Är jag bara egoist?

S

SomethingCorporate

Har ett hingstföl på 5 månader som ska bli valack så fort som möjligt.
Fick idag en för frågan om jag kunde tänka mig att låna ut honom till en som ska skaffa ett hingstföl och att dom då skulle gå tillsammans.

Den första reaktionen var NEJ! vill inte, vill inte!

Anledningarna.

Han är jätte trygg här och trivs med mina två hästar (mamma står ju kvar än också men hon ska åka)
Han kommer då stå ca 1 mil åt helt fel håll.
Jag har 3,5 mil till mitt stall och för att hälsa på honom så blir det extra 2 mil.
Det är ett stall där inhyrningar står alltså många människor jag inte känner jag tycker det känns läskigt att ha det runt min häst.

Men om jag inte bara ska tänka neeeeeej

Så har jag ju ett sto, det bertyder alltså att jag snart måste göra två hagar, hade tänkt att valacken skulle turas om att stå med mitt sto och fölet.
Men hans buskompis är faktiskt stoet, om än valacken kan få sina ryck.
Och hur kul skulle han inte tycka det skulle vara att busa med en jämnårig ligist.

Jag vill egentligen verkligen inte, men för hans skulle kanske det skulle vara roligast?
Men skär i hjärtat, är jag bara en egoist om jag behåller honom hemma?

Sv: Är jag bara egoist?

kan inte de andra hingstfölet komma till dej då? så får ju endå hästen en rolig kompis och den behöver inte åka nånstans..

Jag hade känt precis som du, även om det skulle bli en del extra arbete för egen del.
Antagligen är jag lika egoistisk som du, men hade det varit mitt föl hade jag inte mått bra av att ha honom stående i ett annat stall hos "främmande" människor.

Jag tycker inte du gör fel om du har honom kvar hemma, å andra sidan så håller jag med om att det vore kanske härligt för hästen att få växa upp med en jämnårig. Men den tar nog ingen skada av att inte göra det heller.

Det finns ingen möjlighet för dig att antingen skaffa en sällskapshäst till valacken eller kanske till och med se om det finns någon med unghäst i närheten som kan tänka sig flytta till dig?

Jag tycker också hingsten kan komma till dig. Det är ju ändå nyttigt med jämnåriga kamrater som han kan busa med.

jag har inte plats.
så tyvärr går inte det.
annars hade det varit ett kanon alternativ.

precis dom står i samma box fortfarande.
Därför mamma måste åka för att vi inte har plats.

Kan du inte ha alla 3 (valacken, stoet och fölet) i samma hage när fölets mamma har åkt?

Bara en tanke...

Du kan inte dela av boxen så att det blir två stycken då? Beroende på hur stor box du har. Eller sätta upp en provisorisk box eller något..?

Tyvär så vill ju dom gärna leka i den åldern,och det skulle säkert underlätta för dig i hanteringen också om han hade nån att leka av sig med under dagarna..

Lösdrifft/uteboxar då?

jo men inte hur länge som helst.
för han kommer ju bli könsmogen någon gång...
jag kommer självklart ha det så så längde det går och är säkert utan betäckning.

sörflickan: då tycker jag att dom blir väl små, jag vet dock inte minimi gränsen för föl? att bygga någon provosorisk box är heller ej möjligt om det inte är utebox det handlar om. Då stallet ursprungligen är byggt för 2 hästar, vi har dock fått in 3 så att det funkar bra (fick dock offra sadelkammaren) en till box tappar jag stallgången :p

men utebox/lösdrift är kanske att tänka på.

Men 2 hingstföl/unghästar kan faktiskt stå i samma box!! ;)
Åtminstone över vinter o vår. Sen till nästa sommar är det ju dax att gå ute hela dygnet! Därefter kan ni ju fundera på hur ni ska göra.
Det bästa för ditt föl, speciellt när det gäller hingstar, är att ha en/flera lekkamrat-er! Jag fick själv ett hingstföl förra året och i vintras stod han + 3 hingstföl till, i en box (modell större) o hade det jättemysigt. De var som ett gäng valpar! :)
Under sommaren har jag bytat stall och han har nu egen box. Men han går hela dagarna med ett gäng kompisar i samma ålder (nu runt 1½-2½ år gamla) + en 6-årig vallack som håller dem lite i öronen.
Det är ett härligt gäng som har sk*t-kul ihop. Mycket tafatt-lekar o bus! :bump:
Mitt råd är att ta hem det andra fölet till ditt stall o låt dem gå ihop i samma box o hage! Ev. kan din vallack gå med dem sen när de har lärt känna varandra! :idea:

Förra vintern stod mina 2 små hingstföl i samma box, de hade det så bra tillsammans. De blev trygga o harmoniska och på dagarna hade de jätte roligt, en fröjd att se dem busa runt i hagen hela dagarna. Tro att det är ganska viktigt igentligen om man ska tänka på fölet. Men jag kan förstår dig att du inte vill lämna bort honom, det skulle jag oxå har svårt för:crazy:;)

Okej, så du ska ha kvar honom som hingst? Som jag förstod skulle han bli valack och då hade han ju kunnat gå med stoet också.

Jag vet hur du tänker, jag har själv föl men man måste även tänka på fölet. Dom behöver andra lekkamrater att växa upp med jag planerar alltid in så mina ston får föl samtidigt och de är då bara en shettis och en stor ,men dom lekar och jagar varandra jätte kul i hagen. Synd att du inte kan ta hem deras föl till dig. Om jag förstår det rätt så har du bra plats för 3st hästar men har just nu 4st. De finns inte möjlighet att göra en lösdrift el likn åt fölen. Annars får du förklara dig för dessa människor och sen ge det en prövo tid.
Hur stort är de andra stallet? Finns de inte möjlighet för dom 2 fölisarna att gå i enasam hage i de stallet så de inte är en massa andra som hanterar din. För de är tyvärr få människor som förstår sig på hur man hanterar ett litet föl. Knepig sits. Men om du har kvar din fölis hemma kan han nog gå med din valack och sto fram till i mars iallafall och sen kan du kastera honom och då behöver du aldrig ha dom i en varsin hage. om han är född i maj typ och då skulle han ju vara 5 månader nu. Han kan inte få ditt sto dräcktigt iallafall. De är ju om han är lite hingstig men då brukar stoet (Inte mamman) fostra unghästarna och tala om vad som är rätt och fel. Vågar du inte ha dom ihop till slut skulle fölis få gå med valacken om jag vore du om valacken är snäll. Valacker brukar bli hemskt bra fosterpappor.Hoppas de löser sig. Lycka till.

Går jättebra att ha unghingstar i samma box, upp med två krubbor bara. Om du har någorlunda storlek på boxarna vill säga... har haft det så och kommer att ha det i år igen. Funkar kanon!

Ta hem den andra hingsten som de andra sagt. Vi får förmodligen hem en hingstföl som kompis till den som redan är i stallet och de ska dela box eftersom vi annars inte har plats.

Och det var den andra hingstägaren som tyckte det var ok.

Till alla:

Tack för era tips och råd.

Han går ju ihop med mitt sto, min valack och mamma.
Det funkar kanon.
Han kommer bli valack, men hur tidigt och när vet jag inte, det beror på omständigheterna.
Jag är lite orolig med mitt sto då hon är den kåtaste som finns :o
Så jag är inte säker på att hon skulle säga ifrån..
Om han blir könsmogen tidigt och jag inte märker är lite av en mardröm, jag vill inte ha någon bebis mellan dom..

Båda mina hästar älskar fölis, om än valacken kan bli lite less när han hänger i täcket på honom, men han är aldrig dum.
Stoet anser sig vara extra mamma. Och fölet är mycket hellre med henne än mamma, han äter bara hos mamma sen går han tillbaka :p

Men tror ni att jag kan ha stoet och fölet ihop så länge som till mars?

Jag ska även fundera på möjligheten för dom att dela box.

ja det var det jag hade för mig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama