Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Sv: Är jakthundsägare totalt hjärndöda?

Till TS:

Så, om du får/har barn, får inte dom gå ut på sommaren i bara shorts och leka då? Eller springa barfota ute?
För dom kan ju faktist ramla och skrapa upp sina knän och händer...så då är det kanske bättre att ha dem sittandes inomhus fast de älskar att vara ute och leka, för risken finns ju att de kan ramla och SLÅ sig, och få SÅR på sina ben! :eek:

De finns skitstövlar i alla kategorier:cool: , lika väl som det finns Kanon bra Människor här i världen! Men att dra alla jägare över en kam, nä....de visar ju bara på hur lite kunskap man igentligen har!! :crazy:

Känner en hel del jägare, vissa med sina hundar inne, andra med sina hundar ute, men det är ingen skillnad på hur de sköter sina hundar....de behandlar dem lika rättvist och för en jägare betyder ju deras hund väldigt mkt så av de ja känner får deras hundar i alla fall den bästa tänkbara vård de kan få...!:idea:

Jag här upprörd!
Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Hur kan man bete sig på detta sätt?
Skulle jag göra samma sak med hästen hoppas att någon anmäler mej.

Förklara hur jägare tänker för det här är inte någon engångsföretelse utan har sett flera jägare göra så mot sina hundar.

min pappa är jägare och har 3 hundar. och ja dom bor i hundgård. men dom kommer in några kvällar i veckan, får lite rester och sover under vardagsrumsbordet när dom kollar tv. inte lider dom av att bo i hundgård. lite lyx tycker jga - dom får ju bestämma helt vad dom vill göra och inte göra.

sen så är inte dom ute och går med dom så värst ofta, nej. han eller hans frus dotter brukar gå en sväng några gånger i veckan bara.

men det viktiga av allt är väl som du tror att det är - att dom tar dom från stillasittande hundgård till att springa flera mil. nej, så är det inte!!!
under våren när snön smältit (bor i norrland, så runt april) börjar han gå tätare promenader. under sommaren åker cykeln fram nån gång i vekcan, sen i slutet av sommaren så är det cykel en mil varje dag. så dom är inte det minsta otränade inför jakten - även om dom vilar hela vinterhalvåret.

sen kan jag säga dig, att här i norrland där jag bor så under hela sommaren så kan du aldrig vistas på vägarna utan att se minst 3 olika cyklister var gång med jämthund, gråhund, finnspets eller stövare. och jag tror att det är jakthundar.

så jag tycker att dom verkar oförskämt bra att träna sina hundar häri trakterna där jag bor ifl!;)

Hej!
Mäste bara säga att min sambo har 2 jakthundar, som både vistas i hundgård dagtid, eftersom dom trivs att vara ute, men på kvällen och vid busväder kommer dom in och sover i soffan OCH sängen (fast dom inte får). Sambon gosar och pratar med dom, och går på långpromenader med dom VARJE dag.

Alla jägare är inte likadana.

Jag skrev IBLAND i min liknelse.

Jag ger upp! Ni som låter era jakthundar komma hem med köttsår, ibland ända upp på benen och fortsätter med detta är hjärndöda. Det är min slutsats av hela diskussionen.

Ni andra sköter säkert era hundar jättebra.

Ja och det är nog bäst att bära sin lilla vovvsing på promenaderna också, risken finns ju att den trampar på en glasbit! Eller förresten... det är nog bäst att stanna inne, man vill ju inte riskera att skada sin lilla snutteplutt. Fast akta så inte hunden ramlar ner från soffan/sängen, den kan ju slå sitt huvud...

ja, det är bäst att alla, från och med nu, slår in sina hundar i flera lager bubbelplast (heter det väl?) så de inte gör illa sig!

Min farfar har alltid haft mkt fina jakthundar å championhundar. Han har alltid haft dom i stora hundgårdar med isolerade hundhus där dom haft filtar och hö inuti. Han har alltid haft bra pli på sina hundar för att han lägger tid på vardagslydning genom promenader å fostran, dom har kunnat, sitt, ligg, fot, stanna, kom hit, osv. han har alltid kunnat ha sina hundar lösa å lägga dom på en plats gått en bra bit bort sen kallat på dom å dom kommer. Han är ute å promenarar nåra ggr/v och han jagar nästan varje dag under jaktsäsongen. Även när han är ute å jagar kan han kalla på dom medans dom driver så avbryter dom...
Dom får alltid efter ett jaktpass komma in å sova ett dygn äta rester och mysa... Även när de e väldigt kallt och så.
Alla jägare är inte djurplågare!

F-ck vad mycket plats det kommer gå åt åt mina sju! :eek: :D

Till TS: Vi har jakthund. Nej, vi är inte "totalt hjärndöda" som du så fint nämner. Det finns rötägg inom alla sporter/riktningar, varför dra en kam över alla? Synnerligen onödigt och retar bara upp folk.

Jag känner en jägare vars hund blev påkörd av tåget. Jägaren tog det så hårt att han blev riktigt sjuk och blev liggandes på sjukhus. Det tog mycket lång tid innan han "kom över" den hunden. Idag har han dock en ny. Han kan knappt vara hemifrån en dag utan att han MÅSTE hem till hunden, även fast dom lejt någon annan som tar hand om den. Sen finns det ju rötägg också, men det finns det ju överallt. Hur många ryttare är det inte som är elaka mot sina hästar?

KL!!

Jag fick en liten fundering här. Har läst lite överallt här att vissa jägare avlivar sina hundar om dom inte duger till jakt. Men vilken veterinär avlivar en frisk, snäll hund? Eller skjuter dom sin hund själva?:eek:

Jag gjorde en liknelse där jag skrev på Hästmänniska:

*Du har en häst som du tävlar i terränghoppning med. Hästen älskar verkligen terränghoppning. Men ibland så får den så ont efter terränghoppningen att den har svårt att gå i en veckas tid.

Skulle du då låta bli att tävla i terränghoppning?
Eller
Skulle du säga att den tycker så mycket om terränghoppningen att det är värt att den ibland har svårt att gå på en vecka?*

Av de som har svarat har ingen sagt att de skulle låta hästen fortsätta hoppa för att den "älskar det".
Så jag förstår inte. Är jakthundar värda mindre än hästar då?

Skulle det där vara en liknelse? En häst som ibland får ont i en veckas tid efter att ha tränat terränghoppning, tolkar jag (och troligtvis många andra) som att det inte handlar om en olycka, utan att det händer för jämnan av hård träning/belastning eller liknande. Självklart fortsätter man inte hoppa med hästen då!

Men de skadade jakthundarna vi pratar om har fått ont pga en olycka! Skulle du omformulera händelsen med hästen, så att det låter ungefär "Om du hoppar med hästen och den trampar snett eller slår i benen i ett hinder och blir halt och måste vila en/flera veckor, skulle du sluta hoppa med den då?" Då kan jag nog lova att du skulle få många andra svar..

KL!!

Jag fick en liten fundering här. Har läst lite överallt här att vissa jägare avlivar sina hundar om dom inte duger till jakt. Men vilken veterinär avlivar en frisk, snäll hund? Eller skjuter dom sin hund själva?:eek:

De som gör det slkuter dem nog själva. Har dock aldrig hört talas om nån som gör det pga att de inte duger till jakt.. Men ett par av andra anledningar (som har vart för hundens bästa, t.ex skador under jakt så den inte skulle klara sig).

KL!!

Många skjuter sina egna hundar, de anser ofta att hunden lider mindre av ett välriktat skott i en, för hunden, naturlig miljö. Än att sövas på en veterinärstation som gör dem nervösa. De tar ofta med sin hund i skogen, hunden får springa och jaga lite och sen märker den inte när det händer.

Vi avlivade nyligen en helt fysiskt frisk hund, men vi tog upp veterinären och lät henne somna in i vårat stall. Det var det som kändes bäst för oss.

Har inte orkat läsa mig igenom hela tråden men du frågade hur vanligt det är och om, fler hört om det och jag kan ärligt säga att detta är första jag någonsin hört talas om det.

De jakthundar jag har kommit i kontakt med/träffat/umgåtts med har alla varit i väldigt bra trim och skötts noggrannt.

Visst de har suttit i hundgård men varit ute och motionerats/aktiverats rikligt under tiden.

De jägare jag känner tar extremt bra hand om sina hundar.
En bra jakthund är guld värd. Och inte särskilt billig.
Du måste lägga ner en del tid på din jakthund om du vill ha en bra jakthund, och inte en jaktidiot.

Tycker mer synd om de jakthundar som inte får jaga och hamnar som "snäll familjehund, bra med barn, blir vad du gör den till".

Håller med till 100%
Har två jakthundar, en wachtel och en eng. springer. Dom är ute i skogen och springer och jagar minst två ggr i veckan från 1 sep - sista mars ungefär. För att dom älskar det. Vi behöver ju inte direkt jaga ut dom i skogen.
Springern använder vi även till utställning och avel.
Wachteln ska till våren börja tränas i högre lydnad och senare även agility.
Dom promeneras fyra ggr om dan och har hundgård som sitter ihop med huset så dom kan välja om dom vill vara inne eller ute när vi inte är hemma.

På det sättet vi behandlar våra hundar behandlar de jägare jag känner oxå sina hundar.
Har man någon form av skam i kroppen så gör man det bästa för att hunden ska ha det så bra som möjligt.

Men sen finns det ju undantag.
Jag måste säga att jag vet fler häst än hundägare som tar hand om sina djur skamligt.

var det menat till mig personligen som ett svar på mitt inlägg innan så vill jag bara säga att jag inte menade allvar med det. Och jag vet absolut att jägare inte är djurplågare. :)

Jag här upprörd!
Dessa jägare med deras jakthundar. De har hundarna står i en hundgård 95% av deras liv och ibland tas de ut när ägarna vill jaga. Hunden springer då säkert en mil, före var den helt otränad för det blir ju inte mycket motion i en hundgård.
Vad händer? Jo, bland annat tassarna håller inte utan består efter jaktturen endast av blödande sår.
Såg själv hur jägaren släpande hunden, när den inte ville gå eftersom det gjorde så ont.

Hur kan man bete sig på detta sätt?
Skulle jag göra samma sak med hästen hoppas att någon anmäler mej.

Förklara hur jägare tänker för det här är inte någon engångsföretelse utan har sett flera jägare göra så mot sina hundar.
Man kan inte dra alla över en kam!!! Visst kanske det finns sånna som du beskriver men jag tror att flertalet tar hand om sina hundar! ser du dom dygnet runt, vet du vad dom gör med sina hundar? Du anklagar alla som har jakthundar och det är ganska klantigt gjort!

Till TS

rötägg finns det överallt men jag känner nog ingen som gör så..
(o jag känner många jägare)

våra stackars jakthundar sover i våra sängar o har en mkt stor gård inhägnad där de är lösa dagligdags (hundgården används knappt)o under koppeltvångstiden joggar husse regelbundet o under jaktperioden är de ute o spanar o jobbar 3-5 dar i veckan.
prillan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka