Är jag helt känslokall?

Sv: Är jag helt känslokall?

Ja där ser man. Vad intressant att det hellre står ute!
Och vi bor ju ändå i rätt lika klimat. Är ju inte så långt emellan.
Ska lägga det på minnet..:idea:

Fast då kan jag komma med annat påstående.

Våra unghästar står alltid inne i lösdriften när det regnar här. Inte en enda dag de varit ute i regnet

Fast då kan jag komma med annat påstående.

Våra unghästar står alltid inne i lösdriften när det regnar här. Inte en enda dag de varit ute i regnet

Ja. Jag kom att tänka på efter att jag svarat att alla hästar såklart är olika. Jag skulle skrivit det med. Menade mest att det var kul att höra att det även finns hästar som föredrar att stå ute.

Varför har du täcke på din häst öht om du tycker så?

Och tycker du det ändå och hästarna inte har möjlighet till skydd så ja.

Får se nu om jag förstår dig rätt.
Varför jag har täcke på min häst, fast jag inte tycker synd om honom för att det snöar?

Jag tycker inte synd om honom när han har täcke när det snöar. Jag har inte täcket för att jag tycker synd om honom, utan för att jag vill ge honom ett skydd för snön då de inte har något vindskydd i hagen förutom träd. För att han skulle frysa utan det. Har han täcket så fryser han inte. Och när han inte fryser tycker jag inte synd om honom bara på grund av att det råkar falla snön från himlen

Sen förstår jag inte vad du menar med den sista meningen:confused:
Om jag tycker vad?

Får se nu om jag förstår dig rätt.
Varför jag har täcke på min häst, fast jag inte tycker synd om honom för att det snöar?

Jag tycker inte synd om honom när han har täcke när det snöar. Jag har inte täcket för att jag tycker synd om honom, utan för att jag vill ge honom ett skydd för snön då de inte har något vindskydd i hagen förutom träd. För att han skulle frysa utan det. Har han täcket så fryser han inte. Och när han inte fryser tycker jag inte synd om honom bara på grund av att det råkar falla snön från himlen

Sen förstår jag inte vad du menar med den sista meningen:confused:
Om jag tycker vad?

Den sista meningen betyder just det du skriver att har hästarna inget skydd för regn, snö etc så är du känslokall för att du inte tycker synd om dem. Då kan de inte välja om de vill stå ute i regn/snö eller ta skydd.

Är jag känslokall som inte tycker synd om hästarna när det regnar eller snöar.

Orkade bara läsa förstan sidan med svar. Sorry. :angel:

-Du är inte känslokall, det är hon som är ologisk som bara den. 9kvm stillastående långt över 12 timmar eller ute i en hage med rum att röra sig om än det snöar? :confused: Stillastående är inte bra för varken ben, mage eller övrig häst (när det handlar om så många timmar).

-Ok, hon kanske inte vill ha/anser inte att ett vintertäcke behövs. Låt då hennes häst slippa det. Men ett ofodrat regntäcke då? Värmer inte men skyddar mot väta och till viss del blåst. Mig veterligt är det så att hästar klarar snö, blåst, ordentlig kyla och nästan vad som helst men att bli genomsur av typ regn gör att deras inbyggda skydd försvagas. Alltså borde ett regntäcke vara en gyllende medelväg.

-Om någon av er är dum (enligt mig är ni inte det) så är det inte du, utan din stallkompis. Ialla fall sett ur hästarnas synvinkel.

Med mat till kusarna och ett regntäcke så borde, från min sida skärmen, problemet vara löst till allas möjligaste nöje. :)

Fast hon skyddar ju faktiskt sin häst MED TÄCKE. Alla har inte härliga skogsdungar i hagen, och att bygga en ligghall när hästarna står traditionellt uppstallade i box nattetid är väl lite "overkill".

Fast helt ofodrat regntäcke upplever jag nästan kyler ner hästen? Pälsen kan inte ställa sig samridigt som täcket inte värmer, samt att många helt ofodrade täcken med andasfuntion faktiskt inte är helt vattentäta. Bättre då ett med tunnt foder, 100 g eller något.

Varför inte skaffa dig ett tunnare täcke med fleecefoder inuti? Ett sådant täcke kan vilken häst som helst ha nu oavsett om det bara är allmänt mulet eller regnet står som spön i backen. Det ger lagom mycket värme och skydd.

Den hästen är inte klippt.
Hon har i alla år gått utan täcke. Tills jag kom med min häst som jag vill täcka.

Varför lägger du inte bara täcke på den andra hästen så när hon ringer och vill ta in säger du bara nä men vadå de har täcke så de behöver inte gå in såhär tidigt! Lätt....

Jag tycker synd om nordisen om han ska ha täcke på sig efter att ha satt en redig vinterpäls. Fullständigt onödigt om det rör sig om någon dags regn.
Be henne gå ut och stoppa in fingrarna i pälsen uppepå ryggen efter ett rejält regnväder. Jag tror inte nordisens hud är blöt.
Regnar det dock oupphörligt flera dagar, temperaturen ligger runt 0 och den inte hinner torka upp över natten - Ja då kanske jag skulle kunna tänka mig att täcka - På natten, för att torka hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur