Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Jag känner ett flertal jägare, vissa med hundarna inne, andra med dem i hundgård. Kan lova att de i hundgården inte får ett dugg sämre skötsel än de som bor inne, och motion och kärlek får de så det räcker och blir över.

Och hundarna älskar att jaga, verkligen. Som nån sa förut, så känner de inte smärtan för att de älskar det nåt så enormt. Tvingade är de knappast, jag har en vallhund, inte är han tvingad till att valla fåren? Nej, det kommer naturligt. Och han älskar det! Kan säga att det är inte det lättaste att få honom att sluta när han väl börjat.. Det är självklart att en hund ska göra det de är avlade för.

Förstår ärligt talat inte varför folk klagar så mycket på alla jägare, när det bara är några få som missköter sina hundar. Har ni missat alla hundar som bara är sällskap och knappt får göra nåt? Gå ut på ett par promenader och göra sina behov, det är allt. Och då framför allt alla de hundar av arbetande raser som hålls så.. De är väldigt många fler kan jag säga.

Rubriken har ett frågetecken, dvs det är en fråga inte ett påstående.
Så för 3:dje gången jag är säker på ALLA inte missköter sina hundar.

Detta är det mest idiotiska jag har läst. Att påstå att hunden älskar det.
De beter sig på detta sätt därför att människan har avlat och tränat hunden till det. Det är samma sak som att säga att pitbullhundar älskar att slåss. Jovisst, men det är därför att de är avlade, tränade till det och sätts i den situationen.

Fel av mej i såfall om vältränade hundar fortfarande får köttsår, eller tom värre. Men det gör det till djurplågeri i alla fall, i min mening.

Du må ha haft ett frågetecken i rubriken... Men resten av det du skrev var det inga frågetecken bakom.
Utan jaktinstinkt hade hunddjuret inte överlevt genom evelutionen. Den har vi inte avlat fram. Däremot har vi omformat hunddjurens jaktsätt så att det passar våra syften. Instinkten har vi dock fått gratis.

Jo jakthundar kan bli skadade. De kan som jag skrev komma hem med blodiga tassar.. brutna klor.. rivsår på kroppen.. hudflängda bröstkorgar... Dessutom kan de bli uppsprättade av vildsvin... sparkade av älgar... drunkna i diken... bli överkörda av bilar ....
Jag kan fortsätta hur länge som helst att räkna upp alla faror en jakthund kan råka ut för.

Att du ifrågasätter jakthundars lust och glädje till jakt och jämför det med kamphundar säger en hel del om hur okunnig du är på hundar och vad som krävs för att få olika hundar att utföra det vi vill, dessutom anar jag en ogin inställning till jakthundsägare som kanske bottnar i att du är motståndare till jakt helt och hållet.

Även vilda hunddjur skadas under jakt... så skadorna är inte nått som bara människan kan läggas till last.

Majoriteten av de gånger hundarna har jagat så kommer de dock hem precis lika friska och krya och oskadade som de var när de släpptes...
Förneka att skador uppstår det går inte... Men det är varken djurplågeri eller beroende på en hjärndöd!! ägare..

Jasså jag är hjärndöd nu också? Hur i hela helvetets namn kan du ens bara kläcka ur dig sånt TRAMS?
Som ägare till hund som använts till jakt så blir jag heligt förbannad över idiotiska uttryck som de du kommer med.
För det är ju så att hunden lider det syns ju långa vägar
100_2452.jpg

Dessutom brukar vi tvinga honom att följa med ut i skogen lite då och då, detta TROTS att hans tassar dagligen är tvingade att gå på mjuka mattor och släta parkettgolv:eek: !
I skogen KRÄVER vi dessutom att han ska gå över sten, pinnar, björnbärssnår och andra otäcka saker. Det kan t om hända att han tvingas spåra upp skadade djur!!! Vi har ju inte ens skor på honom. Kan du tänka!!!!

Och vet du?

Hunden ÄLSKAR det:eek: :eek: :eek: . Hur kan en hund som ägs av en hjärndöd vara så hälsosam och väluppfostrad att kunnigt folk kommenterar hans synbara fina hälsa och lydnad?

HUR kan en hjärndöd som JAG lyckats med detta!

Nä, fan jag får nog ringa Tv4 och tipsa om en ny realitysåpa: "En hjärndöds väg till djurmisshandlare", det hade nog blivit en tittarsuccé! Kanske man kan starta insamlingar så alla vi hjärndöda kunde få nya hjärnor? Och våra hundar kom till RIKTIGA och IQstinna människor?

