Är jag missunnsam?

Låt mig förklara..
Jag bor 50 mil från mina föräldrar och vi brukar hälsa på varandra ca var 3 månad i normala fall. Vi brukar göra så att vi åker varannan gång dit och mina föräldrar kommer varannan gång hit.

Nu till saken då.
Min bror och hans tjej bor 5 mil från mina föräldrar. De har en liten dotter på 1 år.
De träffar dem minst en gång i veckan, ibland mer då min pappa är sjukskriven och hemma om dagarna.

Jag ringde mamma ikväll och då hade de varit och hälsat på min bror. Direkt kände jag då att jag tycker det känns jobbigt att de hälsar på dem så ofta och de har inte hälsat på oss sen i somras.
Ett litet krux är att min pappa är sjuk och haft det jobbigt de senaste 2 månaderna men nu är han mycket piggare. Han orkar ju åka och hälsa på min bror ofta.
Jag har försökt ta upp med min mamma att de kanske kan hälsa på oss nästa gång men det var väl inte jättepopulärt. Då "skyllde" hon lite på pappas sjukdom.

Är jag missunnsam mot min bror och ska jag försöka slå bort dessa tankar? Vad tycker ni?

Först, man har rätt till sina känslor men man behöver inte låta dem synas i det man säger och gör :) Jag förstår att det känns jobbigt men försök se det så här, du är lyckligt lottad som har en så bra relation till dina föräldrar att du VILL träffa dem.

Sedan, att åka 50 mil är inte något jag gör utan en viss ansträngning och då är jag frisk och 44 år. Dvs jag förstår verkligen dina föräldrar att de inte orkar. Det betyder ju inte att de älskar dig mindre än din bror, det är bara logistik.

Jag skämdes faktiskt när jag kände känslan att vara avundsjuk på att jag inte kan träffa dem oftare. Jag har hälsat på dem en gång i månaden minst nu sen pappa blev sjuk. Det är ju ett helt projekt för mig också att resa dit och min tanke från början var egentligen att jag tyckte de kunde hälsa på oss denna gången eftersom jag åkt dit de senaste 5 gångerna.
Men jag håller helt med er och det ni svarat mig här. Det är ju inte deras fel att jag bor långt bort, det var jag som valde att flytta hit.
Prata med dom, säg att du saknar dom och det vore kul om de ville hälsa på. Om de inte orkar så ta det inte personligt.

Som många har sagt är det ju rätt stor skillnad på att resa 5 mil och 50 mil. Dessutom har dina föräldrar alltså ett litet barnbarn hos din bror, medan du inte har några barn? Fattar jag rätt? För mig är det helt självklart att det i hög grad är sitt barnbarn de hälsar på när de åker till din bror. Det är väl jättefint om de tre - dina föräldrar och den lilla - kan ses regelbundet och ha en nära relation?

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 310
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
986
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 887
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit