är klapphingst ärfligt?

Sv: är klapphingst ärfligt?

Klapphingst står med på defektlistan för godkända hingstar så då förutsätter jag att det är en ärftlig defekt.

Jag har hört att det nedärvs till ca 60%

men jaghar också hört en mängd myter runt klapphingstar och hingstar generellt som kanske inte alltdi stämmer..
Attdet nedärvs,javisst,förmodligen..men till hur hög grad?

Thina-äger en klapphingst

Ja det är ärftligt. Inom svinproduktion har det blivit ett vanligt problem med kryptorchism eftersom grisar avlas för köttproduktion och inget annat och då struntar de i om det ärvs ner eller inte, men det har visat sig att det blivit mycket vanligt.

Men var inte halvblodshingsten Bonaparte klapphingst? Har hört att han inte blev godkänd förran han var 6 år p g a det.

Jaaa!!! det har mkt hög ärftlighet.
Hingstar kan vara mkt sena med att släppa ner båda testiklarna, det finns hingstar som vid tre-fyra årsålder endast har en testikel nere, och i sälsynta fall kan den andra komma ner senare...

Vad är Jaaa! :confused:

Att hingsten Bonaparte var klapphingst tills han var 6 men sedan blev godkänd när testiklarna kommit på plats?

Jaaa är svaret på frågan...om det är ärftligt. Trodde det var det vi diskuterade :)
Jag har ingen aning om Bonapartes ev problem, men hade själv en unghingst inackorderad förra året som var klassad som "klapphingst" men där den sista testikeln plötsligt ramlade ner... gissa om vi var hos veterinären dagen efter och kastrerade :bump:
Ägde för många år sedan en connemara som var klapphingst, en underbar individ, men visst var han bökigare än andra hästar, väldigt mkt drifter hos honom,något som jag tror är ganska generellt för just kryptokida djur. detta beror antagligen på att en/två testiklar ligger kvar i bukhålan, där är det väldigt varmt och värmen aktiverar hormonerna så att de ständigt ligger och högproducerar testesteron.
Vilket gör att de får en onormalt hög könsdrift...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30