Är hästmassör något att satsa på?

K

KiiiWiii

Hallå! :) det är dags för mig att börja fundera på yrke. Jag ska gå sveriges ridgymnasium och funderar på att bli något inom häst branschen :) vet att det inte är så välbetalt men jag föredrar ett jobb som jag tycker om, pengar är inte allt. Så jag tänkte på detta med hästmassör. Min kompis sa att de tjänar ganska mycket? Kan det vara så :-D sen att hon sa att de tjänar pengar när de sitter stilla på kontoret, men de kan väl ändå inte stämma!

Sv: Är hästmassör något att satsa på?

Visst kan du satsa på hästmassör men räkna med att du kommer behöva ett till arbete utöver det.
Det är tungt för kroppen att massera och du kommer antagligen inte orka med att jobba heltid som det.

Nej du får inte heller betalt för att sitta på kontoret, du får betalt för den tiden du masserar.
Men det priset du tar för att massera en häst ska täcka kostnader för att du ska ha viss kontorstid, restid, resekostnader, kontorskostnader å massa saker mer.

Jaa kan tänka mig det :P
det är ju väldigt tungt arbete att jobba med fingrarna ändå och på stora hästar så behöver man väl oftas ta i lite mer för att det ska göra någon nytta!

Jaha :) men är man anställd av ett företag då eller måste man ha eget?

Jag är bekant med en som är utbildad hästmassör men hon jobbar inte med det idag. Jag vet jag inte varför men misstänker att det har med ekonomin att göra (men är som sagt inget jag vet).

Hon knådade en häst jag kände och det såg väldigt tungt ut. Jag blev inte så sugen på att prova.

Det känns ju som om det är ett väldigt tungt yrke!
Får nog fundera på detta!

Min vän är hästmassör. Hon tar 350kr/häst det tar 40-60 min. Det är hårt jobb att stå så länge. Jag har själv gått kurser hos henne och det är jobbigt. Men man trycker inte lika hårt på hästar som på människor då de är "ömtåligare" i musklerna. Hon har massagen som bi syssla och jobbar 100% vanligt som försäljare av försäkringar.

Det är inte på långa vägar lika tungt som hovslagare, men visst sliter det på kroppen som alla fysiska jobb. Och nej de tjänar inte en krona när de sitter och skickar fakturor och annat;)

Ooj, jag trodde det var mer :o
Nää hovslagare verkar ju vara ett riktigt slitsamt arbete!
Haha, nää jag misstänkte detta! Om man hade fått det tror jag man hade uppskattat att sitta på kontor!:laugh:

Jag betalar runt 400 och då masserar hon hästen så mycket som det behövs, det får ta den tiden det tar helt enkelt. Det är otroligt tungt och jobbigt och hon har haft problem med inflammationer i armarna pga det tyvärr. Men ska man leva på det så får man nog kombinera det med laser och andra tjänster som akupunktur osv utöver massagen, tror min hästs massör lever på det.

Men som sagt, det sliter otroligt på kroppen och det krävs att man är i ganska så bra kondition. Men jag kan tänka mig att det är värt det eftersom det blir otroliga resultat om man gör det rätt och det är väl det som driver lite.

Massören vi hade till min förra häst tog minst 850 upp till 1500 per besök. Den var visserligen utbildad kiropraktor med men det var i huvudsak massage som gavs. Så har man ett ''namn'' så kan man uppenbarligen ta betalt. Det var typ 3-4 år sen vi var där senast så ingen aning om vad priset är idag. Vet bara att massören hade väldigt många kunder.

Som så mycket annat i hästbranschen är det svårt att få lönsamhet och många företag hålls därför på hobbynivå istället. Tror det är svårt att överleva bara på att vara massör, som någon annan skrev får du nog räkna med att erbjuda laser, kiropraktik osv. för då kan du ta mer betalt. Du får tänka på att även om en massör tar 1000kr för en behandling så ska de sedan betala egna soc avg samt inkomstskatt på vinsten... Blir inte så mycket kvar då..
Sedan kan det givetvis vara ett givande och roligt yrke men jag tror det är nödvändigt att ha ett vanligt jobb upptill som ger pengar och sen kan man jobba som massör vid sidan av. Flertalet av hästmassörer/kiropraktiker jag har anlitat under åren har slutat pga det är så slitsamt, så därför ska du inte räkna med att kunna göra det heltid heller.

haha jag har börjat förstå att hästmassör är nog inget för mig!
skulle älska att vara med hästar så mycket och jag är bra på att massera (människor i alla fall)
Får väl se vad framtiden har att erbjuda! Men tack alla för era råd och eran kunskap!:bow:

Om du är beredd på en hel del jobb (det sliter på kroppen) och ev kan tänka dej ett extrajobb vid sidan av eller leva väldigt billigt så varför inte.
Det finns ingen roligare än att massera häst och se hur ens arbete gör nytta...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 443
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar