Är inte detta en laglig parkering?

Tigertofflan

Trådstartare
Kom ut till bilen igår för att hitta en parkeringsbot på den. Har parkerat inom 10m från korsande körbana. Vägen slutar i en T-korsning och jag trodde först att jag hamnat för nära den, men nej. De har lappat mig för gågatan precis bakom bilen, som kopplar på vägen jag stod på. Detta är en utfart, dvs gågatan är i samma höjd som trottoaren, som man korsar för att komma ner på vägen jag stod på. Jag trodde inte att utfarter räknades som korsande körbana, man kan ju stå hur nära t ex villauppfarter som helst så länge man inte står i vägen. Vad gäller egentligen? Har försökt googla mig fram till vad som gäller men det måste heta något annat än en utfart i lagens mening. Någon som har koll? Är det värt för mig att kontakta kommunen?

Räknas det inte som en korsning då eftersom det är en gågata? Att den är i samma höjd som trottoaren kanske inte har någon betydelse?
Nej det är ju det som är frågan. En gågata är ju en körbana, men är den korsande, eller anslutande? Känns som en definitionsfråga och jag hittar inte svaret på den. Dessutom är gågatan i detta fallet EGENTLIGEN inte anslutande till vägen, eftersom den börjar först efter infarten till parkeringsplatsen, vilken ju går ut till gatan via en utfart. Så här ser det ut:

mie6w8.png

Går nog få det till att vara en tolkningsfråga om man vill.
Jag tycker du ska ringa och fråga hur de resonerat och varför de kommit fram till den bedömning som de använder.

Du har den blå bilen eller? Hade den vita bilen bakom din även fått en lapp?

Det måste väl vara så att du parkerat för nära korsningen? Ser ingen utfart där, bara buskar och trottoar.

Vad säger skyltarna? Har du parkerat inom dessa?

Nej det är ju det som är frågan. En gågata är ju en körbana, men är den korsande, eller anslutande? Känns som en definitionsfråga och jag hittar inte svaret på den. Dessutom är gågatan i detta fallet EGENTLIGEN inte anslutande till vägen, eftersom den börjar först efter infarten till parkeringsplatsen, vilken ju går ut till gatan via en utfart. Så här ser det ut:

mie6w8.png
Den blå bilen står helt klart lappningsbart... Det är ju en väg som kommer ut så den står inte 10m ifrån korsningen... Att det är trottoarkant är ingen anledning till att det inte är väg som går in framför den blå bilen...

Om det är en parkeringsanmärkning är det till polisen du ska vända dig. Kommunen hanterar inte överklagan på en parkeringsanmärkning.

Du skulle stått 10 meter från korsningen.

Men är det verkligen en väg? Omfattas inte utfarter från parkeringsplatser av samma regler som utfarter från t.ex. villor? Vid villautfarter får man ju stå hur nära man vill så länge man inte hindrar vägen in/ut.

Men är det verkligen en väg? Omfattas inte utfarter från parkeringsplatser av samma regler som utfarter från t.ex. villor? Vid villautfarter får man ju stå hur nära man vill så länge man inte hindrar vägen in/ut.

Den blå bilen och gatan den står på är parallellt med en parkeringsplats men den går ut till den vägen som sedan blir korsningen i vilken den blå bilen som sagt står i.
Så ja den betraktas helt klart som väg.

Vad finns det på andra sidan vägen, det vi inte ser på fotot?
Om det är en väg som ansluter där, så befinner sig blå bil i dess korsning.

Ja, det ser ut som en typisk väg, och inte en villautfart. Väldigt få människor har en villautfart som lite längre in övergår i gågata.

Kom ut till bilen igår för att hitta en parkeringsbot på den. Har parkerat inom 10m från korsande körbana. Vägen slutar i en T-korsning och jag trodde först att jag hamnat för nära den, men nej. De har lappat mig för gågatan precis bakom bilen, som kopplar på vägen jag stod på. Detta är en utfart, dvs gågatan är i samma höjd som trottoaren, som man korsar för att komma ner på vägen jag stod på. Jag trodde inte att utfarter räknades som korsande körbana, man kan ju stå hur nära t ex villauppfarter som helst så länge man inte står i vägen. Vad gäller egentligen? Har försökt googla mig fram till vad som gäller men det måste heta något annat än en utfart i lagens mening. Någon som har koll? Är det värt för mig att kontakta kommunen?
Jag gör samma tolkning som du att det är en utfart och inte korsande väg så om du inte stod så att du hindrade tycker jag du skall bestrida parkeringsboten. Tycker det är ganska klart att du har rätt.

Ja, det ser ut som en typisk väg, och inte en villautfart. Väldigt få människor har en villautfart som lite längre in övergår i gågata.
Vad finns det på andra sidan vägen, det vi inte ser på fotot?
Om det är en väg som ansluter där, så befinner sig blå bil i dess korsning.
Det finns ingenting där. Den asfaltbiten som är, så att säga, mellan parkeringsplats-skylten och gågateskylten går det inte att köra "ut ur bild" på. Gågatan är en återvändsgränd med villor och är inte avsedd för biltrafik (det finns ingen vändszon) .

Jag gör samma tolkning som du att det är en utfart och inte korsande väg så om du inte stod så att du hindrade tycker jag du skall bestrida parkeringsboten. Tycker det är ganska klart att du har rätt.
Men kan det vara så att den lilla asfaltsbiten som jag refererar till ovan, som är oskyltad, räknas som väg och att det därför är 10m-regeln som gäller? Alltså som @corzette resonerar.

Jag blir så himla osäker på hur det ska tolkas. Kan också lite tycka att om man vill att folk ska parkera rätt så får man underlätta för det och skylta bättre...

Det finns ingenting där. Den asfaltbiten som är, så att säga, mellan parkeringsplats-skylten och gågateskylten går det inte att köra "ut ur bild" på. Gågatan är en återvändsgränd med villor och är inte avsedd för biltrafik (det finns ingen vändszon) .

Men kan det vara så att den lilla asfaltsbiten som jag refererar till ovan, som är oskyltad, räknas som väg och att det därför är 10m-regeln som gäller?

Jag blir så himla osäker på hur det ska tolkas. Kan också lite tycka att om man vill att folk ska parkera rätt så får man underlätta för det och skylta bättre...
En utfartsväg? Det kanske har varit en väg tidigare men nu är det klart en utfart.

Först blir det gata, och från gatan kör man in till parkeringen. Efter parkeringsinfarten blir det gågata.

För mig är det helt solklart en gata/väg/körbana.

Jag insåg nu också att bilden jag tog (från Google maps) är fel. Skylten till parkeringsplatsen sitter så här:

flczmq.png

Det finns alltså ingen liten "asfaltsplätt" som man skulle kunna se som körbana, utan det är en parkeringsinfart/utfart som korsar gåbanan = 10m-regeln gäller inte?

Jag får ta och ringa dem, känner mig mer och mer säker på att jag har rätt här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 111
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 333
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 238
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 053
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30