Är jag helt känslokall?

Sv: Är jag helt känslokall?

Nej det här händer minst en gång i veckan. Oftare om vädret är sämre. Men kanske snitt två ggr/vecka den här årstiden.
På sommaren handlar det om att hon vill ha inne dem på natten när det regnar och inte jag. Så det är liksom ett återkommande dilemma det här med vad som är bäst för hästarna och att det är synd om dem osv..

Annars hade jag, som du säger, skitit i det. Varför tjafsa i onödan..

Jag har tre hästar, en nordis, en fjording och ett varmblod. De går ALLTID ute. Har en ligghall men där är de i princip bara när de vill rulla sig i torven. Hur dåligt väder det än är så står de hellre ute än i ligghallen. Kallbloden har ALDRIG täcke men varmblodet har täcke vid nederbörd.

Ja där ser man. Vad intressant att det hellre står ute!
Och vi bor ju ändå i rätt lika klimat. Är ju inte så långt emellan.
Ska lägga det på minnet..:idea:

Jag tycker inte du är känslokall.

Jag kan berätta om de iakttagelser jag gjort på min häst som nyss bytt stall.
I förra stallet gick hästarna alltid in innan det blev mörkt, i mörkaste årstid alltså senast kl 15. Då stod hela bunten hästar vid grinden och gnäggade och ville in minst en timme innan.
Hagarna var i stort sett helt gräslösa, och de fick ca 2 kg hö vid kl 12, utsläpp vid 9, då hade de ätit frukost inne.

Där min häst nu går så får jag ropa efter henne när hon ska in i stort sett alla dagar! Endast de dagar det varit nollgradigt, blåsigt och snöblask har hon väntat vid grinden, och ett par av dagarna har hon frysit (skakat lite) då också. De går in tidigast vid ca 17.30, ibland går de ute tills 19. Oavsett om det regnat rejält eller varit uppehåll.
Skillnaden mot förra stallet? Jodå, pålle har fri tillgång på hö och dessutom gräs att pilla i.

Så summan av det hela är att min häst uppenbarligen mår bra av längre utevistelse (helklippt med täcke), så jag är säker på din gör det också!
Min häst har också blivit både piggare att rida, musklat sig mer och blivit allmänt gladare i nya stallet.

känslor som kopplas in.

Finns det någon bra bok eller annan tryckt info om hur hästen reagerar/fungerar i regn och kyla osv? Så att jag kan visa henne också, så att hon inte tror att det bara är ngot jag säger...

ja det finns många studier och artiklar gällande hästens värme reglering. bland annat om du går in på SLU's hippocampus och söker. du kan även googla och hitta saker där.
Ännu viktigare för folk som känner sig osäkra tror jag är att lära sig HUR man ser om hästen fryser, hur den känns och agerar om den är för kall osv. folk förlitar sig oftare på såna saker när de väl har koll, och det ger en trygghet hos en själv att kunna bedöma. rekommenderas varmt att hon får lite kunskap om hur hon bedömer detta, och hur mycket hästens värmereglage skiljer sig från människans, så att hon kan separera sina egna känslor och reaktioner ang. vädret, från hästens.

Nej du är inte känslo kall Jag har alltid täcke på mina hästar TOM min lilla 1½ åring har täcke på sig nu dock så tar jag alltid in om det "ÖSER" ner. för det tar mera på psyket på hästen att gå o vara blöt gillar ingen.

Tack för tipset!:bow:
Hade faktiskt aldrig varit inne på den sidan innan.
Tycker det har varit svårt att hitta vettig hästinfo i allmänhet. De böcker jag har hemma är så basic och på låg nivå. Saknar sån här riktig vetenskaplig och djupgående info. Men så är jag ju också en pluggis..;)

Och just det här med täcken är lite speciellt för jag vet att de som gör fel och täckar för mycket bara vill väl. Och att min stallkompis tror att hon är så snäll mot sin häst. (och jag är den elaka som inte vill ta in dem...:grin:)

En häst som inte är klippt klarrar sig alldeles utmärkt ute utan täcke. Du är inte känslokall utan jag är helt på din linje. Hästar pallar mkt mer än vad vi gör o de mår sämre av att stå inne än av att stå ute i lite rusk. Jag tror snarare det är en fråga om vem som är den "starkare" av er (Menar inte fysiskt förståss) Föreslå att ni lägger på dem täcke på morgonen bägge elelr så får hennes klara sig utan täcke. Kanske ett tunt regntäcke bara?

Min vet har flera gånger sagt till mig - jämför inte hur du känner med hur hästen känner. Bara för att du fryser så behöver den inte göra det.

Tycker stallkompisen är ute och cyklar! Hennes häst klarar sig säkert t o m utan täcke alldeles utmärkt, men om hon nu tycker synd om den kan hon väl täcka? Det finns ju en vits med det även om hästen har rejält med päls om hagen är helt öppen. De får väl dessutom mat någon gång under dagen, och det hjälper ju till att hålla värmen.

Om man sedan vill ta in tidigare för att det är RIKTIGT ruskväder några gånger per säsong (typ +1 grad och heldagsösregn, -10 och snöstorm etc) är ju en anna sak.

Däremot tror jag inte din häst har någon större quality time i hagen om han blir lämand ensam. Då är det nog ändå bättre att hon tar in båda.

Min vet har flera gånger sagt till mig - jämför inte hur du känner med hur hästen känner. Bara för att du fryser så behöver den inte göra det.

Rättelse: den gör i princip ALDRIG det, dvs fryser när människan fryser.

TS: prata med din stallkompis! det är ju jätteviktigt när ni bara är två stycken, att ni kommer överrens. Förklara läget och hur du känner och föreslå att hon täckar sin häst om det är rädslan för att den är kall och blöt som driver henne att ta in den tidigare. Men ÄR det verkligen det? Om hon jobbar så att hon är ute tidig eftermiddag vill hon antagligen ta in och pyssla med sin häst osv, och då vill hon ta in den. när det är lerigt på vintern vill man gärna vara där så att man kan torka/spola av hästen osv och sen veta att den ÄR torr och avspolad. så mycket hänger kanske på hennes tider hon är i stallet helt enkelt? kanske prata med henne och se om det är det, isåfall kanske du kan erbjudad dig att spola av/torka hästen om de får vara ute längre tills du kommer? bara en tanke.

jättesvårt att bara vara två som delar på allt. det vill till att man är VÄLDIGT synkad i sin hästhållning för att det ska funka konfliktfritt.

kl

Jag har lite samma problematik. Min häst står hos grannen, de tar in tidigare än vad jag tycker är ok i stort sett varje dag. Jag löser det genom att själv åka dit och ta in honom vid 7-8, men har funderat mycket på hur bra det är att skilja dem åt. Kan tillägga att min häst sällan står vid grinden när jag kommer utan är ute i skogen och kommer skrittandes när man ropar. Han har haft en del problem med luftvägarna orsakat av hö så det är en anledning att jag vill ha honom ute, en annan att han ska röra på sig. Hade de däremot tagit in honom vid typ 14 några gånger i veckan, hade jag absolut sett det som ett problem. Det har hänt att de tagit in honom av välmening för att det regnat eller snöat, men jag har förklarat att han klarar det (islandshäst med täcke) och nu får han vara kvar ute. Fodras ca kl 7, 12 och 17, 20, 22.

Blev en lång utläggning av detta:), ville väl egentligen bara höra hur ni ser på att skilja hästarna åt ett par timmar på kvällen. Jag skulle helst vilja att de var fler men nu är det bara 2 hästar.

Nej det här händer minst en gång i veckan. Oftare om vädret är sämre. Men kanske snitt två ggr/vecka den här årstiden.
På sommaren handlar det om att hon vill ha inne dem på natten när det regnar och inte jag. Så det är liksom ett återkommande dilemma det här med vad som är bäst för hästarna och att det är synd om dem osv..

Annars hade jag, som du säger, skitit i det. Varför tjafsa i onödan..

Mina hästar verkar tycka att det är skönt ute när det regnar på sommaren... tar bara in dem på dan om det är mkt knott, mygg mm
Är det ditt stall? Skulle i såfall skaffa en egen sällskapshäst som du kan ha med din så att du inte blir beroende av vad den andra tjejen gör.

Vi har pratat om det nu.
Hon tog inte på täcke en dag när det regnade och jag skulle ta in dem. Då började vi prata om detta. Och hon ska täcka. Berättade även om lite sidor hon kunde kolla på på nätet och så.

Sen anledningen till att hon tog in hade inte med hennes stalltid att göra. Då hade det varit en helt annan sak.

Jodå det krävs ganska mycket för att det ska funka i stallet när man bara är två. Spec när man är släkt.. :grin: Men hon har faktiskt backat för alla mina "knäppa" idéer, som tex att de ska ha mat mitt på dagen (inte ett strå i hagen, ca 10 h mellan morgon och kvällsfoder...) och krafftfoder på morgonen, bli avmaskade, kolla tänderna mm..:grin:

Jo det verkar våra också tycka.
Det är mitt stall.
Jag funderar på en häst till. Inte bara pga att min ska ha sällskap utan även för att jag vill ha en liten som jag kan köra och som syskonbarn kan rida..

Blev en lång utläggning av detta:), ville väl egentligen bara höra hur ni ser på att skilja hästarna åt ett par timmar på kvällen. Jag skulle helst vilja att de var fler men nu är det bara 2 hästar.

Om hästen är LUGN och nöjd och får MAT i hagen och har mat när de andra går in ser jag inga problem. Annars skulle jag aldrig komma på tanken att låta en häst vara kvar ute själv när de andra går in. Separationsångesten och att stå utan mat själv ute kompenserar INTE för att hellre då gå in när de andra går in helt enkelt. ser tyvärr alltför många som resonerar annorlunda - hästen ska vara kvar ute till varje pris, springer runt och gråter och är ledsen över kompisarna, - vilken kvalitet på utevistelsen är det? :confused:
Men som sagt, förutsatt att han verkar nöjd och lugn så är det helt ok.

Kan ni inte dela på kostnaden av att bygga ett enkelt vindskydd?
Då kan hästarna vara ute längre även dom inte använder skyddet.
Psykologiskt sett för hennes del.

En komplicerad fråga.
Vi ska egentligen inte ha dem i den hagen som de går i nu, så där har de inget vindskydd.
I en annan hage som vi inte kan använda nu av olika anledningar finns vindskydd.

Skulle i och för sig sätta upp något enklare skydd.

Hoppas du förstår att jag inte skulle låta min häst vara ute till varje pris som helst. Syftet med tråden var ju mest för att se om det verkligen är så illa för hästen att stå ute.

Sen vill jag verkligen inte att han ska stå ute själv om han inte trivs med det.. Då förstår ju jag med att det är bättre att han också går in.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023