Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?
Så ser iaf inte den skolan ut som jag har haft insyn i.
Hur ser det ut då på den skolan du har haft insyn i? Jag ställde ju frågan om hur det ser ut generellt.
Jag själv ser ju förskoleklassen där egna 6åringen går. De har inte alls några raster (lärarna alltså) i något skolschema. De är ju med barnen hela tiden. Jag hoppas verkligen att de kan ta en paus på fm och en på em (vilket jag tror; de är ju flera personer som jobbar så kanske kan ett par i taget gå i väg en kort stund och ta en kopp kaffe i lärarrummet). Och en riktig rast SKA de ju ha enligt arbetstidslagen, dvs minst 30 min efter max 5 timmars arbete.
I stället har i den här personens fall en 100 % tjänst utökats att bli 120 % (för samma lön) - timantalet har alltså ökat.
Hur då? Du menar alltså att de jobbar 54 timmar i veckan (inkluderat förtroendetiden)? Eller menar du att effektiviseringar gjort att de måste jobba 20 % snabbare? Och om personen jobbar 20 % mer utan att få övertidskompensation så måste den ju gå till rektor och ta upp detta! Det är självklart INTE rimligt på något enda sätt.
5 minuters rast innebär i bästa fall att förflytta sig från en sal till en annan.
Självklart! Och det är väl det en sådan kort rast är inlagd för?
Men är alla raster i skolschemat alltid 5 minuter? Jag tänker mig att det måste se olika ut beroende på om det är lägre årskurser eller högre och andra faktorer?
På 5 minutersrasterna bör ju även eleverna huvudsakligen ägna sig åt att förflytta sig från en lokal till en annan (eller gå på toa, dricka vatten eller dylikt) så rastvaktsbehovet är väl knappast
lika stort då (även om det säkert kan diskuteras) som om rasten är 20 minuter och ca 75 11åringar är ute på skolgården på rasten?
Du vet säkert själv när du håller föredrag (om du nu gör det) ungefär hur lång tid det tar att få tekniken att fungera och få allting färdigt innan du kan börja tala?
Jepp, det händer att jag gör sånt. Om jag ska hålla föredrag/utbildning en heldag som börjar 8 så börjar jag jobba kl 7.30 för att förbereda (eller så har jag förberett dagen innan och då kanske jag kommer 15-10 min tidigare). Givetvis räknas det som arbetstid. Sen håller jag dragning i kanske 1,5 h sen har jag och dem jag utbildar gemensam paus på kanske 30 min. Jag "jobbar" ju även då i och med att jag samtalar med deltagarna, kanske får frågor, resonerar om det vi pratar om eller behöver lösa något praktiskt med lokalfråga eller annat, men det brukar normalt finnas tid för lite "fikasnack" och ett toabesök. Och sen kör vi igen i 2 h, sen gemensam lunch, sen 1,5 timme, fikapaus och sen 1,5-2 h igen. Jag arbetar sådana dagar kl 07.30 - 16.30, ev blir det en halvtimme plus på flexen för "ihoppackning".
Det är inte för mig konstigt att man i jobb där någon typ av undervisning ingår just står framför människor och ägnar sig åt utbildning/föreläsning huvuddelen av sin arbetstid.
Givetvis är den stora skillnaden för mig kontra en lärare att jag inte håller på så dag ut och dag in. I mitt yrke sker det ibland. Och jag har också vuxna åhörare som inte skriker eller beter sig illa. Och just därför ska givetvis lärare
inte ha lektioner under precis ALL sin arbetstid; det är ju orimligt. Men att de skulle
vara med barnen/eleverna under huvuddelen av de flesta arbetsdagar är väl ändå inget konstigt?
En lärare har oftast 35 + 10 timmar i veckan arbetstid (om de inte har semesteranställning som ju börjar bli lite vanligare på vissa skolor). Om 19 timmar av de 35 är schemalagd/lektionstid så finns ju ytterligare 16 h kvar. Eftersom man dessutom har 10 timmar förtroendearbetstid som (vad jag förstått) ägnas till föräldrakontakter, dokumentation, inläsning, rättningar av prov mm så är ju 16 kvar. En del av dem kanske också behöver ägnas åt förberedelsearbete och efterarbete. Men om då
hälften är kvar (8 timmar) så finns ju i alla fall en timme per dag utöver ren lektionstid som kan ägnas åt t ex rastvaktsarbete eller dylikt. Att vara med eleverna.
Jag tolkade tidigare diskussion där någon (vet ej om det var du) skrev att lärarna måste få gå till lärarrummet och sitta ifred på alla raster för att kunna orka med. För så är det ju på alla andra arbetsplatser. I och med att vi talar om begreppet "raster" i en skolmiljö så
kan det ju tolkas som att det handlar om skolschemats raster. Och då är min mening att om ett skolschema har rast var 60:e eller 40:e minut så innebär det faktiskt INTE att det ÄR en rast i juridisk mening för den anställde.
"Att gå till lärarrummet"
kan mycket väl vara jobb i; man kanske bollar en jobbfråga med en kollega eller med rektor, man kanske förbereder nästa lektion. Men
om det skulle handla om att ta 5-10-15 minuter "fikapaus" 5-6 gånger per dag så är det inte rimligt. Och så ser det inte ut på "alla andra arbetsplatser".
Jag tycker det är viktigt att framhålla (inte minst för lärarnas skull!) att om vi nu talar om "raster" definiera detta närmare. Innebär "jag har rast" för en lärare att det är rast i skolschemat?
Rast mellan lektioner innebär ju inte egentligen att det rent anställningsmässigt/arbetsrättsligt är rast för läraren.
Sen låter det ju totalt orimligt om en lärare förväntas jobba med 5 minuters rast (i skolschemat) varje timme säg kl 8-16
varje dag. Då förstår jag om det inte finns utrymme för vare sig fika eller att vara rastvakt, men då bör knappast någon kunna se en mängd lärare sitta i lärarrummet i tid och otid heller på en sådan skola.