Är jag elak...?

Sv: Är jag elak...?

du kan ju köpa shettisen på avbetalning ;)

Men är de inte så att man har rätt att behålla handpenningen, fast köpet går tillbaka? I detta fall shettisen

Hur fungerar det där egentligen, då shettisen har lämnats som del av betalning så kan man väl få behålla den? (Jag är osäker på detta, så tala med någon som vet innan du tar upp det).

Om man exempelvis vid köp av bil använder en motorcykel som delbetalning så får man ju inte tillbaka den om betalning ej fullföljs? Även om säljaren (Under förutsättning att återtaganderätt finns och betalning ej gjorts enligt överenskommelse) tar tillbaka bilen så får man som köpare inte tillbaka de pengar som betalats in eller motorcykeln som använts som delbetalning?

jo igentligen, men orkar inte bråka mer. Däremot om det visar sig att han e skadad... tar dom tillbaka sin handpenning så ska jag ha tillbaka min häst i samma skick som när han såldes.

Handpenningen är väl en säkerhet för säljaren och är förbrukad för köparnas del? Alltså att när köparna inte fullföljer kontraktet så får säljaren oavsett behålla handpenningen? Står det något i kontraktet att shettisen var istället för handpengarna...

De gånger jag varit involverad i, eller runt, köp har handpengingen varit förbrukad så att säga, även om köpet inte fullföljs. Enda gången handpenningen har återbetalats är när hundvalpen vi skulle sälja visade sig vara sjuk, och vi därför valde att inte sälja.

Vi har löst det hela :)
Gick med på ny avbetalning trots allt, men skrev nytt kontrakt, att missar dom en gång hämtar jag hem honom (slut betalad i september), samt står jag nu som ägare till shettisen (fick hans pass idag). Så jag har inget att förlora på det. Dom satte även över en summa samma dag som jag gick med på nya planen, bara hoppas att de sköter det. Men gör de att inte är det bara att hämta honom på en gång. Så nu slipper jag skiljas från min lilla häst då han verkligen är mitt allt :love:

ojoj, du är verkligen FÖR snäll. :D

skönt att du fick behålla lille skrutt åxå, han verkar betyda en del för dig!

haha jag är nog det >___< men kände att går dom med på ett kontrakt där dom förlorar både häst samt pengar om dom inte sköter det så måste dom verkligen tycka om hästen iaf, typ lika mycket som jag gillar min lilla skrutt :D

Har mina tvivel om att du kommer att få dina pengar.....
Om de missar första avbetalningen - agera!

Rätta mig om jag har fel men inte fasen betalar man tillbaka handpenningen? Om dom nu lämnade shettisen som handpenning så tror jag att han är din enligt lag tom.

du måste ju hålla oss uppdaterade på vad som sker, om dom håller betalningen eller inte!!! blir ju värsta följetongen detta...;)

jag hoppas innerligt för din skull att dom sköter det! så du slipper mera krångel med pengar och sånt....

Haha ska uppdatera hur det går :p Såg dock att dom inte skickat in passet för ägarbyte när dom köpte shettisen så måste nu försöka leta upp hans fd ägare och be henne skriva under ett papper >___< Fast där kan jag väl inte klaga då jag råkat göra lika dant med hästen dom har :angel:

Är shettisen uttryckligen lämnad som handpenning (och inte delbetalning) hade jag behållt handpenningen om det är så att köpet går tillbaka p g a att köparen misskött avbetalningsplanen.

Är shettisen en delbetalning tror jag det kan bli svårt att behålla den, om det inte från början är avtalat att dittills gjorda inbetalningar tillfaller säljaren om köparen bryter sin avbetalningsplan och köpet därmed hävs.

MEN det kan också anses oskäligt om köparen stämmer säljaren. Inget är givet förrän det tröskat genom en eller flera förhandlingar...

Oj då.... såg nu att du hade gjort upp en ny plan. Hade annars rått dig till att ta hem hästen omedelbart samt naturligtvis behålla handpenningen (shettisen, om jag förstått det rätt och denna är lämnad som handpenning?). Köparna har ju redan bevisat vilken betalningsmoral de har. :crazy:

Men jag hoppas för din skull att det löser sig nu. Jag hade dock inte accepterat en enda sen eller felaktig betalning och jag hade inte lämnat tillbaka handpenningen under några omständigheter i detta fall.

Jo pga hur dom misskötte det innan har jag sagt att missar dom en inbetalning hämtas han hem, vilket dom gick med på. Samt att shettisen nu är min dom kan inte kräva honom tillbaka om jag hämtar den andre. Hoppas med verkligen att dom sköter det. Dom satte iaf in det vi kom överens om för juni dagen efter vi kom fram till nya kontraktet samt passet hade jag 2 dagar senare. Så hoppas dom fortsätter så.

Jag tycker du inte är elak! Gör så det känns bra för dig.

Ja varför acceptera en avbetalning???
Köper man häst och inte har pengar så får man väl göra upp sin avbetalning med banken ;) istället. Du som privatperson ska ju inte "låna ut" pengar till en hästköpare som du inte ens känner!! Tror inte jag skulle tillåta det till en jag känner heller, om det inte vore mina föräldrar typ då. :P
Nej pengarna i handen innan hästen kliver på transporten. När den klivit på är den inte längre "mitt problem" utan nya ägarna. :)
Håller fullständigt med! Pengar och avbetalningar sköter man med banken/kreditbolag. Har man inte möjlighet att få lån på banken får man snällt spara ihop till summan själv och därefter köpa häst.

Ts: nästa gång du säljer häst... Se då till att få hela summan för hästen på en gång. Avbetalningar är inte något som ska göras mellan två privatpersoner som inte känner varandra väldigt väl.

hmmm var köpa sig en hobby på avbetalning i huvudtaget? Det känns så fel. Hoppas verkligen du får pengarna.

hmmm var köpa sig en hobby på avbetalning i huvudtaget? Det känns så fel. Hoppas verkligen du får pengarna.
Hmmm... Men det finns ju de med stora tävlingsambitioner och som därför kanske vill ha en lite dyrare häst. Är man kreditvärdig och har råd att betala av krediten inom rimlig tid ser jag inga större problem med det egentligen, men det är sånt man i så fall skulle ta med en bank/kreditbolag. Själv föredrar jag att betala min hobby kontant och utan lån.

*kl*

Jag har sålt flera hästar på avbetalning. Det är ju inte optimalt men en lösning som kan funka bra om man är nogrann med kontrakt samt till vem man säljer. Ibland blir det problem men det måste absolut inte bli det och jag hade inte dissat en i övrigt perfekt köpare om det föll på det och vi kom fram till en bra plan.

Har för övrigt själv köpt flera hästar på avbetalning tidigare i mitt liv och på det sättet kunnat lägga en bra grund i mitt avelsarbete med bra hästar. Jag är mycket tacksam för att jag fått möjligheten till det när jag inte kunnat punga ut större summor att köpa häst för av olika anlendingar.

Men sådant här strul hade jag inte accepterat :) Men det verkar ju som det löser sig nu för TS. Håller tummarna!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 251
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka