AR -hoppning?

F

flashlight

Nu måste jag fråga något som jag har funderat över och nu när jag hoppar en del igen så kom jag tillbaka till det.

För mej är det egentligen inte så olika principer i hoppridning o dressyrridning, i hoppningen är allt dressyrarbetet guld värt. Visst blir det lite annorlunda, men grunderna är ju samma.

Men hur är det om man tränar enligt AR, med annat fokus, bla ingen pilbåge, tex, hur går det om ni hoppar hästen? Då kan man ju inte ha tygeln hängande och man måste ha mer energi framåt bland annat!

Blir det inte svårt, ur konsekvenssynpunkt för hästen:confused:

Hoppas ni förstår frågan, det är kanske en korkad fråga, men inte illa menat, utan rent intresse:idea:

Sv: AR -hoppning?

Nu måste jag fråga något som jag har funderat över och nu när jag hoppar en del igen så kom jag tillbaka till det.

För mej är det egentligen inte så olika principer i hoppridning o dressyrridning, i hoppningen är allt dressyrarbetet guld värt. Visst blir det lite annorlunda, men grunderna är ju samma.

Men hur är det om man tränar enligt AR, med annat fokus, bla ingen pilbåge, tex, hur går det om ni hoppar hästen? Då kan man ju inte ha tygeln hängande och man måste ha mer energi framåt bland annat!

Hoppas ni förstår frågan, det är kanske en korkad fråga, men inte illa menat, utan rent intresse:idea:

I hoppning krävs det kanske mer än bara styrning med vikten.

Ja, jag tycker det är en hel del inverkan med vikten, jag, även i hoppning men naturligtvis även mer som handen självklart. Men det blir lätt inverkan om hästen är lydig från dressyren! (Sen kan det vara svårt att rida med riktigt lika fina hjälper som i dressyren, pga det kommer in annat också bla. )

HUr menar du, förstod inte ditt svar riktigt:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte att man rider runt mellan hindren på lösa tyglar och hoppas att den glada förfriskade hästen ska lyda millimetersmå viktförändringar som den kanske gör i lugn o avspänd dressyrträning.:laugh:

Tycker att dressyrandet är en bas, en grund för att sedan göra lite allt möjligt man känner för. De fattar att de ska bete sig o svara olika beroende på situation.

Ja, jag tycker det är en hel del inverkan med vikten, jag, även i hoppning men naturligtvis även mer som handen självklart. Men det blir lätt inverkan om hästen är lydig från dressyren! (Sen kan det vara svårt att rida med riktigt lika fina hjälper som i dressyren, pga det kommer in annat också bla. )

HUr menar du, förstod inte ditt svar riktigt:confused:

Jag trodde du menade att man lika gärna kunde styra med bara vikten (vanligaste settet i AR) i hoppningen. Men eftersom man måste visa vägen snabbt så är tyglarna någonting som man måste ha i hoppningen :P

Tror inte att man rider runt mellan hindren på lösa tyglar och hoppas att den glada förfriskade hästen ska lyda millimetersmå viktförändringar som den kanske gör i lugn o avspänd dressyrträning.:laugh:

Tycker att dressyrandet är en bas, en grund för att sedan göra lite allt möjligt man känner för. De fattar att de ska bete sig o svara olika beroende på situation.
'

Ja precis.. Det krävs ju lite mer i hoppningen, man måste ju tänka snabbt och då kan man lägga vikten men man behöver nog hjälp av tyglarna med.. i största sannolikhet

Ja dressyren är en bas eller lydnaden och gymnastiserandet om man så vill. Men det jag undrar är hur det går om man rider på andra sätt som kräver mer handinverkan tex, om man tränar AR, då blir det ju olika system för hästen s a s:confused:? SÄg att man tränar hoppning, hur rider man då markarbetet,liksom:confused:

[/QUOTE]

Nej jag förstår nog inte. Vad menar du med
"ingen pilbåge"
tex? Den strävar jag efter lika mycket nu som innan jag bytte träningsmetod. Det är bara olika vägar dit. Det är inget mål i sig att rida med hängande tygel. Det gör man tills hästen söker kontakten rätt. Energi är lika viktigt för oss som för vilken ryttare som helst. Nej jag förstår inte vad du menar. Vad skulle bli ett problem?
Jag hoppar med min häst emellanåt. Inga höga hinder, men gymnastikhoppning och vi har rätt kul. Jag rider som jag gör i skogen. Lätt sits i galoppen osv. Inga problem alls. Hjälperna hästen får är de samma som vanligt. Det enda jag ändrar är att jag rider med kortare läder när vi hoppar.

Senast ändrad:

Men den där perioden med hängande tygel verkar ju rätt lång och under denna tid då? I alla fall ser man mest att folk har hängande tygel. Du menar att den perioden rider man inte ordentligt galopparete ute eller hoppar tex?

Jag hoppar iofs inte ofta och inte alls i nuläget, men som Lusidor skrivit så tycker jag hästarna brukar vara duktiga på att skilja på situationer och ridsätt.
OM hästen lyckas behålla bra bitar från AR-ridningen tror jag iofs det är guld, kunna bibehålla bra balans och snabbt vinkla bäckenet vid behov och vara allmänt lydig av dressyrridningen. Men nej, jag tänker inte på samma sätt vid hoppning eller markarbete som vid AR-ridning utan försöker skilja på det -om inte annat så för att kusarna ska vara beredda på att det kan ligga saker på marken! ;) Vill fortfarande att hästen ska kunna gå kvar i begärt tempo utan att öka/stå emot oavsett tygellängden men rider med korta tyglar för att snabbt kunna ge kommandon och lägger tempot snäppet högre för att underlätta för hästen.

Ser ingen konflikt mellan AR och hoppning (kanhända att man hellre skulle vilja att hästen landar på bakdelen! :angel: ) däremot måste man såklart träna kontinuerligt på båda discipliner om det ska bli något vettigt.

Ser ingen konflikt mellan AR och hoppning (kanhända att man hellre skulle vilja att hästen landar på bakdelen! :angel: )

:rofl::rofl::bow:

Jag menar mer att det blir olika system för hästen, men det kanske inte gör något :confused: Jag tänker mest på tex yngre hästar som man utbildar fortfarande till exempel. Men även äldre.

Det borde bli svårare när man tex hoppar, tyccker jag, men ni kanske har andra erfarenheter:confused:

Jag kan förstå din frågeställning på så vis att den grundläggande AR-träningen ju är rätt så "speciell" och inriktad åt annat håll än den dressyr man vill ha i hoppningen. Så jag skulle också tro att det blir en större omställning för hästar som rids in med AR-ridning.
Men jag skulle tro att det är hyfsat enkelt löst genom att löshoppa mycket och rida mycket cavaletti - vid cavalettijobb så kan man ju redan där börja ställa om till den ridstil man vill använda inom hoppningen.

Å andra sidan tror jag inte det är något direkt problem, inte så många såpass AR-inriktade (att de rider in kusen renodlat AR redan från början) som har några direkta hoppambitioner? Och skulle en hoppintresserad person ta över hästen kommer ju denne ändå behöva lära om kusen till "sitt" ridsätt. Hästar är anpassningsbara! :)

Min häst är bara AR-riden och jag har då inga problem att hoppa henne:) Vi har t.o.m ridit ett par felfria Clear round för att träna "stökig miljö", "publik" mm. Hoppclearrounder var det enda ridskolan tillhandahöll så de fick duga. Klart jag rider annorlunda när jag hoppar;) men några problem för henne att känna skillnad är det inte

Men den där perioden med hängande tygel verkar ju rätt lång och under denna tid då? I alla fall ser man mest att folk har hängande tygel. Du menar att den perioden rider man inte ordentligt galopparete ute eller hoppar tex?

Jo jag har hoppat och galopperat ute hela tiden. Hur lång perioden på hängande tygel blir är helt individuellt. Beror ju både på häst och ryttare. Jag har ridit med samma signaler till hästen vid utegalopp och hoppning som på ridbanan även under stadiet med längre tygel. Det är inga problem alls. Däremot är mina krav som ryttare annorlunda vid hoppning jämfört med dressyrarbete. Jag rider inte i lika hög samling tex, men just mina signaler till hästen är de samma.

Senast ändrad:

Men kan signalerna vara samma på samma sätt som om man rider vanlig dressyr och inte AR?

Jag tänker så här att många som valt AR brukar prata om hur annorlunda system det är och bland annat att man inte använder tygeln så mycket alls osv. Man rider i skritt mest ganska länge.Osv.

Men om man ska hoppa hästen behöver man ju faktiskt använda tygeln och det blir då ett annat ridsätt.
Om jag ska hoppa så rider jag fram rätt mycket på samma sätt, fast jag då sitter i en hoppsadel vilket ändrar en del bla skänkelns läge, pga kortare läder, men ridningen är ändå mycket samma när det gäller framridningen. Tempoväxlingar, övergångar, halvhalter, kolla av lydnaden, lite skvikn, skolor osv som uppvärmning.

Det blir inte så annorlunda, samma "språk" för hästen. Men om man i dressyren rider mer AR, så blir det plötsligt att bla kommmunicera med handen på ett annat sätt.

Hur blir det för hästen? Kanske är det som ni säger att dom klarar det bra men är det så "hästvänligt"? Särskilt om det är en yngre häst? Är den ridningen med mer tygelkontakt ok då, när man hoppar eller galopperar ute kanske också, men inte när man rider dressyr:confused:

Verkar inte vara ett problem för ryttarna av svaren att döma men hur är det för hästarna.:confused: Bara undrar om ni funderar över det eller inte ens har tänkt på det:o

Det blir inte så annorlunda, samma "språk" för hästen. Men om man i dressyren rider mer AR, så blir det plötsligt att bla kommmunicera med handen på ett annat sätt.

Hur blir det för hästen? Kanske är det som ni säger att dom klarar det bra men är det så "hästvänligt"? Särskilt om det är en yngre häst? Är den ridningen med mer tygelkontakt ok då, när man hoppar eller galopperar ute kanske också, men inte när man rider dressyr:confused:

Verkar inte vara ett problem för ryttarna av svaren att döma men hur är det för hästarna.:confused: Bara undrar om ni funderar över det eller inte ens har tänkt på det:o

Men varför skulle man inte kunna hoppa med AR-tänk? Man rider inte med helt fladdrande tyglar, åtminstone inte de ekipage jag sett, dvs ett antal hittills! :p Man har bara inte lika mycket vikt i handen i kontakten med hästens mun. Hästen blir inte mindre styrbar för det och så vitt jag vet så rider de flesta etablerade hoppryttare mer med sits och vikt än tygeltag till höger och vänster och bakåt. Det är ju just det AR-ryttarna gör, rider mycket med sätet och vikten.

Man lär ju hästen steg för steg till hoppningen så väl som när man lär den skolor eller start och stopp i skog. Och olika situationer kräver olika ridning, även för en "vanlig" dressyrryttare. :idea: Men jag tror faktiskt att det är värre för en häst att byta ryttare inom samma genre, än att ha samma ryttare med olika övningar, vad gäller hästvänligt tänk. Dessutom som några har sagt tidigare så är nog inte svår hoppning det primära målet för de flesta AR-ekipage.:angel:

Senast ändrad:

Detta var en intressant frågeställning!

Men som sagt, hoppning är väl inget som kombineras i nån högre grad bland de som influeras och rider efter akademisk-ridkonst-ideal?

Håller helt med om att det borde bli en hel del förändringar i fall man helt plötsligt ska hoppa men har ridit AR på ridbanan i ett halvår. :p Rent tekniskt tror jag att det kan bli svårt att kombinera i o m att man faktiskt ska över HINDER med allt vad det innebär. Till exempel borde det bli en annan framåtanda i hästen?? Man kanske inte heller kan vara lika petig- eller petig på samma sätt- i fråga om hur hästen ska gå?

Själv skulle jag, om jag hoppade, använda traditionella hjälper och tygeltag. Tror att det skulle bli obehagligt och lite fel att hoppa med stångtygel, rida hästen böjd och utföra skolor mellan hinderna...:grin:

Tycker att AR och vanlig dressyr har mkt som skiljer åt i hjälpgivning och utbildningssystem.

I a f; Om hästen är van sen tidigare, dvs riden och hoppad traditionellt, så den vet vad det är frågan om så tror jag inte att det blir några större problemför hästens del att s a s ställa om till de hjälper som man vanligtvis använder i hoppningen. Hästar är ju väldigt anpassningsbara djur. Men är det en unghäst som är inriden enligt AR så blir den nog rätt förvirrad om man plötsligt övergår till "hoppdressyren".

Jag skulle inte försöka rida ett AR-typiskt dressyrpass om jag red ut. Det kommer direkt störningsmoment,hästen kanske blir spänd, extra pigg, vill titta på omgivningen etc. Då är det ingen idé att bråka om perfektionism och småfel som man fixar till bäst på ridbanan. Försöker inte heller korrigera med "vanlig" dressyr, i så fall kan jag tänka mig att hästen känner sig oerhört överkörd och fundersam när det helt plötsligt kommer en annan typ av hjälper.

Men vad man än sysslar med har man nytta av bra dressyrträning som ger en hållbarare och bärigare häst som fixar div. aktiviteter.

Jag förtår inte riktigt hur du menar, jag vill ha kontakt med hästens mun inte vikt i handen:confused: Varken i hoppning eller dressyr. Vad får du det ifrån? Tvärtom, om du har vikt i handen när du ska hoppa så är det inte så lyckat för då går hästen på bogarna och kommer att få svårt att hoppa:crazy: Det ska vara en lätt kontakt även när man hoppar, och även om hästen är ivrig. Det är samma mål som om man rider dressyr, ang kontakten med hästens mun. Sen kan det kanske behövas lite mer markerade halvhalter ibland, beroende på. Men det är samma hjälpgivning och det ska inte behöva vara någon stor skillnad normalt sett.

Naturligtvis rider man inte med handen enbart i hoppning, utan med vikt, mm. Men det måste ju ändå bli en stor skilllnad om man på ridbanan tränar hästen enligt AR ? Jag tror inte du förstår min fråga?

Jag tänker så som Angmar skriver,

Håller helt med om att det borde bli en hel del förändringar i fall man helt plötsligt ska hoppa men har ridit AR på ridbanan i ett halvår. Rent tekniskt tror jag att det kan bli svårt att kombinera i o m att man faktiskt ska över HINDER med allt vad det innebär. Till exempel borde det bli en annan framåtanda i hästen?? Man kanske inte heller kan vara lika petig- eller petig på samma sätt- i fråga om hur hästen ska gå?

dvs att det måste bli en annan ridning för hästen och är den tidigare riden på andra sätt så visst, men en just en yngre häst särskilt?

Skönt att någon förstod frågan i alla fall. :idea:

Följdfråga på samma tema - är det någon här som kombinerar AR och körning? :laugh:

Där har man ju inte ens några vikthjälper, utan det är ju bara töm, pisk och röst. Och ska man köra på hinder känns det väl extra viktigt att ha ett sug i handen, om man ska kunna precisionsstyra.

Hur tycker ni att hjälpgivningen funkar?

En häst som inte har kommit längre än att vara framåt/ neråt får man väl ta upp- om den ska ta sig över.

hopphästar behöver ju vara samlade innan språnget för att få en högre språngkurva- samt att kunna taxera.

KL
Vet inte varifrån ni tror att AR har patent på vikt o säteshjälper:confused:
I lite högre galopptempo anser inte jag att det är fel att den får skänkel o tygeltag som hjälp vid vändning. Hästen ska vara ganska rak vid vändning- för att lättare komma rakt mot hindret eller för att inte gå omkull.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: Hyacinth
·
D
Ridning Varför varför? Skrev i ett annat forum med. Jag såg något i helgen som jag reagerade skarpt på. jag har aldrig tidigare sett detta...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 501
Senast: Dressyrponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar