Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Det var den sämsta ursäkt jag läst på länge!

I övrigt verkar ni ha väldigt skumma jägare runtikring där du bor om det är så pass vanligt som du ger sken av, att hundarna behandlas på det sätt du beskriver.

Finner ingen anledning att göra mej omsams med någon när djurskyddsombudsmannen i alla fall inte gör något. Det räcker med grannen, vilket jag tyckte det var värt med tanke på att den svalt ihjäl sina djur.

Jag upprepar: Jag är säker på att ALLA jägare inte behandlar sina jakthundar på det sättet, men eftersom jag nu sett flera stycken så undrar jag hur vanligt det är. Rubriken mest för att någon skulle reagera, och det fungerade ju.
Det finns väl ingen här på Bukefalos som skulle erkänna att deras jakthunds tassar är förstörda om så var fallet. Precis som de flesta som missköter sina djur så tycker sällan djurägaren att de gör något fel.
Ville mest som sagt veta om det var så vanligt som det verkar här ute på landet.

Eftersom du kan anmäla annonymt, riskerar du knappast att göra dig ovän med någon, så det är fortfarande den sämsta bortförklaring jag läst på länge!

Enligt min åsikt som jägare och hundvårdare och uppfödare, så är det väldigt ovanligt med jägare som behandlar sina jakthundar på det sätt du beskriver.
Vilket får mig att fundera på var i landet det verkar vara vanligt med sådana avarter till jägare :confused:

Och generalisera inte "på landet", är du snäll. Det är i så fall på din landsbyggd jägare är så imbecilla, som du skriver, för så vanligt är det inte alls här i min landsbyggd eller någon annanstans, där jag har vänner, bekanta och valpköpare.

De jägare jag känner tar extremt bra hand om sina hundar.
En bra jakthund är guld värd. Och inte särskilt billig.
Du måste lägga ner en del tid på din jakthund om du vill ha en bra jakthund, och inte en jaktidiot.

Tycker mer synd om de jakthundar som inte får jaga och hamnar som "snäll familjehund, bra med barn, blir vad du gör den till".

Senast ändrad:

Våra jakthundar som vi haft, har alltid bott inne hos oss, vi äger inte ens en hundgård. De har varit som vilka hundar som helst!

Fast, min kompis pappa tog över en jämthund, som skulle avlivas, pga av att den inte dög till i jakten. Den satt bara i hundgården, eftersom den inte dög till. Det sa gamla ägaren till honom. Men men, den fick ju ett nytt, bra hem, där den fick vara sällskapshund istället! :)

TS generaliserar verkligen grovt(hjärndöd?). Visst förekommer det som hon beskriver men det är absolut inte regel. Understimulerade/motionerade hundar finns i alla kategorier.
När det gäller jakthundar tycker jag att situationen blivit klart bättre de sista 10-15 åren. Inte alls lika vanligt längre att jägare kommer in med sin omotionerade hund o undrar varför den inte orkar.
PL

kl

Min sambo är jägare, jagar i stort sett varje helg under säsong. Vi har 3 jakthundar och de är 95% av tiden inne hos oss. Några timmar på helgen brukar de vara i hundgården. Ibland händer det att framförallt taxen får blödande tassar, men det beror inte på oträning utan han har dålig "tasskvalité", men när han vilat 1-2 dagar brukar han vara fit for fight igen. Därför jagar han oftast bara en dag för att sedan vila. Har märkt att olika foder kan göra skillnad på hans tassar. Känner många jägare och vet ingen som är som TS beskriver. Vet en del som han hundarna i hundgård, men inte hela tiden, de brukar var ute när husse och matte är på jobb för att sedan komma in när de kommer hem. En jakthund som jagar är värdefull för jägarna. Ingen bra hund, ingen jakt.

jag har också sett detta tyvärr MEN jag vet fler jägare som INTE är sådana.
Klart dom flesta är måna om sina hundar, en bra jakthund är ovärderlig!

Jag här upprörd!
Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Hur kan man bete sig på detta sätt?
Skulle jag göra samma sak med hästen hoppas att någon anmäler mej.

Förklara hur jägare tänker för det här är inte någon engångsföretelse utan har sett flera jägare göra så mot sina hundar.

Det där med hundgård har vi inte speciellt mycket här nere (södra skåne) medan om man kommer upp i norra skåne förekommer det mycket mer och när jag var i jämtland för att kolla på skolor gick alla de hundar jag såg i hundgård.

Två av dem var just jakthundar och bodde på den ena skolan. De var bara unghundar så de tränades fortfarande så de togs därför ut med jämna mellanstum, både av ägaren och av eleverna. Hundarna bodde inte inne nä, men det hade gjorts iordning under nästan hela huset så de kunde bo där utan att frysa.

Men jag kan mycket väl tänka mig att det finns "sånt folk" i jaktvärlden också, precis som övarallt annars.

/Jenny

Jag har många bra erfarenheter av jägare :) Många jägare fattar att hunden behöver regelbunden motion och träning för att bli en bra jakthund. Men tyvär finns det ju dom som låter hunden sitta i hundburen och "tar fram" hunden en vecka före jakten börjar för att motionera hunden. Men rötägg finns det överallt. oavsett om de har en jakthund eller sällskapshund! :mad:

Nu måste jag bara få fråga exakt hur du och andra som påstår samma sak (att jakthundar alltid får sitta i hundgård och aldrig blir aktiverade)vet att de hundarna aldrig kommer ur hundgården för motion/lydnadsträning/ annat??

Sitter ni och glor på hundgården dygnet runt eller vad?

Helt ärligt!

Grannens jakthund sitter dagarna i ända i sin hundgård och anledningen till att jag vet att han nästan aldrig få komma ut på promenad är för att gubben själv har sagt det :crazy:

Hunden sitter hela dagarna och skriker/ylar, hur jag kan veta det : Jo jag har varit sjukskriven och rullstolsbunden under X antal månader, jag hör honom :(

Men det är det ENDA fallet av "jakthundsägare vs hjärndöda" som jag har träffat på någonsin, hela min släkt jagar och deras hundar tas då väl om hand samtliga 365 dagar om året. ( Bortskämda är dom också )

:D

Oj..
Det är ju trist att du känner så för jägare.. De jägare jag känner som har hund, visst dom får sitta i hundgård mycket. men dom är inne med.. och de älskar sina hundar! som flera andra sagt en bra jakthund är guld värd.
Hoppas du får lite possitiva uppleverser när det gäller jägare

Jess som i sinom tid ska ta jägarexamen o skaffa jakthund =)

Våran hund som nu r 10 år har alltid bott i hundgård. Dock så får han mycket motion minst ute på promenad 1 tim, samt springer lös. Han hatar verkligen att vara innte enda gången de går bra, ja då är det nyårsafton.

Han har aldrig varit sjuk, lr jo han har haft skabb 2ggr som behandlats på en gång.

På gården har vi haft 7 jakthundar alltså totalt i 50 år. Alla har haft ett bra liv, varit ute o jagat, motionerat mm...

Tyvärr så ser allt för många hur dåligt jakthundar har, inte hur bra dom har. Trots att han är 10 år älskar han at vara ute i skogen p jaga. Bland det bsta han vet :love:

Så bara för att du sett några behandla sina hundar illa så blir inte alla de.

Den snälla taxen ligger på soffan hela dagarn, går ut 20 meter och kissar/bajsar och går sedan in till soffan igen. Inget fel på det.
Men sedan får jägaren för sig ca 2 ggr/år att den ska ut och jaga.
Efter jaktturen består trampdynorna endast av sår och taxen måste bäras ut för att kunna kissa.
Där tycker jag felet är, hur kan man förvänta sig att djuret ska hålla då?

Sluta generalisera.... Och det finns andra orsaker till blodiga tassar än dåligt tränade hundar.
När jag inte är hemma... då bor mina hundar i hundgård. Utom de äldsta som ligger inne.

När jag är hemma så ligger mina jakthundar på soffan när de inte jagar eller tränas.
Mina jakthundar matchas mot jaktsäsongen med en omväxlande och väl planerad träning. När jaktsäsongen börjar har mina hundar betydligt flera träningsmil i kroppen än vad "normala" hundar har... Och trots detta kan de i bland komma hem med blodiga tassar.... eller upprivna bukar eller skinnflådda bröstkorgar...

Terriern brukar ha tassar som öppna köttsår. Ja ibland går såren långt upp på benen på henne... Taxarna brukar vara skinnflådda på bröstkorgen. Taxarna brukar ha rivsår i öronen... Terrriern kan ha rivsår som blöder lite var stanns på kroppen... Alla hundarna har kommit tillbaka med trasiga brutna och blödande klor....

Hur kommer det sig tror du?? Dåligt tränade???

Nä orsaken har du i jakthundars enorma lust för jakt... När de jagar så är de inte det minsta rädd om sig.... De känner inte att frusen mossa kan vara vass under tassarna efter någon mil... eller att frusna vattenpölars is skär upp trampdynorna när isen brister... eller att buskarna de skall igenom är fulla med taggar som river upp dem överallt ... eller att rishögen på hygget river upp skinnet under buken... osv osv....

Dom känner inte smärtan.. för de älskar att jaga.... De skriker av iver när jaktkläderna kommer fram på morgonen. Och den hund som för tillfället får vara hemma för att läka eventuellt uppkomna sår ylar ut sin förtvivlan över att bli lämnad kvar hemma... trots att de troligen har ont lite här och var på kroppen. Trots att tassarna värker så de knappt kan gå...

Innan jakten börjar i oktober är de i fysisk topptrim.... för tränade är de... i timtal och mil .... Under jaktsänsongen tränas de inte.... för de dagar de inte jagar behöver de för att vila och återhämta sig...

Det finns jägare som inte tar hand om sina hundar på bästa sätt... De brukar för det mesta inte ha speciellt bra hundar... Hundar som inte är speciellt bra brukar inte gå sönder för de orkar inte springa så länge som krävs för att tassarna skall börja blöda... Det orkar bara en mycket vältränad hund...

Innan du generaliserar och ondgör dig över jägare och deras hundar.. titta på hur det ser ut över lag... Det finns precis lika mycket dåliga hundägare innom andra hundsportsgrenar....

Jag vet bruksfolk som aldrig konditionstränar sin hund... och som sen blir förvånad över att hunden inte orkar jobba. Jag vet utställningfolk som förvarar sina utställningobjekt i burar hela dagarna... De kommer bara ur buren för rastning och när de skall springa i vänstervarv i någon utställningsring. Och jag vet flera sällskapshundar som aldrig kommer längre på sin promenad än runt kvarteret...

Rötäggen finns överallt.... alltså skall man inte generalisera.

Sluta generalisera.... Och det finns andra orsaker till blodiga tassar än dåligt tränade hundar.
När jag inte är hemma... då bor mina hundar i hundgård. Utom de äldsta som ligger inne.

När jag är hemma så ligger mina jakthundar på soffan när de inte jagar eller tränas.
Mina jakthundar matchas mot jaktsäsongen med en omväxlande och väl planerad träning. När jaktsäsongen börjar har mina hundar betydligt flera träningsmil i kroppen än vad "normala" hundar har... Och trots detta kan de i bland komma hem med blodiga tassar.... eller upprivna bukar eller skinnflådda bröstkorgar...

Terriern brukar ha tassar som öppna köttsår. Ja ibland går såren långt upp på benen på henne... Taxarna brukar vara skinnflådda på bröstkorgen. Taxarna brukar ha rivsår i öronen... Terrriern kan ha rivsår som blöder lite var stanns på kroppen... Alla hundarna har kommit tillbaka med trasiga brutna och blödande klor....

Nä orsaken har du i jakthundars enorma lust för jakt... När de jagar så är de inte det minsta rädd om sig.... De känner inte att frusen mossa kan vara vass under tassarna efter någon mil... eller att frusna vattenpölars is skär upp trampdynorna när isen brister... eller att buskarna de skall igenom är fulla med taggar som river upp dem överallt ... eller att rishögen på hygget river upp skinnet under buken... osv osv....

Dom känner inte smärtan.. för de älskar att jaga.... De skriker av iver när jaktkläderna kommer fram på morgonen. Och den hund som för tillfället får vara hemma för att läka eventuellt uppkomna sår ylar ut sin förtvivlan över att bli lämnad kvar hemma... trots att de troligen har ont lite här och var på kroppen. Trots att tassarna värker så de knappt kan gå...

Innan jakten börjar i oktober är de i fysisk topptrim.... för tränade är de... i timtal och mil .... Under jaktsänsongen tränas de inte.... för de dagar de inte jagar behöver de för att vila och återhämta sig...

Det finns jägare som inte tar hand om sina hundar på bästa sätt... De brukar för det mesta inte ha speciellt bra hundar... Hundar som inte är speciellt bra brukar inte gå sönder för de orkar inte springa så länge som krävs för att tassarna skall börja blöda... Det orkar bara en mycket vältränad hund...

Innan du generaliserar och ondgör dig över jägare och deras hundar.. titta på hur det ser ut över lag... Det finns precis lika mycket dåliga hundägare innom andra hundsportsgrenar....

Jag vet bruksfolk som aldrig konditionstränar sin hund... och som sen blir förvånad över att hunden inte orkar jobba. Jag vet utställningfolk som förvarar sina utställningobjekt i burar hela dagarna... De kommer bara ur buren för rastning och när de skall springa i vänstervarv i någon utställningsring. Och jag vet flera sällskapshundar som aldrig kommer längre på sin promenad än runt kvarteret...

Rötäggen finns överallt.... alltså skall man inte generalisera.

Jag säger bara :bow: :bow: :bow: :bow:

Rubriken har ett frågetecken, dvs det är en fråga inte ett påstående.
Så för 3:dje gången jag är säker på ALLA inte missköter sina hundar.

Och trots detta kan de i bland komma hem med blodiga tassar.... eller upprivna bukar eller skinnflådda bröstkorgar...

Detta är det mest idiotiska jag har läst. Att påstå att hunden älskar det.
De beter sig på detta sätt därför att människan har avlat och tränat hunden till det. Det är samma sak som att säga att pitbullhundar älskar att slåss. Jovisst, men det är därför att de är avlade, tränade till det och sätts i den situationen.

Fel av mej i såfall om vältränade hundar fortfarande får köttsår, eller tom värre. Men det gör det till djurplågeri i alla fall, i min mening.

Men att en hund som är avlad till att jaga älskar det är väl inte konstigt?
Den får ju utlopp för sina naturliga drifter och instinkter.

Hur menar du?

Sen kan jag väl känna att det är naturligare med en hund med mycket jaktinstinkt, än en hund i avsaknad av det.

Att jag sedan föredrar sällskapshunden beror ju på mig.

Måste hålla men kanelbulle.
Och frågar TS, vad är "normalt" enligt dig hur en jakthund ska vara?
För precis som kanelbulle säger så är det väl inte så konstigt att den älskar det eftersom den är avlad till det..

Tänkt dig själv om du gör nått du verkligen älskar..nu vet ju inte jag vad du har för intressen men .
Vi säger tex ridning.. Om du verkligen älskar det..att hoppa säger vi.. du tycker om det jätte jätte mycket!
Om du ramlar av bryr ju du dig inte om det utan sätter dig upp på hästen igen.. är inte det i princip samma sak?

Så du tror inte att hunden gillar att göra det vi avlat o tränat den till???
Är det djurplågeri att släppa ut hunden i skogen där den kan få ett sår?
Vilken typ av hunderi håller du på med?
Sitta hemma med hunden i famnen?
Om inte ditt inlägg var grovt generaliserande har jag aldrig sett ngt sådant. Visst var det ett frågetecken efter "hjärndöda" men ingen annanstans.
PL

Senast ändrad:

Jaktinstinkten är en av hundens mest basala instinkter, inget vi avlat fram. Vad vi gjort är att genom avel försatärka resp försvaga vissa beteenden för att få en hund som jobbar på ett sätt vi vill.
PL

TS generaliserar verkligen grovt(hjärndöd?). Visst förekommer det som hon beskriver men det är absolut inte regel. Understimulerade/motionerade hundar finns i alla kategorier.
När det gäller jakthundar tycker jag att situationen blivit klart bättre de sista 10-15 åren. Inte alls lika vanligt längre att jägare kommer in med sin omotionerade hund o undrar varför den inte orkar.
PL

...men det vet du väl att de inte orkar för att de har noskvalster.:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka