Är jag usel hästägare??!!

Sv: Är jag usel hästägare??!!

Rider också för det allra mesta ute.

Och som du skriver så är det väldigt mycket skador på hästar
nu förtiden, och vilka är det då som har alla mysko skador?

Svar: De hästar och ponnyer som nöts ut på fyrkansspår!

Varför rids det så mycket på frykansspår?
(nu kommer något obehagligt för vissa)

Svar: För att en del inte vågar rida i skogen!

Önskar att det fanns fler människor av din sort med samma inställning, stå på dig! :banana: :bump: :bow:

vet du vad som är ännu värre!:eek: och du har rätt i det, en del vågar inte rida ut, men en på ridskolan här i närheten maler VARJE dag i Ridhus, hon har bytt häst 4 gånger (avlivat dom andre pga av bland annat förslitningsskador)
Hennes häst går med täcke upp till öronen, för att hon ska slippa borsta??!!:crazy: Orkar man inte borsta ska man inte ha häst heller!:mad:

Men iallafall när hon fick nytt arbete så kunde hon inte rida hela tiden så hon skaffade en medryttare som red ut! efter ca 4år i enbart ridhus så fick hästen komma ut, den stod i över en halvtimme i skogen och bara luktade på träd,stenar osv. Jätte lycklig häst blev det till slut. Men visst den snublade överallt till en början, inte så konstigt kanske,slät hage,samt slät ridbana..:smirk:
men nu så har hon inte behövt veterinär på länge heller pga av förslitningsskador.. och hon rider enbart "fransk" stil som hon kallar det, så det var hennes krav på medryttaren. Men medryttaren sa att hon var inte intresserad av det hon ville bara luffa i skogen. Jätte bra för denna hästen tycker jag!:)

Kan tillägga att hästen springer till henne när hon kommer, jag blir nästan tårögd när jag såg det:p

när jag läser ditt inlägg kan jag inte mer en säga att du är en väldigt kunig häst ägare, tycker du verkligen tänker på rätt sätt i unghäst utbildning samt ridning, det går ut på att hästen hittar sin egen form och jobbar efter det och som du själv sa det är viktigt att hästewn redan som ung får en bra framot bjudning, vilket man bäst och säkrast får i skogen. Mina egna rider jag också helst i skogen, det enda jag gjorde på inhägnat område var när jag precis började sitta på henne och dom första 3 gångerna jag travade, det mest för säkerhets skull m.m annars är det ut i skogen som gäler! :D stå på dej

Casper skrev:
Förlåt!Ja menade inget mot dig:o jag skrev av bara farten sånt som dök upp i bakhuvudet som hon har sagt till mig och som ja försökt hjälpa henne me:D
Så fel det kan bli ibland, ja jag känner nog att jag behöver en pause.. men en positiv sak i det hela är att vi ska flytta,vi har hittat en hästgård som vi köpt så vi kommer bort en liten bit..

Nä alla har ju inte samma metoder, och så är det ju. Det finns nog lika många "metoder" som hästar:p Men som hon har tryckt ner mig lite smått hela tiden så orkar jag inte mycket mer..Jag har snarare känt att, "vad ska jag med unghäst/ridhäst till jag klarar inte det ändå":(

Om vi säger att en utomstående frågar oss ngt om hästar (vi är inte syskon även om det kanske kan tros så nu) så dröjer jag numera på mitt svar, men om jag säger ngt så säger hon kvickt ändå att" så är det inte" eller "det fungerar inte på min häst iallafall hur är din funtad"?

Det har just mest med hantering och ridning att göra, samt täcke på hästarna. Absolut inget med att den o den får för lite mat osv för så är det inte.

Det finns en här inne på Buke-"Fellin" som egentligen vet hur jag rider och hanterar mina djur o hon kan nog intyga att så här är fallet.Hon vet oxå att mitt självförtroende är i botten och hon har peppat mig mkt men jag verka bara behöva ett motkasst för att falla igen:(
:rofl: men "casper" hon kan ju mer om hästar än dig *ler*;) eller not!!!!! ha ha ha... vet inte hur många gånger vi diskuterat detta men din hästhållning är för hästens bästa hennes är för sitt bästa så hon kan "glänsa" eller vad det nu är hon gör!!!!!:angel:
Hon måste ju försöka hävda sig hela tiden när du e med i ALLT ni prata om... hhhmmm det är inte du som ska ha dåligt självförtroende för det har hon åt er båda, men en människa med ett sådant humör säger väl inte lite hur dan hon är!!!!:smirk:
HÅLLER PÅ DIG!!!! Jag kan fortsätta peppa dig i all evighet, du o jag har samma syn på hästar o vi har väl inte haft några anmälningar eller något annat sjuka djur för att vi har hanterat eller ridit dom fel!?! sk*t i denna människa, hon är ju bara SÅÅ avundsjuk....:D

men nu så har hon inte behövt veterinär på länge heller pga av förslitningsskador.. och hon rider enbart "fransk" stil som hon kallar det, så det var hennes krav på medryttaren. Men medryttaren sa att hon var inte intresserad av det hon ville bara luffa i skogen. Jätte bra för denna hästen tycker jag!:)

Kan tillägga att hästen springer till henne när hon kommer, jag blir nästan tårögd när jag såg det:p[/QUOTE]

ha ha ha ha.... GLÖM INTE ATT MAN BARA KAN RIDA FRANSK STIL PÅ VISSA HÄSTAR ;) ELLER?????finns det någon här inne som vet vad "franskstil" är?????:smirk: själv har jag sett denna människa rida o jag ser inget franskt i det alls;) he he he he

Angående om de behöver täcke eller ej... Så undrar jag hur många vildhästar man ser med täcke? :p Så länge de inte är klippta, och det är minusgrader, klarar de sig galant! Jag tror du är en utmärkt hästägare! Lita på dina kunskaper!

Tycker att du verkar ha en sund inställning. Om jag var du skulle jag be den sk kompisen att enbart vara tyst och se över sin egen hästhållning! Om det är någon tröst så kändes det som att det var jag som skrivit inlägget... :rofl:

tackar:bow: hi hi..

angående "fellins" inlägg, du red väl franskstil på frida sist? ha ha ha..... Ja du har nog rätt, mkt handlar nog om avundsjuka, ska vi sätta pengar på att det snart kommer klagomål på mitt blivande stall/hagar/mm från hennes sida,?!

Tack allihopa för den peppning jag har fått, jag behövde detta!:crazy:

:banana: Go casper go casper!:rofl: :banana:

precis likadant som jag tänker när jag utbildar min 6-åring... nu har jag ju inte ridit i skog på jag vet inte hur länge med det är endast för att han inte vill lämna stallet ensam o bara stegrar sig, rakt upp:crazy: . svaret på din fråga vill jag säga är ett starkt NEJ. alla har så mycket olika ideer om hur hästhållning funkar, "det är bara jag som har rätt" syndromet..:rofl: . man ska köra sitt egna race o sen kan såna som du o jag titta bakåt o se alla vi kört om i det långa loppet:devil: .

Tycker det låter som du har helt rätt och din kompis fel. Fortsätt som du har gjort!

STÅ PÅ DIG! du tänker helt rätt, att rida in en häst i skogen är väl det bästa sättet för hästen att vänja sig vid främmande saker osv. erkänner att jag ser det säkrare att iaf börja i ridhus..har lite svårt att sitta kvar...:angel: :crazy: /Krizz

Jag förstår att det är jobbigt att hela tiden bli hackad på, men måste du diskutera med den här personen? Du har ju ingen skyldighet att försvara ditt sätt och dina metoder inför henne. Pröva att säga jaha, ja det är ditt sätt, det här är mitt, när hon börjar, och låt henne gå på tills hon tröttnar. Mata inte monstret eller vad det heter...

Håller med hannah, säg bara "jaha och" varje gång hon börjar. Konsekvent tills hon hajar att du inte vill ha en diskussion.

Varför mår du dåligt överhuvudtaget av hennes kritik? Du har ju uppenbarligen fått bra resultat på ditt sätt, och hennes sätt verkar ju inte riktigt sunt, vilkets resultat du också sett - problem med rygg och ben.
Hannah och korvens förslag låter bra tycker jag.
Vore ju lite kul att påtala vilka resultat ditt sätt och hennes sätt har hehe:D

Casper skrev:
Det finns ett par punkter som hon tycker att jag är ute o cyklar på..... dels att man inte kan rida in en unghäst i skogen...:confused: jag har två stycken inridna där och dom fungerar bra....Jag tycker jag får bättre bjudning på hästen i skogen.Men visst fyra väggar o tak är ju en säkerhet!

Jag har gjort precis som du. Hela hösten skuttade vi runt i skogen, min häst och jag, och lärde känna varandra. tränade start stopp å sväng, och hade kul ihop.
Guuud vad det gnälldes från vissa, om att jag inte red honom i paddocken. Deras unghästar, som var ett helt år yngre än min, gick minsann i paddocken flera gånger i veckan utan problem.

Jag testade vid några tillfällen att rida några varv i paddocken, men av 10 minuter bråkade han i 9. Det ska ju vara positivt att ha någon på ryggen, men i paddocken blev det precis tvärtom.
I skogen däremot hade vi inga som helst problem, där samarbetade han gladeligen och var en mycket positiv, lättlärd och härlig häst. Och träna i skogen går ju precis lika bra som i paddocken, tycker jag.

Först nu efter vintervilan har jag börjat småträna i paddocken (även för tränare i ridhus), och nu är det inga som helst problem i varken paddock eller ridhus. Han var helt enkelt inte mogen i höstas.
Känns skönt att jag gick på min magkänsla och väntade med "krumelur-ridning i paddock" tills han förstod vad det gick ut på.

Nu har "de" hittat en ny sak att härja om. Jag räknar foderstat, gör höanalys osv, det gör inte de andra i stallet.
För att få en balanserad foderstat har jag inte havre utan har lucernhack och hippo alfa (pellets) istället, och väldigt mycket grovfoder om man jämför med halvbloden.
Förskräckligt, tycker de andra, och det är sååå synd om min häst som inte får havre. Verkligen. Katastrof.
"Inte ens som belöning" var det en som sorgset hasplade ur sig.

Och vid ett tillfälle kläckte stallägaren ur sig "det går åt MASSOR med hö nuförtiden" och tittade på mig.
Han får cirka 10 kg totalt (av "stallets hö") och jag tycker då rakt inte att det är för mycket.

Jag begriper inte varför jag tar åt mig så, när jag i magen känner att jag gör rätt. Men man blir ledsen när man känner att man måste gå i försvarsställning om hur man sköter sin häst. Speciellt när jag känner att t ex räkna foderstat inte alls är att missköta hästen, tvärtom.

Så jag kan förstå hur det känns för dig, jag har det till viss del likadant. Och ibland har jag jättesvårt att ta deras kritik och eviga ifrågasättande.

Alla i stallet är inte sådana tack och lov, men de som har avvikande åsikter verkar alltid vara de som hörs mest.

Senast ändrad av en moderator:

Ja i så fall är jag lika usel... ;)
För jag håller med dig och dina idéer
// M

Du gör ju precis som jag! :eek:
ALLT, förutom att du har ett fölsto, stämmer in på mig!

Jag tror med 99% säkerhet att dina hästar mår toppen och retas lite då och då med din "väns" hästar för att dom har det så mycket bättre!
Och du vet att jag talar av egen erfarenhet.;)

Hi hi..va gulliga ni är..

Till Tuva-li.... jag är PRECIS lika dan som du och jag fattar inte heller varför jag tar åt mig så! Som ett par tidigare inlägg skrivit "strunta i henne" Jag önskar verkligen jag hade kunnat det! Men jag känner oxå att jag måste ta försvarsställning till allt (kan bero på saker som hänt tidigare i mitt liv,mobbing i skolan ect) och det är fruktansvärt jobbigt!:(

Min sambo säger oxå sånt ibland,som att strunta i henne hon är inte värd ett skit och du är mkt mer duktig/flitig/hjälpsam osv- men ni anar inte vilken ångest jag kan få på kvällen/natten oftast över ngt som jag har fått höra eller för ngt jag fått försvara mig emot. Jag önskar jag bara kunde blockera bort allt sånt, men nu kan jag inte:cry:

Sånt som nån kan säga till mig som gör mig ledsen/fundersam/arg mm kan jag grubbla på i all evighet tills jag antingen gråter eller får ett kraftigt migränanfall. Jag kan allstå ringa och säga, ok du hade rätt för att slippa min ångest men ändå i maggropen så hade hon inte rätt.

Jag är inte i behov av de nyaste prylarna osv, bara ja vet att det jag har sitter bra, samt fungerar till min häst,sånna saker får jag liksom inte ångest för, för jag har helt enkelt inte råd att ha den dyraste transporten osv men den jag har den duger. (som ett exempel) Jag är absolut inte kräsen, eller nedlåtande på andra heller som har det så, bara djuren får vad dom behöver (mat/vatten/tak över huvudet,mm)

Vill bara kramas med nån nu!! o sambon jobbar...:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar