Är jag usel hästägare??!!

Sv: Är jag usel hästägare??!!

Ja, du verkar helkass, du tänker ju själv :D Det kan man inte göra. Man måste göra som alla säger, annars blir de sura. Det finns ju bara Rätt Sätt och Fel Sätt i hästvärlden vet du väl.

Ha't skönt i skogen och fortsätt tänka själv. Metoden man använder ska passa både häst och ryttare, och dej verkar det passa fint att göra det mesta utomhus. Det är ju det bästa eftersom man varierar vägar och underlag och får miljöträningen på köpet, men om din kompis hellre vill ha väggar omkring sig i början så är det ju inget dramatiskt fel på det heller.

/Lejonelle

om man lägger täcke på sto som ska föla, så FÖDS fölet med sommarpäls.......

Det var en nyhet, som inte kan stämma.

Dom av stona som har behövt täcke under dräktigheten hos oss, har fått det och vi har aldrig haft några frusna föl, dom har gått utan täcke från första dagen och fram till inridningen.

Mvh
Camilla

Jag tycker du har en SUND inställning. Precis som jag själv tänker och skulle gjort om jag varit i din situation.

MEN; jag hade inte umgåtts med någon som får mig att må dåligt och få mig ifrågasätta mig själv när jag vet att jag gör rätt.
Säg upp kontakten, oavsett om det är en "gammal" kompis eller syster, folk som tar energi från en ska man hålla sig långt borta från. Vem det än är.

Hej,
jag håller med alla här som skriver att du ska stå på dig och fortsätta på din egen väg :bow:

Jag vet dock hur svårt det är att tro på sig själv och sitt eget sätt att arbeta med hästen/hästarna när det finns människor i ens närhet som hela tiden har synpunkter. Till slut tvivlar man ju på sina egna kunskaper och sig själv!

STÅ PÅ DIG och försök att inte lyssna! Hon skulle behöva lyssna på dig istället!

Jag tycker du verkar vara en hästägare som respekterar dina hästar!

Jag har ridit in många hästar ute i naturen (dock har jag tagit de första uppsittningarna i padock...) men vilken härlig bjudning de får och positiva till allt! Det bär de sen med sig även under en dressyrträning i ridhus för instruktör. De lär sig naturligt att se var de sätter fötterna och får varierad träning beroende på underlag. Är sedan unghästarna något väl ystra så för säkerhetens skull så har sällskapshästens ryttare min häst i lång lina.

Man kan ju träna mycket i skogen, se bara på Ulla Håkansson. Vi hade hästarna så att vi red i samma skog och hon hade många ställen att träna olika moment i dressyren på. Några spår gick över stockar och stengärdsgårdar.

Tråkigt att det blivit så här för dig, (men om det kan kännas bättre ska du veta att det nog finns många som har/haft det som du) och visst tar det mycket energi, men försök att ta hand om dig själv ordentligt så orkar du med sådana här "angrepp" bättre.

Angående inridning i paddock eller ej... jag tycker nog att det varken är fel det ena eller andra. Det beror nog också lite på yttre omständigheter. När jag ridit in hästar, så har jag börjat i paddocken (mycket för min egen säkerhet) men så bor vi också nära en ganska hårt trafikerad väg som man måste korsa för att komma ut i skogen. Jag har heller ingen som kan följa med på annan häst. Däremot så försöker jag komma ut så fort styrningen och "gas och broms" fungerar någorlunda - detta för att jag tror att de lär sig lättare när det blir omväxlande (därtill så finns det oftast längre raksträckor ute i skogen - bra innan galoppen sitter). En annan omständighet kan ju vara hästens temperament... en av mina damer tog det ganska lång tid innan jag tordes ta med ut. Men det berodde på att hon aldrig riktigt ville lära sig det här med halt!:rofl: Hon var helt enkelt väldigt pigg och glad och kunde absolut inte förstå varför man skulle stå stilla (och i ärlighetens namn så har hon väl fortfarande 12 år gammal inte riktigt förstått vikten av det, men hon gör det iaf:) ).

Över till gummisnoddar. Jag tycker det verkar knasigt. Det tar ju tid för dem att få ordning på kroppen, och den tiden tycker jag nog att de förtjänar. Upplever att det finns en hets idag om att alla ska vara klara till olika årgångschampionat - men att rida med gummisnoddar eller dylikt tror jag är att ta en senväg då hästen inte lär sig att på egen hand gå i form utan tvingas till det (vad händer när gummisnoddarna tas bort?).

Och så den eviga diskussionen om täcke eller ej... Gör som du själv tycker är bäst. Jag tror nog att du känner dina egna hästar bättre än någon annan. Hur gör jag? Jag har vintertäcke på tävlingshästen (som ej är klippt men inte har någon direkt vinterpäls) om det är minusgrader och/eller kommer någon form av nederbörd. Nordsvensken har ett regntäcke utan foder om det är lite kraftigare nederbörd för annars så tar det väldigt lång tid innan han blir torr (plus att han blir alldeles självlockig och därmed ganska svårryktad).

Slutligen vill jag avsluta med att säga att du inte är en dålig hästägare (och förmodligen inte heller den du får kritik av, men det är ju svårt att uttala sig om). Angående den andra personen så tycker jag hon gör fel som snackar skit/svartmålar hon borde inse att det aldrig skadar med lite ödmjukhet (vilket du andra sidan tycks ha).

Jag har försökt prata med denna människa tusen gånger och inget duger-bara hennes eget race,även när hon ber mig om hjälp när hennes häst är exempelvis halt osv så försöker jag hjälpa o stötta henne men det blir inte bra ändå.

Och det är nån skada eller liknande som jag anser kanske behöver kylas/värmas/stödjas osv så är det fel.. Foder har vi diskuterat många gånger.Jag anser att hästar ska ha mer grovfoder än kraftf. Jag ger mina hästar betydligt mer grovfoder än kraftfoder, hon ger typ 50/50.. (lite hårt draget kanske men ni förstår hur ja menar)

Nu har jag visserligen hittat en bra hovslagare men han duger inte enligt henne, men hennes (som visst är jättebra o duktig o så på hovar men jag HATAR hans attityd!)
Jag hade han en gång till min ponny och hon stod inte still, då slår han raspen rätt i huvudet på min häst, jag var 12 år gammal jag visste knappt vad jag skulle säga jag började bara gråta.

Detta är bara ett par exempel, jag säger absolut inte att jag är felfri men ja orkar inte ta hur mkt som helst. Känner mig som en packåsna..

Har detn här människan varit inne på Buke nån gång och läst alla tips och hur bra det är att rida i skogen? Förmodligen inte!
Bry dig inte om h*n och stå på dig! :bump:

Casper skrev:
Jag har försökt prata med denna människa tusen gånger och inget duger-bara hennes eget race,även när hon ber mig om hjälp när hennes häst är exempelvis halt osv så försöker jag hjälpa o stötta henne men det blir inte bra ändå.

Och det är nån skada eller liknande som jag anser kanske behöver kylas/värmas/stödjas osv så är det fel.. Foder har vi diskuterat många gånger.Jag anser att hästar ska ha mer grovfoder än kraftf. Jag ger mina hästar betydligt mer grovfoder än kraftfoder, hon ger typ 50/50.. (lite hårt draget kanske men ni förstår hur ja menar)

Nu har jag visserligen hittat en bra hovslagare men han duger inte enligt henne, men hennes (som visst är jättebra o duktig o så på hovar men jag HATAR hans attityd!)
Jag hade han en gång till min ponny och hon stod inte still, då slår han raspen rätt i huvudet på min häst, jag var 12 år gammal jag visste knappt vad jag skulle säga jag började bara gråta.

Detta är bara ett par exempel, jag säger absolut inte att jag är felfri men ja orkar inte ta hur mkt som helst. Känner mig som en packåsna..

Nu vet jag inte riktigt om du missförstod det jag skrev eller ej :confused: jag menade att du verkade ödmjuk och att det är något bra!

Känner du dig som en packåsna, tror jag nog att du ska ta en paus (på lång tid)från denna människa. Det verkar som det blivit alldeles för mycket! och du mår ju inte bra... Hjälp henne åtminstone inte med hennes häst - hon vill ju ändå inte förstå.

vad jag menade med att din "kombatant" kanske heller inte är en usel hästägare är att jag nog tycker att man som helt utomstående person kankse ska vara lite försiktig med att döma andra.

min syn på inridning, gummisnoddar och täcken har du ju redan fått, och sedan är det ju upp till dig hur du vill göra - jag har inte sagt att det du gör är fel (men dina åsikter kanske inte passar helt i min miljö).

tag nu tag i situationen odentligt, bli lite arg :mad: om det behövs. För visst kommer det att kännas jobbigt ett tag :cry: men efteråt blir du så mycket "lättare":) (Jodå, jag har också "gjort slut med hästvänner").

Lycka till!

Förlåt!Ja menade inget mot dig:o jag skrev av bara farten sånt som dök upp i bakhuvudet som hon har sagt till mig och som ja försökt hjälpa henne me:D
Så fel det kan bli ibland, ja jag känner nog att jag behöver en pause.. men en positiv sak i det hela är att vi ska flytta,vi har hittat en hästgård som vi köpt så vi kommer bort en liten bit..

Nä alla har ju inte samma metoder, och så är det ju. Det finns nog lika många "metoder" som hästar:p Men som hon har tryckt ner mig lite smått hela tiden så orkar jag inte mycket mer..Jag har snarare känt att, "vad ska jag med unghäst/ridhäst till jag klarar inte det ändå":(

Om vi säger att en utomstående frågar oss ngt om hästar (vi är inte syskon även om det kanske kan tros så nu) så dröjer jag numera på mitt svar, men om jag säger ngt så säger hon kvickt ändå att" så är det inte" eller "det fungerar inte på min häst iallafall hur är din funtad"?

Det har just mest med hantering och ridning att göra, samt täcke på hästarna. Absolut inget med att den o den får för lite mat osv för så är det inte.

Det finns en här inne på Buke-"Fellin" som egentligen vet hur jag rider och hanterar mina djur o hon kan nog intyga att så här är fallet.Hon vet oxå att mitt självförtroende är i botten och hon har peppat mig mkt men jag verka bara behöva ett motkasst för att falla igen:(

Stå på dig, det du gör är alldeles utmärkt för unghäst /häst!
Låt han/henne hitta egna balansen! Det är det bästa....
Täcke på dräktigt sto??? Täcket kan bli i vägen om hon skulle föla med det på....läskigt. Utan täcke e bäst:)
Dina hästar har det alldeles utmärkt!
Funderar själv på lösdrift...men det blir ett projekt till sommaren att pyssla med det. Rimmma unda osv:)
Du gör inget fel och är ingen usel hästägare! Cheer up!

Tack..:bow:

Det med täcken på ston som är dräktiga har jag oxå hört att fölen föds mer tåliga men jag vet inte, jag har inget att jämföra med,jag är grön inom avel.Däremot så tänker jag oxå så som ovan skrivit att tänk om hon fölar med täcket på?!:eek:
Eftersom jag är grön inom avel så kan ni ju tänka er hur hon håller på?! hon har ju haft föl på sin, och hon vet att jag tidigare aldrig själv "fött fram ett föl" (men två av mina hästar är köpta som föl), men jag läser ju böcker till tusen o frågar mig fram om det jag inte förstår.Har även frågat på buke,där man får bra svar o förklaringar ;) Och vet är informerad om att föl är på G.

Till det nya stället som vi ska flytta till kommer jag även där att behålla min lösdrift, fast jag kommer oxå att ha två rediga stora boxar i stallet ifall det händer ngt. Nu kan jag lösa det ändå givetvis men det är lite mer "krongel". Förutsättningarna blir bättre där.

Där har vi en sak som hon är på mig med, om folk frågar hur vi har våra hästar,lösdrift säger jag, då kan hon kantra tillbaka med "tro jag det, det är såå mkt lättare att ha det"?:confused: Det är väl inte det minsta lättare!!!
Snarare tvärt om kan jag tycka.Dom skiter ju inne på lösdriften så där får man ju ändå mocka-vilket hon inte tror trots ja sagt det flera gånger.. men sen kan hon även säga.. "ja det är ju bra, du slipper ju iallafall stiga upp på morgonen o släppa ut hästarna"-visserligen "slipper" jag det om man nu tycker det är jobbigt men dom ska ju ändå ha sitt kraftfoder!Grovf har dom fri tillgång till.

fri tillgång säger hon oxå att det inte är jättebra för då äter dom sig för feta..suck..och eftersom jag inte kan rida en av dom+shettisen så behöver dom inte så mkt?!(dom får hösilage+halm)
Men hästar käkar ju minst 18timmar om dygnet i det fria ju så varför ska jag ta ifrån dom det?
Bara en sån enkel sak,hennes häst får inte betfor om den inte ska tävla?! varför säger jag?! han behöver ingen energi, det har han redan..(hon ger kraft å sånt "istället")

Men dom tycker det e gott oxå ju.. Mina får betfor, dom tycker det är mumsigt =)

sen har ju inte jag den nyaste transporten heller.. och det är ju inte heller bra,suck..men den duger till mig och den är besiktad.;) :banana:

Vad härligt att det finns en människa till som tycker som jag! Håller med dig helt! Stå på dig för vad du tycker och hur du behandlar dina hästar :) Har också fyra hästar på lösdrift, de har aldrig täcke och mår hur bra som helst! Ridning i skogen är ju mycket bättre för kroppen på dem, och dessutom är de mycket gladare och inte lika "skrajsna" som "ridhushästar". Alla hästar jag har ridit in har jag haft i skogen, fungerar utmärkt. Och angående gummisnoddar så tycker jag att väldigt många använder dessa fel. Man börjar inte träna hästar med sådana. De ska hitta sin form och balans och muskla på sig, när de sedan är redo för det kommer de att börja gå i form själva. Man ska inte tvinga fram något.

Lycka till med fölet! :)

vdb skrev:
Däremot känner jag en som rider in hästar medels långa plaströr...och de hästar han levererar är jävligt tåliga, socialt sett.

bara blev lite nyfiken. Jag förstår nte riktigt hur plaströren fungerar/är bra för ? har aldrig hört talas om det! :crazy: vore snällt om du kunde förklara lite:D

Tråkit när det ska bli så..hade själv min häst i sammastall förut, som en liknande människa . Vad jag anser, sköter du din häst galant! Stå på dig!!:rofl: :banana:

mmm,grejen är bara den att jag har mina hästar hemma hos mig men vi umgås lite i samma kretsar så jag kan liksom "inte ta mig därifrån" om ni förstår...

nocki skrev:
om man lägger täcke på sto som ska föla, så FÖDS fölet med sommarpäls.......
Därför ska man inte lägga täcke på ett dräktigt sto.
Det vore ju trist att behöva täcka fölet från örsta dag eller hur... så stå på dig och låt din häst vara naken!:bow:

Det där lät som en riktig skröna tycker jag... Har träffat på ston som varit såväl täckade som otäckade under vintern, och inte 17 har man behövt klä på fölen em massa kläder när de föds i april-juni för det.

Däremot ska man ju vara npga med att väldigt unga föl (upp tiill några veckoers ålder) inte ligger ute på kall mark p g a risk för lunginflammation, men det gäller uj alla föl...

Casper skrev:
mmm,grejen är bara den att jag har mina hästar hemma hos mig men vi umgås lite i samma kretsar så jag kan liksom "inte ta mig därifrån" om ni förstår...

okej. Gud vad tråkigt för dig:( Men det är bara att bita ihop och lita dig själv och ditt eget omdöme! :smirk: Hoppas du inte kommer att behöva lida av det länge till! :)

nä vi får hoppas att så fort vi flyttat så blir det till det bättre, min sambo vet ju vad och hur mycket jag gör för mina djur..Han är imponerad över att mina hästar är så lugna, och det är positivt, då kan man ju undra hur dom blir det-genom mkt hantering och i olika miljöer tror jag...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 811
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 623
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar