Är jag missunnsam?

BusBarro

Trådstartare
Låt mig förklara..
Jag bor 50 mil från mina föräldrar och vi brukar hälsa på varandra ca var 3 månad i normala fall. Vi brukar göra så att vi åker varannan gång dit och mina föräldrar kommer varannan gång hit.

Nu till saken då.
Min bror och hans tjej bor 5 mil från mina föräldrar. De har en liten dotter på 1 år.
De träffar dem minst en gång i veckan, ibland mer då min pappa är sjukskriven och hemma om dagarna.

Jag ringde mamma ikväll och då hade de varit och hälsat på min bror. Direkt kände jag då att jag tycker det känns jobbigt att de hälsar på dem så ofta och de har inte hälsat på oss sen i somras.
Ett litet krux är att min pappa är sjuk och haft det jobbigt de senaste 2 månaderna men nu är han mycket piggare. Han orkar ju åka och hälsa på min bror ofta.
Jag har försökt ta upp med min mamma att de kanske kan hälsa på oss nästa gång men det var väl inte jättepopulärt. Då "skyllde" hon lite på pappas sjukdom.

Är jag missunnsam mot min bror och ska jag försöka slå bort dessa tankar? Vad tycker ni?

Det är ganska stor skillnad på att åka 5 mil och 50 mil kan jag tycka. 5 mil tar en timma och man kan åka hem efteråt - 50 mil blir ju ett hela annat projekt. Så ärligt talat tycker jag att du ska släppa tankarna på att de hellre åker till din bror av någon annan anledning än att det är enklare. Vill du träffa dom oftare - åk dit oftare.

Är jag missunnsam mot min bror och ska jag försöka slå bort dessa tankar? Vad tycker ni?
Helt ärligt: Ja. Mina föräldrar bor nära mig (20 min) och längre bort från syrran (3 timmar). Givetvis träffar de mig långt oftare än henne, det är ju helt naturligt.

Vill du träffa dem oftare: Åk dit oftare! Är din pappa sjuk är det ju givet att man inte orkar sitta och åka 50 mil ToR hur ofta som helst.

När pappa var dålig fanns inte på kartan att han skulle åka 50 mil för att träffa mig.
Han var väl nere 2-3 gånger under de år han levde.
Det var jag som åkte dit så ofta jag kunde.
Och inte var jag avis på syskonen som bodde närmare och kunde åka dit oftare, det var ju mitt val att flytta så långt bort

Jag förstår känslan, och jag förstår att det är jobbigt att inte få träffa dem så ofta. Och det kan man ju inte rå för att man tycker. Men rent praktiskt så bor de ju närmare varann och kommer ses mer, så blir det ju. Det har inget med att de skulle tycka mer eller mindre om någon av er.

Vänd på steken. Hade du orkat åka 100 mil ToR en gång i veckan "bara" för att hälsa på någon i familjen? Det hade inte jag. Tycker inte det är rimligt att bli sur för att de träffar din bror som bor så nära oftare än de träffar dig. Är det ett jätteproblem i ditt liv får du åka dit själv oftare eller flytta närmare.

Låt mig förklara..
Jag bor 50 mil från mina föräldrar och vi brukar hälsa på varandra ca var 3 månad i normala fall. Vi brukar göra så att vi åker varannan gång dit och mina föräldrar kommer varannan gång hit.

Nu till saken då.
Min bror och hans tjej bor 5 mil från mina föräldrar. De har en liten dotter på 1 år.
De träffar dem minst en gång i veckan, ibland mer då min pappa är sjukskriven och hemma om dagarna.

Jag ringde mamma ikväll och då hade de varit och hälsat på min bror. Direkt kände jag då att jag tycker det känns jobbigt att de hälsar på dem så ofta och de har inte hälsat på oss sen i somras.
Ett litet krux är att min pappa är sjuk och haft det jobbigt de senaste 2 månaderna men nu är han mycket piggare. Han orkar ju åka och hälsa på min bror ofta.
Jag har försökt ta upp med min mamma att de kanske kan hälsa på oss nästa gång men det var väl inte jättepopulärt. Då "skyllde" hon lite på pappas sjukdom.

Jag tänker att besöken hos din bror och besöken hos dig inte har något med varandra att göra. Besök hos dig är ju ett helt projekt som en semesterresa att åka fem mil är ju normalt pendlingsavstånd. Självklart hälsar de på er sällan. Vill du träffa dina föräldrar oftare flytta närmre :).

Jag skämdes faktiskt när jag kände känslan att vara avundsjuk på att jag inte kan träffa dem oftare. Jag har hälsat på dem en gång i månaden minst nu sen pappa blev sjuk. Det är ju ett helt projekt för mig också att resa dit och min tanke från början var egentligen att jag tyckte de kunde hälsa på oss denna gången eftersom jag åkt dit de senaste 5 gångerna.
Men jag håller helt med er och det ni svarat mig här. Det är ju inte deras fel att jag bor långt bort, det var jag som valde att flytta hit.

Vänd på steken. Hade du orkat åka 100 mil ToR en gång i veckan "bara" för att hälsa på någon i familjen? Det hade inte jag. Tycker inte det är rimligt att bli sur för att de träffar din bror som bor så nära oftare än de träffar dig. Är det ett jätteproblem i ditt liv får du åka dit själv oftare eller flytta närmare.

Jag har åkt minst en gång i månaden nu det senaste halvåret och det är ju ett "projekt" för mig med. Jag är inte sur för att de hälsar på min bror jag känner mer att jag gärna skulle vilja få besök av mina föräldrar nu eftersom de inte varit hos oss de senaste halvåret.

Jag har åkt minst en gång i månaden nu det senaste halvåret och det är ju ett "projekt" för mig med. Jag är inte sur för att de hälsar på min bror jag känner mer att jag gärna skulle vilja få besök av mina föräldrar nu eftersom de inte varit hos oss de senaste halvåret.
Det kan ju finnas saker i deras tillvaro som gör att det inte varit aktuellt att åka. Du kan ju lägga fram frågan om när de funderat på att komma nästa gång och se vad de säger.

Har du bjudit in dem?

Min syster bor drygt 50 mil bort från våra föräldrar. Hon + svåger åker upp 1-2 ggr/år tillsammans och stannar då oftast 1-2 veckor. Svågern åker dessutom upp ensam några extra gånger för att bo i stugan och fiska med pappa. Föräldrarna åker ner dit 1-2 gång/år och är då nere 1-2 veckor. Här är de och ränner i parti och minut, för jag bor bara 30 minuter bort så hit snärtar de (ibland till min lilla förtret) på en grisblink medan att åka ner till syster är ett smärre företag.

Inga sura miner från något håll.

OK, DU tycker det är ett projekt, men du är fullt frisk. Din far är sjuk, men du tycker att för honom ska det vara OK. Nja, luktar väl själviskt i min näsa.

Oj 50 mil är långt... Då måste man ju planera in övernattning och allt, tycker ni gör det bra som ändå lyckats få tid att träffas var tredje månad med sådana avstånd.

Klart man få bli lite ledsen över att inte träffa sina föräldrar så ofta, men det är ju som andra har sagt 5 mil är ju ingenting, det krävs liksom inte ens planering. Man kan ha "vägarna förbi" för ett sånt besök, 50 mil däremot är ju helt annat. Jag skulle aldrig orka åka så långt om det inte vore för minst en helg, gärna en långhelg, och då krävs det en helt annan planering.

Vet inte hur ofta ni pratar i telefon med varandra, men bra samtal kan väga upp en del. Man får ju ändå en uppdatering om livet, hör deras röster osv.

Låt mig förklara..

Nu till saken då.

Jag tycker att det är okej att vara avundsjuk, men inte missunnsam. Avundsjuka kan vara ett uttryck för kärlek, och det kan vara en drivkraft att försöka uppnå det man inte har. Men missunnsamheten har ett elakt drag. Jag tror nog egentligen att du är avundsjuk?

Tänk då på att det är tufft för dina föräldrar när den ena är sjuk, och tänk på att den biten är tuffare för det syskon som bor nära. Det är hårt arbete att ta hand om skruttiga föräldrar.

Hoppas att du kan hitta styrka och klokhet i en ändrad situation, så att ni alla kan få ut så mycket glädje och nytta av de stunder ni kan lyckas få tillsammans i familjen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 310
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
986
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat