Är jag elak...?

urkella

Trådstartare
Om jag in vågar gå med på en ny avbetalningsplan till dom som köpte min häst ?
Så här ligger det till:
Sålde min häst på avbetalning till en och de skulle sätta in lite i månaden och han skulle vara färdigbetalad nu till midsommar. Fick en shettis som handpenning när dom hämtade honom. Sedan har jag inte sett röken utav några pengar. Ringde dom och dom sa att dom skulle föra över men inga pengar kom. Midsommarafton kom och jag har inte fått en krona ut över shettisen (som jag inte fått papperna på heller som dom lovat skicka) Skaffade ny mobil och nr idag och fick då tag på dottern, har innan försökt ringa och maila utan att få tag på dom. Sa att hör dom inte av sig idag så går jag till polisen i morgon. Då ringde dom tillbaka och sa att dom idag sålt deras unghäst på avbetalning och kan föra över en liten summa imorgon, och betala honom klart i september.
Är jag elak som inte låter dom göra detta utan tar tillbaka hästen ? Känner att hade dom betalad halva summan eller något imorgon hade det varit en sak men när det bara är några tusenlappar, och med att dom inte betala något alls innan eller hört av sig har knäckt mig totalt. Tänk om dom gör lika dant denna gång och då har vi ju inte ens ett kontrakt på det hela >__<

Sv: Är jag elak...?

Antar att det står i kontraktet att hästen är din så länge det fortfarande finns en skuld på hästen och den inte är fullt betalt?

Tycker inte det är elakt. Ni hade en överenskommelse som köparna brutit mot och det är inte mer än rätt att de får stå sitt kast.

Ja det gör det. De sa att de förstår och godtar att jag kanske väljer att ta tillbaka honom. Ska ringa dom... idag på dagen.
Men man vet ju inte hur det reageras när jag säger att man tar hem honom. Känner mig som världens elakaste människa och mår verkligen skit över denna situation, då jag kommer göra dessa människor ledsna och besvikna. Men då jag verkligen inte litar på att jag kommer få pengar klarar jag inte av en sådan här press en gång till :(

Skulle nog vilja säga att det inte är något emot hur ledsna och besvikna de gjort dig. Man ska inte ingå överenskommelser man inte kan hålla. Kan man av någon anledning inte fullfölja överenskommelsen ska man meddela det och diskutera fram ett annat alternativ, inte försöka bli osynlig och strunta i att svara på telefon och mejl.

Tyck inte synd om dem, de får vad de förtjänar.

Vet att jag borde tänka som dig. Man lär väl vara ett nerv-vrak tills hästen är hemma igen. Är nog inte meningen att jag ska sälja honom, hade han innan utlånad på foder för ev. senare köp fick då hem honom halt samt en vet. räkning på 7000 för en j*vla hovböld, sedan hände nu detta....

Verkar så. Vet inte ens om jag vågar sälja något alls efter detta >___< Bara hoppas att han är hel och frisk, och att att jag får ha kvar hästarna där jag har dom, då dom visst förökar sig snabbare än jag räknat med :angel:(från 1 häst till 3 på en månad :o)

Ja varför acceptera en avbetalning???
Köper man häst och inte har pengar så får man väl göra upp sin avbetalning med banken ;) istället. Du som privatperson ska ju inte "låna ut" pengar till en hästköpare som du inte ens känner!! Tror inte jag skulle tillåta det till en jag känner heller, om det inte vore mina föräldrar typ då. :P
Nej pengarna i handen innan hästen kliver på transporten. När den klivit på är den inte längre "mitt problem" utan nya ägarna. :)

vad står det i kontraktet?
att hästen ska vara avbetald innan midsommar och bara det?

jag kan mycket väl ha fel nu, men för att du ska få hämta hästen och samtidigt ha lagen på din sida, måste det stå i kontraktet att du kommer att hämta hästen senast si och så länge efter att betalning uteblivit.

har ni skrivit papper på hästen?
om ni gjort det, tror jag inte heller att du får hämta honon, han är ju inte din längre och det bli stöld.

jag skulle INTE ringt till dom innan ,utan åkt dit med transport och ringt dom på plats.
då har dom inte möjlighet att flytta honom.

står det med i kontraktet vems ansvar det är för ev skador hästen dragit på sig under övergångstiden?

nej, du är inte elak som hämtar honom.
om dom inte har råd att slänga över lite pengar till dom varje månad, hur ska dom då ha råd att betala vetkostander för honom?
du kommer inte att få några pengar är jag rädd, de försöker ju tydligt att gömma sig för dig.

hämta hem hästen, det är ju din häst (hoppas verkligen ni inte skrivit ägarpapper på den än...)!!!

Har ni skrivit något slags kontrakt på avbetalningen? Det är nämligen inte bara att åka och hämta sin häst även om den som ska betala inte gör det....

Om jag vore du skulle jag kontrollera ordentligt med jurist innan du gör något drastiskt.

I kontraktet står det att jag äger hästen till fullo tills dom betalat hela summan, han ska vara fullbetald till ett viss datum och är han inte det har jag rätt att hävda köpet eller liknande, har inte kontraktet på mig för stunden. Vet att jag bara inte kan åka och hämta honom utan deras godkännande. Har även kontaktat jurist som sagt hur jag kan gå tillväga, men tänkte ge dom en chans att lösa detta utan en massa inblandade. Tyvärr så måste jag ringa dom innan då dom bor 50 mil uppåt i landet >__<

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me. Det är väl ungefär vad jag känner. Jag hade inte gått med på en avbetalningsplan till - de har ju bevisat sig vara helt opålitliga och inte stå vid sitt ord.

bra att du tar tag i det med juristhjälp.

åk å hämta hästen du, men lindra ditt dåliga samvete genom att erbjuda dom kontant köp på plats, annars ta med honom hem.

du har varit mer än nog snäll mot dom enligt mig!!!!!
jag ser väl egentligen inga fel med att erbjuda avbetaning, men då ska den följas åxå!!! dom har ju, som lovisa säger, visat att det inte klarar det, så varför gå med på en ny plan? dom kommer antagligen inte sköta den heller.

Nej Du är ingalunda elak som hämtar hästen.

Jag skulle inte ha gett dem ännu en chans att bevisa att de kan betala.
Hos mig hade de inte ens fått den första.
Man kan ju undra vad som händer om hästen blir sjuk, har de råd att ta ut en veterinär? Har de råd att sko hästen regelbundet etc etc ?

Vore det min häst så skulle jag hämta den direkt

Hur kan man ens komma på tanken att köpa en häst utan att ha råd? :devil:

Inköpet är väl den lilla biten i sammanhanget ?
Jag menar att om man inte har råd att amortera på hästen så lär man inte ha råd att ta hand om den.

Lycka till

MonikaH

Ungefär lika elak som TV-butiken som hämtar hem TV:n du inte kan betala på, eller bilfirman som hämtar bilen du inte kan betala av...svaret är "NEJ" på din fråga. Varför tänker du ens tanken? Hade du menat att ge bort hästen hade du ju gjort det från början eller??

Kostar bara 600 hos Kronofogden att få lagligt stöd att hämta hästen dessutom...kan det ju vara värt.

Människor som inte kan betala för sig bör lära sig så tidigt som möjligt att inte skaffa högre utgifter än de kan klara av, annars riskerar de att hamna i än värre problem. Detta har väl gemene man lärt sig av det suveräna programmet "L*xfällan"...??

*svar till alla*
Har pratat med dom nu och hämtar hem honom på lördag om den som lovat köra kan då.
Är himla lättad över att de gick med på det så "enkelt" inte för mycket strul. Samtidigt är jag jätte ledsen över att jag måste lämna tillbaka min lilla shettis till dom :cry:.

*svar till alla*
Har pratat med dom nu och hämtar hem honom på lördag om den som lovat köra kan då.
Är himla lättad över att de gick med på det så "enkelt" inte för mycket strul. Samtidigt är jag jätte ledsen över att jag måste lämna tillbaka min lilla shettis till dom :cry:.

Jag hoppas att du ser till att dom får betala transportkostnaden för hästarna!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 251
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka