Är jag en svår hästköpare?

johansson

Trådstartare
Jag och min sambo har äntligen gård och stall. Jag red mycket från 6år fram till för 10 år sedan. Jag har haft egen häst, tränat galoppörer, jobbat på ridskola m.m. Min sambo har aldrig ridit men vill lära sig.

Jag kan mycket, men många av mina ridmuskler har "gömt sig" så jag är nog inte världens bästa ryttare i nuläget ;)

Vi har stall men har även lösdrift och många stora hagar.

Vi vill köpa en arab och ett kallblod, självklart lugna och trevliga hästar (sambons kallblod måste vara en ren nybörjarhäst)

Nu till min fråga: Blir säljare avskräckta pga att jag varit ifrån ridningen så länge? Kommer seriösa säljare dra öronen åt sig när jag provrider och inte rider perfekt?

Vi är i 30 årsåldern och har en bra ridklubb i området.

Sv: Är jag en svår hästköpare?

Jag skulle i ditt läge ta några lektioner så att du kommer in i ridningen igen. Det är så mycket lättare att verkligen veta vad man vill ha om man kan testa hästen ordentligt så att inte ens egna förutsättningar gör att man inte provar som man egentligen borde.
Det är ju tråkigt att upptäcka försent att hästen inte är vad man ville ha eller har de kvaliteer man efterfrågade.

Beror på vad du lägger i värderingen "inte perfekt". Är du otroligt ringrostig kommer det ju påverka hästens form, och det vill ju ingen hästägare se - att hästen går i fel form med en tilltänkt köpare.

Jag förstår självklart att ingen vill sälja sin häst till mig om det ser ut som om den kommer gå i sönder av min ridning :)

Jag vet i huvudet hur jag ska rida men jag är väldigt otränad.
Jag söker en häst att rida i skogen, lättare träning och kanske någon lite klubbtävling i framtiden. Problemet är att ridklubben bara består av privatryttare och inte har lektionshästar som jag kan träna upp mig på.

Jag kommer inte köpa en tävlingshäst utan en hobbiehäst
Jag vill ha en häst som jag kan få en god relation med och utvecklas med. Jag har gått NH kurser med hästar tidigare.

Jag tror inte att någon tycker att du är en dålig hästköpare för att du är ringrostig i ridningen. Man får ju förklara läget. Det är ju max en timme om dagen man rider liksom, och det är ju hästens andra 23 timmar som är jätteviktiga också.

Om du känner att du inte vill gå till en privatperson tycker jag att du ska gå vida en förmedlare eller en handlare. De kan hjälpa dig på ett bra sätt utan att ha en massa privata fördomar.

Det kan ju alltid finnas någon som backar, men generellt tror jag inte du får några problem alls om du letar efter en trevlig hobbyhäst. Var ärlig med att du är ringrostig, de flesta vet ju att det går relativt snabbt att "hitta tillbaka" och har du bra kunskaper i grunden tror jag att det kommer att gå fint.

Jag hade heller sålt häst till någon med egen gård som kunde erbjuda mycket utevistelse i bra hagar och som är medveten om sina begränsningar och vill jobba på det, än en mer färdig ryttare uppstallad på anläggning med små tråkiga hagar och kort tid ute. Om man ska hårddra det. :)

Jag hade heller sålt häst till någon med egen gård som kunde erbjuda mycket utevistelse i bra hagar och som är medveten om sina begränsningar och vill jobba på det, än en mer färdig ryttare uppstallad på anläggning med små tråkiga hagar och kort tid ute. Om man ska hårddra det. :)

Så sant, och ringrost kan man skrapa bort.:)
Värre är väl om man tror att man rider bra och sen inte gör det.

Beror på vad du lägger i värderingen "inte perfekt". Är du otroligt ringrostig kommer det ju påverka hästens form, och det vill ju ingen hästägare se - att hästen går i fel form med en tilltänkt köpare.

I dagens läge tror jag många är nöjda bara någon VILL köpa deras häst tyvärr...

TS: Jag tror inte du kommer stöta på några större hinder såvida du inte är intresserad av en häst som är mer åt tävlingshållet alt. höga prisklasser.

Jag tror i o f s att det finns många hästägare som fortfarande bryr sig om var deras hästar hamnar. Faktiskt.

Raderat.......

Kan du rida i grunden så lyser det igenom, även om man är ringrostig och stel. Som säljare ser jag ju ändå vilken typ av ryttare du är och om du kommer passa min häst. Förklara helt sonika när du ringer och visar intresse hur situationen ser ut, vad du söker och varför. Provrider du en häst du tror passar, så se till att provrida den ett par gånger till både för säljarens och din egen skull.

Jag tror inte du kommer stöta på några problem,finns så mkt hästar till salu och alldeles för få köpare...finns dessutom hästsäljare som struntar i vart deras hästar hamnar bara dom blir sålda.

du skriver att du har kunskapen men är ringrostig,du blir snabbt varm i kläderna igen;) som säljare skulle jag se/höra och förstå läget.

lycka till och hoppas ni hittar 2 fina hästar som passar er:)

Kan du inte åka iväg på något vuxenridläger i weekendform? Det finns lite här och var, och kan säkert vara precis det du behöver för att bli någorlunda varm i kläderna :) Men din bakgrund är det nog bara ett par ridpass som behövs för att väcka muskelminnet.

har du ridit mycket är det nog inga problem.

Jag hade en liknande historia som din, ridit väldigt mycket fram till för tio år sedan. I våras började jag om och det var som att jag aldrig hade haft det där långa uppehållet. Det fanns bara där (kan tillägga att min debut dessutom var på en hopplektion, men det var bara skoj :D)

Det ÄR som att cykla!

Hade jag sålt en "snäll" häst så hade jag inte brytt mig så mycket om hur ryttaren red (om den inte sparka hästen och drog den i munnen eller dylikt) utan mer kanske vad personen hade för hästvett/kunskap (umgås med hästen på ett säkert sätt, utfodring, utevistelse och vård på ett önskvärt sätt)

Hade jag sålt en unghäst eller en tävlingshäst så hade jag haft lite mer krav, men en vanlig hobbyhäst, då söker jag inte en GP-ryttare, utan någon som kan erbjuda hästen ett bra långvarigt hem.
Sen hade jag inte heller sålt en häst som var för svår till någon, oavsett hur duktig och försiktig ryttaren en var, men det är ju även för köparens skull.

Hade en häst till salu för några år sedan, väldigt trevlig och enkel häst för den som vill rida i skogen och träna dressyr. Det räckte i princip att man kunde gasa, bromsa och styra (och kanske vara beredd på någon liten glädjebock i skogen)
Första ryttaren som provred kunde knappt få hästen att börja trava (och det var inte en lat häst, utan alldeles sådär lagom mycket motor) och när vi gick in i stallet efter provturen så bands hästen upp i bettringarna. Då kände jag att ryttaren hade inte fått ut så mycket av att ha min häst, och att personen nog inte var redo för egen häst överhuvudtaget. Hade inte varit snällt mot varken häst eller ryttare att låta köpet gå igenom.
Hästen hamnade tillslut hos en oskolad ryttare, men som klarade av hästen bra och hade god hästkunskap både själv och runtomkring sig.

Sammanfattningsvis, vid försäljning tycker jag det är viktigast att både häst och ryttare kommer trivas. Att hästens behov tillgodoses, att den rids mjukt och fint, och att ryttaren klarar av hästen och trivs med den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
S
Hästmänniskan Jag har haft min häst ute på annons ett dag och har stött på måånga roliga hästköpare. :grin: 1 Dom ska pruta i första mailet...
2
Svar
27
· Visningar
6 030
Senast: Nasseman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar