Är hästen bara en stor kropp med liten hjärna?

Cornelia

Trådstartare
Alla ni som har ägnat er åt hästar en längre tid, vad har ni för åsikt i följande fråga: Är hästen ett stort djur med liten hjärna styrd nästan helt av instinkter?

Personligen anser jag mig vara ganska krass. En häst ska leva ett så naturligt hästliv som möjligt, i en flock med mycket utevistelse och möjlighet att bete sig fullt ut som en häst.

Men när man lär känna och fördjupar sig i sina hästar slås man (åtminstone jag) av hur förfinade de är i sina signaler, hur väl de läser av både hästars och människors beteende och framförallt hur otroligt duktiga de är på att förstå vad vi vill. Vi är hopplöst klumpiga i vårt sätt att kommunicera med dem, men ändå lyckas de oftast förstå vad vi menar.

Man hör ibland kommentaren att hästen är en stor kropp med liten hjärna, och rent fysiologiskt är det förstås så. Men måste det betyda att de är dumma? Kan det vara så att de tänker och känner på sätt som vi kanske inte förstår?

En häst kan förstås inte räkna ut ett matematiskt problem eller snickra ihop sitt eget stall. Men den kan skapa en fungerande hirearki i flocken, vet vad människorna menar fast det skiljer sig så mycket från deras eget beteende, skapa starka band till både andra hästar och människor, ta hand om fumliga människor som inte beter sig på ett begripligt sätt, göra saker som är fullständigt emot deras naturliga beteende för att vi ber dem om det osv osv. Ju mer jag funderar över saken, desto mer är jag övertygad om att hästar, och många andra sociala flockdjur, är känsloexperter som får oss att framstå som naiva klumpskallar i jämförelse.

Jag tror att vi missar så otroligt mycket genom den förhärskande inställningen till djuren. Vi tror att intelligens mäts i förmågan lösa matematiska problem, skriva texter, konstruera komplicerade maskiner osv. Jag tror att djurens känslomässiga intelligens kan lära oss otroligt mycket. De styrs inte mer av instinkter än vad vi gör, de styrs av känslor och kunskaper som vi inte vet något om.

Så tror jag. Vad tror ni?

Sv: Är hästen bara en stor kropp med liten hjärna?

Jag tror som du.

Jag förstår inte hur vi kan säga att de inte har känslor osv, vad vet vi om det liksom? Ingenting eftersom ingen av oss är häst, vi kan bara tro. Spelar ingen roll vad vetenskapsmänniskor eller forskare säger, de kan inte veta.

Jag har haft mitt sto i 6,5 år och jag behöver inte ens säga nåt till henne längre, behöver knappt ens göra nån rörelse för hon vet vad jag menar ändå. Hon läser av mig direkt, jag behöver egentligen bara tänka på det jag vill att hon ska göra.

Jag vill börja med att citera ett mail från Alexandra Kurland:

"We attract evidence to support our belief systems. If I think horses
are stupid, I will see horses doing stupid things. But if I think
horses are smart, I will find myself surrounded by brilliant horses
doing things that support me in my core belief. (For me personally,
given the huge amount of time I spend with horses, I would much rather
spend it in the company of smart, thinking animals rather than stupid
ones!)"

All forskning som bedrivs inom området visar att djur är smartare, mer kapabla och mångsidiga än vi tidigare anat. Varför då utgå från att de är korkade och oförmögna att känna?
Vi människor vill gärna tro att vårt medvetande är unikt, men det finns inget som pekar på det. Snarare tvärt om. Medvetande är precis som allt annat utsatt för evolution... de ser med stor säkerhet olika ut mellan hästar, hundar och människor, men de är ändock medvetanden!

/Migo
som senast igår träffade en Einstein i form av en liten skäckig shettis...

:bow::bow::bow:

precis så tänker jag också... och som Migo så fint beskrev det med en Einstein i shettisformat tycker jag det är med både hästar, hundar och katter...:D dom har ett helt annat register än vi 2-benta..men kalla dom för dum... det skulle inte jag vela göra...

Jag skulle absolut inte kalla hästar för dumma! Att det finns hästindivider som är korkade är en annan sak.;)

Däremot ser de inte världen på samma vis som vi. Dels bokstavligen, eftersom både synskärpan och ögonens placering skiljer sig från människan. Dels bildligt talat, hästar är bytesdjur med mottot "bättre fly än illa fäkta".

Hästar lever, som de flesta djur, i nuet. De planerar inte, de grubblar inte på vad som hände igår, eller ens för en timma sedan.

Jag tror delvis som du, djur är otroligt smarta och klarar att anpassa sig till olika miljöer, så helt styrda av instinkter är de ju inte.
Däremot tror jag att de har en del instinkter som är starkare än hos oss människor, och i vissa fall kan nog vissa hästar vara styrda av dessa stor del av dygnet. Är hästen väldigt otrygg (oavsett orsak) tror jag de nästan helt styrs av instinkter.

När de är lugna, hyfsat mätta och har fått leka med en kompis så de är nöjda på den fysiska sidan också, så kan man dock få se otroligt finurliga djur som både är bra på att träna människor, och som ibland även går med på att själva bli tränade. ;) Vi som just börjat med lite klicker blir heeelt hypnotiserade av hur snabbt hästen börjar testa, prova och fråga när man fri-shejpar. Om det bara finns ett värde för hästen så kan de verkligen visa sin intelligens :bow:

Håller med till 100 % i det du skriver. Läste för första gången om hästens kropp för ett år sedan, och blev riktigt förvånad över att det stod att den hade väldigt liten hjärna :angel: .

Mitt mål är att en dag kunna kommunicera med min häst, nästan bara genom tanke .Det tror jag är fullt möjligt, för de kan se så otroligt små signaler. Lazio verkar ju ha lyckats med det, så då borde det inte vara omöjligt för mig heller. :p
Min ena häst är så otroligt missförstådd av allt och alla, jag lägger ner hela min själ i honom. Han är nervös men ändå lugn, tjurig men ändå undergiven. Jag ska börja klickerträna honom snart och gå ut på promenader med honom. Tror det är sådant han behöver, han har nog ganska negativ syn på människor och behöver förstå att det är kul. Han behöver någon människa han kan lita på.

Senast ändrad:

Kl

Hej.

Jag har nu tre hästar hemma var av den ena har jag haft i 8 ½ år en är en egen uppfödning som nu är 5år och den tredje har jag haft i ca 1månad och bland dom kan jag inte se att någon skulle vara mer ledare en den andra (skulle i så fall vara den nya som flyttar sig för dom andra två men det blir mindre och mindre och ibland flyttar hon även på dom andra).

Alla tre äter utan problem från samma mat (får en liten spann med äpplen varje dag) hög utan att grina mot varandra, så jag tror inte hästar har någon strikt hierarki i sina flockar.
Däremot har jag sätt att vissa hästar är bråkigare än andra och det kan förstöra en hel grupp med hästar men det har lugnar sig når den ”bråkiga” tas ifrån flocken.
Vad jag har sätt har det varit mer bråk i en hage med många hästar i en hage med få hästar i.

Tror obs tror att här är det som oss menisker att vissa funkar bra i grupp andra är stökigare och andra vill bestämma. Tycker annars inte om att jämföra vissa djur med andra.

Att hästar skulle vara dumma eller korkade bara för dom har en liten hjärna tror jag inte på.
Hästar är enligt mej mycket kloka djur om vi tillåter dom att vara det.
Har jobbat på en ridskola där det är menisker med olika handikapp som rider men hästarna har även sin hyrryttare tre d/v och där är en häst som mycket väl visar att han förstår mer än vad man kan ana då han med en ryttare med balans och kontroll bockar och drar iväg medans han på nästa pass tar ett steg i taget och vågar nästan inte andas för han är så rädd om sin ryttare.
Och en annan på samma ridskola lär först alla barnen att skritta lugnt och säkert för att sedan på ett lugnt sätt trava och galoppera och när dom kan det så lär hon dom hur det är att sitta på en häst som bockar men hon skull inte göra det med ”fel” ryttare hon är guld värd.
Min häst som jag har haft i 8år är lika dan hon kan bocka och busa men om hon märker att man kommer ur balans så ”fångar” hon upp en så man inte trillar av och om man hoppar av henne då och sätter upp ett barn så förvandlas hon från bockmaskinen till att gå så försiktigt hon bara kan.

Kram

En liten tanke med det här att hästar inte grubblar över saker som hänt, och frishejping...

Jag klickertränar många(många!) olika hästar, och har vid flera tillfällen stött på ett väldigt intressant fenomen.
En individ som ställts inför en svår shejpingövning, kan under pausen verkligen stå och fundera över vad som nyss hände! De överväger, funderar och klurar, och så direkt efter pausen så pang- gör de övningen prickfritt! (eller i alla fall en rejäl vidareutveckling av beteendet, om än inte i den riktning man tänkt sig:p) Så visst sjutton har de förmågan att lägga ihop 1+1, och i många fall fundera och klura över något som hänt dem. Alltså borde de vara fullt kapabla att grubbla över andra saker i vardagen...

Ett annat exempel är en ung elefant på Zoo. Första klickerpasset någonsin. Förstärkningarna bestod av hackade rotfrukter i en hink. I början dög morötterna bra, men efter ett tag så tog den inte moroten, utan pekade mot hinken "jag vill ha nått annat". Det visade sig, efter ett par försök med olika godbitar, att det var sötpotatisen som var favoriten. Efter ett par förstärkningar tog den inte sötpotatisen heller... men sträckte sig efter låset på buren. "Nyss förstod ni att jag ville ha sötpotatis. Kan ni förstå att jag vill att ni öppnar dörren?":idea:

Snacka om en individ som lade ihop 1+1. Fy att vi håller dem som vi gör:cry:

/Migo

jag tror inte hästar har någon strikt hierarki i sina flockar.

Om du menar A står över B, A och B står över C och så vidare, så nej. Det har sagts att den sortens rangordning bara finns hos höns och militärer, men numera har man kommit fram till att den inte finns hos höns annat än i extrema situationer.

Däremot kan du vara säker på att det finns en rangordning hos dina hästar, eller man kanske ska säga att de har olika roller. Det kan vara mycket svårt för en människa att se eftersom hästar oftast kommunicerar med så små signaler att människorna inte märker dem.

Ja jag tror också att det är fel att tvärsäkert påstå att hästar inte "grubblar" över saker. Hur skulle vi kunna veta att de inte gör det??

Numera har man ju visat med experiment att djur planerar och tänker framåt, något som vi som umgås dagligen med djur har vetat länge!

Jag minns när mitt ena arabsto (fröken Duktig) gick och hämtade mig när de övriga i flocken hade rymt ur hagen, hämtade mig med idoga gnäggningar och sedan gick före mig och visade var de hade gått ut ....

Underbart med den där elefanten! :)

Om du menar A står över B, A och B står över C och så vidare, så nej. Det har sagts att den sortens rangordning bara finns hos höns och militärer, men numera har man kommit fram till att den inte finns hos höns annat än i extrema situationer.

Däremot kan du vara säker på att det finns en rangordning hos dina hästar, eller man kanske ska säga att de har olika roller. Det kan vara mycket svårt för en människa att se eftersom hästar oftast kommunicerar med så små signaler att människorna inte märker dem.

Min förra chef brukade beskriva sina hästar lite som en företagsledning. Det var tydligt att en var VD (Den som slutligen bestämde och hade sista ordet i en konflikt...), en var Personalchef (Den som brydde sig om att alla i flocken mådde bra...). Forskningschefen höll koll på omgivningarna etc.

Annars är det intressant med rangordningen. När jag var på ridläger i somras red jag lägrets nestor, en gammal vallack som varit med sedan länge och nu började varva ner. Han var hur lugn som helst och hetsade aldrig upp sig för ngt ("Äh, en kabeltrumma. En sådan har man väl sett förr..."). Ändå var det han som troligen var den som skulle ta befälet om flocken hotades av ngt. Lite som att den gamle pensionären med käpp är den som spöar upp bankrånaren...

Alla ni som har ägnat er åt hästar en längre tid, vad har ni för åsikt i följande fråga: Är hästen ett stort djur med liten hjärna styrd nästan helt av instinkter?

Personligen anser jag mig vara ganska krass. En häst ska leva ett så naturligt hästliv som möjligt, i en flock med mycket utevistelse och möjlighet att bete sig fullt ut som en häst.

Men när man lär känna och fördjupar sig i sina hästar slås man (åtminstone jag) av hur förfinade de är i sina signaler, hur väl de läser av både hästars och människors beteende och framförallt hur otroligt duktiga de är på att förstå vad vi vill. Vi är hopplöst klumpiga i vårt sätt att kommunicera med dem, men ändå lyckas de oftast förstå vad vi menar.

Man hör ibland kommentaren att hästen är en stor kropp med liten hjärna, och rent fysiologiskt är det förstås så. Men måste det betyda att de är dumma? Kan det vara så att de tänker och känner på sätt som vi kanske inte förstår?

En häst kan förstås inte räkna ut ett matematiskt problem eller snickra ihop sitt eget stall. Men den kan skapa en fungerande hirearki i flocken, vet vad människorna menar fast det skiljer sig så mycket från deras eget beteende, skapa starka band till både andra hästar och människor, ta hand om fumliga människor som inte beter sig på ett begripligt sätt, göra saker som är fullständigt emot deras naturliga beteende för att vi ber dem om det osv osv. Ju mer jag funderar över saken, desto mer är jag övertygad om att hästar, och många andra sociala flockdjur, är känsloexperter som får oss att framstå som naiva klumpskallar i jämförelse.

Jag tror att vi missar så otroligt mycket genom den förhärskande inställningen till djuren. Vi tror att intelligens mäts i förmågan lösa matematiska problem, skriva texter, konstruera komplicerade maskiner osv. Jag tror att djurens känslomässiga intelligens kan lära oss otroligt mycket. De styrs inte mer av instinkter än vad vi gör, de styrs av känslor och kunskaper som vi inte vet något om.

Så tror jag. Vad tror ni?

Min åsikt är som den du skrev först i inlägget: stora djur med liten hjärna som mest styrs av instinkter. Absolut inga känsloexperter, och inte alls smartare än vi människor.

Däremot har hästar ett annat sätt att tänka än människor, en häst gör saker som är kul ur hästsynpunkt, men rätt meningslöst om man är människa. Exempelvis är det kul att springa runt i en hage om man är häst, men rätt trist om man är människa. Och om man är människa är det kul att titta på TV, vilket är meningslöst göra om man är häst. Som tur är har vi också vissa saker som bägge tycker är kul (delvis på grund av att vi har avlat fram hästar som gillar det), t ex bli kliad och umgås, samspela med andra, hoppa hinder, galoppera ute. Det är väl därför hästar och människor kan ha utbyte av varandra.

Men vidare listiga är de inte, nej, inte jämfört med människor. Men det är ju inte på grund av det intellektuella utbytet som man umgås med hästar heller.

Men vidare listiga är de inte, nej, inte jämfört med människor.

Undantaget russ och shettisar med mycket unga ryttare.:D

Allvarligt talat, det är stor skillnad på människor och hästar, både fysiskt och mentalt. Ändå kan vi kommunicera med varandra och ha ett djupt samförstånd och äkta vänskap över artgränserna. Jag slutar aldrig att förundras över detta.:love:

Hästar är ju både smarta och dumma...

Tex

En häst som inte går in i tranporten. Är den dum eller smart?

1. Det är helt mot hästens instinkter att gå in i en låda sådär, dvs en häst som vägrar är smart.

2. Eftersom vi människor lär hästar allting genom att nöta och nöta så går det naturligtvis lättare för hästen om den går in i släpet på en gång = det är en smart handling.

Personligen tycker jag det finns förvånansvärt många snälla/dumma hästar som inte vet hur stora dom är... Som faktiskt kliver rätt på ett släp, skumpar iväg i denna låda helt ensam, kliver ur på ett helt nytt ställe och vi kräver prestation också då!

Men som sagt. Vi lär ju hästen genom att nöta och nöta tills vi får vad vi vill och hästen fungerar på så sätt att den alltid gör vad som blir bäst för den själv. Ingen onödig energi får kastas bort. Genom våran nötning lär sig hästen att enklast är att göra som vi säger.

Vill man att hästar ska leva så naturliga liv som möjligt i stora flockar så bör du sluta kolla på hästtävlingar både på teve och irl och absolut inte betala för publikplats.
Tävlingshästar (nu snackar vi stora klasser) går inte ute i hage normalt. Läste här om veckan att inte ens Briar som nu är pensionerad går i hage någonting. Han får komma ut på promenader istället för hagvistelse. Och ridning också då såklart....

Men hästar avlas idag liknande vi bygger bilar, det är maskiner förväntade att prestera.
En häst som inte vet annat tycker jag inte det är synd om.

Skulle jag dock försöka spärra in min häst 24h/dygnet på box med promenader och ridning som enda utevistelse skulle han bli galen....

Hästar är ett djur med stor kropp och rätt stor hjärna en häst fattar mer än va vi människor i regel tror. De glömmer aldrig om nån gjort dom illa.

Stor och stor, den är väl som en valnöt? Däremot har de gott minne, men det betyder ju inte att de är skarpsynta och listiga. Tur för oss att de har bra minne, det är ju därför vi kan lära dem en massa saker.

Undantaget russ och shettisar med mycket unga ryttare.:D

Allvarligt talat, det är stor skillnad på människor och hästar, både fysiskt och mentalt. Ändå kan vi kommunicera med varandra och ha ett djupt samförstånd och äkta vänskap över artgränserna. Jag slutar aldrig att förundras över detta.:love:

Ja, det är klart, det finns ju undantag. :D

Precis, det är ju det som är häftigt, att man kan förstå djur och ha utbyte med dem, trots att man tänker så annorlunda och uppfattar världen så annorlunda. Iofs har vi ju fuskat lite iom att vi avlat fram djur som gillar att umgås med oss människor, vilda djur brukar ju inte vara lika intresserade. :angel:

Hästar är ju bytesdjur och det påverkar förstås väldigt mycket. De har fått förfina sina instinkter för hotande faror, de som inte gjort det har inte överlevt och fått föra sina gener vidare.
De kan acceptera mycket bara man vänjer dem vid det på rätt sätt.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 381
Senast: monster1
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 554
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama