Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu läst igenom trådjäveln.

Anledningen till att inga åtgärder tagits i tråden är att inga anmälningar gjorts tidigare. Inga åtgärder kommer heller att tas just nu, men jösses amalia vilken härke. Tur det styrt upp sig idag, för hade jag sett den igår eller i lördags hade jag kastat den.

Nu är den visserligen under bevakning, men RAPPORTERA direkt ni ser urspårningar, loopar och oegentligheter är ni snälla.

/akadem... eh, förlåt, Moderatorn menar jag

Precis det skrev du.
Citerar din text då jag inte fått kläm på hur man gör multicitat.

"Det är faktiskt rätt bisarrt om någon nu anser att jämställdhet är den viktigaste frågan i samhället. Viktigare än frågor som ex hälsa?"

Och jag svarade att hälsa och jämställdhet hör ihop med mitt långa inlägg.

Det som du inte verkar förstå eller hålla med om är:
A.) hälsa och jämställdhet hör ihop i alla samhällen
B.) samhällen där det inte är jämställt har sämre hälsa

Var i ligger det bisarra?
Du får gärna svara på den frågan.

Du tillskriver jämställdhet alldeles för stor vikt. Även om det må finnas viss korrelation mellan häsla och jämställdhet världen över så gör inte det att ökad jämställdhet per automatik ger bättre hälsa. det finns jämställdhetsförslag som resulterat i sämre hälsa precis som det finns de som givit bättre hälsa.

Med din logik skulle svenskarna få bättre hälsa om vi lade ner sjukvården och satsade dessa resurser på jämställdhet.

Om man ser till alla individer i en kärnfamilj så kanske de mår bättre om en av föräldrarna är hemma på heltid.
Men det är synnerligen kostsamt för samhället, vilket på sikt kan medföra negativa konsekvenser för samhället som helhet.

Tycker nog att studien säger att det de kallar "homemakers", alltså hemmafruar eller -män oavsett kön, är lyckligare än någon av de övriga yrkeskategorierna. Det är inte riktigt samma sak som att kvinnor mår bäst av att vara hemmafruar...

Sedan kan man ju också fundera över varför hemmaföräldrar i UK är lyckligare än yrkesarbetande? Det KAN ju bero på att det i UK är på riktigt svårt att kombinera barn och förvärvsarbete? Att de har avsevärt mycket sämre föräldraförsäkringsvillkor än vi i Sverige? Att barnomsorgen inte är lika väl utbyggd och finansierad som här? Så att det helt enkelt är ett för jobbigt pussel att vara yrkesarbetande småbarnsförälder där? Säger därmed naturligtvis inte att det alltid är lätt här heller, men kanske i alla fall lite lättare... Särskilt om föräldrarna delar på bördan!!!

Fast nu blev det andra förutsättningar. Jag tror säkert att det gäller i ännu högre grad i exempelvis Bangladesh, att hälsan för kvinnor där familjen har råd att låta henne inte arbeta i textilindustrin 12h/dag är bättre än de som utsätter sig för extrema arbetsförhållanden varje dag.

Det kan inte appliceras i någon del på svenska förhållanden.

Om samhället ligger lågt på jämställdhetsskalan och ger dåliga möjligheter till förvärvsarbete för båda föräldrarna är det ganska klart att det kan vara mer bekvämt om ena parten är hemma och löser de problem som samhället inte lyckats lösa. Det är ett kraftigt och enormt misslyckande för det patriarkala samhället vi lever i om det ställs sådana krav på på just kvinnor, att lösa de problemen, på bekostnad av den egna friheten.

Nej bara mannen.
Studier visar att barn som går på förskola mår bättre och klarar skolan bättre än barn som varit hemma fram till skolstart.
Idag mår säkert barn i förskola bättre än barn som är hemma. Mycket beroende på att de barn som faktiskt är hemma blir tämligen ensamma.
När jag var barn så var i stort sett alla ungar hemma. Upp till skolåldern.
Det fans ungar i varje stuga och umgänget hade ett spann från 6,7 år till 12 , 13 år.
Det fanns alltid någon vuxen hemma när man blev hungrig eller behövde omplåstrad.
Så ja, familjen mådde nog bättre. Men det skedde på någons bekostnad.
Det fanns de kvinnor som inte gjorde ngt annat än städade, tvättade och lagade mat.
Vilket måste ha varit själsligt förödande.
Sedan fanns de de som hade ett rikt liv med stort umgänge, precis som det är idag.

Men
Och på att föräldrar som är hemma är upptagna med att städa, tvätta och laga mat medan pedagogerna på en förskola är upptagna med att utveckla barnen.
Men samtidigt är det utvecklande för barn att skapa sin egen lekmiljö, att interagera med andra och lära sig livets spelregler naturligt.
Fördelen var uppenbar när man började skolan.
Flera av ungarna i klasserna över var gamla bekanta. Ingen vågade mobba oss eftersom vi hade äldre kompisar, en tjänst vi i vår tur återgäldade när vi "steg i graderna"
Vi var väl allt som allt ca 25 ungar i varierande ålder.
Så varenda gång jag började en ny skola/ klass hade jag kompisar som jag kände sedan tidigare.

Vilken fördel?
Jag var hemma med min mamma och det var då sannerligen ingen fördel.
Kan ju ha berott på din mamma och dig...;)
Men det viktiga är att det handlar om dåtid och vi har ingen praktisk möjlighet att dra tillbaka klockan.
Vi måste anpassa oss till dagens verklighet.
Och där förvärvsarbetar de flesta vuxna i familjen...

Du tillskriver jämställdhet alldeles för stor vikt. Även om det må finnas viss korrelation mellan häsla och jämställdhet världen över så gör inte det att ökad jämställdhet per automatik ger bättre hälsa. det finns jämställdhetsförslag som resulterat i sämre hälsa precis som det finns de som givit bättre hälsa.

Med din logik skulle svenskarna få bättre hälsa om vi lade ner sjukvården och satsade dessa resurser på jämställdhet.
Var har jag sagt att man ska lägga ner sjukvården för att nå större hälsa?
Det förstår jag inte vad du har fått det ifrån.

Det är knappast så att jämställdhet kostar pengar. Snarare tvärtom, samhället blir mer effektivt när fler förvärvsarbetar.

Jag hävdar att jag inte lägger för stor vikt vid jämställdhet.
För om man världen över tog itu med att motverka det patriarkala samhället där kvinnorna är beroende av män och där kvinnors rättigheter och friheter inskränks så skulle världen bli bättre.
Om kvinnorna slapp bli slagna och våldtagna och inlåsta i sina hem skulle världen se bättre ut.
Om männen lät bli att bruka våld mot sin hustru skulle våld och krig i världen minska. Våldet börjar i hemmet för att sedan fortsätta i krig.
Om männen skulle låta kvinnor leva på lika villkor så skulle samhällena bli mer effektiva.
Om samhällena blir mer effektiva så blir ekonomin bättre.
Och med bättre ekonomi så kommer bättre hälsa.

Du verkar tycka att kvinnorna ska stå vid spisen och inte förvärvsarbeta här i Sverige.
Ser du ärligt talat inte vad det leder till?
Jag kanske ska förklara det.:
Kvinnorna skulle inte ha någon egen inkomst. Utan egen inkomst kan man inte vara självständig. Man kan till exempel inte köpa eller hyra en bostad själv.
Det skulle innebära att kvinnorna blir beroende av sina män. Då kan de inte skilja sig, de kan inte lämna ett hem där misshandel pågår eftersom de inte har någonstans att ta vägen osv.
Väldigt snabbt hamnar vi där vi var på 50-talet eller hur det ser ut i de länder där kvinnor förtrycks.

Skulle du vilja ha det så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka