Sv: Är jag usel hästägare??!!
Casper skrev:
Det finns ett par punkter som hon tycker att jag är ute o cyklar på..... dels att man inte kan rida in en unghäst i skogen...
jag har två stycken inridna där och dom fungerar bra....Jag tycker jag får bättre bjudning på hästen i skogen.Men visst fyra väggar o tak är ju en säkerhet!
Jag har gjort precis som du. Hela hösten skuttade vi runt i skogen, min häst och jag, och lärde känna varandra. tränade start stopp å sväng, och hade kul ihop.
Guuud vad det gnälldes från vissa, om att jag inte red honom i paddocken. Deras unghästar, som var ett helt år yngre än min, gick minsann i paddocken flera gånger i veckan utan problem.
Jag testade vid några tillfällen att rida några varv i paddocken, men av 10 minuter bråkade han i 9. Det ska ju vara positivt att ha någon på ryggen, men i paddocken blev det precis tvärtom.
I skogen däremot hade vi inga som helst problem, där samarbetade han gladeligen och var en mycket positiv, lättlärd och härlig häst. Och träna i skogen går ju precis lika bra som i paddocken, tycker jag.
Först nu efter vintervilan har jag börjat småträna i paddocken (även för tränare i ridhus), och nu är det inga som helst problem i varken paddock eller ridhus. Han var helt enkelt inte mogen i höstas.
Känns skönt att jag gick på min magkänsla och väntade med "krumelur-ridning i paddock" tills han förstod vad det gick ut på.
Nu har "de" hittat en ny sak att härja om. Jag räknar foderstat, gör höanalys osv, det gör inte de andra i stallet.
För att få en balanserad foderstat har jag inte havre utan har lucernhack och hippo alfa (pellets) istället, och väldigt mycket grovfoder om man jämför med halvbloden.
Förskräckligt, tycker de andra, och det är sååå synd om min häst som inte får havre. Verkligen. Katastrof.
"Inte ens som belöning" var det en som sorgset hasplade ur sig.
Och vid ett tillfälle kläckte stallägaren ur sig "det går åt MASSOR med hö nuförtiden" och tittade på mig.
Han får cirka 10 kg totalt (av "stallets hö") och jag tycker då rakt inte att det är för mycket.
Jag begriper inte varför jag tar åt mig så, när jag i magen känner att jag gör rätt. Men man blir ledsen när man känner att man måste gå i försvarsställning om hur man sköter sin häst. Speciellt när jag känner att t ex räkna foderstat inte alls är att missköta hästen, tvärtom.
Så jag kan förstå hur det känns för dig, jag har det till viss del likadant. Och ibland har jag jättesvårt att ta deras kritik och eviga ifrågasättande.
Alla i stallet är inte sådana tack och lov, men de som har avvikande åsikter verkar alltid vara de som hörs mest.