Du tillskriver jämställdhet alldeles för stor vikt. Även om det må finnas viss korrelation mellan häsla och jämställdhet världen över så gör inte det att ökad jämställdhet per automatik ger bättre hälsa. det finns jämställdhetsförslag som resulterat i sämre hälsa precis som det finns de som givit bättre hälsa.
Med din logik skulle svenskarna få bättre hälsa om vi lade ner sjukvården och satsade dessa resurser på jämställdhet.
Var har jag sagt att man ska lägga ner sjukvården för att nå större hälsa?
Det förstår jag inte vad du har fått det ifrån.
Det är knappast så att jämställdhet kostar pengar. Snarare tvärtom, samhället blir mer effektivt när fler förvärvsarbetar.
Jag hävdar att jag inte lägger för stor vikt vid jämställdhet.
För om man världen över tog itu med att motverka det patriarkala samhället där kvinnorna är beroende av män och där kvinnors rättigheter och friheter inskränks så skulle världen bli bättre.
Om kvinnorna slapp bli slagna och våldtagna och inlåsta i sina hem skulle världen se bättre ut.
Om männen lät bli att bruka våld mot sin hustru skulle våld och krig i världen minska. Våldet börjar i hemmet för att sedan fortsätta i krig.
Om männen skulle låta kvinnor leva på lika villkor så skulle samhällena bli mer effektiva.
Om samhällena blir mer effektiva så blir ekonomin bättre.
Och med bättre ekonomi så kommer bättre hälsa.
Du verkar tycka att kvinnorna ska stå vid spisen och inte förvärvsarbeta här i Sverige.
Ser du ärligt talat inte vad det leder till?
Jag kanske ska förklara det.:
Kvinnorna skulle inte ha någon egen inkomst. Utan egen inkomst kan man inte vara självständig. Man kan till exempel inte köpa eller hyra en bostad själv.
Det skulle innebära att kvinnorna blir beroende av sina män. Då kan de inte skilja sig, de kan inte lämna ett hem där misshandel pågår eftersom de inte har någonstans att ta vägen osv.
Väldigt snabbt hamnar vi där vi var på 50-talet eller hur det ser ut i de länder där kvinnor förtrycks.
Skulle du vilja ha det så?