/Rea, som är traumatiserad för livet, ty hon var ic
ke medveten om sin hjärndödhet:cry: :cry: :cry: ...

Senast ändrad:

Tack för den generaliseringen av oss jägare :mad:

<<<---Jägare, med 6 jakthundar som har ett toppenliv!!

Jag håller med dig!!!!!:bow: :bow: :bow: :bow:

Nån måtta får det väl vara!!! Håller själv på att ta jägarexamen nu och kommer att se om min hund klarar av det som har med jakt att göra, Ev blir hon nog eftersökshund!

Har du sett hur mycket en BRA jakthund kostar i dagens läge!!! Du får fasen räkna med minst 50 000!!!
Dra inte alla över en kam, Ta reda på fakta innan du öppnar din mun!
ps: MIN jakthund ligger på MIN huvudkudde om nätterna!!

Jag har tyvärr oxå en del dåliga erfarenheter av jägares hundhållning.

Ett ex. är min förra kille, när vi blev tillsammans hade han sin hund i löplina hela dygnet och var väl ute och gick med hunden kanske max en gång var tredje vecka och då inga långa promenader. Släppte hunden direkt på jakt, efter att ha stått bunden sisådär lite över ett halvår.

Hans bror hade tre gråhundar, vi bodde granne med honom och han var ALDRIG en endaste gång på tre år ute och gick med sina hundar, de var bara ute ur hundgården under älgjakten. Honom anmälde jag x antal ggr, men inspektören kom aldrig.

Men sen vet jag förstås om jägare som är raka motsatsen oxå!

Ni som har egna erfarenheter av att jakthundar understimuleras och får jaga för hårti förhållande till deras kondition, under jakten verkar endast ha stött på någon enstaka sådan hund och ändå ska hela jägarkåren hängas för dålig hundhållning :confused:

Procentuellt sett, så tror jag nog att det är fan så många fler rena sällskapshundar som verkligen far illa, än vad det är jakthundar som gör, men inte ongör vi jägare oss över "totalt hjärndöda" sällskapshundsägare, som missköter sina hundar inte :cool: :mad: :cool:

<<== Stolt hundägare och jägare som ledsnat på nervärderande generaliseringar om oss jägare, som hundägare och som människor!

Haha, där håller jag med dej Gnist! Hur är det med alla sällskapshundar som ligger på soffan 360 dagar om året?? Tror nog hunden väljer blödande tassar + jakt framför det..
Finns inget härligare än att se min flatte sätta iväg genom buskar o vass på jakt efter änder!:)

Ni som har egna erfarenheter av att jakthundar understimuleras och får jaga för hårti förhållande till deras kondition, under jakten verkar endast ha stött på någon enstaka sådan hund och ändå ska hela jägarkåren hängas för dålig hundhållning :confused:

Procentuellt sett, så tror jag nog att det är fan så många fler rena sällskapshundar som verkligen far illa, än vad det är jakthundar som gör, men inte ongör vi jägare oss över "totalt hjärndöda" sällskapshundsägare, som missköter sina hundar inte :cool: :mad: :cool:

<<== Stolt hundägare och jägare som ledsnat på nervärderande generaliseringar om oss jägare, som hundägare och som människor!

Bra inlägg:bow:

Sluta generalisera.... Och det finns andra orsaker till blodiga tassar än dåligt tränade hundar.
När jag inte är hemma... då bor mina hundar i hundgård. Utom de äldsta som ligger inne.

När jag är hemma så ligger mina jakthundar på soffan när de inte jagar eller tränas.
Mina jakthundar matchas mot jaktsäsongen med en omväxlande och väl planerad träning. När jaktsäsongen börjar har mina hundar betydligt flera träningsmil i kroppen än vad "normala" hundar har... Och trots detta kan de i bland komma hem med blodiga tassar.... eller upprivna bukar eller skinnflådda bröstkorgar...

Terriern brukar ha tassar som öppna köttsår. Ja ibland går såren långt upp på benen på henne... Taxarna brukar vara skinnflådda på bröstkorgen. Taxarna brukar ha rivsår i öronen... Terrriern kan ha rivsår som blöder lite var stanns på kroppen... Alla hundarna har kommit tillbaka med trasiga brutna och blödande klor....

Hur kommer det sig tror du?? Dåligt tränade???

Nä orsaken har du i jakthundars enorma lust för jakt... När de jagar så är de inte det minsta rädd om sig.... De känner inte att frusen mossa kan vara vass under tassarna efter någon mil... eller att frusna vattenpölars is skär upp trampdynorna när isen brister... eller att buskarna de skall igenom är fulla med taggar som river upp dem överallt ... eller att rishögen på hygget river upp skinnet under buken... osv osv....

Dom känner inte smärtan.. för de älskar att jaga.... De skriker av iver när jaktkläderna kommer fram på morgonen. Och den hund som för tillfället får vara hemma för att läka eventuellt uppkomna sår ylar ut sin förtvivlan över att bli lämnad kvar hemma... trots att de troligen har ont lite här och var på kroppen. Trots att tassarna värker så de knappt kan gå...

Innan jakten börjar i oktober är de i fysisk topptrim.... för tränade är de... i timtal och mil .... Under jaktsänsongen tränas de inte.... för de dagar de inte jagar behöver de för att vila och återhämta sig...

Det finns jägare som inte tar hand om sina hundar på bästa sätt... De brukar för det mesta inte ha speciellt bra hundar... Hundar som inte är speciellt bra brukar inte gå sönder för de orkar inte springa så länge som krävs för att tassarna skall börja blöda... Det orkar bara en mycket vältränad hund...

Innan du generaliserar och ondgör dig över jägare och deras hundar.. titta på hur det ser ut över lag... Det finns precis lika mycket dåliga hundägare innom andra hundsportsgrenar....

Jag vet bruksfolk som aldrig konditionstränar sin hund... och som sen blir förvånad över att hunden inte orkar jobba. Jag vet utställningfolk som förvarar sina utställningobjekt i burar hela dagarna... De kommer bara ur buren för rastning och när de skall springa i vänstervarv i någon utställningsring. Och jag vet flera sällskapshundar som aldrig kommer längre på sin promenad än runt kvarteret...

Rötäggen finns överallt.... alltså skall man inte generalisera.

Helt rätt skrivet. :bow:

De mesta som jag känner som har flertalt hundar har även en rejäl rastgård där de släpper lös hundarna i, så de får härja fritt och leka med varandra. Oftast i närvaro av husse för kontaktens skull.

De beter sig på detta sätt därför att människan har avlat och tränat hunden till det. Det är samma sak som att säga att pitbullhundar älskar att slåss. Jovisst, men det är därför att de är avlade, tränade till det och sätts i den situationen.

Fel av mej i såfall om vältränade hundar fortfarande får köttsår, eller tom värre. Men det gör det till djurplågeri i alla fall, i min mening.

Men lilla du... Hunden härstammar från vargen, eller hur? Vargen är en JÄGARE precis som jakthunden. Jakthundar är väl de naturligaste av hundar, sen att de bor i hundgårdar/lägenhet/eller dyl är en sak de är uppavlade att kunna göra, men jakten i sig är inget djurplågeri och JA, hundarna ÄLSKAR att få jaga.
Tror du ärligt att vargen alltid kommer helskodd ur jakter?? näpp då tror du fel.

Hm.. Snacka om grov generalisering. :smirk:

Min familj har (föder även upp i liten skala) strävhåriga taxar. Att vi har just den rasen beror på att pappa är småviltsjägare. Våra taxar är dock lika mycket familjehundar som vilken cocker spaniel som helst. Om dagarna är de i hundgården, där de kan välja om de vill vara ute, inne, eller i sin koja med golvvärme. På vintern är det varmt, och på sommaren är det svalt. Perfekt. Så fort någon kommer hem om eftermiddagen släpps de in, och spenderar resten av dygnet med oss. De promeneras också 5 - 10 km/dagligen. Om kvällarna kramas de med oss i soffan framför TV:n och om nätterna sussar de sött mellan mor och far i sängen. Visst är det synd om dem stackars satarna? :smirk:

Det finns dock skräckexempel inom alla kategorier. Givetvis. Det gör det ju alltid, inom det mesta. Visst ser man exempelvis älghundar som lever större delen av sina liv ensamma, i hundgård, för att sedan brukas likt redksap under jaktsäsongen. Men jag har då även stött på en hel hoper sällskapshundar vars behov heller inte blir tillgodosedda. Det finns helt garanterat lika tragiska exempel även här. Det är på inget vis en ursäkt, men jag blir så fruktansvärt less på folk har fördomar om samtliga jägare, bara för att vissa beter sig på ett allt annat än djurvänligt sätt..

Förresten.. Ena tiken följer pappa i hälarna som en kärlekskrank slav varje gång de varit i skogen. Det beror säkert på hennes mycket traumatiska upplevelser till skogs.. Likaså att hanen tjuter av förtvivlan när han inte får följa med. :smirk:

*kl*

Vill bara göra ett litet inlägg om detta att hundarna kommer hem sönderrivna pga att dom är otränade :crazy: Den som någon gång sett en jakthund in action förstår varför dom ibland (inte jämt) kommer hem med skrapsår på kroppen. Och smällarna dom får när dom råkar springa in i nått eller trampar ner i nått ej synligt hål osv.

Kommentaren att det är djurplågeri när hunden kommer hem skadad är lite smålustig tycker jag. Min hund kan välja om hon vill gå runt riset, stockarna eller stenarna.....lika fullt blir det oftast full fart rakt över. Mestadels är hon helt utan skador, men visst händer det att hon stöter sig och inte slutar hon jaga pga de. Att kalla detta djurplågeri förstår jag inte riktigt :confused: Egentligen kan man då även säga att alla som inte har 100%lydnad på sin hund är djurplågare (dvs. typ 90% av alla hundägare!). För hunden kan ju då faktiskt börja jaga en katt och springa över gatan och bli skadad av en bil!

Nåja, skillnaden mellan en tränad och otränad jakthund är inte att de otränade kommer hem sönderrivna för det kan en väldigt vältränad hund också göra, utan det är uthålligheten. En otränad hund orkar inte lika länge som en tränad. Och även när en jakthund börjar bli riktigt trött så kan den fortsätta springa, men den "tappar" näsan så att säga. En jakthund med försämrad förmåga att ta till sig de lukter den känner är ingen bra jakthund att ha med sig ut och jaga.

Detta vet de flesta jägare, som därför också motionerar sina hundar så att dom får bästa möjliga jaktkompis under jakten!

Ooops! Blev kanske inte så litet inlägg som var tänkt från början:angel:

Jag vet att dom flesta jakt hundar har ett bra liv, anledningen till att jag skrev ett inlägg tidigare är att jag har grannar med hundgårds jakthundar utan promenader eller motion! Och detta VET jag eftersom jag ser dom hela dagarna!

Men måste tillägga att min hund (ej jakthund) men i bra kondition ofta får rivsår och ibland blödande tassar efter lek i skogen, och då är vi i skogen varje dag! Så det har nog inte med "oträning" att göra!

Min hund ÄLSKAR skogen och tänker inte ta bort hennes roliga för att hon får lite rivsår mm. För jag tror hon tycker det är värt det! Jag ser ju hennes glädje!

// ännu en djurplågare!

Det var ingen trevlig rubrik ditt inlägg har!

Vi har två jämtar som "hemska värld" bor i hundgård 365 dagar om året. Och hör o häpna, vi tar INTE in dem fast det är -25 eller kallare (vi bor i norrland, så det är det ofta) Dom stackrarna ligger till och med i snön och sover fast dom har en isolerad koja med värmegolv som dom kan krypa in i. Dom trivs ute och är vana vid det. Vi har provat att ta in dem när det var som kallast men icke. Dom vill ut...

Min sambo motionerar dem året om. Vintertid med spark och vid barmark med cykel och naturligtvis promenader. Jag anser att våra hundar lever ett mycket bra hundliv.

Jag begriper vem du riktat ditt inlägg till men det är inte säkert att alla gör det!!!!!!!!!!!!
PL

Vår gamla älghund föredrog också hundgården.. Den tjocka pälsen gick inte ihop med värmen inomhus. Taxarna, däremot, älskar värmen och ligger gärna bänkade på kökssoffan. :smirk:

Jag förstår inte varför många känner sig så påhoppade, att dom måste försvara sig!
Vet ni med er att era hundar har det bra oavsett om dom bor i hundgård eller inte, finns det väl ingen anledning att bli upprörd?

Jag vet både jägare och "vanliga" hundägare med dålig hundhållning men långt fler som har bra!

Jag förstår inte varför många känner sig så påhoppade, att dom måste försvara sig!
Vet ni med er att era hundar har det bra oavsett om dom bor i hundgård eller inte, finns det väl ingen anledning att bli upprörd?

Jag vet både jägare och "vanliga" hundägare med dålig hundhållning men långt fler som har bra!

Behovet av att försvara kommer nog ur känslan av att man blir oskyldigt anklagad. Finns nog ingen människa som gillar att bli dragen över en kam.

Det gäller i de allra flesta diskussioner här på buke.

//TT - med bara bra erfarenheter av jägarnas omvårdnad av deras hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka