Låt mig förklara..
Jag bor 50 mil från mina föräldrar och vi brukar hälsa på varandra ca var 3 månad i normala fall. Vi brukar göra så att vi åker varannan gång dit och mina föräldrar kommer varannan gång hit.
Nu till saken då.
Min bror och hans tjej bor 5 mil från mina föräldrar. De har en liten dotter på 1 år.
De träffar dem minst en gång i veckan, ibland mer då min pappa är sjukskriven och hemma om dagarna.
Jag ringde mamma ikväll och då hade de varit och hälsat på min bror. Direkt kände jag då att jag tycker det känns jobbigt att de hälsar på dem så ofta och de har inte hälsat på oss sen i somras.
Ett litet krux är att min pappa är sjuk och haft det jobbigt de senaste 2 månaderna men nu är han mycket piggare. Han orkar ju åka och hälsa på min bror ofta.
Jag har försökt ta upp med min mamma att de kanske kan hälsa på oss nästa gång men det var väl inte jättepopulärt. Då "skyllde" hon lite på pappas sjukdom.
Är jag missunnsam mot min bror och ska jag försöka slå bort dessa tankar? Vad tycker ni?
Först, man har rätt till sina känslor men man behöver inte låta dem synas i det man säger och gör
Sedan, att åka 50 mil är inte något jag gör utan en viss ansträngning och då är jag frisk och 44 år. Dvs jag förstår verkligen dina föräldrar att de inte orkar. Det betyder ju inte att de älskar dig mindre än din bror, det är bara logistik.