Är jag mogen för en foderponny?

SofiHorses

Trådstartare
Hejsan!
Jag är 12 år och har snart ridit i 4,5 år.
Mina föräldrar är inte hästvana men mamma är villig att hjälpa mig och kan lite t.ex leda hästen, mocka osv. Jag kan mycket om hästens sjukdomar och vet vad jag ska göra om hästen får ett sår. Skulle jag skaffa foderponny kommer den stå i ett stall med vuxna människor runtom som jag kan be om hjälp ifall något händer. Jag har tiden och pengarna för att ha foderponny.
Min fråga är då: Är jag mogen för att skaffa foderponny?
Tack på förhand!

Skulle du inte kunna försöka att bli medryttare på en ponny istället för att ta en på foder? Då tänker jag att både du och din mamma (det verkar som att det är mest hon som tänkt hjälpa till?) får chansen att lära er mer om allt som är runt omkring hästen, fordring av andras hästar, in/utsläpp och allt annat som rör uppgifterna i ett kollektivstall. Dessutom får ni då också se om ni verkligen har orken, viljan och tiden att ta hand om en egen häst dygnet runt, året om, utan att ha det allra yttersta ansvaret.

Hejsan!
Mina föräldrar är inte hästvana men mamma är villig att hjälpa mig och kan lite t.ex leda hästen, mocka osv. Jag kan mycket om hästens sjukdomar och vet vad jag ska göra om hästen får ett sår. Skulle jag skaffa foderponny kommer den stå i ett stall med vuxna människor runtom som jag kan be om hjälp ifall något händer. Jag har tiden och pengarna för att ha foderponny.
Tack på förhand!

Nej, det tycker jag tyvärr inte att du är. Vore skillnad om du hade hästvana föräldrar, men det har du ju inte. Fortsätt att rida på ridskola och kanske vara medryttare i några år till först. :)

Hejsan!
Tack på förhand!

Det går inte att svara på utan att känna dig.
En del 12-åringar är mogna att ha foderponny, andra inte.

Du kan inte tänka dig att prova att vara medryttare igen, men med fler dagar denna gång? Det kan ju ha varit så att det inte blev helt rätt med förra. Det finns många medryttarskap på ponnyer där t ex den ursprungliga ryttaren vuxit ur osv. Där man får träna och tävla. Då blir det mer som att ha hästen på halvfoder, och så får du stöd och hjälp av ägaren samtidigt. Det blir ju nästan samma sak, men med lite mindre ansvar :)

Jag känner personligen en hästägare som har det så för sin dotters C-ponny som numera är både för stor för, och för gammal för att tävla honom. Den ponnyns nya ryttare är den enda som rider honom, så hon är ute varje dag och behandlar ponnyn som sin egen, det är fritt fram att köpa egen utrustning (med hästägaren är med vid utprovning), passa hästen vid hovslagare och veterinär. Och jag är säker på att det finns flera som har det dilemmat! Man vill inte låna ut ponnyn, men man behöver en ryttare till den.

Hejsan!
Tack på förhand!

Om du är mogen eller inte vet jag inte, det går inte att göra en sådan bedömning via internet men bara att du tänkt igenom det hela och har hjälp till hands är positivt likaså att din mamma verkar engagerad. En del här är väl negativa när de förbehåller egen häst till de som har kunniga föräldrar, har man bra övrigt stöd så är det inte avgörande utan det är snarare din vilja och ditt engagemang + om det finns pengar att hålla hästen. Vad har ni räknat på för kostnader förresten?

Absolut tycker jag. Om du och dina föräldrar är beredda att ägna tid, pengar och energi på det. Förutsatt att de vuxna i stallet vill hjälpa dig vid behov och att du har möjlighet att träna regelbundet. Då är det ditt ansvar att hästen rids på ett sunt sätt. Jag känner en handfull helt gröna människor som skaffat häst som inackorderats med kunnigare folk omkring. Har funkat utmärkt, sålänge man är ödmjuk inför att lära sig av andra. Det finns då också vuxna som kan reagera om något går galet. Tycker det är en tråkig attityd att bara de som ridit "minst 10 år" och gått igenom alla steg såsom, ridskola, sköthäst, medryttarhäst osv osv "får" skaffa häst. Man kommer lära sig oerhört mycket nytt och främmande de första åren med egen häst, oavsett om man är 10 eller 30.

Sålänge man är beredd att lägga tiden det tar, lägga pengarna det kostar och är intresserade så är det inga problem för er att skaffa en foderponny. Man måste börja någonstans och att ha en häst på foder är jättebra, då kan man känna av hur det är att ha ett eget ansvar för hästen.

Ledsen för detta svaret, men jag hade nog varit tveksam att lämna en ponny på foder till er. Även om du är mogen för din ålder är du bara ett barn och inte gammal nog att ta det ansvaret. Varken för din eller hästens skull. Om dina föräldrar inte har kunnandet så hade jag velat att någon annan vuxen som står familjen nära, och jag får träffa innan, är den som har ansvaret för hästen. Andra trevliga vuxna i ett stall kan inte förväntas att ta det fulla ansvaret för din häst eller dig. Och även om det finns det dag ett så kan det snabbt ändras. Kanske flyttar den/de personerna - vad gör du då?

När man har häst kan det plötsligt hända så väldigt mycket. Och barn kan/får inte ta alla ansvar. Dessutom reagerar inte alltid barn på "rätt" sätt, t ex om de blir rädda eller arga. Mina barn har fått vara lite äldre innan de fått vara ensamma i stallet, och då har jag (och andra mer kunniga vuxna) funnits i närheten.

Mitt råd är därför att fortsätta som medryttare och på ridskola ett par år till, sedan är du säkert mogen att ta ett större dagligt ansvar själv. Dina föräldrar har då också en chans att lära sig mer. De "stora" besluten måste de kunna ta, även om det finns en hästägare att rådfråga. De måste också kunna ta hand om en skadad häst, köra den till veterinär etc. Själv återupptog jag ridandet och gick en grönt kortkurs (då det var en ganska lång kurs) innan vi skaffade (foder)ponny(er) till barnen.

Har du intresset så är du mogen!
Jag bodde i stallet - åkte dit kl 5 på morgonen när jag var 12 och släppte ut hästarna. All för att bara få rida en endaste gång efter skolan.
Hur pass mycket vill du? Är svaret massor så kör!

Jag är 14 år och har haft en foderhästar under sommaren. Jag har ridit på ridskola och varit medryttare i 8 år. Mina föräldrar är inte heller intresserade.
Jag rekommenderar verkligen att ha Foderhäst endast under om ni vill och är redo att ägna en stund varje dag på sommarlovet.

Här är lite saker du och dom som hjälper dig kan göra/tänka igenom:

• Kolla med dom andra i stallet hur mycket dom kan hjälpa er med osv.. Ni kan till exempel komma överens om att ni hjälps åt med in och ut släpp, foder och skötsel när den andra inte kan eller vill åka iväg någon dag : ) det gjorde jag!

• Jag kände mig ganska uppbunden när resten av min familj åkte iväg på utflykter och skojjigheter då jag fick vara kvar hemma för att jag måste sköta om min häst. Dock så ångrade jag inte ens då att jag skaffade Foderhäst då jag älskar att vara i stallet, jag kan gå en hel dag och fixa greja med hästarna utan att bli uttråkad.

• Om du vill rida med under resten av året kan ni ju börja med att ha foderponny under sommaren och se hur allt fungerar. Se också till att ägaren är redo att ta tillbaka ponnyn om det inte fungerar så att ägaren inte reser bort eller så den tiden ägaren vill lämna ut sin ponny på foder.

• som många andra skriver tycker jag att du ska fortsätta vara medryttare och rida flera dagar, kanske som om det var som din egen häst fast inte samma ansvar.

• Jag bestämde mig ett år tidigare att jag skulle skaffa Foderhäst under sommaren. Jag hade varit med mycket i stallet ( nästan varenda dag ) och sett hur dom behandlar sjukdomar osv..
Jag köpte också väldigt många böcker och filmer som man lär sig om sjukdomar och skötsel. Ridningen är en väldigt LITEN del av att äga häst.

• På ridskola lär man sig inte något om att äga häst, var med och hjälp till på privat stall.

Jag funderade också på att skaffa foderponny när jag hade ridit i fyra- fem år.
Jag trodde att jag kunde allt!
Nu är jag innerligt glad att mina föräldrar satte stopp för det där.
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 727
Senast: Häst_
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar