Är jag för stor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

ponnyryttare95

Hej! Jag vet att de lagas trådar som dessa hela tiden, men jag vill fråga specifika frågor angående MIN kroppstyp :).
Är jag för stor för en d-ponny eller liten häst t.ex 150-155 cm? Jag är 170 cm och väger ca 55-60kg. Jag har långa ben (ca 80cm mätt från insidan av benet) Jag har alltid ridit ponnyer och när jag var liten shettisar. När jag rider stora hästar har jag dålig sits, jag blir framåtlutad och får inte armarna på rätt ställe. Det känns som om jag behöver lååånga tyglar för att få dem böjda nära kroppen. När jag rider ponnyer däremot har jag rätt så bra sits, jag tror de mest har med hästens hals att göra. Jag har en stadig hand, sitter stadigt, har väldigt lugna rörelser och attityd :P Men är endå bestämd!
Ifall jag är för stor, är det längden eller vikten som stör? Kan lätt gå ner typ 5-10 kg :D (med "lätt" menar jag att min kropp är "byggd" av en lite lättare typ, därför blir den "lätt" att formas XD) Haka inte upp det här sista.
Är det bättre med långa ben eller lång överkropp? För om överkroppen är lång hamnar ju hästen i obalans men vad gör långa ben ? Jätte tacksam för svar och jag svarar gärna på fler frågor om det är något annat ni undrar om min kroppstyp eller nått för att hjälpa mej! :) (hoppas jag postat det här på rätt ställe?):bow:
 
Sv: Är jag för stor?

Låter inte som du är för stor till maxad d-ponny. :)

Det är bättre med långa ben! Har själv väldigt långa ben och det gör mest att det ser lite lustigt ut när jag rider ponny, men det stör inte och blir obalancerad som det gör om man har lång överkropp eller är för tung.
 
Sv: Är jag för stor?

KL
Tycker det är galet att köpa för liten häst. Min dotter är i din storlek, fick liten häst när hon var 12 (och avsevärt mycket kortare), han är ca 1,57. Nu har jag fått ärva honom för det ser väldigt urvuxet ut och antingen får hon knäna framför sadeln eller så känner hon hinderbommarna under skosulorna. Han är världens gulligaste - men för liten för henne.
Man blir väldigt fäst vid sin häst, så köp en i rätt storlek på en gång. Visst kan det ta ett tag att rida in sig på en större häst, men det är i grund och botten en vanesak.
 
Sv: Är jag för stor?

Han är halvarab men inte extremädel.Hon har jättelånga ben.

Skaffat en påläggskalv, halvblod på 170+. Hon ser absolut inte liten ut på den heller.
 
Sv: Är jag för stor?

Jag är 166 och min är 157-159 (hyffsat smäcker). Jag hade inte gråtit om han varit lite större men det funkar. Red tidigare ponny på 140 (smäcker, var för liten) och 144 (något grövre, såg helt okej ut) så det beror helt på hästen.
 
Sv: Är jag för stor?

Hej! Jag vet att de lagas trådar som dessa hela tiden, men jag vill fråga specifika frågor angående MIN kroppstyp :).
Är jag för stor för en d-ponny eller liten häst t.ex 150-155 cm? Jag är 170 cm och väger ca 55-60kg. Jag har långa ben (ca 80cm mätt från insidan av benet) Jag har alltid ridit ponnyer och när jag var liten shettisar. När jag rider stora hästar har jag dålig sits, jag blir framåtlutad och får inte armarna på rätt ställe. Det känns som om jag behöver lååånga tyglar för att få dem böjda nära kroppen. När jag rider ponnyer däremot har jag rätt så bra sits, jag tror de mest har med hästens hals att göra. Jag har en stadig hand, sitter stadigt, har väldigt lugna rörelser och attityd :P Men är endå bestämd!
Ifall jag är för stor, är det längden eller vikten som stör? Kan lätt gå ner typ 5-10 kg :D (med "lätt" menar jag att min kropp är "byggd" av en lite lättare typ, därför blir den "lätt" att formas XD) Haka inte upp det här sista.
Är det bättre med långa ben eller lång överkropp? För om överkroppen är lång hamnar ju hästen i obalans men vad gör långa ben ? Jätte tacksam för svar och jag svarar gärna på fler frågor om det är något annat ni undrar om min kroppstyp eller nått för att hjälpa mej! :) (hoppas jag postat det här på rätt ställe?):bow:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1089555

Om man nu vet att såna här trådar startas hela tiden, så bör man också veta att jag som moderator i alla såna här trådar skriver att alla längd, vikt, kroppstyp, ryttarstorlekar, häststorlekar ska diskuteras i ovan nämnda tråd och att inte alla 25.000 bukefalister ska starta sin egen tråd om just SIN typ och vikt. :)

Snälla, kan vi försöka hålla alla längd och vikttrådar i en tråd? Jag brukar försöka låsa trådarna och starta en ny, när det blivit 1000 inlägg.

Med hopp om förståelse.

Med vänliga hälsningar

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 307
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp