Är jag bara egoist?

Sv: Är jag bara egoist?

Men tror ni att jag kan ha stoet och fölet ihop så länge som till mars?

Absolut, desto bättre för fölet. Mina föl få egen box över natten när de är runt 6-7 månader, men går sedan tillsammans med sin mamman tills den är ca 9-10 månader, beroende lite på om allt är okey;)

Sv: Är jag bara egoist?

En mkt bra sida:

http://web.telia.com/~u14011510/Fakta/betstorn.htm

Eftersom händelser i hästens uppväxt får konsekvenser för dess beteende som vuxen, har det också stor betydelse hur vi hanterar föl och unghästar. Avvänjningen är en av de största påfrestningar den unga hästen utsätts för. I naturen är det en långsam, successiv process. I takt med att mjölkmängden i stoets juver minskar, kommer fölet att dia allt mera sällan, utan att stoet därför har visat någon aggressivitet. Först någon månad innan nästa föl föds, stöter stoet aktivt bort fjolårsungen, som då är minst 9 månader. Även om den inte tillåts dia, kan åringen fortfarande hålla sig nära sin mor. Många uppfödare skiljer sto och föl åt redan när fölet är 4-5 månader gammalt. Ofta är separationen tvär och fullständig: sto och föl hålls i skilda byggnader, eftersom man anser att det förkortar avvänjningsprocessen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur