Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu finns det ju gott om länder som har mer makt åt familjerna men som går bättre än Sverige så håller inte med om den slutsatsen.
Men på vilket vis har Sverige mindre makt åt familjerna än andra länder?
Det går utmärkt att göra precis som man vill bara man har råd med det eller rättar mun efter matsäck.
I Sverige precis som i alla andra länder.

Det finns sätt att stärka hemmafruars situation såsom exempelvis genom delade pensionspoäng, försörjningsplikt mm mm. I Sverige är vi inte intresserade av det då vi har en politik som syftar till att straffa hemmafruar i avskräckande syfte.
Om man har råd så är det bara att köpa en pensionsförsäkring till hemmafrun eller investera i något annat som ger inkomster. Försörjningsplikt mellan makar finns redan sedan urminnes tider.
Har du inte läst Äktenskapsbalken?

Jodå egentligen så har vi det.
För vi behöver inte bo så stort, konsumera så mycket och ha så många bilar.
När jag var liten så var bil något ovanligt att ha.
Jodå egentligen så har vi det.
För vi behöver inte bo så stort, konsumera så mycket och ha så många bilar.
När jag var liten så var bil något ovanligt att ha.
För enskilda familjer så är det absolut möjligt.
Generellt tror jag det är svårare.
De flesta vill gå mot högre levnadsstandard snarare än att backa bandet.
Jag gissar att du inte skulle vilja vara utan internet och din mobiltelefon, till exempel. ;)

Men visst, konsumtionen går till överdrift också. Ibland är är det väldigt svårt att begripa vad man ska med alla prylar till. :D

Det är nog den största drivkraften för att båda i en familj skall ha inkomst.

Det är inga dyra saker att ha, men bilen och litet annat är.
Nä, så är det ju. Bil är enormt dyrt. Dyrt att köpa, dyrt att ha och tanka och alldeles säkert en förlustaffär.
Vi har bara en bil. Det är vi ganska ensamma om.
Känner i stort sett ingen häromkring som inte har två bilar.

Angående internet mm, det blir ganska dyrt ändå om alla i familjen ska ha mobil, dator och IPad.
Vi har två barn och jag tror min sambo lägger ner en hel del pengar här och där på sånt och spel som hör till.
Jag vill inte ens veta vad det kostar ..... :crazy: ;)

Nä, så är det ju. Bil är enormt dyrt. Dyrt att köpa, dyrt att ha och tanka och alldeles säkert en förlustaffär.
Vi har bara en bil. Det är vi ganska ensamma om.
Känner i stort sett ingen häromkring som inte har två bilar.

Angående internet mm, det blir ganska dyrt ändå om alla i familjen ska ha mobil, dator och IPad.
Vi har två barn och jag tror min sambo lägger ner en hel del pengar här och där på sånt och spel som hör till.
Jag vill inte ens veta vad det kostar ..... :crazy: ;)
Jag tror att boendet, förrutom bil, är en stor hake. Många verkar tro att man MÅSTE ha ett hus när man har barn. Att man inte kan bo i lägenhet.

Jag tror att boendet, förrutom bil, är en stor hake. Många verkar tro att man MÅSTE ha ett hus när man har barn. Att man inte kan bo i lägenhet.
Självklart kan man bo i lägenhet med barn.
De flesta jag umgås med (släkt+vänner) bor i lägenhet med barn och alla verkar nöjda med sitt val.
Problemet är väl att det nödvändigtvis inte behöver vara billigare med lägenhet.
Av dom i min närhet ligger vi i det lägre spannet när det gäller boendekostnaden, trots att vi bor i hus.

Och på att föräldrar som är hemma är upptagna med att städa, tvätta och laga mat medan pedagogerna på en förskola är upptagna med att utveckla barnen.
Nä min mamma hade skola med mig när jag var 4-5 år för det var så roligt. Ettans böcker var färdiga när jag var 6 år. Sen blev det som skrivits i tråden problem med det sociala samspelet. Det hade varit bättre om hon förvärvsarbetat, men då fanns bara barnflickor inga dagis

Du hävdade "Riksdagen tycks idag till stor del bestå av människor som under andra omständigheter säkerligen skulle benämnas som ex rasister och facister. "
Vad bygger du detta påstående på?
En liten ursäkt eller så för felcitering hade ju kunnat vara på sin plats... men har överseende.

Bygger påståendet på "lite av varje" så att säga, (ingen specifik studie, ingen forskning, inga källhänsvisningar här inte). Intrycket jag har fått på det stora hela sammantaget. Men det är klart, man skulle kunna diskutera mina intryck och slutsatser, men i detta fall ville jag nog mest besvara en fråga som du tycktes ställa rakt ut och önskade få svar på. Ungefär som om du undrade hur andra människor ser på och uppfattar dessa saker.

En liten ursäkt eller så för felcitering hade ju kunnat vara på sin plats... men har överseende.

Bygger påståendet på "lite av varje" så att säga, (ingen specifik studie, ingen forskning, inga källhänsvisningar här inte). Intrycket jag har fått på det stora hela sammantaget. Men det är klart, man skulle kunna diskutera mina intryck och slutsatser, men i detta fall ville jag nog mest besvara en fråga som du tycktes ställa rakt ut och önskade få svar på. Ungefär som om du undrade hur andra människor ser på och uppfattar dessa saker.
Med andra ord, så består riksdagen inte till stor del av fascister o rasister.
Varför jag reagerar så starkt är av två orsaker
Dels att det gått inflation i användandet av dessa ord och del att riksdagens partier inte kan betecknas som just rasistiska eller fascistiska om man ser vad orden verkligen betyder.
Citaten är klippta direkt från din text, så felcitering är det knappast frågan om.....

Nu finns det ju gott om länder som har mer makt åt familjerna men som går bättre än Sverige så håller inte med om den slutsatsen.

Om jag vill ha kvinnan vid spisen? Jag tycker att hon ska vara där hon vill vara. Vissa blir hemmafruar och andra satsar på karriären. Måste alla fatta samma beslut?

Vad menar du med "mer makt åt familjen"? Vad är det, tycker du, som familjen idag inte har makt att bestämma över? Vi har i Sverige lagstadgad rätt att vara hemma när vi fått barn, och att efteråt få komma tillbaka till vår anställning. Vidare har vi rätt att jobba deltid ända tills barnen fyllt åtta år. Självklart gäller detta BÅDA föräldrarna. Dessutom har vi en föräldraförsäkring som ger oss inkomst under den tid vi väljer att vara hemma med våra barn, motsvarande totalt ca 1½ år på heltid. Med dessa tämligen generösa förutsättningar tycker jag att familjen ges stor möjlighet att själva bestämma över sina liv. Vad tycker du?

Självklart måste inte alla människor - varken kvinnor eller män - göra samma livsval. Men jag tycker att det är en rimlig utgångspunkt i ett samhälle att alla vuxna, arbetsföra individer skall ta ansvar för - och ha rätt till - sin egen försörjning, sina egna beslut och sin egen självständighet. Vad tycker du?

Vad menar du med "mer makt åt familjen"? Vad är det, tycker du, som familjen idag inte har makt att bestämma över? Vi har i Sverige lagstadgad rätt att vara hemma när vi fått barn, och att efteråt få komma tillbaka till vår anställning. Vidare har vi rätt att jobba deltid ända tills barnen fyllt åtta år. Självklart gäller detta BÅDA föräldrarna. Dessutom har vi en föräldraförsäkring som ger oss inkomst under den tid vi väljer att vara hemma med våra barn, motsvarande totalt ca 1½ år på heltid. Med dessa tämligen generösa förutsättningar tycker jag att familjen ges stor möjlighet att själva bestämma över sina liv. Vad tycker du?

Självklart måste inte alla människor - varken kvinnor eller män - göra samma livsval. Men jag tycker att det är en rimlig utgångspunkt i ett samhälle att alla vuxna, arbetsföra individer skall ta ansvar för - och ha rätt till - sin egen försörjning, sina egna beslut och sin egen självständighet. Vad tycker du?

Jag tycker att familjerna i större utsträckning ska få bestämma hur deras medel fördelas.

Sverige har en utbredd barnomsorg men höga skatter vilket begränsar valfriheten.

Jag tycker att familjerna i större utsträckning ska få bestämma hur deras medel fördelas.

Sverige har en utbredd barnomsorg men höga skatter vilket begränsar valfriheten.

Tolkar jag dig rätt då om jag tror att du vill att skatterna skall sänkas, och att vi för att finansiera det skall dra ner på barnomsorgen? På vilket sätt tror du att det påverkar föräldrars möjlighet att arbeta? Blir det lättare eller svårare, tror du, att arbeta som småbarnsförälder om offentligt finansierad barnomsorg försvinner eller kraftigt dras ner på? Vad tror du händer med ensamföräldrars förmåga att försörja sig själva och sina barn om kommuner inte längre har skyldighet att erbjuda barnomsorg? Vad händer med kvinnors - särskilt unga kvinnors - attraktivitet på arbetsmarknaden (jag tänker då på de kvinnor som vill jobba, som inte vill vara hemmafruar, som kanske inte ens har eller vill ha barn...)? Och vad blir det för valfrihet då??

Hela tänket kring kvinnor/föräldraskap/arbete är, tyvärr, så helt annorlunda i UK än här hos oss. Jag lyssnar som sagt väldigt mycket på BBC radio medan jag jobbar och ibland, när det är diskussioner där lyssnarna får ringa in, måste jag byta kanal för jag orkar inte lyssna. Dom ligger SÅ långt efter oss i tankebanorna. Jag har ju också bott där i många år och förundrades ständigt över att man inte kommit längre i sitt tänk. Och ja - jag älskar England, trots det, men jämför aldrig deras verklighet med vår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka