Är hon för stor för B-ponny?

P

Ponnytjejen

Hej!

Min mamma säger att min kompis är för stor för hennesmedryttarhäst. :/

Hästen är ett omusklat, väldigt litet, tunt och klent russ runt 125-127 cm i mankhöjden. Det är mycket klenare än dom andra russ jag sett.

Min kompis väger 36-38 kg och är mellan 145 till 150 lång. Hon säger även att ponnyn har börjat unvika att fatta galopp den senaste tiden och jag har hört att det är ett tecken på att hästen tycker att ryttaren är för tung.

Jag vet att det inte går att säga exakt, men verkar hon vara för stor för ponnyn? Ska se om jag hittar en bild jag kan fixa in :D

Sv: Är hon för stor för B-ponny?

Svårt att säga utan att ha sett en bild eller irl, men ett så pass stort russ borde lätt bära din kompis, även om hon blir lite större o tyngre.

Problemet är väl som du säger om hästen är otränad/omusklad, men det går ju att åtgärda med lite träning.

Det kan ju vara av andra orsaker som ponnyn inte vill galoppera.

Hursomhelst så är det svårt att veta utan att ha sett ekipaget IRL.

Har du tänkt på att det kanske inte är så roligt för din kompis att vara med på bild här på Buke när det gäller det här? :crazy:

vikten tkr jag inte borde vara något problem.... inte längden heller...
Red ett russ förut var runt 127-130 cm, men vara av grövre modell, och då vägde jag 60 kg och var typ 163 cm lång lr så... Självklart så var det ju på gränsen till för tungt och jag kände mej för lång, men var bara tillfälligt för att "rida till honom"...

Var när jag var halvfodervärd på en ridskolehäst och blev tilldelad att rida den hästen då, så är ingen häst jag "frivilligt" skulle valt att rida, för tyckte själv jag var för tung egentligen...

För tung tror jag inte hon är. Är hästen tunn kanske hon istället är lite lång = obalanserad.
Hon kanske inte är så rutinerad? En obalanserad ryttare som dessutom kanske är otydlig i sina hjälper, i kombination med en otränad ponny, brukar ju inte vara någon hit.

Jag red en smäcker b-ponny på 122 cm då jag var 16 och jag var betydligt större än din kompis (158 cm lång, ca 55 kg). Jag red honom bara någon gång ibland och det var endast för att jag var den enda som inte var på tok för stor, men samtidigt tillräckligt rutinerad för att kunna arbeta honom. Han hade börjat konstra på lektionerna och hade inte gjort annat än burit småbarn i flera år så det var inte så konsigt...
Problemet är ju så med många småponnys, att de inte rids av duktiga ryttare eftersom de är för stora. Då kan jag tycka att det är ok att sätta upp en lite stor ryttare, nån gång ibland, om det är för att vidareutbilda/"rida till" ponnyn. Inte annars.

Men ojojoj, din kompis låter inte alls för stor för det russet. Herregud :p Jag säger bara rid på! åt din kompis. ;)

KL

Russ är inte den mest viktbärande rasen, jag har alltid hört att generellt (observera, en generalisering ej en absolut sanning) sett ska de inte bära mer än 50kg. Men den viktramen faller kompisen inom.
Är den lika ovillig att fatta galopp med någon annan?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Avel Ursäkta om tråden ligger fel - visste inte riktigt var jag skulle lägga den. Bara lite nyfiken efter att ha lekt med pappas...
Svar
15
· Visningar
1 874
Senast: Atle
·
W
  • Låst
Ridning Frågan kvarstår, när är man egentligen för stor för sin häst?:confused: Den ena säger si, den andra så. Så jag undrar, min ena kompis...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama