Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

SantaLussia73

Trådstartare
Tänkte höra lite med er om ni vet någonting om lagarna för fönster i hästboxar. Vad jag har hört är det lag på att man måste ha galler, med högst 8 cm mellanrum, för alla fönster i hästboxar. Stämmer det?
Finns nämligen ett stall, bara några år sedan det byggdes om, som jag känner till. Men där finns det inga galler för några fönster. Får man lov att ha det så?

Sv: Är galler för fönster ett måste i hästboxar?

Om jag inte hommer ihåg helt fel så är måtten numera bortplockade. Det står i lagstiftningen att stallinredning ska vara anpassad efter hästen så att den inte kan fastna eller skada sig. Den ska också hålla för en hästspark vilket ju gör att typen av häst som står där spelar större roll än själva måtten.
Fönster ska vara så att en häst inte kan skada sig på det om det behövs galler eller inte beror ju lite olika saker. Som var fönstret sitter, högt fönster liten ponny, ja då kanske det inte behövs. Sedan kan ju själva fönstret (glaset) vara av annat meterial som tål hästsparkar t ex vissa typer av plexiglas. Om man bara tittar på ett sådant fönster så kan det vara svårt att avgöra om det är glas eller plexi.

Men vanligt glas i ett fönster i en hästbox ska normalt ha någon typ av galler. Behöver inte vara "randigt" galler kan vara rutigt också. Bara det uppfyller kraven.

Det beror ju på vad det är för "glas" i fönstren. Är det vanligt glas är galler ett måste men det finns andra alternativt, skottsäkert glas eller plexiglas. Jag har själv byggt ett stall med det och då behövs inga galler eftersom hästen inte kan sparka igenom och skada sig.

Tack så mycket för svaren. Nu hänger jag med på varför det inte är galler för alla boxfönster ;)

Jag har haft en häst som stod i box med plexiglasfönster. En dag så fick han ett spel i boxen och lyckades sparka mot fönstret!!! Det håller INTE.

Jag har haft en häst som stod i box med plexiglasfönster. En dag så fick han ett spel i boxen och lyckades sparka mot fönstret!!! Det håller INTE.
När vi förprövar byggnader godtar vi inte plexi som enda skydd i fönster som hästar kan nå. Just av den anledningen du nämner.

Jag fick godkänt. Däremot var det inte vanligt plexi utan det hette något annat (som jag inte kommer ihåg) men materialet var mer mot plexi än mot glas om man togi det. Det fick specialbeställas men jag kommer som sagt inte ihåg vad det hette. I mitt stall satt det ett fönster i varje box.

På en större anläggning i närheten hade man specialglas, skottsäkert. Utan galler givetvis (mkt snyggt)

Ska kolla upp vad det är för glas på dessa fönstren, för jag har svårt att tänka mig att ett nytt stall har olagliga glas :p

Ja det verkar ju konstigt, dom har väl förprövat stallet får man förmoda. Dessutom, vem skulle vilja/våga sätta in farligt glas utan galler i ett stall!

Ja jag tänkte det också. Men det måste vara något annat glas de har satt in, vore väldigt konstigt annars.

Den episoden jag nämnde så sa stallägaren att han var så stolt för att han hade fått tag på plexiglas som var absolut okrossbart. Genom att sparka och slå på det med all sin kraft så tyckte han att han bevisade sin sak. Han blev knäpptyst när min unghäst några veckor senare sparkade skiten ur fönstret. Okrossbart för människor, maybe, för hästar, piece of cake!!!

Men är inte folk rädda om sina hästar? :confused:
De ser nog inte faran i det, och sedan är estetiken viktigare än säkerheten för många. Man tycker det ser fängelselikt ut, vilket hästar antagligen inte bryr sig om. De är instängda lik förbaskat, oavsett om det är galler på fönstren eller ej. De har aldrig sett ett fängelse, så varför skulle de bry sig om det estetiskta, kan man fråga sig.

Den episoden jag nämnde så sa stallägaren att han var så stolt för att han hade fått tag på plexiglas som var absolut okrossbart. Genom att sparka och slå på det med all sin kraft så tyckte han att han bevisade sin sak. Han blev knäpptyst när min unghäst några veckor senare sparkade skiten ur fönstret. Okrossbart för människor, maybe, för hästar, piece of cake!!!

Ja det klart, man måste ju förstå att hästar är MYCKET starkare än oss! Jag tror på gallret i allafall :bump:

De ser nog inte faran i det, och sedan är estetiken viktigare än säkerheten för många. Man tycker det ser fängelselikt ut, vilket hästar antagligen inte bryr sig om. De är instängda lik förbaskat, oavsett om det är galler på fönstren eller ej. De har aldrig sett ett fängelse, så varför skulle de bry sig om det estetiskta, kan man fråga sig.

Ja jag har också hört det ofta. Huvudsaken är väl att hästarna mår bra och inte blir skadade, sen om det blir snyggt också det får man på köpet. Jag tycker inte att man bygger estetiskt före något som är säkert för våra hästar :confused:

Ja det klart, man måste ju förstå att hästar är MYCKET starkare än oss! Jag tror på gallret i allafall :bump:

När jag byggde fick jag godkänt för att rutan skulle fara ut om en häst satte hoven i det. Vilket det defintivt hade gjort!

Många (dom flesta) galler på marknaden idag INKL hemmagjorda håller INTE för en hästspark! Mycket tester gjort på detta och det som håller bäst är ett rutgaller med specifika dimensioner som väldigt sällan används i svenska stallar. Näst intill alla galler du ser är rent livsfarliga om en häst får in rätt spark.... Jag ser hellre att rutan håller och far ut än att hästen sitter med hoven i gallret....

Sedan är säkert inte alla gallerfria fönster bättre, självklart får det inte vara något som splittras som i Kenneths fall. Men denna övertro till gallren på marknaden eller även dom man gjort själv är inte heller alltid smart.

Skulle jag bygga ett stall från grunden igen kommer jag att köra på samma som då, särskilt efter att ha tagit del av dessa tester som gjorts på dagens galler. (föreläsning med Michael Ventorp) - däremot kommer jag att tänka på att fönstret ska flyga ut om det får en tillräcklig hård punktsmäll. Om jag inte har råd att sätta in dom skottsäkra fönstren då - där är det inga hovar som kommer igenom hur dom än bär sig åt (mina var också skottsäkra men inte fönster"glas" utan mer mot plexi)

Nu har jag rutgaller i mina fönster.

Måste nog säga att jag är en av dem som tycker det hör till att det ska vara galler för fönstren för att man ska få en riktig stallkänsla, dvs att det ska se ut som ett riktigt stall. Tycker det är en viss mysfaktor med galler :bump:

Den största fördelen med att vara utan galler som jag tyckte var att det blev mycket ljusare! Gallren tar bort mer ljus än man tror!
Plus att det var lättare att öppna fönstren, i mitt stall fick hästarna stå och titta ut och det var rätt mysigt :love:

Mina galler jag har nu är fastskruvade = värdelöst! Man måste skruva ner dom varje gång man vill öppna eller stänga ett fönster eller städa innanför. Kass lösning!

Fixa en typ av galler som skruvas fast direkt i den öppningsbara delen av fönstret, så att när du öppnar åker gallret med sas. Borde ju inte vara så svårt att ordna galler med små "ben" på som du skruvar fast så att gallret hamnar en bit ifrån fönstret.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 316
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat