Är jag på tok för nojjig??!

BitterAss

Trådstartare
Inget nytt under solen, men mor min har ju som några vet en shettis som då & nu går på Finadyne och ibland "butta".
Shettis får gå hur hon vill i stallet, dock inte i min tänkta starthästs B's box, men väl i alla andras, kollar läget lite här & var, slickar o sniffar o har sig som shettisar gör..
Nu har jag en ny nojja, gammelman på 27 år får välja vars han vill gå...och allt som oftast hamnar han i shettisens mysiga halmade box (stor häst box, bara låg dörr) där han även har full koll på stallplanen! Jättemysigt... eftersom gammelman även ibland går med de andra hästarna, och även om min kuse B går ensam pga andra omständigheter så har han dessa andra som hag & boxgrannar....

Jag har smått panik, redan förklarat vad jag känner tycker osv och hur lätt det är att få i sig skitpulvret. Men det ska inte vara nån fara eftersom hon ger ponnyn blandat med vatten i en spruta direkt i munnen i boxen. Har slutat stånga mitt arma huvud & min häst har sen en vecka hagvila...

Jag törs fan inte starta :S Inte för att han är el kommer bli en stjärna MEN tänk om han gör ett kalas resultat i kval/start & åker in på en slumpvis koll?

Är jag för NOJJIG??!

Sv: Är jag på tok för nojjig??!

Om shettisen får medicinen i munnen minskar man ju risken rejält mot om man ger i krubban. Ännu bättre hade självklart varit om den fått medicinen på gången men jag tror ändå att du är lite övernojjig nu?

Annars skulle det garanterat finnas fler positiva dopingtester inom alla grenar.

I höstas när min häst hade halsinfektion frågade jag om cortisonspray - vilket vi använde 2003-2005 och sedan ett år på en annan häst i stallet.
Då sa veterinären att den medicinerade hästen "dopade" alla andra med utandningsluften även om man medicinerar i dörren, men där tror jag att man har för lite forskning för första hästen som medicinerades fick faktiskt sin medicin inne i stallet och stod inne samtidigt som de andra och mina hästar klarade sig vid dopingprov varje gång.

Likadant var det ju med han (på Axevalla?) som hade avmaskat inom 96 timmar och erkände det när han åkte på dopingprov på sin häst. Det syntes inte på provet.

Det är det jag menar med mig själv, den metala "skräcken".
Mor är ganska slarvig & tankspridd, och sprutorna ligger ofta kvar i stallet antingen i fönstren eller på "bänken" där vi har liniment. Hur stor/liten är risken där? Om vi får det på oss osv menar jag?

Shettis får sitt käk i en gul bytta på marken o lika färg bara lite större har B som lunch bytta ute, tar man fel där o råkar skifta, kan det ge utslag?

Senast ändrad:

Ja - om shettisen får sin medicin i sin gula bytta och B sen får i samma utan att den rengjorts så kan det ge utslag.

Det råkade ju Fjällström ut för när han vann V75 för en massa år sen. Boxen blev inte ren för att han inte sanerat krubban och det gav utslag.

Jag skulle skaffa en bytta i annan färg.

offtopic men varför går hästarna omkring som dom vill i stallet??:confused:

offtopic men varför går hästarna omkring som dom vill i stallet??:confused:

Ja inte min "idé". Bara 2 som gör det, mammas gammel på 27 år som får "bestämma" lite var han vill gå & göra efter humör för dagen o shettisen för hon har jobbigt att gå en del dagar pga fången.

När jag har stallet är de "instängda" i sina hagar ;)

Jag tycker inte du är nojjig, jag tycker inte man kan vara för försiktig med sånt där... Våra hästar går aldrig med andra hästar överhuvudtaget när de medicineras. Det kanske inte ger något utslag men skulle det göra det skulle det ju vara oerhört pinsamt och frustrerande....

Be dock morsan ta undan sprutor och sådant, medicin ska vara inlåst och har du otur och det blir kontroll så kan nog även du åka dit för slarv trots att det inte är ditt fel.

Jag klarar mig just från ansvar eftersom pappa i dagsläget står för licensen, men "alla" vet att det är jag som är den aktiva i familjen. Så jag skulle skämmas livet ur mig...då skulle jag garanterat lägga av som egen.

Det där med att ta hand om sprutorna är ett evigt tjat, ungefär samma resultat som en mamma får när hon tjatar på sin tonåring om att städa rummet....
Det är inte första gången och jag tror att en kontroll/fast i doping är det som behövs för att mamsen ska vakna o verkligen förstå vad jag försöker få fram.

Tänkte en annan tanke, med rengöring o så; kommer inte medlet ut med urinen/bajset? Har ju ingen bestämd medicinbox (vi ger aldrig medicin i krubbor, det har jag iaf fått igenom med det tog tid!) men hur är smittorisken genom det i boxarna?

Du är inte för nojig, jag är precis likadan.

Mina står iofs i ett stall där de flesta andra hästar är travare, så nästan alla som har häst där är väl likadana som mig, utom en gång när nån lagt en använd avmaskningsspruta på min pålles foderautomat. Visserligen var han inte i närheten av start då men tänk om den skulle kladdat ner nånstans. Jag blir supernojig över sånt där.

Förra stallet jag stod i fick jag typ skrika åt de andra om deras hästar fick medicin. Det låg använda metacamsprutor i stallgången osv... en mardröm.

Sjalv ger jag allt i spruta i spolspiltan. Hasten gar direkt ut i hagen - aldrig tillbaka in i box. Om jag bestamt maste ha in dem i boxen maste dar finnas mat at dem (nytt ho eller kraft) sa de ater pa en gang innan de far for sig att vandra runt och sniffa vaggar / boxgrannar.

Nar hasten ar klar spolar jag ner golv, vaggar och crossties sa de ar helt rena - skallhett vatten.

Sprutan slangs ut eller tvattas i spolspiltan (precis intill avloppet) samt marks mycket noggrant och stoppas undan dar det inte finns nagon som helst risk att det misstas vad den ar for.

Allt tvattas efter anvandning (tex handdukar etc.) Ska ngt rora direkt pa ngt som testar anvander jag en pappersservett som slangs ut direkt.

Ja, jag ar nojig som f*n och onskar att jag aldrig behovde anvanda ngt annat an injectables.

Vet inte hur stor risk det är, men vi brukar mocka ur boxen ordentligt efter medicinering och vara noga.... Har just opererat en häst som slutat gått på pencillin och vi har tagit ur hela boxen och fixat och donat. Har ju aldrig åkt in på dopingprov så jag vet inte hur lätt det är att åka dit.

Tänkte en annan tanke, med rengöring o så; kommer inte medlet ut med urinen/bajset? Har ju ingen bestämd medicinbox (vi ger aldrig medicin i krubbor, det har jag iaf fått igenom med det tog tid!) men hur är smittorisken genom det i boxarna?

Jag hade anledning att fråga veterinär just det här förra veckan och svaret var att både finadyne och fenylbutazon "smittar" genom både urin och saliv.

*kl*

Jag tror så här - eftersom jag är lite i samma situation som dig.

Du får välja. Antingen lägger du ner verksamheten, annars så lägger du upp en långsiktig plan på hur du ska förändra din mammas rutiner.
Till exempel kan du ju se till att hon får läsa om extremfallen, snoka upp forskning som stödjer ditt tänk och bearbeta henne under en längre tid i rätt riktning.

Det GÅR, jag har lyckats med min och hon är till och med envisare än jag. :angel:

Lite grann som med barn och hästar - inga utbrott utan bara "Oj, nu hade visst ponnyn hamnat i B:s box så nu måste vi sanera boxen och kan inte starta på fyra veckor."

Jag ha gått en resa från att mediciner förvarades på en hylla i havrelåren till att numera förvaras inomhus eller inlåsta där de SKA vara i stallet. Fast oftast har jag medicinerna hos mig och portionerar dem till henne fortfarande... :rofl: :rofl:

Nä du är inte nojig... men jag tycker din mamma är för ansvarslös!
Först och främst så spelar det ingen roll om din häst är bra eller inte. Hästar får inte tävla med otillåtna medel i kroppen. Och i eran ( din mammas) hantering av medicin och medicinerade hästar så är det omöjligt för dig att veta om din häst är helt fri eller inte.
Även om inte de mycket små mängderna din häst ev kan få i sig har någon betydelse... men på ett prov har det ju tyvärr det. Och då är det din pappa som åker dit på det... Nä Hon måste verkligen få upp ögonen och hantera medicinen som den ska hanteras, och det är ju din pappas ansvar egentligen att se till att hon gör det.
Sen kan jag inte förstå varför en häst ska ströva fritt i ett stall? bara för att den har fång? Hage borde duga fint.
Senast jag var på doping med en häst sa de till mig att det räcker i princip att en häst kommer i kontakt med en annans häst avföring så kan det ge utslag på doping prov. även om man använder annan hästs bandage mm. Så man ska nog passa sig ordentligt

Ändå har jag fått henne att ringa till STC's vet PF, men det verkar ha fallit bort..

Ja, jag jobbade hos PL när Kronan På Verket & OBF åkte "fast" i dopingkontroll, och i OBF's fall var det just att han fått i sig i "vårt" stall efter op unghästar stått i dem. Där kommer väl min nojja oxå ifrån..
När KPV fick i sig "Ipren" så var det jag & en till som var iväg på travet på Eskils men ingen av oss brukade nån typ av medicin den tidpunkten el före. Vi hade 2 hästar till start den kvällen, och bara KPV testade positivt.

Brr, det är så läskigt :(

-KL-
Ännu "skojjigare" ! Nu ska även gammelman gå på "skit pulvret" efter att ha haft stopp i pinkeriet igår... Där har jag förmanat att han ska ges i spolspiltan & endast gå i sin hage!! Får väl se, ska ut nu snart.....

Jag hade blivit tokig om jag hade varit du! :mad: Rent allmänt på att hästar går lösa i stallet och att det medicineras lite här och där och verkar allmänt slapphänt och rörigt! Och VARFÖR medicineras det till höger och vänster hela tiden??? Har aldrig hört talas om häst som hela tiden måste medicineras, jag har ändå haft fånghäst, försök förebygga istället säger jag! Är den gammla hästen 27 år och har problem med att göra ifrån sig som den ska, så avliva! Varför dra ut på det???:confused:

Usch! Jag blir ARG när jag läser den här tråden!!!:mad:

Jag hade blivit tokig om jag hade varit du! :mad: Rent allmänt på att hästar går lösa i stallet och att det medicineras lite här och där och verkar allmänt slapphänt och rörigt! Och VARFÖR medicineras det till höger och vänster hela tiden??? Har aldrig hört talas om häst som hela tiden måste medicineras, jag har ändå haft fånghäst, försök förebygga istället säger jag! Är den gammla hästen 27 år och har problem med att göra ifrån sig som den ska, så avliva! Varför dra ut på det???:confused:

Usch! Jag blir ARG när jag läser den här tråden!!!:mad:

Nej nej, nu drar du lite förhastat här :)

Medicineras görs efter veterinärs inrådan på shettisen, hon får smärtstillande i omgångar ( ex vecka 1 morgon & kväll, vecka 2 bara morgon vecka 3 utan tills hon behöver det igen, har nu fått belastningsfång efter att ha gått med SI leden sned för länge, som av veterinär togs för fång).

Gammelman är frisk & vid mkt god vigör, var i helgen bara som han inte kunde pinka pga urinstenar. Smärtstillande till o med tors pga detta.

Det är mammas rutiner kring medicinering som gör mig rätt nojjig, inte att hästarna medicineras vind för våg för så är det inte. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 603
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 869
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur