Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Ja, det har du säkert rätt i, men det är säkert mång mera "vanliga" hundar som har skit dåliga liv, bara kanske så att den personen som skrev inlägget hade retat sig på just nån jägare som behandlade sin hund illa.

Så om jag skulle inleda en tråd med:

"Sällskaphundsägare är helt hjärndöda hundplågare"
Jag såg en mops idag som knappt kunde gå, för att den var så fet och så behandlas alla sällskapshundar och jag bara spyr på dessa imbeciller som inte ska ha hund alls...

(OBS: påhittat, som ett exempel)

Då skulle ingen sällskapshundägare här inne på reagera på det menar du??

Tillåt mig småle :cool:

Jag begriper vem du riktat ditt inlägg till men det är inte säkert att alla gör det!!!!!!!!!!!!
PL

Okej!!!!!!!

Om det var någon som inte förstod att jag syftade på inläggets rubrik: Är jakthundsägare totalt hjärndöda? Så hoppas jag härmed att det är förtydligat.

Vi hade en gråhund förut, han bodde i hundgården för han tyckte att det var alldeles för varmt inne, visst fick han komma in ibland och det uppskattade han ju, små stunder . Sedan kunde vi inte ha han inne för han var väldigt konstig av sig. typ .. tålde inte min storebror, och massa sånt.

När mamma och pappa tyckte att det var dags att ta bort han:cry: (10 år) så var vi utan hund i ca ett halvt år. Sedan skaffade vi Bella :love:

Hon bor alltid inne, hon tycker inte om att vara i hundgården så speciellt mycket, så hon brukar få sitta fast i ett snöre på baksidan om hon bara vill ut då det blir varmt. Än så länge är hon ju bara bebis, 8 månader så hon har ju inte jagat en. Men det är klart att vi tar ut och går med hon, och ibland någon gång då och då kan man ju gå med hon till stallet då mkan bara ska dit och kolla.

Det jag vill komma till , vi behandlar väl hon som en sällskaps hund, hon får sova i sängen, vi busar, vi gosar hon har tillochmed varit med på hundhoppning i stallet.

Klart att INTE alla hundar sitter i en bur och aldrig får komma ut :cool:

Jag här upprörd!
Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Hur kan man bete sig på detta sätt?
Skulle jag göra samma sak med hästen hoppas att någon anmäler mej.

Förklara hur jägare tänker för det här är inte någon engångsföretelse utan har sett flera jägare göra så mot sina hundar.

Våra hundar är i STORhund gård ca 2timmar i veckan vilket jag tycker är bättre än att dom ska sitta inne o vara nödiga!Resten av tiden ligger dom i soffan är ute o går leker och jagar vilket dom ÄLSKAR!!Dom blir helt galna om man tar på sig jaktkläderna och åker utan dom eller åker med bara den ena hunden dom älskar och jaga!:eek:

Men... så stod det ju faktiskt inte, utan det var ställt som en fråga!

Jag förstod att det inte var ett påstående som inte riktade sig till alla jägare med jakthund!

Min far är både jägare och hundägare och jag känner inget behov att försvara honom för jag vet att hans hund mår bra!

Det jag helt enkelt inte förstår är hur ni kan tycka att det okej att hundarna "utan trampdynor" utan bara sår (och ända upp på benen som någon skrev).

Jag gjorde en liknelse där jag skrev på Hästmänniska:

*Du har en häst som du tävlar i terränghoppning med. Hästen älskar verkligen terränghoppning. Men ibland så får den så ont efter terränghoppningen att den har svårt att gå i en veckas tid.

Skulle du då låta bli att tävla i terränghoppning?
Eller
Skulle du säga att den tycker så mycket om terränghoppningen att det är värt att den ibland har svårt att gå på en vecka?*

Av de som har svarat har ingen sagt att de skulle låta hästen fortsätta hoppa för att den "älskar det".
Så jag förstår inte. Är jakthundar värda mindre än hästar då?

Det här med att bara otränade hundar skulle få skador har ju någon redan förklarat att så är inte fallet, utan det blir snarare värre och det har jag erkänt att jag har fel om.

Själva rubriken var kanske inte så lyckad men jag var förbannad när jag skrev den, tyvärr är jag inte speciellt mycket lugnad av era förklaringar heller. Och det var fortfarande inte ett påståeende utan en fråga.

Jag är inte emot jakt och jag förstår att det behövs för att hålla ner rådjurs stammen bl.a. men jag tycker ni själva kan springa ute i skogen tills era fötter får köttsår.

Man behöver inte dra alla över en kam, men jag förstår dig.

Jag vet många, eftersom jag själv och min pappa är jägare, som har sina hundar i hundgårdar och de får komma ut ibland, mest i trådgården isåfall, och sen endast när det jagas. Det är ju inte shyst.
Men det finns likamånga som motionerar hundarna regelbundet trots att de står i hundgård.

Och sen har jag en kompis som har sina i huset som vilka sällskapshundar som helst.
Jag har ingen egen jakthund än, men jag kommer nog ha min i huset. Men vill gärna ha hundgård också.

Lite OT med..
Varför har man ofta jakthundar i hundgård och inte inomhus?

Ibland kan det hända att hästen trampar snett, slår i ett hinder, snubblar, halkar osv......... Borde den bara stå i boxen då?????? Det är enligt mig mera jämförbart med jakthundsraser och jakt...

Även med ett frågetecken så kan en sår rubrik aldrig uppfattas som ngt annat är ett påstående dvs en anklagelse mot alla jakthundsägare.
Att du förstod att rubriken inte var så smart var ju ett litet plus så nu betraktar jag dig bara som halvt hjärndöd. Undrar fortvarande vilken sorts hunderi du själv ägnar dig åt

Dessa jägare med deras jakthundar.

De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv

ibland tas de ut när ägarna vill jaga

det blir ju inte mycket motion i en hundgård.

Hur kan man bete sig på detta sätt?

Förklara hur jägare tänker

Dessa påståenden drar alla jägare över samma skitiga kam och det är den generaliseringen som jag personligen reagerar mot :mad:

xmariax skrev:
Detta är det mest idiotiska jag har läst. Att påstå att hunden älskar det.

De beter sig på detta sätt därför att människan har avlat och tränat hunden till det

Är jakthundar värda mindre än hästar då?

Och ovanstående säger mig att TS inte kan så värst mycket om jakthundar alls :cool:

Hmm... här drar vi alla jägare över en och samma kant. Orättvist! :mad:
Våran jakthund (tax) tränas under hela säsongen då det inte är jakt, både för konditionen & styrkans skull (cykling, jogging, långpromenader, sogspromenader osv.), samt för tassarnas skull (motion på olika underlag). Under jaktsäsongen sköter ju detta sig själv i princip, han släpps dock inte om underlaget riskerar att förstöra tassarna. När han inte jagar eller tränas så ligger han gärna i fotöljen vid brasan och myser... ja, som en familjemedlem helt enkelt. Han kan även gå en sådan 20 meters promenad t.ex. på kvällen, men försök få med en tax på en längre promenad om han har bestämt sig för att han inte vill...

Och att påstå att jakthundar inte älskar sin uppgift vittnar bara om din okunskap. Roligt eller inte är ju svårt att avgöra, men det är i alla fall helt klart att en hund med mycket jakt i sig får mental tillfredställning av att jaga. Och när hunden står hemma och ylar när husse gått ut med bössan utan honom beror nog knappast på att han känner sig plågad under jakten.
När vi en gång i tiden köpte familjens första hund, en Golden, så var det just hundens jaktintresse som gjorde att min käre far började jaga. De hade sedan många härliga år tillsammans i skogen.
Den jakthund/jaktidiot vi har nu är heller aldrig tränad för jakt, hur gör man då? Släpar hunden efter ett rådjur? Nejdu, jakten har de i sig, sen kan man såklart träna jakten på olika sätt, men själva jaktinstinkten har de i sig. Ska du ha stopp på våran tax i skogen så är oftast det enda sättet att slänga sig efter honom och ta honom. En riktig "jaktidiot".
Hur fixar förresten vargarna mat? Just det, dom äter ju ur alla dessa matskålar med torrfoder som står utplacerade i skogen, det hade jag glömt.... men visst har vi avlat fram jaktinstinkten i hundarna.:confused:

Jag förstår inte varför så många bara väljer att se dessa jägare som inte sköter sig, när det finns så oooootroligt mycket vettiga jägare! Beröm hellre dem som är vettiga tycker jag, så är det nog större chans att de som inte sköter sig lika bra, ändrar på sig! :idea:

Nu är jaktsäsongen precis avslutad här i trakterna, men kom gärna i höst och titta på våran stackars tax när vi tvingar honom att springa efter rådjur! :crazy:

Det finns jägare som låter hundarna bo i hundgården till jakten och jaga när det blir jakt. Dom förlorar ju bara på det genom att dom har otränade hundar.
Det skulle jag anse som en oseriös jägare.

Men det finns många som aktiverar, sina jakthundar, cyklar med dom, åker skidor med dom. Motionerar sin hund och tränar med den för att få en fin, trevlig vältränad hund att jaga med.
Det är en seriös jägare.

Man far ju inte till skogen och jagar med grejer som inte fungerar.

Har inte läst hela tråden.

Men jag får känslan av att hon/han som har skrivit tråden inte riktigt är på det klara med vad hon/han skriver om.

Det finns jägare som låter hundarna bo i hundgården till jakten och jaga när det blir jakt. Dom förlorar ju bara på det genom att dom har otränade hundar.
Det skulle jag anse som en oseriös jägare.

Men det finns många som aktiverar, sina jakthundar, cyklar med dom, åker skidor med dom. Motionerar sin hund och tränar med den för att få en fin, trevlig vältränad hund att jaga med.
Det är en seriös jägare.

Man far ju inte till skogen och jagar med grejer som inte fungerar.

Har inte läst hela tråden.

Men jag får känslan av att hon/han som har skrivit tråden inte riktigt är på det klara med vad hon/han skriver om.

det där var bra skrivit :bow:

Jag ser att mitt förra inlägg blev riktat till Willebillebus skulle förståss varit riktat till TS.
PL

Det jag helt enkelt inte förstår är hur ni kan tycka att det okej att hundarna "utan trampdynor" utan bara sår (och ända upp på benen som någon skrev).

Jag gjorde en liknelse där jag skrev på Hästmänniska:

*Du har en häst som du tävlar i terränghoppning med. Hästen älskar verkligen terränghoppning. Men ibland så får den så ont efter terränghoppningen att den har svårt att gå i en veckas tid.

Skulle du då låta bli att tävla i terränghoppning?
Eller
Skulle du säga att den tycker så mycket om terränghoppningen att det är värt att den ibland har svårt att gå på en vecka?*

Av de som har svarat har ingen sagt att de skulle låta hästen fortsätta hoppa för att den "älskar det".
Så jag förstår inte. Är jakthundar värda mindre än hästar då?

Det här med att bara otränade hundar skulle få skador har ju någon redan förklarat att så är inte fallet, utan det blir snarare värre och det har jag erkänt att jag har fel om.

Själva rubriken var kanske inte så lyckad men jag var förbannad när jag skrev den, tyvärr är jag inte speciellt mycket lugnad av era förklaringar heller. Och det var fortfarande inte ett påståeende utan en fråga.

Jag är inte emot jakt och jag förstår att det behövs för att hålla ner rådjurs stammen bl.a. men jag tycker ni själva kan springa ute i skogen tills era fötter får köttsår.

En stor skillnad i dina liknelser är ....Att jaga är naturligt för hunden... Det är inte naturligt att fara fram över terränghinder för en häst. Släpp hästen lös på samma bana och den väljer att springa förbi hindren i stället för över...

Nästa skillnad är att när hästen går en terrändbana så är de hela tiden påverkad av en ryttare. När hästen känner att den inte vill längre så kan ryttaren påverka "tvinga" hästen att fortsätta ett tag till. Djurplågeri???

En jakthund står inte under påverkan av människa när den jagar. Den är fri att när som helst sluta och knata tillbaka till föraren. Och när den har slutat så är det INGET som kan tvinga den att jaga igen.

Vidare så läser du inläggen som fan läser bibeln ungefär.... Visst jag skrev att mina hunda har kommit hem med blodiga tassar, sår långt upp på benen... Jag vågade skriva det trots att du inte trodde att någon skulle våga erkänna det.
Men du läster och kommenterar INTE att jag också skrev att de allra flesta gånger så kommer hundarna hem lika friska och krya som när de släpptes. Det ville du inte se..... för det stärker inte din uppfattning om att detta är djurplågeri.....

För att hålla sig till ditt resonemang, och dina liknelser så är alla hästägare hjärndöda?? För ibland kan de pågrund av ridningen bli så skadade att de har svårt att gå i en vecka... De kan ju dessutom slå upp sår på benen så de blöder... De kan trampa sig med broddarna så det blöder.. och de kan till och med bli så alvarligt skadade att de inte går att rida mer. För att inte tala om allt annat som vi människor kan orsaka hästarna genom felaktig vård eller helt avsaknad av vård och rätt träning.

Jag skrev IBLAND i min liknelse.

Jag ger upp! Ni som låter era jakthundar komma hem med köttsår, ibland ända upp på benen och fortsätter med detta är hjärndöda. Det är min slutsats av hela diskussionen.

Ni andra sköter säkert era hundar jättebra.

En stor skillnad i dina liknelser är ....Att jaga är naturligt för hunden... Det är inte naturligt att fara fram över terränghinder för en häst. Släpp hästen lös på samma bana och den väljer att springa förbi hindren i stället för över...

Nästa skillnad är att när hästen går en terrändbana så är de hela tiden påverkad av en ryttare. När hästen känner att den inte vill längre så kan ryttaren påverka "tvinga" hästen att fortsätta ett tag till. Djurplågeri???

En jakthund står inte under påverkan av människa när den jagar. Den är fri att när som helst sluta och knata tillbaka till föraren. Och när den har slutat så är det INGET som kan tvinga den att jaga igen.

Vidare så läser du inläggen som fan läser bibeln ungefär.... Visst jag skrev att mina hunda har kommit hem med blodiga tassar, sår långt upp på benen... Jag vågade skriva det trots att du inte trodde att någon skulle våga erkänna det.
Men du läster och kommenterar INTE att jag också skrev att de allra flesta gånger så kommer hundarna hem lika friska och krya som när de släpptes. Det ville du inte se..... för det stärker inte din uppfattning om att detta är djurplågeri.....

För att hålla sig till ditt resonemang, och dina liknelser så är alla hästägare hjärndöda?? För ibland kan de pågrund av ridningen bli så skadade att de har svårt att gå i en vecka... De kan ju dessutom slå upp sår på benen så de blöder... De kan trampa sig med broddarna så det blöder.. och de kan till och med bli så alvarligt skadade att de inte går att rida mer. För att inte tala om allt annat som vi människor kan orsaka hästarna genom felaktig vård eller helt avsaknad av vård och rätt träning.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ja det är nog säkrast eftersom du inte verkar fatta vad folk skriver o själv inte o själv inte kan uttrycka dig annat än med grova okunniga generaliseringar som självklart gör folk förbannade Att det händer att arbetande hundar får skador är väl inte så konstigt!
Undrar fortvarande vad du har för hundar o vad du gör med dem?
PL

Jaa, ibland, eller ska vi säga sällan. Med min hund har det aldrig hänt att hon skulle komma tillbaka sårad från jakten, men risken finns. Hon/han som skrev att det hänt att hunden kommit hem med såriga tassar menade nog knappast att hunden alltid kommer hem med såriga tassar, då är man ju klart hjärndöd om man nästa dag skickar ut hunden på jakt igen...

Alla grenar har sina risker. Min åsikt är att riskerna är mycket små i jämförelse med vad hunden får ut av jakten!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka