Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hela tänket kring kvinnor/föräldraskap/arbete är, tyvärr, så helt annorlunda i UK än här hos oss. Jag lyssnar som sagt väldigt mycket på BBC radio medan jag jobbar och ibland, när det är diskussioner där lyssnarna får ringa in, måste jag byta kanal för jag orkar inte lyssna. Dom ligger SÅ långt efter oss i tankebanorna. Jag har ju också bott där i många år och förundrades ständigt över att man inte kommit längre i sitt tänk. Och ja - jag älskar England, trots det, men jämför aldrig deras verklighet med vår.
Jag begriper helt klart varför vi flyttade därifrån när jag var liten. Skulle min intelligenta mamma tvingas vara hemmafru...

Jag begriper helt klart varför vi flyttade därifrån när jag var liten. Skulle min intelligenta mamma tvingas vara hemmafru...
@Remmer i den här tråden är det viktigt med akademisk bakgrund. I tidigare trådar är det viktigt med barn. Hur ska du ha det?
Sverige är ett av få länder där universitetsstudier och att skaffa barn är en fungerande kombination för kvinnor.

Jag tycker att familjerna i större utsträckning ska få bestämma hur deras medel fördelas.

Sverige har en utbredd barnomsorg men höga skatter vilket begränsar valfriheten.

Du svarade inte på min fråga om vad du tycker om individens rätt (och skyldighet) till egen försörjning och självbestämmande? Är inte individens frihet en viktig komponent i verklig valfrihet?

Tolkar jag dig rätt då om jag tror att du vill att skatterna skall sänkas, och att vi för att finansiera det skall dra ner på barnomsorgen?

Nej, barnomsorgen har många positiva fördelar eftersom den gör det enklare för de män och kvinnor som vill kombinera barn och karriär. Så den behåller jag gärna. Möjligtvis skulle priset kunna höjas något.

Det jag ogillar är inte att staten underlättar för arbete och barn utan för att den inte även underlättar för föräldrar i en annan situation.

Han säger så mycket så.
Jag har noterat det. Men jag tänker att om jag nu bjuder upp till debatt på de villkor han säger sig ha, typ "om du säger vad du tycker så säger jag vad jag tycker" så kanske det går att få ett lite mer utförligt svar. Eller så gör det inte det, och då vet vi ju att hans åsikter inte var speciellt väl underbyggda...

Så vad säger du @Remmer? Blir det någon debatt? Vill du utveckla dina tankar om valfrihet? Individens, familjens, kvinnans, mannens...?

Nej, barnomsorgen har många positiva fördelar eftersom den gör det enklare för de män och kvinnor som vill kombinera barn och karriär. Så den behåller jag gärna. Möjligtvis skulle priset kunna höjas något.

Det jag ogillar är inte att staten underlättar för arbete och barn utan för att den inte även underlättar för föräldrar i en annan situation.
I en annan situation? Viken då?

Föräldrar som vill deltidsarbeta och föräldrar som vill vara hemma.
För föräldrar som vill vara hemma på hel- eller deltid så finns ju dels en lagstadgad rätt att vara hemma på heltid utan att förlora sitt arbete under barnets första 1½ år, och dels lagstadgad rätt att jobba 75% fram tills barnet/barnen är 8 år. Och så föräldraförsäkringen då, som dessutom ger en vettig inkomst under de där första 1½ åren. Vad menar du skulle göras ytterligare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka