Är hästen bara en stor kropp med liten hjärna?

Sv: Är hästen bara en stor kropp med liten hjärna?

Stor och stor, den är väl som en valnöt? Däremot har de gott minne, men det betyder ju inte att de är skarpsynta och listiga. Tur för oss att de har bra minne, det är ju därför vi kan lära dem en massa saker.

Och det är bl a därför de lär oss en hel del när vi umgås med dem, fast vi oftast är för inbilska och trångsynta för att vilja inse det ....

Alla ni som har ägnat er åt hästar en längre tid, vad har ni för åsikt i följande fråga: Är hästen ett stort djur med liten hjärna styrd nästan helt av instinkter?

Vi är hopplöst klumpiga i vårt sätt att kommunicera med dem, men ändå lyckas de oftast förstå vad vi menar.

Ju mer jag funderar över saken, desto mer är jag övertygad om att hästar, och många andra sociala flockdjur, är känsloexperter som får oss att framstå som naiva klumpskallar i jämförelse.

Jag tror att vi missar så otroligt mycket genom den förhärskande inställningen till djuren. Vi tror att intelligens mäts i förmågan lösa matematiska problem, skriva texter, konstruera komplicerade maskiner osv. Jag tror att djurens känslomässiga intelligens kan lära oss otroligt mycket. De styrs inte mer av instinkter än vad vi gör, de styrs av känslor och kunskaper som vi inte vet något om.

Så tror jag. Vad tror ni?

Håller med dig i detta! Fullständigt.

Stor och stor, den är väl som en valnöt?

En ren skröna och helt orimligt att det skulle vara så. Jag skulle tro att den åtminstone har halva storleken av en människas hjärna.

All forskning som bedrivs inom området visar att djur är smartare, mer kapabla och mångsidiga än vi tidigare anat. Varför då utgå från att de är korkade och oförmögna att känna?
Vi människor vill gärna tro att vårt medvetande är unikt, men det finns inget som pekar på det. Snarare tvärt om. Medvetande är precis som allt annat utsatt för evolution... de ser med stor säkerhet olika ut mellan hästar, hundar och människor, men de är ändock medvetanden!

Exakt, och ju mer man lär sig om olika högre stående däggdjurs beteende och sociala liv desto mer likheter med människors finner man. Människan må vara den art med högst utvecklat intellekt men att tro att vårt medvetande är helt igenom unikt och inte något som i olika former också återfinns hos andra djurarter skulle strida mot evolutionens principer. Om människan hjärna och medvetande utvecklats helt fristående från andra arter så borde man inte kunna se så stora likheter när det gäller sociala strukturer mm. som man faktiskt gör.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 381
Senast: monster1
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 554
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama