Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?
Hmm... här drar vi alla jägare över en och samma kant. Orättvist!
Våran jakthund (tax) tränas under hela säsongen då det inte är jakt, både för konditionen & styrkans skull (cykling, jogging, långpromenader, sogspromenader osv.), samt för tassarnas skull (motion på olika underlag). Under jaktsäsongen sköter ju detta sig själv i princip, han släpps dock inte om underlaget riskerar att förstöra tassarna. När han inte jagar eller tränas så ligger han gärna i fotöljen vid brasan och myser... ja, som en familjemedlem helt enkelt. Han kan även gå en sådan 20 meters promenad t.ex. på kvällen, men försök få med en tax på en längre promenad om han har bestämt sig för att han inte vill...
Och att påstå att jakthundar inte älskar sin uppgift vittnar bara om din okunskap. Roligt eller inte är ju svårt att avgöra, men det är i alla fall helt klart att en hund med mycket jakt i sig får mental tillfredställning av att jaga. Och när hunden står hemma och ylar när husse gått ut med bössan utan honom beror nog knappast på att han känner sig plågad under jakten.
När vi en gång i tiden köpte familjens första hund, en Golden, så var det just hundens jaktintresse som gjorde att min käre far började jaga. De hade sedan många härliga år tillsammans i skogen.
Den jakthund/jaktidiot vi har nu är heller aldrig
tränad för jakt, hur gör man då? Släpar hunden efter ett rådjur? Nejdu, jakten har de i sig, sen kan man såklart träna jakten på olika sätt, men själva jaktinstinkten har de i sig. Ska du ha stopp på våran tax i skogen så är oftast det enda sättet att slänga sig efter honom och ta honom. En riktig "jaktidiot".
Hur fixar förresten vargarna mat? Just det, dom äter ju ur alla dessa matskålar med torrfoder som står utplacerade i skogen, det hade jag glömt.... men visst har vi avlat fram jaktinstinkten i hundarna.
Jag förstår inte varför så många bara väljer att se dessa jägare som inte sköter sig, när det finns så oooootroligt mycket vettiga jägare! Beröm hellre dem som är vettiga tycker jag, så är det nog större chans att de som inte sköter sig lika bra, ändrar på sig!
Nu är jaktsäsongen precis avslutad här i trakterna, men kom gärna i höst och titta på våran stackars tax när vi tvingar honom att springa efter rådjur!