att de numera måste tillbringa förtroendearbetstid på skolan, dåliga chefer, ingen hjälp med barn som har problem osv. De vill ha högre lön för att klara av detta btw. De har också låg status och vill ha högre lön för att få upp statusen. Kan man inte vrida ett halvt varv? Tänk om lärarna har låg status för att de pratar så in i helsike om att de har låg status och att de gör ett dåligt jobb?

(Om man ser till sig själv personligen och folk man pratar med verkar alla respektera de enskilda lärare de träffar och deras yrke högt. Men jag vet ju att lärare har låg status eftersom de säger det oavbrutet hela tiden, verkar inte respektera sig själva.)

Så när facket agerar pratar de om högre lön -för att kompensera för helvetet inom yrket. Varför inte strunta i att prata om att lönerna behöver gå upp 10 000 eller mer en gång och istället kämpa stenhårt för en liten bit i arbetsförhållanden efter den andra. Förtroendetid hemma! (vem kan protestera egentligen?) Universitetskurser i ämnesområde som vidareutbildning då och då! (vem kan protestera egentligen) Hjälplärare till behövande elever! En bra förankrad lärarutbildning!´

Det är ju trots allt det som lärarna pratar om i media och när man pratar med en lärare, det är hemska arbetsförhållanden och förtroendearbetstid främst och lönen är det prat om sekundärt. För att kompensera det övriga.

Så förbättra arbetsförhållandena, därmed förbättra elevernas resultat, därmed förbättra sin status och självkänsla.

(Sedan bortsett från det och kanske lite elakt sagt, men det bara måste vara svårt att få upp status på ett yrke där utbildningen enligt medierna har varit riktigt dålig (vissa lärarhögskolor har till och med stängts) och fortfarande väl är sådär, där pedagogiken inte varit vetenskapligt förankrad och varit eftersatt i svensk forskning (de har alltså kört lite på vad som verkar bra). Där de som kommer in på utbildningen tydligen har riktigt låga betyg redan innan. Och vars studenter enligt media är minst intresserade av dagstidningar och omvärlden i hela studentpopulationen. -om man tänker personligen då, varför ska en lärare ha betydligt högre lön än jag har om hon gått sämre utbildning*, hade sämre betyg och inte gör ett bra jobb enligt PISA?)

(Anekdotiskt men jag vet ju att lärarstudenterna när jag läste engelska tex hade konsekvent sämre resultat på tentor än vi andra, de presenterades separat. Jag vet att lärarstudenten som var granne sa att hon hade svårt att få igång hjärnan igen efter en termin pedagogik. Men det var väl 20 år sedan iofs.)
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Du svänger dig gärna med termer som kunskapsutveckling och vetenskap. Det påminner om vad man kan läsa på förlagens hemsidor som tex. för en mattebok: "av didaktiker och baseras på de senaste forskningsrönen", när man sedan läser i den är den helt hopplös, ostrukturerad och otydlig med massa ovidkommande glättiga bilder och väldigt lite egentligt kunskapsstoff. Inte konstigt att matematik blir ointressant med sådan litteratur.

Skolan har varit en lekstuga för dessa vetenskapliga pedagoger du så varmt förespråkar under ett antal decennier, det är ett lättkontrollerat faktum. Det är inte föräldrar, eller politiker som Göran Persson som utformar läroplaner och lägger upp undervisningen, det är dina pedagoger på Skolverket (tidigare SÖ).

Nej jag tror du har fel. Det har ju visat sig att skolan har varit en lekstuga för ovetenskapliga pedagoger i ett antal decennier. Det har väl alltså inte egentligen bedrivits någon större andel pedagogisk forskning knuten till skolan i Sverige. Man har väl gjort lite som man trott varit bra och det som känts bra, eller varit modernt. Nu börjar det komma har jag fått för mig. Så du har rätt, det har nog inte varit bra. Men fel, det beror inte på vetenskap utan avsaknad av den.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Så förbättra arbetsförhållandena, därmed förbättra elevernas resultat, därmed förbättra sin status och självkänsla.

Jag skrev samma i ett tidigare inlägg men detta kan inte nog understrykas. Är inte miljön på skolan bra är det det som måste tas itu med innan något annat. En bra arbetsmiljö för såväl elever som lärare måste vara prio ett och här ingår också skolmaten som ofta är (har varit?) sorgligt nedprioriterad.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Nej jag tror du har fel. Det har ju visat sig att skolan har varit en lekstuga för ovetenskapliga pedagoger i ett antal decennier. Det har väl alltså inte egentligen bedrivits någon större andel pedagogisk forskning knuten till skolan i Sverige. Man har väl gjort lite som man trott varit bra och det som känts bra, eller varit modernt. Nu börjar det komma har jag fått för mig. Så du har rätt, det har nog inte varit bra. Men fel, det beror inte på vetenskap utan avsaknad av den.

Den tro på "vetenskapliga" metoder som Sjöberga uppvisar är väldigt naiv, vetenskaplig forskning inom dessa områden är inte alls så strikt vetenskaplig som man kan tro och framförallt inte när resultaten sen skall omsättas i praktiken.

Jag har full förståelse för att det inte alls är särskilt lätt att forska inom ett område som didaktik, men det är mycket skräp som tas fram och här kan vi verkligen tala om modeteorier som man på olika sätt och av olika skäl vill driva.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det de säger verkar handla om hemska arbetsförhållanden, att de numera måste tillbringa förtroendearbetstid på skolan, dåliga chefer, ingen hjälp med barn som har problem osv. De vill ha högre lön för att klara av detta btw. De har också låg status och vill ha högre lön för att få upp statusen. Kan man inte vrida ett halvt varv? Tänk om lärarna har låg status för att de pratar så in i helsike om att de har låg status och att de gör ett dåligt jobb?

När läkare slår larm om deras arbetssituation i vården blir människor rädda och tar deras ord på allvar.
När lärare slår larm uppfattas det som gnäll.

Trots att det är precis lika allvarligt i båda fallen.

Tänk i stället om professorerna vid universiteten fick sina kurser och pedagogiska upplägg detaljstyrda av inkompetenta politiker, som år efter år gör om betygssystemen till ingen nytta? Det skulle aldrig accepteras.
Låt lärarna få expertstatus inom sitt område och ha större inflytande på hur skolan ska se ut - det är nummer ett.
För amatörpolitiker i kommunerna och de statliga institutioner som i dag har den uppgiften klarar inte av att göra sitt jobb.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Den tro på "vetenskapliga" metoder som Sjöberga uppvisar är väldigt naiv, vetenskaplig forskning inom dessa områden är inte alls så strikt vetenskaplig som man kan tro och framförallt inte när resultaten sen skall omsättas i praktiken.

Jag har full förståelse för att det inte alls är särskilt lätt att forska inom ett område som didaktik, men det är mycket skräp som tas fram och här kan vi verkligen tala om modeteorier som man på olika sätt och av olika skäl vill driva.

Det som är naivt är att tro att det finns ett alternativt sätt att söka bättre kunskap på. Det ÄR ett område där det tar lång tid, att få bra empiriska resultat med hög konfidens - men sådana områden finns det många. Det förtar inte värdet av att bedriva forskning. Snarare tvärtom, det blir ännu viktigare att upprätthålla de vetenskapliga metoderna och inte låta sig luras av lekmannaskrik.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men rektorn,lärare och övrig personal på skolan har också ett stort ansvar när det gäller att skapa en bra skolmiljö, det kan man inte komma ifrån och här finns det stora brister.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Men rektorn,lärare och övrig personal på skolan har också ett stort ansvar när det gäller att skapa en bra skolmiljö, det kan man inte komma ifrån och här finns det stora brister.

Men det kan man inte åstadkomma utan resurser i form av tid och pengar, resurser som anslås av politiker. Hur skulle det gå till, rent praktiskt?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Konfidens är nog ett av de mest missbrukade orden inom statistiken, något man gärna svänger sig med för att försöka ge tyngd åt något som saknar verklig substans.

Och jag är inte precis lekman inom matematik och naturvetenskap om det nu är så viktigt för dig.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En sak kan vara att lärare är närvarande även under raster, ibland som regelrätta rastvakter men främst kanske att ha mer gemensamma utrymmen, inte att lärarna så fort lektionen upphör försvinner in på lärarrummet och lämnar barn till att själva sätta upp sina egna regler. En enskild lärare kan kanske inte göra så mycket men skolledningen gemensamt med lärarna på skolan kan och jg är övertygad om att det hade skapat en lugnare och bättre skolmiljö.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En sak kan vara att lärare är närvarande även under raster, ibland som regelrätta rastvakter men främst kanske att ha mer gemensamma utrymmen, inte att lärarna så fort lektionen upphör försvinner in på lärarrummet och lämnar barn till att själva sätta upp sina egna regler. En enskild lärare kan kanske inte göra så mycket men skolledningen gemensamt med lärarna på skolan kan och jg är övertygad om att det hade skapat en lugnare miljö.

Ja, men det är fortfarande så att det kräver resurser. Lärare planerar sina lektioner på rasterna, även lärare har rätt till raster.
Det går aldrig att komma ifrån att en bättre skola kostar pengar, på olika sätt.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Ja, men det är fortfarande så att det kräver resurser. Lärare planerar sina lektioner på rasterna, även lärare har rätt till raster.
Det går aldrig att komma ifrån att en bättre skola kostar pengar, på olika sätt.

Lite är det resurser och en del lektioner behöver förberedas särskilt men på de skolor jag gått har minst två tredjedelar av lärarna suttit i lärarrummet under sina raster och det är inget som hindrar att de istället varit ute bland eleverna eller tagit en promenad ute i friska luften på skolgården. Rektorn såg man överhuvudtaget aldrig till förutom de gånger man behövde gå in på expeditionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Lite är det resurser och en del lektioner behöver förberedas särskilt men på de skolor jag gått har minst två tredjedelar av lärarna suttit i lärarrummet under sina raster och det är inget som hindrar att de istället hade suttit ute bland eleverna eller taget en promenad ute i friska luften på skolgården. Rektorn såg man överhuvudtaget aldrig till förutom de gånger man behövde gå in på expeditionen.

Om du nu pratar arbetsmiljö så har alla anställda rätt till raster! Menar du att lärare av alla yrkesgrupper ska ge upp sina rättigheter och i stället jobba gratis?
Det hade jag aldrig ställt upp på om jag vore lärare!
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Sveriges skola är en av de dyraste per elev räknat, i Europa. Varför ligger då inte resultaten i nivå med insatsen då?

Det handlar inte så mycket om resurser som om metoder o villkor.

De som inte vill lära eller kan lära ska inte få förstöra för den som vill o kan.

Hyr cyniskt det än låter, den som inte klarar att uppnå godkända betyg till nästa års utbildning ska inte flyttas upp.

Har jag en folkilsken ungtjur i flocken tar jag bort den innan hela gruppen blir farlig att hantera.

Läraren ska förmedla kunskap och föräldrarna ska se till att eleven ha de sociala kunskaperna att interagera i en grupp o anpassa sig till den.

Betyg så tidigt som möjligt o så ofta som möjligt så att lärare och föräldrar snabbt ska kunna korrigera och stödja i de områden där eleven behöver hjälp o stimmulans.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Den tro på "vetenskapliga" metoder som Sjöberga uppvisar är väldigt naiv, vetenskaplig forskning inom dessa områden är inte alls så strikt vetenskaplig som man kan tro och framförallt inte när resultaten sen skall omsättas i praktiken.

Jag har full förståelse för att det inte alls är särskilt lätt att forska inom ett område som didaktik, men det är mycket skräp som tas fram och här kan vi verkligen tala om modeteorier som man på olika sätt och av olika skäl vill driva.

Denna studie går inte av för hackor. Du kan gärna börja där och se att det finns forskning om vad som faktiskt fungerar i klassrummen.

John Hattie Visible Learning
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp